Een samenvatting van het nieuws van deze week: - De Model 3’s uit Fremont hebben enkele kleine wijzigingen ondergaan. Meest opvallende is de iets kleinere frunk. Meteen de speculaties dat de Model 3 ook de warmtepomp gaat krijgen zoals in de Model Y. Dat lijkt mij ook een voor de hand liggende theorie, maar zover is het nog niet. Ook wordt gespeculeerd over een powerlift in de achterklep, zoals in de Model Y. Dat de Model 3 evolueert en dat dit niet per modeljaar gebeurd, maar direct is bekend. Goed om te zien dat alle Tesla-modellen continu verbeteren. Niet alleen via de software, maar ook door kleine aanpassingen in de hardware. - Of de scheepsladingen Model 3’s op weg naar Europa de modificaties hebben is nog even wachten. Op social media weer veel foto’s van trailers vol met Tesla’s op weg naar klanten. Het lijkt het op dat Tesla Q3 en Q4 Europa weer rijkelijk van de Model 3’s gaat voorzien. In de VS is de productie van de Model Y op stoom om aan de grote vraag te voldoen! Giga Fremont moet de wereld (behalve China) voorzien van de Model 3. De logistiek staat centraal, waarbij de tijd dat de auto’s op de boot staan voor Tesla erg duur is. Ze krijgen immers pas betaald als de auto bij de klant is. Anders dan bij andere merken waarbij (door de importeur) afgerekend wordt zodra deze van de band komt. Eind 2019 zijn er ontzettend veel Model 3’s naar Nederland gekomen. Dat zal tegen het einde van 2020 niet anders zijn. Maar andere delen van Europe, de UK en dergelijke moeten ook voorzien worden. Verkoopaantallen moet je echt per jaar zien om iets te zeggen over het verkoopsucces en niet paar maand of kwartaal. Want op een wereldschaal kan het zijn dat Europa in een kwartaal gewoon minder auto’s krijgt om andere markten te voorzien. Dat zegt niets over de vraag. Met Giga Berlijn operationeel medio 2021 speelt dit dus niet meer voor de Model Y en later de Model 3. - De Model 3 MIC (China) is af fabriek gesignaleerd met een “Chrome-delete”. Hetzelfde als bij de Model Y met zwart in plaats van chrome trims langs onder meer de deurstijlen. Of dit gaat beteken dat ook de Model 3 uit Fremont dit gaat krijgen en/of het optie wordt om te kiezen is nog niet duidelijk. Maar natuurlijk wel mooi om te zien dat er allerlei kleine veranderingen zijn. - Het aandeel TSLA maakte ook deze week weer reuze stappen. Allemaal grotendeels gebaseerd op de speculaties over batteryday. Elon laat zich horen op twitter om bepaalde speculaties de kop in te drukken zonder al te veel te verklappen. We hebben geen idee, geeft het aan! In Fremont wordt nog druk gebouwd aan het gebouw waar het project Roadrunner wordt gerealiseerd (eigen batterij-productie?). Vanaf maandag staat het aandeel net weer boven de $ 400 dollar. Hetzelfde als begin dit jaar! De 5-1 split wordt dit weekend doorgevoerd. Alleen als er 1 had, heb je er nu 5! Hoe lang zal het duren voordat na de split het aandeel voor boven de $ 2.000 komt. Dan moet level 5 FSD in zicht zijn met het robottaxi-netwerk en/of de solar/battery-business geëxplodeerd! - De laatste software-update 2020.32.3 wordt qua Autopilot niet al te goed ontvangen. Het is weer een van 2 stappen vooruit, 1 terug. Het wachter is op de release van software 11 denk ik! - Elon heeft de vorderingen van Neuralink gepresenteerd. Op termijn kan je met je gedachten contact maken je Tesla om een bijvoorbeeld een deur te openen! Maar dat gaat het in deze fase niet om. Indrukwekkend om te zien hoe snel ze innoveren. Met name hoe hij tijdens het Q&A met zijn team om gaat was interessant om te zien. Hetzelfde als bij Spacex en Tesla. Het is een bonte mix van toppers op hun vakgebied. Het is een open oproep aan talent om je aan te sluiten! Toppers trekken toppers aan om te werken aan iets wat voor onmogelijk gehouden werd. Met het lijkt wel ongelimiteerde middelen om alle uitdagingen aan te gaan! Jammer dat het AD weer inzoomt op het gebruik van varkens als proefdieren in plaats van de ambities, de vorderingen en de enorme aandacht die ze hebben voor het welbevinden van de dieren. Bah!!! - De Model 3's maken indruk op de heuvelklim Pikes Peak tijdens de kwalificaties. In de media aandacht voor de crash van een van de Tesla's. De race zelf is op 30 augustus. Het record is al in handen van een EV, de volkswagen ID-R. Indrukwekkende snelheden. Dat het ook wel eens goed fout gaat tijdens de klim, kan je hier zien.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |