Een samenvatting van het nieuws van deze week: - De Model 3’s uit Fremont hebben enkele kleine wijzigingen ondergaan. Meest opvallende is de iets kleinere frunk. Meteen de speculaties dat de Model 3 ook de warmtepomp gaat krijgen zoals in de Model Y. Dat lijkt mij ook een voor de hand liggende theorie, maar zover is het nog niet. Ook wordt gespeculeerd over een powerlift in de achterklep, zoals in de Model Y. Dat de Model 3 evolueert en dat dit niet per modeljaar gebeurd, maar direct is bekend. Goed om te zien dat alle Tesla-modellen continu verbeteren. Niet alleen via de software, maar ook door kleine aanpassingen in de hardware. - Of de scheepsladingen Model 3’s op weg naar Europa de modificaties hebben is nog even wachten. Op social media weer veel foto’s van trailers vol met Tesla’s op weg naar klanten. Het lijkt het op dat Tesla Q3 en Q4 Europa weer rijkelijk van de Model 3’s gaat voorzien. In de VS is de productie van de Model Y op stoom om aan de grote vraag te voldoen! Giga Fremont moet de wereld (behalve China) voorzien van de Model 3. De logistiek staat centraal, waarbij de tijd dat de auto’s op de boot staan voor Tesla erg duur is. Ze krijgen immers pas betaald als de auto bij de klant is. Anders dan bij andere merken waarbij (door de importeur) afgerekend wordt zodra deze van de band komt. Eind 2019 zijn er ontzettend veel Model 3’s naar Nederland gekomen. Dat zal tegen het einde van 2020 niet anders zijn. Maar andere delen van Europe, de UK en dergelijke moeten ook voorzien worden. Verkoopaantallen moet je echt per jaar zien om iets te zeggen over het verkoopsucces en niet paar maand of kwartaal. Want op een wereldschaal kan het zijn dat Europa in een kwartaal gewoon minder auto’s krijgt om andere markten te voorzien. Dat zegt niets over de vraag. Met Giga Berlijn operationeel medio 2021 speelt dit dus niet meer voor de Model Y en later de Model 3. - De Model 3 MIC (China) is af fabriek gesignaleerd met een “Chrome-delete”. Hetzelfde als bij de Model Y met zwart in plaats van chrome trims langs onder meer de deurstijlen. Of dit gaat beteken dat ook de Model 3 uit Fremont dit gaat krijgen en/of het optie wordt om te kiezen is nog niet duidelijk. Maar natuurlijk wel mooi om te zien dat er allerlei kleine veranderingen zijn. - Het aandeel TSLA maakte ook deze week weer reuze stappen. Allemaal grotendeels gebaseerd op de speculaties over batteryday. Elon laat zich horen op twitter om bepaalde speculaties de kop in te drukken zonder al te veel te verklappen. We hebben geen idee, geeft het aan! In Fremont wordt nog druk gebouwd aan het gebouw waar het project Roadrunner wordt gerealiseerd (eigen batterij-productie?). Vanaf maandag staat het aandeel net weer boven de $ 400 dollar. Hetzelfde als begin dit jaar! De 5-1 split wordt dit weekend doorgevoerd. Alleen als er 1 had, heb je er nu 5! Hoe lang zal het duren voordat na de split het aandeel voor boven de $ 2.000 komt. Dan moet level 5 FSD in zicht zijn met het robottaxi-netwerk en/of de solar/battery-business geëxplodeerd! - De laatste software-update 2020.32.3 wordt qua Autopilot niet al te goed ontvangen. Het is weer een van 2 stappen vooruit, 1 terug. Het wachter is op de release van software 11 denk ik! - Elon heeft de vorderingen van Neuralink gepresenteerd. Op termijn kan je met je gedachten contact maken je Tesla om een bijvoorbeeld een deur te openen! Maar dat gaat het in deze fase niet om. Indrukwekkend om te zien hoe snel ze innoveren. Met name hoe hij tijdens het Q&A met zijn team om gaat was interessant om te zien. Hetzelfde als bij Spacex en Tesla. Het is een bonte mix van toppers op hun vakgebied. Het is een open oproep aan talent om je aan te sluiten! Toppers trekken toppers aan om te werken aan iets wat voor onmogelijk gehouden werd. Met het lijkt wel ongelimiteerde middelen om alle uitdagingen aan te gaan! Jammer dat het AD weer inzoomt op het gebruik van varkens als proefdieren in plaats van de ambities, de vorderingen en de enorme aandacht die ze hebben voor het welbevinden van de dieren. Bah!!! - De Model 3's maken indruk op de heuvelklim Pikes Peak tijdens de kwalificaties. In de media aandacht voor de crash van een van de Tesla's. De race zelf is op 30 augustus. Het record is al in handen van een EV, de volkswagen ID-R. Indrukwekkende snelheden. Dat het ook wel eens goed fout gaat tijdens de klim, kan je hier zien.
0 Opmerkingen
Een samenvatting van het nieuws van deze week: - Eindelijk komt er een twee-factor-authenticatie op het Tesla-account om de veiligheid verder te verhogen. Zelfs Elon noemde het beschamend dat het zo lang geduurd heeft. Kunnen we dus binnenkort in een update van ondermeer de app verwachten. - Op CleanTechnica een blog met insights over het autopilot-ontwikkelteam. Er werken 300 ontwikkelaars, waarvan 100 aan het chipdesign. De auteur van de blog noemt ze “Jedi-designers”. Het zijn stuk voor stuk super getalenteerde jonge gasten. Daarnaast zijn er zo’n 500 ontwikkelaars betrokken bij het labelen. Dit aantal wordt verder opgeschaald tot 1000. Alle objecten en situaties die de 8 camera’s waarnemen moet immers software-matig gelabeld worden! In de blog wordt ook ingegaan om DOJO, de trainingscomputer. Het achterliggende idee is dat het hele proces van labelen en trainen van de neurale netwerken volledig geautomatiseerd gaat gebeurd (zonder die 500 ontwikkelaars die nu handmatig labelen). Ze noemen het ook wel “operatie vakantie”. Als het eenmaal gaat werken zoals bedacht, kan iedereen achterover leunen en kijken hoe de computers het werk hebben overgenomen. Als ze de nieuwe rewrite van de software, de nieuwe hardware in de auto’s en DOJO operationeel hebben zal het autonoom rijden een quantum leap nemen op weg naar level 5. - Onderstaand een interessante video over de stap van 2.5d naar 4d labeling en een overzicht van wat "concurrerende systemen" doen. Zeker interessant voor mensen die nog steeds twijfelen of we nog ver weg zijn van autonoomrijdende voertuigen. - Het aandeel TSLA ging deze week naar een nieuw record-hoogte en doorbrak de $2.000 grens. Tesla is nu meer waard dan Volkswagen, Toyota en Daimler bij elkaar! Nog steeds gebaseerd op de autoproductie tak van het bedrijf. Met jaarlijkse 50% productie-capaciteit groei door het moordtempo waarmee Shanghai, Berlijn en Texas gebouwd wordt in het vooruitzicht! Als eind september eindelijk het doek gaat van de batterij-technologie van Tesla en de consequenties hiervan voor de komende jaren duidelijk worden, zal ook de waarde van de energietak een grotere stempel gaan drukken. Het is echt geen zeepbel/hype welke de prijs opdrijft. Er zitten meerdere disruptieve innovaties achter waarvan de potentie langzaam duidelijk wordt. Dan hebben het nog steeds niet over autonoom rijden, het robottaxi-netwerk en de kleine stads Tesla ! Natuurlijk kan de prijs opgedreven worden door een zogenaamd "short-squeeze" of speculatie rondom de stocksplit. Dat het aandeel TSLA na een enorme spurt weer wat terugveert (- $ 100/200) hebben we vaker gezien. Maar niemand heeft een glazenbol!
- Terwijl de Model 3 eigenaren met een FSD aankoop maar nog zonder de FSD computer wachten op de retrofit (planning Q3) duiken de eerste berichten op over de nieuwe FSD computer, gepland vanaf 2022. Dus misschien voor het eerst in de Cybertruck en Roadster. Elon kondigde bij onthulling van de HW3 al aan dat ze begonnen zijn met het ontwerp van HW4. Net als bij andere chips, het kan altijd sneller en efficiënter! - Weer een detail bekend van de new roadster: hij krijgt één centrale moer per wiel! - Tesla’s vanaf september 2019 hebben een speaker onder in de voorbumper voor het voetgangers waarschuwingssysteem. Ik heb een M3 van begin 2019. Ik heb wel speakergaatjes in de onderplaat, maar waarschijnlijk zit er geen speaker achter. Elon tweete dat de speaker binnenkort ook gebruikt kan gaan worden om muziek af te spelen aan de buitenkant!! Het zou gaan om “Snake Jazz' en 'Polynesische liftmuziek'. Dat eerste is bekend van de comedyserie 'Rick and Morty'. Hier een preview! - Er zitten weer nieuwe spellen aan te komen! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |