In deze blik op week aandacht voor software updates, de Earningscall, een verrassende product-roadmap en nog veel meer... Update Tesla-app Opvallend is dat de laatste tijd de Tesla-app veel updates krijgt. Een mooie ontwikkeling. In de meest recente versie is nu een nieuw menu-onderdeel toegevoegd. In “oplaadstatistieken” kan je zien hoeveel kWh je de afgelopen 31 dagen geladen hebt. Thuis, bij de Supercharger of elders. Je kan het tariefplan invoeren, waardoor je precies de laadkosten kunt bijhouden. Je ziet ook de besparingen ten opzichte van benzine. Tesla’s in iconische films Verleden week was er aandacht voor het transformeren van je Tesla naar KITT. Een andere iconische film met een auto centraal is natuurlijk “Back to the future”. Ook hier hebben creatievelingen een Tesla sausje overheen gegooid en gaat een Cybertruck back to the future. Cybertruck De opwinding bij de Cybertruck liefhebbers was groot in het begin van de week. Er doken beelden op van de cybertruck in Giga Texas. Het is waarschijnlijk dezelfde auto die we al eerder in Fremont zijn rondjes zagen rijden. Voor eerst te zien dat het dashboard design op de Model S/X lijkt met 2 schermen. Ook te zien dat het openen van de deuren werkt met een beweging/swipe op de B-stijl. Later werd de Cybertruck nog gespot aan een Supercharger en werd er ook rondje gereden door Elon. Tijdens de Earningscall afgelopen woensdag werd duidelijk dat wat een zekerheidje leek voor 2022 waarschijnlijk toch niet gaat gebeuren. De Cybertruck komt pas in 2023. Earningscall Q4 2021 Zoals verwacht presenteerde Tesla wederom recordcijfers. De Belgische krant “de Tijd” vatte het mooi samen “Porsche-winstmarges met VW-volumes”. Waar Ford of VW het moet doen met 5-6 procent, zit Tesla op bijna 18%. De productiegroei van Tesla is ongekend (90%), ondanks de tegenwind door onder meer de chiptekorten. Misschien wel het meest zeggend is dat ze de 50% jaarlijkse groei al kunnen realiseren met de huidige twee Giga’s, Fremont en Shanghai. Zoals bekend gaat Giga Texas en Giga Berlijn op korte termijn beginnen met de productie. Dus voor de komende 2-3 jaar is die jaarlijkse 50% groei qua beschikbare productiecapaciteit eenvoudig te realiseren. Tesla liet weten dat ze voor het realiseren van deze groei geen beperkingen meer hebben door een tekort aan batterijen. Het zijn eerder de chiptekorten welke remmend werken. De productiegroei gaan ze maken met vier modelleen (Model S, 3, X en Y). Waarvan de verwachting is dat Model Y in 2022 of 2023 de meest verkochte auto wereldwijd gaat worden en hiermee de Toyota Corolla voorbijgaat! Aansluitend aan de Earningscall was hoofdzakelijk Elon aan het woord. Aangekondigd was dat hij een product-roadmap zou presenteren. Verrassende product-roadmap Eigenlijk zoals gebruikelijk met Elon aan het woord: totaal anders dan verwacht. Het heeft geen zin om met zoveel vraag naar de huidige modellen om de Cybertruck in 2022 te lanceren! Dat was een tegenvaller voor velen. Zeker ook omdat eerder in de week nieuwe beelden opdoken van het prototype en de geruchten er zijn dat de Gigapress voor de Cybertruck geassembleerd is en bijna tot leven komt! Of ze aan het sandbaggen zijn lijkt mij niet! We zullen nog een jaar geduld moeten hebben en in Europa misschien nog wel 2 jaar! De Roadster komt hierdoor mogelijk ook nog een jaar later! Een tweede verrassing was dat Elon onthulde dat ze niet concreet werken aan de $25k compact Tesla. Dus ook deze auto gaan we in 2022 niet zien! Sterker nog, ik denk dat we nooit een compacte Tesla gaan zien als auto. Dat heeft te maken met de overtuiging van Tesla dat ze het Real World AI probleem opgelost hebben. Het is een kwestie van data verzamelen, netwerken trainen en implementeren. Voor FSD hebben ze zelfs DOJO (de super- computer voor AI-training) niet meer nodig. Opvallend nieuwtje was ook dat er inmiddels 60.000 FSD-beta-testers zijn. De transitie van Tesla Cars naar Tesla Robotics is voor Elon het meest voor de hand liggend. Alle energie gaat naar de Tesla Pod en Tesla Bot (Optimus project). Een Pod voor de mobiliteit van personen en goederen (= het $25K model) en de Bot voor het overnemen van allerlei taken welke nu door mensen uitgevoerd worden. Voor de hand liggend is dat de eerste toepassingen van de Tesla Bot in de Giga's gaat plaatsvinden. Maar dat is zeker niet iets voor 2022. De factor menselijke arbeid in ons economisch model gaat met de komst van de Tesla Bot en de AI voorgoed veranderen ! De klinkt voor velen als ver van mijn bed. Dave Lee maakte er een korte vlog over. Tesla Semi De vier megachargers bij Giga Neveda en de eerste Tesla Semi’s staan klaar om de eerste commerciële meters te maken. Massaproductie pas vanaf 2023. Graffiti Bij het onthullen van Berlijn als locatie voor de Europese Giga gaf Elon al aan dat hij de creativiteit van Berlijn hoog heeft zitten. Dat Giga Berlijn nu van graffiti-kunst wordt voorzien was al aangekondigd en de eerste resultaten zien we nu. Aanpassingen UI V11 software Bij de release van de V11-software was er veel commentaar. Elon reageerde en gaf aan dat er snel verbeteringen komen. In China is deze week een software-update geweest (2022.2.1) waar een aantal van deze verbeteringen zichtbaar zijn. De icoontjes met de status van de internetverbinding, dashcam en het gebruikersprofiel is terug boven in het scherm. Ook het kunnen vinden van een superchargerlocatie direct in het navigatiescherm is terug. In de Chinese software-update is ook de kleur van de render/afbeelding van de eigen auto aan passen. Fijn voor mensen met een gewrapte Tesla. De verwachting is dat al deze softwarewijzigingen ook hun weg gaan vinden naar Europa. Trekhaak Model Y In de Tesla-shop is de pagina voor het bestellen van een trekhaak voor de Model Y toegevoegd. De montage vindt plaats bij een service centrum. Hij is niet op voorraad en er staan nogal wat mensen in de wachtrij, dus erg snel zal het de eerste weken niet gaan. Tesla Shop
In de NL-shop is nu ook de Tesla Riemgesp te bestellen. In China zijn de eerste Tesla producten opgedoken die verband houden met een eerder verkregen merkrecht van Tesla. Het gaat nu om karaoke-microfoons. Op termijn zijn ook koptelefoons en andere items welke met in-car-entertainment te maken hebben te verkrijgen. Een aantal van deze items gaan we natuurlijk ook in Europa zien!
1 Opmerking
In deze blik op week aandacht voor de evolutie van de Gigafactories, de aankondiging van een recall, eerste indrukken van FSD Beta 10,9, een grappige KITT-transformatie, komt de Safetyscore naar Europa? en nog veel meer.... Evolutie Gigafactories Met de aanstaande opening van twee nieuwe Giga’s maakte Cleanerwatt een video over de evolutie van het ontwerp van zo’n Giga. Natuurlijk een groot verschil tussen Fremont en bijvoorbeeld Austin. Giga Fremont was al een bestaande autofabriek welke in 1962 voor het eerst in gebruik genomen is door GM en later door een joint venture van GM met Toyota. In 2010 werd de fabriek overgenomen door Tesla. Destijds samenwerkend met Toyota. Veel zaken zijn natuurlijk sinds die tijd gemoderniseerd, maar het blijft natuurlijk een niet ideale situatie. Dronebeelden van Giga Fremont laten zien dat het helemaal volgebouwd is. Eigenlijk een beetje chaotisch. Het verschil met het ontwerp van een nieuwe Giga’s is natuurlijk groot! Kijk maar eens naar dronebeelden van Giga Shanghai in vergelijking met Fremont. Met de komst van de Austin en Berlijn worden weer nieuwe stappen gezet. Eerder maakte Joe Tegtmeyer al een overzicht van hoe Giga Texas aan de binnenzijde ingericht is. Beide video’s staan hieronder.
Deze week het bericht dat de onderhandelingen over een Giga in India stroef verlopen. Nu heeft Tesla misschien ook niet zo’n haast met een nieuwe locatie uit te zoeken. Het stuk grond in Austin Texas, en trouwens in Berlijn en Shanghai ook, is groot genoeg om voorlopig te kunnen blijven groeien. Hieronder een indruk van de omvang van het terrein in Texas. Vanaf 2018 (Shanghai) is Tesla om de 2 jaar begonnen met bouwen van een nieuwe Giga. Hieronder een interessant staatje. Als de historisch trend zich voortzet zou er in de eerste helft van 2022 een nieuwe bouwlocatie aangekondigd worden. @Troy Teslike plaatste onderstaand plaatje op Twitter Vervanging kabelboom Bezitters van een Model 3 van de modeljaren 2017 t/m 2020 hebben een mail ontvangen van Tesla dat de auto teruggeroepen gaat worden voor het vervangen van een stukje van de kabelboom in de kofferruimte. Tesla schrijft: “Bij bepaalde exemplaren van Model 3 is de kabelboom van de kofferbak voorzien van een coaxkabel met massieve kern die ervoor zorgt dat de beelden van de achteruitkijkcamera worden weergegeven op het middendisplay. Na verloop van tijd kan herhaaldelijk openen en sluiten van de klep van de kofferbak leiden tot overmatige slijtage van de coaxkabel. Als door slijtage de massieve kern loskomt, worden de beelden van de achteruitkijkcamera niet meer weergegeven op het middendisplay. Het niet beschikbaar zijn van de beelden van de achteruitkijkcamera kan het zicht naar achter van de bestuurder beïnvloeden. Wij zijn niet op de hoogte van ongevallen of letsel die hierdoor veroorzaakt zouden kunnen zijn.” Deze kabelboom schijnt niet ruim op voorraad te zijn, het kan dus even duren voordat je ingepland wordt. Tesla Semi De levering van de eerste Semi’s aan Pepsi Co is aanstaande. In kleine aantallen wordt de Semi nu in Nevada gemaakt. Er worden Megachargers geplaatst op het terrein van Pepsi. Foto’s laten zien dat het ontwerp van de Megacharger opvallend smal is, maar wel hoger en met net weer iets moderner design dan de bekende Supercharger. En een andere kleurstelling. Bij een megachargr gaat het om laadsnelheden tot 1,5 MW. Tesla service China Een van de grootste uitdagingen van Tesla is om de service-organisatie mee te laten groeien met de snel toenemende vloot. Uitgangspunt is “de beste service is geen service”. De app staat voor de klant centraal in het melden en opvolgen van de service. De meeste van ons hebben weinig tot geen ervaring met een service center. Je komt er immers niet! En als je er wel komt, is de service veelal prima. Hoe Tesla de service organisatie ziet wordt duidelijk aan de hand van het filmpje van Tesla China. Hopelijk gaan we dit ook snel in Europa zien! Maar natuurlijk zijn er ook hele slechte ervaringen. In Nederland was het eind 2019 echt een drama. Te snelle groei en geen tot weinig reserve onderdelen op voorraad. Het gaat nu stukken beter, ofschoon er natuurlijk altijd mensen zijn met een slechte ervaring. De service moet gewoon continu verbeteren en meegroeien. Onderstaand filmpje van het YouTube-kanaal Now You Know geeft wat meer duiding. Safetyscore en Tesla Insurance Met de uitrol van FSD Beta in de VS heeft Tesla de Safety Score geïntroduceerd. Een aantal slimme parameters bepalen de hoogte van de score. Bijvoorbeeld het aantal botsingswaarschuwingen of de afstand tot de voorganger. Hoe hoger de score, hoe kleiner de kans op een ongeluk is de aanname. Nou ja aanname, ze hebben inmiddels ongelooflijk veel data. De Safety Score wordt nu ook gebruikt om de verzekeringspremie te berekenen. Dat gaat per maand gebeuren en aan hand van het feitelijk rijgedrag van de bestuurder ontstaat een score op basis waarvan de premie voor de volgende maand bepaald wordt. Vooralsnog wordt het verzekeringsproduct alleen in de VS verkocht. Het aantal Staten waar het aangeboden wordt groeit de laatste tijd snel. Benieuwd wanneer we een aanbieding buiten de VS gaan zien en wanneer Nederland en België aan de beurt zijn. Safety Score naar Europa Waarschijnlijk gaan we de introductie van de Safety Score al eerder zien dan Tesla Insurance. Op een vraag aan Elon op Twitter of een uitrol ook in Europa te verwachten is, werd bevestigend geantwoord. Ik denk dat het een goede ontwikkeling is om op deze manier feedback te krijgen op je rijgedrag. Of je het gebruikt bepaal je zelf! Koenigsegg en Tesla Koenigsegg is bouwer van hypersportcars voor de rijksten der aarde. Dat de CEO Christian von Koenigsegg als dailydriver een Tesla rijdt zegt genoeg! Nu zijn ze een samenwerking aangegaan met Tesla-tuner Unplugged Performance. ze maken spoilers en bumpers voor de Model 3. Meer informatie is hier te vinden. Munro begint met Teardown Model S Een paar maanden geleden is Sandry Munro een stickeractie gestart om hiermee geld op te halen ter financiering van een Model S Plaid. Doel is natuurlijk om deze tot de laatste schroef uit elkaar te halen. Het benodigde geld was er snel. Het wachten op de levering duurde iets langer. Na een tour met Model S Plaid langs de fans, gaat hij nu toch echt beginnen met de teardown. Het hele proces is hier te volgen. Opmerkelijke zaken komen uiteraard in "Blik op de week" aan de orde. Model X Plaid De Model X Plaid wordt nu ook geleverd aan klanten in de VS. Er is zelfs een exemplaar met CCS laadpoort gesignaleerd in Noorwegen. Goed om te zien dat de Model S en Model X productie nu goed op gang is gekomen. Een review van de nieuwe Model X Plaid is hieronder te vinden. FSD Beta 10.9 De eerste FSD Beta van 2022 is uitgerold naar de beta-testers in de VS. De reacties zijn zeer positief. Weer een stap vooruit! De komende maand gaat FSD-beta ook voorzichtig in Canada beschikbaar komen. Mogelijk eerst bij door Tesla zelf uitgezochte rijders en later via de Safety Score ook aan anderen. Natuurlijk moeten er nog flinke stappen gezet worden, maar de progressie na de rebuild is toch wel indrukwekkend. Onderstaande review is echt een aanrader om te bekijken. Vreemde actie Zoals in bovenstaande video aan bod is gekomen, deze week een opvallend bericht. Green Hills Software CEO en oprichter van The Dawn Project, Dan O’Dowd plaatste onderstaande paginagrote en full colour advertentie in de New York Times ($$$). Hij riep op om je niet langer te laten gebruiken als “crash test dummy” voor Tesla! Zowel op de Amerikaanse TV als op social media werd zijn verhaal volledig onderuitgehaald. Hij wijst naar Tesla en naar onveilige situaties die volgens hem in de FSD Beta video’s te zien zijn! Al snel bleek het feitelijk te gaan om een ander belang. Green Hills Software werkt voor alle grote autobedrijven. De motivatie van die man om dit te doen is zeer wazig en waarschijnlijk heeft het zijn bedrijf en het Dawn project hiermee juist veel schade gebracht. Elon was duidelijk op twitter… KITT Wikipedea schrijft “Knight Rider is een Amerikaanse televisieserie uit de jaren 80 met David Hasselhoff in de gedaante van Michael Knight die samen met zijn technisch zeer geavanceerde kunstmatig intelligente auto genaamd KITT de misdaad bestrijdt”. Tesla’s worden weleens vergeleken met KITT vanwege hun autopilot en summon functie. Ook het Yoke-stuur roept associaties op met de iconische auto van de Knight Rider. Er zijn producten op de markt om je Tesla te transformeren tot een KITT-kloon. In een best wel grappige video doet YouTube-channel Retro Recipes verslag van zo'n transformatie! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |