In deze laatste blik op de week van dit jaar aandacht voor de verkoopcijfers, Tesla Optimus en de verwijzing naar een uitgebreide blog met mijn verwachtingen voor 2024. Boot terug naar China Het gerucht gaat dat eind oktober de Glovis Caravel in de Australische haven Brisbane rechtsomkeert naar China heeft kunnen maken, aangezien er ongenode gasten aan boord waren, namelijk een kever, de Erthesina fullo (geelgevlekte stinkwants). Inmiddels zal het probleem opgelost zijn en de auto's geleverd. De Morten Groven is deze week alsnog aangekomen in Europa (Barcelona), nadat rondom Zuid-Afrika gevaren moest worden vanwege de instabiliteit in de Rode Zee. Er zijn duizenden Model 3 Highlands afgeleverd en het merendeel zal deze week nog uitgeleverd zijn. Verwachtingen 2024 Ieder jaar weer leuk om de verwachtingen voor het komend jaar op te schrijven. Laat je altijd even terug kijken, maar vooral ook steeds weer verbaasd staan over hoe divers Tesla feitelijk is. Zo jammer dat veel mensen zich laten meeslepen door de veelal negatieve en misleidende koppen boven artikels over Tesla. Wat Tesla allemaal doet is zo innovatief en zet hele bedrijfstakken op zijn kop. Alleen al het volgen van de ontwikkelingen van Tesla levert al wekelijks genoeg stof op voor een blik op de week. Hieronder de link naar mijn verwachtingen voor 2024! Recordkwartaal? De doelstelling voor Tesla in 2023 was 1,8 miljoen voertuigen afleveren. Met een recordkwartaal van meer dan 480.000 stuks zou dit moeten lukken. De volgende week krijgen we de officiële cijfers, maar het ziet ernaar uit dat Tesla deze doelstellingen gaat halen. In 2022 werden 1,3 miljoen auto’s afgeleverd. Het blijft natuurlijk apart dat er zo gedetailleerd gekeken wordt naar de verkoopcijfers van Tesla en dat de beurs hier zo sterk op reageert. Natuurlijk is het interessant om te volgen hoe de verkoop van BEV's zich verhoudt tot ICE-verkopen en hoe Tesla het doet in bepaalde markten. Maar als je kijkt naar de missie van Tesla (het versnellen van de wereldwijde transitie naar duurzame energie), dan is het 100.000 meer of minder verkopen van de huidige generatie S3XY-cars helemaal niet zo spannend. Het gaat alleen over de logistieke & productietechnologie en de AI klaar maken voor de echte massa met robotaxi's en de batterijen nodig voor de energie-tak van Tesla.. Met een focus op 2030 ziet de business er helemaal anders uit, zeker nu Optimus hier aan toegevoegd is. De huidige S3XY-cars spelen in het lange termijn plaatje eigenlijk helemaal geen grote rol. Meer hierover in mijn verwachtingen voor 2024. Tesla Optimus Met veel belangstelling volgen we de ontwikkelingen van Tesla Optimus. Deze week de geruchten, uit een gesprek met Sandy Munro, dat Tesla in Giga Texas regelmatig Optimus aan het werk heeft op bepaalde stations aan de productielijn voor trainingsdoeleinden. Dat klinkt natuurlijk ook logisch. Tesla is natuurlijk niet het enige bedrijf dat werkt aan een humanoïde robot in combinatie met AI. Vanwege zijn bekendheid wordt vaak verwezen naar Boston Dynamics. Indrukwekkend qua motoriek en balans, maar zonder AI en al helemaal niet schaalbaar naar massaproductie tegen zo laag mogelijke kosten. Ik denk dat je net als bij auto’s goed moet kijken naar start-ups op dit terrein en niet zozeer naar de gevestigde orde. Een mooi voorbeeld van zo’n Tesla-concurrent op dit terrein is Figure. Onderstaande geven ze een kijkje in de keuken. Lijkt inhoudelijk veel op wat Tesla doet. Interessant om te volgen. FSD V12 De eerste, volledig op neurale netwerken gebaseerde FSD software heet V12. De planning was om deze voor het einde van het jaar beschikbaar te hebben voor niet-Tesla medewerkers. Dat gaat hoogstwaarschijnlijk net niet lukken. Er zijn wel al meer dan 10.000 Tesla-medewerkers die met V12 mogen rondrijden, maar er is nog meer data nodig. Zeker buiten Californië. Ofschoon we er in Europa voorlopig nog niet zoveel aan hebben is het natuurlijk wel belangrijk om te zien of Tesla met de V12 software de stap naar level 4/5 kan gaan maken in 2024.
1 Comment
Paul sanou
30/12/2023 16:43:50
Volgens the electric viking(uit Australie) is het schip na een aantal auto's te hebben afgeleverd toch teruggestuurd naar Shanghai.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |