In deze blik op de week aandacht voor het aantal Cybertruck reserveringen, met de caravan of vouwwagen onderweg, het Tesla Takeover event, FSD ontwikkelingen en nog veel meer... Bijna 2 miljoen reserveringen Volgens tracker nadert het aantal reserveringen voor een Cybertruck de 2 miljoen. Dat zijn reserveringen van over de hele wereld. Een reservering is nog geen aankoop, maar toch. Ik verwacht dat, zeker in de VS, een hoog percentage van de reserveringen daadwerkelijk omgezet gaan worden naar een feitelijke bestelling. Een groot deel van de kopers zal voor het eerst een pick-up gaan rijden. Ofschoon de Cybertruck de specificaties heeft van een werkpaard, zal het merendeel daar de auto niet voor gaan gebruiken. Een iconische auto, met veel ruimte en ongekende prestaties. Grappig dat ze hem voorzien hebben van een Ford F150 wrap. Of is het Photoshop? Hoe dan ook, we gaan heel wat creativiteit zien met wraps en add-ons als hij eenmaal op de weg is! De initiële productiecapaciteit zal ongeveer zo’n 375.000 stuks per jaar zijn en vooralsnog alleen in Giga Texas. Of en van waaruit ze andere delen van de wereld gaan voorzien is nog niet bekend. Ik verwacht dat niet alleen in de VS, maar ook in Europa, China en Australië de Cybertruck kan rekenen op grote verkoopaantallen. Het ziet er naar uit dat we hier zeker tot 2025 moeten wachten. Tesla 20 jaar Deze maand bestond Tesla 20 jaar. In die twintig jaar heeft Tesla de toch vrij traditionele auto-industrie wakker geschut en zullen de bestaande autobouwers de komende jaren de consequenties moeten dragen van hun gedrag als reactie op de onomkeerbare beweging welke Tesla heeft ingezet. Dat is niet alleen van ICE naar BEV! Deze week nog liet de CEO van Stellantis optekenen dat Tesla aangekomen is zijn wereld van het produceren van auto’s met lage marges! Met andere woorden.... Dan heb je het m.i. nog steeds niet begrepen wat Tesla nu echt drijft en wat dit voor je eigen bedrijf gaat betekenen. Over de oprichtingsjaren en de rol van Elon Musk gaan verschillende verhalen. Hoe het ook begonnen is en wie het merk Tesla ook als eerste gedeponeerd heeft, Elon Musk en JB Straubel hebben Tesla qua technologie groot gemaakt. In onderstaand recent interview vertelt JB onder meer over de uitdagingen waar ze voorgestaan hebben. Het is een lang interview. Een verkorte versie en enige duiding is hier te vinden, gemaakt door Solving The Money Problem. Franz von Holzhausen is sinds 2008 de ontwerper die misschien ook wel aan dit rijtje toegevoerd kan worden. Maar ook Andrew Baglino is al sinds 2006 van de partij. Sowieso valt op dat nagenoeg iedereen van het senior management bij Tesla daar al fors wat jaren werkt en intern doorgestroomd zijn! Gedreven door één missie en een snaar strakke operationele uitvoering. En dat het pas allemaal net begonnen is, laat TSLATALK in onderstaande grafiek wel zien! Klik er op om de animatie te zien. Ford is transparant Als een van weinige traditionele autobouwers heeft Ford het bedrijf opgesplitst in een poot met BEV's (Ford e), met de ICE-auto’s (Ford Blue) en bedrijfsauto's (Ford Pro). Nu de eerste half jaar cijfers bekend gemaakt zijn, wordt pas goed duidelijk hoe binnen een bedrijf als Ford (maar dus ook bij de anderen) de impact van de BEV verkoop is. Kort samengevat: in geval van Ford is de helft van de winst op ICE nodig om het verlies op BEV te compenseren! Zodra de markt voor de ICE in elkaar stort (Valley of Death) komen ze in de problemen. Zaak dat ze snel de productiekosten voor het maken van BEV’s naar beneden krijgen. Doordat Ford dit zo transparant maak, laten ze m.i. zien dat ze er vertrouwen in hebben deze uitdagingen tot een goed einde te brengen. Caravan/Vouwwagen achter de Model Y In deze vakantieperiode vliegen de reisverslagen van de vakantieritten met een BEV je weer om de oren. Wat mij wel opvalt is dat de reisverhalen door de jaren heen positiever worden. Laadstress is vrijwel verdwenen. Zeker op de route naar de bestemming. Steeds meer SuC's, met name in Duitsland en Frankrijk. In Frankrijk zijn de laatste weken een aantal V4 SuC's in gebruik genomen. Die V4's krijgen een betaalterminal en kunnen naar snelheden tot 350 kW. Mits natuurlijk de auto dit ook aan kan! De rit naar de vakantiebestemming kan over het algemeen zonder problemen. Gewoon de Tesla navigatie volgen. Weet dat hij redelijk conservatief je laadstops plant. Je kan natuurlijk altijd handmatig afwijken. Met name de lokale laadinfra op de plaats van bestemming laat nog wel eens wat te wensen over. Maar ook die verhalen klinken steeds minder problematisch. Een tip is om na je bestemmingsadres (als je daar niet kan laden) een volgende stop in te voeren in de tripplanner, bijvoorbeeld een SuC of een stad waar je later naar toe wilt. Dan weet je of je nog moet laden voordat de bestemming bereikt wordt. Die laadstop wordt dan opgenomen in je route! Hieronder een test met een caravan naar Parijs en met een vouwwagen weer terug. Een groot verschil in verbruik ten gunste van de vouwwagen. Wat duidelijk wordt en wat Tesla eenvoudig zou kunnen oplossen, is dat rekening gehouden moet gaan worden met de toegankelijkheid van de locatie en het laadgemak verhogen met een caravan achter de auto. Er zijn al locaties met doorrij laadpalen waardoor de caravan niet afgekoppeld hoeft te worden. Soms zijn de locaties niet goed bereikbaar voor een caravan, bijvoorbeeld door een hoogte doorgang beperkingen. Als je dat vooraf weet rij naar een meer geschikte locatie. FSD update We moeten in Europa nog steeds met toch enigszins jaloerse blikken naar de YouTube beelden kijken van de FSD ontwikkelingen in de VS. Deze week was er weer een nieuwe release. Ik vind het nu toch echt wel indrukwekkende beelden worden. Erg benieuwd naar de UNECE vergadering in september, waarin duidelijk moet worden of 2024 het jaar gaat worden dat FSD in Europa zijn intrede gaat doen. Dat gaan we natuurlijk de komende maanden in de gaten houden. Natuurlijk zijn er nog steeds zaken welke opgelost moeten worden. Hiervoor is onder meer heel veel training nodig. En dat is een van kenmerken van de stap van FSD Versie 11 naar Versie 12. De neurale netwerken trainen zichzelf door onbekende situaties op te zoeken in de enorme video datasets, danwel door ze zelf te genereren via simulaties, en zich zo in feite zelf traint. Met de steeds toenemende rekenkracht door o.a. DOJO, gaat dit proces steeds sneller. Traditioneel door mensen geprogrammeerde software (1.0) maakt plaats voor software 2.0, gebaseerd op machine learning! In deze Lex Fridman Clip legt Andrej Karpathy de basis hier van uit. Op X legt TechAU uit wat FSD V12 zoal omvat (klik op onderstaande afbeelding). Tesla Takeover 2023 In de VS is de Tesla-community heel actief. Er zijn natuurlijk veel content creators/YouTubers actief die zich min of meer gespecialiseerd hebben. De een op de beurs/financiële kant, de ander op de batterij-technologie, de FSD ontwikkelingen, enz. enz. Voor velen is dit ook hun bron van inkomsten. Ze komen regelmatig bij elkaar in een podcast voor een interview of discussies. Kortom, er gaat geen week voorbij zonder nieuwtjes, speculaties en interessante vergezichten! Daarnaast zijn er veel bedrijven met allerlei aftermarket accessoires voor je Tesla. Nodig nog een paar interessante sprekers uit en je hebt een leuk event! Dit weekend is de Tesla Takeover 2023. Een event in Californië waar zelfs van buiten de VS Tesla-fans naar toe komen om de passie voor het merk met elkaar te delen. Keynote spreker is May Musk, de moeder van Elon. De hele familie doet mee! Volgende week meer hierover.
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor de Earningscall Q2, de uitbreidingsplannen in Berlijn, FSD eenmalig overdraagbaar, Tesla op Goodwood en nog heel veel meer... Uitbreidingsplannen Giga Berlijn Afgelopen week was zoals reeds aangekondigd een informatiebijeenkomst over de uitbreidingsplannen van Tesla in Berlijn-Brandenburg. De plannen worden in 3 fasen opgedeeld. De productiecapaciteit kan hiermee groeien naar 1.000.000 voertuigen. Ook de batterijproductie neemt verder toe tot 30 MWh. Uiteraard komen er nog meer zonnepanelen op de daken en komt er ook een batterijopslag. Delen van het terrein worden publiek toegankelijk. Niet alleen de huidige superchargers op terrein zijn dan toegankelijk, maar ook de entree moet een functie krijgen voor bezoekers. Voor fabrieksrondleidingen maar ook voor demo-auto’s en de verkoop van shopartikelen. Meer gedetailleerde informatie over de uitbreidingsplannen in de onderstaande Tweet van Tobius Lindh. Software update 2023.26 De uitrol van software-update 2023.26 is begonnen. De Spoftify User Interface krijgt een upgrade. Niet alleen grafische, maar ook functionele verbeteringen worden doorgevoerd. Nu kunnen ook audioboeken afgespeeld worden. Meer informatie is hier te vinden. In combinatie met de nieuwste versie van de app kunnen nu meerdere camerabeelden tegelijkertijd bekeken worden via Sentry-Mode. Bluethooth controllers werken nu ook in de Model 3 en Y en zijn er nog tal van verbeteringen. BESS in Texas In de vorige blik op week al kort aandacht gehad voor Tesla Electric in Texas. Een onderdeel van hun inspanningen op dit gebied in Texas is niet alleen het plaatsen van meer dan 16.000 zonnepanelen op het dak van Giga Texas. Maar ook een batterij energie opslagsysteem (BESS) bestaande uit 68 megapacks realiseren. Iedere megapack is goed voor 3 MWh energie opslag. Eerder nam Tesla al een BESS bestaande uit 81 megapacks in gebruik in Texas. Het project bij Giga Texas wordt op de voet gevolgd door onder meer Joe Tegtmeyer. Uit zijn beelden blijkt dat ze ongeveer 2 tot 3 megapacks per dag plaatsen. Ze komen volledig geassembleerd aan en zijn nagenoeg direct bedrijfsklaar. Tesla op Goodwood Het zal voor sommigen vloeken in de kerk zijn. Tesla had een stand op Goodwood. In het hart van de Britse auto(sport) traditie werden verschillende Tesla modellen tentoongesteld. De relatief nieuwe Model Y uitgerust als mobiele service auto was ook aanwezig. Optimus, de Tesla Robot, en een V4 supercharger stonden er eveneens tentoongesteld. Cybertruck stoelentest Verleden week rolde de eerste Cybertruck van de band. Niet dat nu de massaproductie begonnen is, maar de “tooling-fase” komt langzaam tot een einde. De komende weken zullen er steeds meer details naar buiten komen over de Cybertruck en dat zal doorlopen tot de eerste aflevering, rijtesten en uiteindelijk een teardown van Sandy Munro. De verwachting was dat Elon deze week een datum zou noemen van het afleveringsevent. Dat is nog steeds gepland voor later in 2023, maar dus nog geen datum. Tesla plaatste deze week op Twitter een video waarin te zien is hoe de Cybertruck stoelen getest worden. Een robot-arm simuleert jaren intensief gebruik. Als uitzondering in de auto-instructie maakt Tesla zijn stoelen zelf. De bedieningsknoppen voor de stoelen hebben deze stijlkenmerken als de Cybertruck. Vergeet het geluid niet aan te zetten als je het filmpje gaat bekijken! FSD in licentie De route naar volledig zelfrijdende besturing (FSD in Tesla termen) is er een van vele hobbels en gemiste targets. Sommigen denken nog vele jaren weg en misschien voor altijd een droom. Tesla is ervan overtuigd dat ze heel dichtbij zijn met hun huidige aanpak en dat een kwestie van maanden is dat ze aantoonbaar veiliger zijn dan een gemiddelde bestuurder en dat noodzakelijk ingrijpen om veiligheidsredenen steeds meer uitzonderlijk wordt. En de leercurve blijft versnellen met steeds meer videobeelden van bijzondere verkeerssituaties. En misschien nog wel belangrijker, steeds meer rekenkracht door het in gebruik nemen van DOJO. Anderen, zoals Ford, hebben de strijd opgegeven om tot level 4/5 te komen. Die miljarden kunnen ze beter steken in een strategie om te overleven in de mobiliteitstransitie. Tijdens de recente earningscall zei Elon dat ze met een eerste OEM in gesprek zijn over het in licentie geven van FSD. De speculanten wijzen richting Ford. Ze waren immers de eerste die ook NACS van Tesla adopteerden. Waarom zou Tesla FSD in licentie geven? Creëren ze dan geen concurrentie? Tot op zekere hoogte wel. Een huidig S3XY-model met FSD zal dan niet heel veel anders zijn dan een Ford model met FSD. Hoofdzakelijk te gebruiken om zelf rondgereden te worden of misschien uit te lenen aan familieleden of vrienden. Voor robotaxi’s kan in technische zin waarschijnlijk ook, maar specifiek als robotaxi ontworpen voertuigen zijn vele malen goedkoper per kilometer. En hier zit het onderscheidend vermogen van Tesla. Hun innovatie gaat zo hard, dat ze vanaf 2025 honderdduizenden zo niet miljoenen robotaxi’s op het 3e generatie platform kunnen produceren in de dan nieuwe fabrieken in Mexico, Berlijn (fase 2) en waarschijnlijk ook in India. De kosten voor het produceren van deze voertuigen zijn extreem laag. Tegen de tijd dat andere OEM’s zover zijn om tegen dezelfde kosten als Tesla dedicated robotaxi’s te produceren, heeft Tesla al een groot marktaandeel zelf in handen. Een andere deel krijgen ze indirect in handen via het licentiemodel. Mogelijk zijn er dan ook nog andere aanbieders van robotaxi diensten gebaseerd op vergelijkbare dan wel totaal andere technologie. Maar zeker niet in de omvang van Tesla en al helemaal niet in het tempo. Tesla ombouwen populair We volgen in blik op de week al een tijdje het ombouwen van een Model 3 tot wat de eigenaar een Cyberroadster noemt. Nu het plamuurwerk er op zit, begint hij er echt wel echt goed uit te zien. Een nieuw project is een Model S Plaid ombouwen tot een Cyber Kart! FSD eenmalig overdraagbaar naar een nieuwe Tesla? De aanschaf van FSD is een controversieel onderwerp onder Tesla eigenaren. Nu Elon heeft laten weten dat in Q3 eenmalig FSD-kopers de softwarelicentie mogen overschrijven naar een nieuwe Tesla (te kopen in Q3) laait de discussie weer op. Wat heb je er nu aan? Waarom is FSD niet altijd overdraagbaar? Om met die laatste te beginnen: nee, qua functionaliteit heb je er nu niet veel aan. Maar het gaat niet over de huidige functionaliteiten. Er zijn andere overwegingen welke meegewogen kunnen cq. moeten worden om mogelijke (toekomstige) teleurstellingen te voorkomen. Hierover heb ik een aparte blog geschreven. Geloof je dat in de periode dat de Tesla in je bezit is de functionaliteiten van FSD dusdanig gaan toenemen en/of zelfs legalisatie van level 3, 4 of 5 gaat plaatsvinden, dan is de huidige aanschafprijs zeer waarschijnlijk een koopje. In Europa kost FSD nu € 7.000. Zodra de FSD-functionaliteiten in Europa gaan toenemen, gaat de prijs zeker stijgen. In de VS kost FSD nu $ 15.000. En ook die prijs zal nog verder gaan stijgen. Wie weet welke waarde FSD in de toekomst gaat krijgen mag het zeggen. Het blijft allemaal speculatie en niemand heeft een glazen bol. Behalve de top van Tesla, die hebben hun strategie en het uitvoeringsplan klaar! Er zijn heel wat scenario’s denkbaar. Op social media circuleren de eisen welke gesteld worden aan een transfer van FSD naar een nieuwe auto. Het lijkt mij verstandig om even te wachten op een bericht vanuit Tesla Nederland om 100% duidelijkheid te hebben over de voorwaarden. Model Y best verkochte auto in Europa Tesla Model Y is de best verkochte auto in Europa over de eerste 6 maanden van het jaar. Overigens niet alleen in Europa, maar ook in China. In de VS moesten een paar pick-up trucks voorgelaten worden. De verwachting is dat dit over geheel 2023 ook het geval gaat zijn. Postcode in configurator Tesla vraagt tegenwoordig om je postcode in de configurator cq. bij de pagina met het aanbod aan voorraadmodellen. Op deze manier kunnen ze, zeker in de VS per Staat, informatie geven over lokale subsidieregelingen. In Europa zie je de informatie over nationale subsidies boven in het scherm door het kiezen van het land/taal. Bij het aanbod van voorraadmodellen kan de postcode gebruikt worden om te zien of er aanbod is binnen x aantal kilometer. 4680 batterij wordt steeds beter De volgende generatie van de 4680 batterij gaat zijn opwachting maken in de Cybertruck. De energiedichtheid zou met 10% zijn toegenomen. Nog niet waar ze uiteindelijk willen zijn, maar goed genoeg en ook in voldoende aantallen om in een structureel batterijpakket te debuteren in de Cybertruck later in het jaar. Tesla Q2 cijfers Uiteraard wederom ook in financiële zin een fantastisch kwartaal. Dat zeggen we al heel wat kwartalen en zullen we de komende jaren ook nog wel ieder kwartaal blijven doen. De snelheid van innovatie is zo groot en groei van productiecapaciteit zo hoog, dat het geld tegen de plinten begint te klotsen, ondanks alle investeringen. De Q2 rapportage is hier te downloaden. Uiteraard weer veel analyses te vinden in de Tesla-community. Voor de visueel ingstelden onder zijn de overzichten van EV Stock Channel altijd wel heel duidelijk. Productie in Q3 wordt lager dan Q2
Tesla gaf tijdens de Earningscall een waarschuwing voor een lichte daling van de Q3 productie. De target voor 2023 blijft echter een meer dan 50% groei (circa 1,8 miljoen voertuigen). De productielijnen voor de Model 3 in Shanghai en Fremont worden aangepast. Dat is nodig voor de productie van de vooral onderhuidse vernieuwingen (project highland). Met name het overstappen op gietstukken uit één stuk voor en achter en een structureel batterijpakket vragen om forse aanpassingen. Het is niet duidelijk wanneer de productie van de vernieuwde Model 3 van start gaat. Ook over welke vernieuwingen nu doorgevoerd gaan worden en wat dit voor uiteindelijke verkoopprijs gaat betekenen is formeel niets bekend gemaakt. Uit het geruchtencircuit en enkele gelekte foto’s is op te maken dat naast de onderhuidse verbeteringen het vooral ook zou gaan over een aangepaste bumper- en lichtarmaturen zowel voor als achter. Dat de bedieningshendels achter het stuur gaan verdwijnen en dat de houten strip vervangen gaat worden door een alcantara-achtige structuur (uit gerecycled plastic). Mogelijk dat nu ook de hepa-filter zijn opwachting in de Model 3 gaat maken en dat er enkele andere kleine interieur aanpassingen gaan plaatsvinden. Misschien zelfs geventileerde stoelen. Of er ook aanpassingen aan de Model Y productielijn gaan plaatsvinden is niet bekend. Mogelijk wel om de output verder te verhogen, maar ik verwacht voor nu nog geen aanpassingen aan het in- en exterieur van de Model Y. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |