In deze blik op de week voor de eerste keer dit jaar aandacht voor het 10 jarige jubileum van de Model S, de rijbereik aanpassingen van de Model Y en Model 3, het ontstaan van chiptekort 2.0, geruchten over wederom een vertraging voor de Cybertruck en nog veel meer..... Model S/X buiten Noord Amerika Voor het eerst wordt de Model S/X nu buiten Noord-Amerika verkocht. De eer is aan Taiwan. Hier stond ook voor het eerst ook een Model S/X met een CCS stekker. De komende weken gaan we een verdere uitbreiding van de export zien. Europa is pas later in het jaar aan de beurt! Dit jaar bestaat de Model S 10 jaar (2012 in de VS/2013 in Europa) In de loop van dit jaar komen we hier zekere nog op terug. Volt Equity maakte de onderstaande mooie infographic van de evolutie van de Model S in die 10 jaar. Ze hebben op hun website ook een mooi (vormgegeven) artikel over FSD van Tesla. Chiptekort 2.0 Dat de transitie naar BEV nu echt goed op gang komt is wel te merken. Niet alleen zie je op de weg steeds meer volledig elektrische auto’s, maar ook de cijfers vanuit de hele wereld laten zien dat de EV-adoptie aan het versnellen is. Wekelijks zijn er wel berichten van autobouwers die hun EV-plannen presenteren. Mooie ambities. Maar helaas zullen deze plannen fors geremd gaan worden door het gebrek aan batterijen. Tesla is de enige die zelf zorgt voor het zekerstellen van de aanlevering van de ruwe grondstoffen! Deze week werd bijvoorbeeld een nikkel deal aangekondigd. David Lee had een interview met Pierre Ferragu. Pierre noemt het toekomstig te kort aan batterijen nu al het chiptekort 2.0! Tesla is misschien wel de enige die hier geen last van gaan krijgen omdat ze vroegtijdig de hele keten hebben zekergesteld met langjarige contracten. Verticale integratie vanaf de ruwe grondstoffen tot uiteindelijk recycling. Over recycling gesproken, JB Straubel, medeoprichter van Tesla en nu eigenaar van Redwood materials (recycling) heeft het ook over de grote inschattingsfout van bestaande autobouwers en EV-startups. De wereldwijde beschikbaarheid van batterijen en de productiedoelstellingen die ze formuleren komen niet met elkaar overeen! Steven maakte er een niet mis te verstane video over. GUI V11 software De grafische user interface (GUI) van versie 11 van de software blijft de gemoederen bezighouden. Elon heeft al laten weten dat er verbeteringen komen. Hij reageerde via twitter ook op een aantal mock-ups van enthousiaste gebruikers. Elon liet weten dat het uitgangspunt is dat iedere input error is en ze er naar streven dat de auto veel dingen automatisch goed moet doen. Dat is natuurlijk fantastisch, maar dat laat onverlet dat ook de GUI gewoon goed moet zijn! Rijbereik Model Y en Model 3 voor Europa aangepast De configurator voor de Model Y op Telsa.com is aangepast. De Long Range geeft nu een WLTP rijbereik van 565 km (was 537 km) met de 19 inch velgen en 533 km (was 507 km) met 20 inch. De Performance heeft een rijbereik van nu 514 km (was 480 km). Het zou gaan om de nieuwe batterijen van LG met de code Y5LD en een capaciteit van 82 kWh. Dit was eerst 77 kWh. Het zijn dus nog niet de 4680 voor Berlijn, maar de 2170. De switch naar de 4680 komt pas als de locale batterijproductie beschikbaar is, later in 2022. De Model 3 Long Range laat juist een afname van het rijbereik zien, van 614 km naar 602 km op de 19 inch wielen en van 637 km naar 626 km op de 18 inch. Deze afname zou te maken met het stroomverbruik van de AMD Ryzen processor. De Model Y heeft deze processor natuurlijk ook, maar met de komst van de nieuwe batterijen is dit al verdisconteerd in de WTLP berekening. Leveringen vanuit Berlijn Voor de Long Range wordt bij vandaag bestellen een levering in februari afgegeven. Deze auto's komen uit Giga Shanghai en zijn al onderweg. Voor de Performance is de leveringsdatum maart. Deze auto wordt in Berlijn gemaakt. Voor de kleuren wit en zwart is de levering maart. Voor de andere kleuren wordt vanaf mei afgegeven. De productiestart in zowel Berlijn als Austin kan nu op ieder moment groen licht krijgen. Structural batterypack In de gebruikershandleiding van de Model Y is nu opgenomen dat de liftpunten anders zijn als de auto uitgerust is met een structural batterypack. Dit wordt gezien als bevestiging dat inderdaad de nieuwe Model Y’s uit Austin en Berlijn een structural batterypack gaan krijgen. Langzaam wordt duidelijk dat het van voor Austin moet gaan over de 4680 batterij uit Keto Road (Fremont) en voor Berlijn met de 2170 batterij van LG uit China. Zoals al vaker gezegd, de vormfactor (4680 of 2170) is voor de consument niet zo belangrijk! Hoe de carrosserie er uit zien zonder de structural batterypack is te zien op een dronefoto gemaakt in Austin door Joe Tegtmeyer. Bagage-afdekhoes voor Model Y Een vaak gehoorde klacht is het ontbreken van een afdekhoes voor de bagageruimte. Voor een hatchback eigenlijk wel standaard, maar ontbreekt op de Model Y. Praktijk voor velen is dat hij op de zolder ligt. Maar toch. De Model Y uit Shanghai krijgt nu een bagage afdekhoes. Op twitter is dit filmpje te vinden van EVOffer. Waarschijnlijk een kwestie van tijd dat ook vanuit de andere fabrieken dit de standaard wordt. Weer een argument minder bij een review! Bovendien wordt de Model Y uit Shanghai nu uitgerust met 2 nieuwe ogen in de kofferbak om bagage vast te zetten. Liegen techbedrijven? Een heel bekende Youtuber, Marques Brownlee, zelf in het bezit van een Model S Plaid, maakte een vlog over het “liegen van Techbedrijven”. Ze kondigen van alles aan, beloven van alles, maar leveren ze ook? Wanneer is het misleidend en wanneer bedrog? In het stuk dat gaat over de claim van Tesla om de Model S Plaid in 1.99 sec naar de 60mph te laten sprinten heeft hij een mooie uitleg over deze sprint en de eerste wielrotatie. Even kijken (vanaf 02.00)! Wederom vertraging Cybertruck? Op 26 januari a.s. presenteert Tesla de Q4 cijfers. Na afloop hiervan zal Elon een product-update geven. Verleden jaar werd bij dit event de Model S Plaid gepresenteerd. Op sociaal media veel geruchten over (wederom) een vertraging voor de Cybertruck. Dit zou nu Q1 van 2023 worden. De hele geruchtenstroom is gebaseerd op het feit dat Tesla begin december op hun website een zin heeft gewijzigd en het jaartal 2022 is verdwenen! Sommigen weten te melden dat er ook een kleine variant gaat komen. We gaan het over twee weken horen! Snelheid van oplossen van problemen We hebben natuurlijk al vaker gezien dat onverwachte problemen snel opgelost worden door Tesla via een over-the-air software update. Nu het in sommige delen van de wereld echt goed koud wordt. blijkt er een probleem te zijn met de werking van de warmtepomp van de HVAC. Het testteam in Alaska heeft aangetoond dat het principe van de warmtepomp ook met -30 C werkt. Toch zijn er nu problemen. Dat schijnt te liggen aan een klep achter de voorbumper die vast vriest en hierdoor openblijft. De sensoren geven dan verkeerde waarden door! Direct zijn verschillende disciplines binnen Tesla, samen met het Alaska testteam op het probleem gedoken en is er inmiddels een software-update. Eerst bij medewerkers van Tesla om het uit te proberen en zeer binnenkort naar alle auto’s. Altijd jammer als er dit soort problemen zijn, maar ongekend hoe snel het opgelost wordt. Waarschijnlijk is het al opgelost voor de NHTSA de binnengekomen melding van een mogelijke onveilige situatie in behandeling heeft kunnen nemen! Demonteren van de Matrix Led projector Een koplamp in een moderne auto is al lang niet meer een simpel lampje en een lens. In het onderstaande filmpje wordt een Matrix Led Projector van de Model 3/Y volledig gemonteerd.
0 Comments
In deze eerste blik op week van het jaar 2022 aandacht voor de prijsverhoging van FSD in de VS, de Q4 kwartaalcijfers, nieuwe hardware upgrades aanstaande, track mode voor de Plaid, het interview van Lex Friedman met Elon, een nieuw bericht van de "Dutch FSD beta tester in de VS" en nog veel meer... Verwachtingen 2022 Ik heb een blog geschreven met mijn verwachtingen voor 2022. Deze is hier te vinden. Leuk om samen het komend jaar te volgen welke van deze verwachtingen gerealiseerd gaan worden. Zeker weten dat we verrast gaan worden met nieuwe functionaliteiten. Uiteraard gaan we ook teleurgesteld worden of wordt ons geduld verder op de proef gesteld. FSD prijs in de VS verhoogd De headline van deze week is de verhoging van de prijs voor FSD van $ 10.000 naar $ 12.000. Meer informatie dan een tweet van Elon met het nieuwe bedrag en dat dit op 17 januari a.s. gaat gebeuren is er niet. Wel dat FSD beta 10.9 de volgende week te verwachten is en dat FSD beta 11 waarschijnlijk de volgende maand gaat komen. De stap naar versie 11 is volgens Elon een grote. Recent sprak hij hierover met Lex Friedman. Verder op de in deze blik op week meer aandacht hiervoor. Tesla nadert het punt dat "beta" van FSD af gaat. Wanneer dat is en wat dat precies gaat inhouden is onduidelijk. Blijkbaar hebben ze veel vertrouwen in hun route en rechtvaardigen ze hiermee (intern) de prijsstijging. Wij weten immers niet hoe hun toekomstig businessmodel moet gaat werken met robotaxi's. Dat het daar geen domme jongens zijn hebben ze wel bewezen. De FSD-licentie is aan de auto gekoppeld. Dus bij het inruilen van een Tesla voor een andere betaal je weer opnieuw voor FSD (de dan gelende prijs). Daarom is het wel fijn dat je in de VS de FSD-suite ook maandelijks als abonnement kan kopen. De prijs is nu $ 99, maar ook de prijs gaat verder stijgen. Zeker als het niet je eigen auto is of als je niet van plan bent de auto lang in je bezit te hebben een mooie optie. In Europa blijven vooralsnog de prijzen gelijk. Elon liet eerder weten dat hij een FSD upgrade voor Europa in maart verwacht. Het ligt dan in de lijn der verwachting dat ook in Europa de FSD prijs weer gaat stijgen. Stoelventilatie? In de online handleiding van de Model 3/Y is de knop “cool” naast de stoelverwarming afgebeeld. Dat zou kunnen betekenen dat de luchtventilatie in de stoel ook naar de Model Y en Model 3 komt. Er staat wel bij “if equipped”. Of dat voorbehouden blijft aan het premium interieur in de LR/Performance of een extra interieur optie is afwachten. Maar misschien was het ook een fout bij het maken van de handleiding en gaan we helemaal een luchtventilatie zien. Binnenkort weten we meer! Q4 cijfers Het zal niemand ontgaan zijn. De Q4 2021 cijfers van Tesla overtrof ieders verwachtingen. De totale jaarproductie van 930.000 voertuigen is bijna een verdubbeling van 2020. Giga Fremont en Giga Shanghai zijn nu al goed voor een jaarproductie van 1,2 miljoen auto’s. Maar deze twee fabrieken groeien in 2022 door. Giga Shanghai groeit van 6.000 naar 9.000 medewerkers. Shanghai zit nu op een productiecapaciteit van 650.000 auto’s. Eerder al de speculatie naar aanleiding van de recente dronebeelden dat er iedere 38 seconde een Model Y naar buiten komt. Gaan we in 2022 1 miljoen auto’s vanuit Shanghai zien? Giga Berlijn en Giga Texas gaan ook binnenkort met produceren beginnen. Dronebeelden van Grünheide laten wederom beelden zien van lokaal geproduceerde Model Y’s. Nu ook in andere kleuren. De productiestart is aanstaande. Hetzelfde geldt ook voor Giga Texas. Klaar om de Model Y productie te starten. De productielijn voor 4680 ontvangt nog steeds nieuwe apparatuur en ook IDRA is nog steeds onderdelen voor de Gigapress aan het afleveren. Waarschijnlijk voor de productie van de Cybertruck. Onderstaande de meest recente dronebeeld van Berlijn en Texas Hieronder recente drone beelden van vluchten over Giga Berlijn, Giga Texas, Giga Shanghai, Giga Nevada en Giga Fremont.
Productie Model Y In 2022 gaat de Tesla productie waarschijnlijk weer verdubbelen, met de Model Y als koploper. Richting de 2 miljoen Tesla’s. Aan vraag geen gebrek. Op veel plaatsen in de wereld in Tesla de bestverkopende BEV en soms zelfs overall! Alleen in Nederland is de verkoop van Tesla's minder dan de jaren ervoor. Dat dit aan de fiscale voordelen lag in met name 2019/2020 is duidelijk. Ik ben benieuwd hoe de Duitse markt gaat reageren op de in eigen land geproduceerde Model Y! Geruchten gaan dat de eerste kopers bericht hebben gehad over de aanstaande levering van hun Model Y Performance, Made in Germany! Ook in de UK hebben de eerste kopers bericht gehad dat hun Model Y binnenkort geleverd gaat worden. Deze komen (vooralsnog) uit China. AMD Ryzen processor De afgelopen weken vaker bericht over de AMD Ryzen processor in de nieuwe Tesla’s. Dat deze erg veel sneller is dan de vorige generatie maakt onderstaande video duidelijk. De geruchten gaan dat later in het jaar er een retrofit-optie komt om bestaande Tesla’s te updaten naar de nieuwste MCU. Natuurlijk een interessante gedachte. Of het daadwerkelijk ter beschikking komt, wat het kost en of/wanneer een upgrade aan te bevelen is, is natuurlijk afwachten. Eerder ook al bericht dat Tesla de Starlink-ontvangers gaat plaatsen bij de Superchargeres. Je krijgt dan een snelle wifi-verbinding tot je beschikking. In combinatie met de nieuwe MCU wordt het wachten bij de supercharger nog aangenamer. Hieronder een demo van de combinatie wifi en de AMD Ryzen! Verwarmde ruitenwissers In China is een Model Y opgedoken met een icoon voor verwarming van de ruitenwissers. Dat zou betekenen dat de plaats waar de ruitenwisser rust op de voorruit verwarmd wordt. Zoals we al vaker gezien hebben gaan we deze functionaliteit straks ook vanuit de andere productielocaties zien. Nog niet duidelijk of het alleen de Model Y betreft, of ook de Model 3. En ook niet of het over alle modelvarianten gaat. Dutch FSD Beta-tester in de VS Vincent heeft weer een video voor ons gemaakt. Hij praat ons bij over zijn bevindingen met beta 10.8. Hij rijdt naar een hoogte van circa 1.500 meter over niet altijd de beste wegen. Leuke video! Lex Friedman interviewt Elon Elon Musk verscheen voor de 3e keer in de podcast van Lex Friedman. Een erg interessante podcast. Klik hier voor de hele uitzending. Het kanaal van Lex Fridman heeft ook clips over specifieke onderwerpen. Deze zijn hier te vinden. Elon staat behoorlijk lang stil bij de problemen waar ze tegenaan gelopen zijn met FSD en de gekozen oplossingsrichting. Onderstaand de clip van dit deel van het interview. Ik heb hem nog nooit zo zelfverzekerd over FSD horen praten. Zeker ook omdat ze het hebben over een bredere toepassing dan auto’s. Zoals bijvoorbeeld de Tesla Bot. Sommige onderdelen zijn best technisch. Dave Lee sprak hierover met James Douma. Gepimpte Model S Plaid De Model S Plaid is natuurlijk al vaak langsgekomen in deze rubriek. De langverwachte track mode is nu beschikbaar. Hiermee kan de eigenaar de auto optimaliseren voor het gebruik op het circuit. Denk aan de luchtvering, koeling, e.d. Met de track mode is ook de topsnelheid verhoogd naar 175 mph. Eerder zijn ook de carbon remschijven beschikbaar gekomen en speciaal rubber. Maar de Model S Plaid kan niet alleen gepimpt worden met track mode. Uiteraard kan je ook een cardetailer zijn gang laten gaan met het exterieur en het interieur. De eigenaar van onderstaande Model S Plaid bracht zijn trots naar Tsportline. De interieurupdate is wel bijzonder. Mooi vinden is een kwestie van smaak. Aandeel TSLA Na de fantastische kwartaalcijfers maakte het aandeel TSLA maandag een recorddag mee en steeg 13,5%. In de rest van de week raakte het aandeel deze stijging weer kwijt door macro-economische omstandigheden en sloot het uiteindelijk lager dan de opening op maandag. Over twee weken worden de financiële cijfers gepresenteerd. In 2021 was het TSLA op het platform van DEGIRO in nagenoeg geheel Europa het meest verhandelde aandeel. Ontwerp van wegen in Nederland Ik kwam een informatief filmpje tegen over waarom wegen in Nederland veiliger zijn dan in de VS. Een beetje off topic, maar wel interessant op weg naar FSD met onze Tesla's. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2024
Categorieën |