laatste keer bijgewerkt op: 28 augustus 2022
Regelmatig krijg ik de vraag of de aanschaf van de FSD-suite de investering van € 7.500 waard is. Of in de VS nu zelfs $ 12.000.
Kort door de bocht: als je redeneert vanuit de huidige toepassingsmogelijkheden: nee!
Maar toch is deze simpele vraag niet zo eenvoudig te beantwoorden, zeker niet als de Tesla je eigendom is. En al helemaal niet als je
ook geïnteresseerd bent in de technologische en/of businesskant ($TSLA) van Tesla.
Hieronder mijn interpretatie van de ontwikkeling tot Full Self Driving. Het is speculeren en niet iedereen is het eens over de stappen, de Tesla-route, het tijdspad en dergelijke. Experts zeggen vaak wat anders! Maar wat is hun referentiekader of belang?
Kortom, veel leesplezier en vorm vooral je eigen mening!
Kort door de bocht: als je redeneert vanuit de huidige toepassingsmogelijkheden: nee!
Maar toch is deze simpele vraag niet zo eenvoudig te beantwoorden, zeker niet als de Tesla je eigendom is. En al helemaal niet als je
ook geïnteresseerd bent in de technologische en/of businesskant ($TSLA) van Tesla.
Hieronder mijn interpretatie van de ontwikkeling tot Full Self Driving. Het is speculeren en niet iedereen is het eens over de stappen, de Tesla-route, het tijdspad en dergelijke. Experts zeggen vaak wat anders! Maar wat is hun referentiekader of belang?
Kortom, veel leesplezier en vorm vooral je eigen mening!
Mobiliteitstransitie
In mijn blog “de positie van Tesla in de mobiliteitstransitie” staan de 3 fasen van de transitie centraal. De eerste transitie is die van ICE naar BEV (fase A), de tweede van zelf rijden naar zelf rijdend (fase B) en de derde transitie van eigen bezit naar het betalen per kilometer (fase C). Tesla's ultieme doel is fase C! In het kader hieronder een korte samenvatting.
In mijn blog “de positie van Tesla in de mobiliteitstransitie” staan de 3 fasen van de transitie centraal. De eerste transitie is die van ICE naar BEV (fase A), de tweede van zelf rijden naar zelf rijdend (fase B) en de derde transitie van eigen bezit naar het betalen per kilometer (fase C). Tesla's ultieme doel is fase C! In het kader hieronder een korte samenvatting.
Belangrijk om te begrijpen dat Tesla niet bezig is met rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) zoals andere autobouwers (horend bij fase A), maar op weg is naar Full Self Driving (FSD) (horend bij fase B en C). In veel overheidsrapporten staat de interactie tussen de mens en ADAS vaak centraal (human factors). Dit is zeer terecht als het optimaliseren van ADAS het doel is (van level 2, zie SAE levels hieronder). Immers, hoe meer de ADAS overneemt hij minder actief de bestuurder gaat opletten, terwijl bij ADAS (level 2 en level 3) de bestuurder altijd direct moet kunnen ingrijpen! Gevaarlijk dus!
Ark Invest is heel "bullish" over de mogelijkheden van FSD! Het YouTube-kanaal Solving the money problem geeft er vaak meer duiding aan! Hieronder twee voorbeelden!
|
Positie van Tesla in de mobiliteitstransitie |
Onderstaande video van AIDriver geeft een goed beeld van waar Tesla nu staan met het FSD beta-programma (in de VS). Dat de Onderzoeksraad voor de Verkeersveiligheid totaal anders kijkt naar de technologische ontwikkelingen wordt na het lezen van dit rapport wel duidelijk. Ook UNECE kijkt niet heel veel anders. Fase B en C van de mobiliteitstransitie zijn in hun visie nog heel ver weg. Ze kunnen niet anders dan zich baseren op wat ze nu zelf kunnen (laten) onderzoeken. Grote opgave voor Tesla om ze na de feature-complete fase (zie kader) te overtuigen!
|
Elon Musk volgt een andere route dan de SAE levels. Heel kort samengevat: het trainen van de neurale netwerken met behulp van de data uit de videobeelden van de 8 camera's (Tesla Vision) en sensoren en komen tot Full Self Driving op zowel de snelweg, city-streets en parkeerplaatsen. Als deze drie gecombineerd zijn en de auto zelf in staat is (dus zonder interventies van een bestuurder) om even veilig te rijden als de gemiddelde bestuurder, noemt Elon dit feature complete. Na tegen tientallen muren te zijn aangelopen en fundamentele keuzes gemaakt te hebben (bijv. verwijderen van de radar), met als gevolg de nodige vertraging, is volgens de directie van Tesla (dus niet alleen Elon) eind 2022 de FSD-suite Feature Compleet. Dan volgt de fase van overtuigen van overheden en legalisatie. Dat kan je dan SAE level 4 noemen (zie hieronder). |
Moet ik nu FSD kopen of niet?
Met het lezen van bovenstaande context is de vraag of je nu FSD moet kopen nog niet beantwoord. Er zijn in mijn optiek verschillende manieren om naar deze vraag te kijken. Zeker als je wilt profiteren van de reis welke Tesla maakt met deze transities. Het wel of niet nu aankopen van de FSD-suite voor je huidige Tesla moet je volgens mij in een dergelijk kader plaatsen. Jij bepaalt zelf wanneer het waarde voor je heeft en hoeveel waarde! Daarom hieronder 5 manieren om te profiteren en denkrichtingen om zelf de vraag “moet ik nu FSD kopen of niet?” te beantwoorden:
Met het lezen van bovenstaande context is de vraag of je nu FSD moet kopen nog niet beantwoord. Er zijn in mijn optiek verschillende manieren om naar deze vraag te kijken. Zeker als je wilt profiteren van de reis welke Tesla maakt met deze transities. Het wel of niet nu aankopen van de FSD-suite voor je huidige Tesla moet je volgens mij in een dergelijk kader plaatsen. Jij bepaalt zelf wanneer het waarde voor je heeft en hoeveel waarde! Daarom hieronder 5 manieren om te profiteren en denkrichtingen om zelf de vraag “moet ik nu FSD kopen of niet?” te beantwoorden:
- Volg (online) de ontzettend mooie tijd waarin we leven
- Koop in ieder geval een Tesla in plaats van een paard
- Investeer in een tijdige aanschaf van de FSD-software
- Koop nog geen Tesla (of wel een Tesla maar nog zonder FSD-software) maar investeer dit bedrag in TSLA-aandelen
- Anticipeer op toekomstige usecases
ad. 1. Volg (online) de ontzettend mooie tijd waarin we leven
We leven qua technologie in een geweldig tijdperk met de (massale) opkomst van de BEV en de eerste stapjes op weg naar een autonoom rijdende auto’s. Ik volg Tesla al jaren en de laatste 2 jaar schrijf ik hierover op www.teslamagazine.nl. De hoeveelheid Tesla gerelateerd nieuws en online content welke wekelijks geproduceerd wordt is ongekend. Op YouTube zijn er tientallen kanalen die een of meerdere aspecten van Tesla belichten. Of het nu gaat over het reilen en zeilen van het aandeel TSLA, de batterij-technologie, het volgen van de bouwactiviteiten van nieuwe Gigafactories of de voortgang van Full Self Driving. Wekelijks een samenvatting van dit nieuws in "blik op de week".
Door Tesla en hun technologische ontwikkelingen intensief te volgen kan je niet alleen genieten van alle innovaties en ontwikkelingen, maar wel degelijk ook nu al profiteren. De kennisvoorsprong die je krijgt door de verrichtingen van Tesla te volgen gaan je zeker helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing, bijvoorbeeld de aankoop van een nieuwe of tweedehandsauto. En dat brengt ons bij het tweede punt.
We leven qua technologie in een geweldig tijdperk met de (massale) opkomst van de BEV en de eerste stapjes op weg naar een autonoom rijdende auto’s. Ik volg Tesla al jaren en de laatste 2 jaar schrijf ik hierover op www.teslamagazine.nl. De hoeveelheid Tesla gerelateerd nieuws en online content welke wekelijks geproduceerd wordt is ongekend. Op YouTube zijn er tientallen kanalen die een of meerdere aspecten van Tesla belichten. Of het nu gaat over het reilen en zeilen van het aandeel TSLA, de batterij-technologie, het volgen van de bouwactiviteiten van nieuwe Gigafactories of de voortgang van Full Self Driving. Wekelijks een samenvatting van dit nieuws in "blik op de week".
Door Tesla en hun technologische ontwikkelingen intensief te volgen kan je niet alleen genieten van alle innovaties en ontwikkelingen, maar wel degelijk ook nu al profiteren. De kennisvoorsprong die je krijgt door de verrichtingen van Tesla te volgen gaan je zeker helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing, bijvoorbeeld de aankoop van een nieuwe of tweedehandsauto. En dat brengt ons bij het tweede punt.
ad. 2. Koop in ieder geval een Tesla in plaats van een paard!
In 2019 zei Elon tijdens een interview dat als je over 3 jaar een auto koopt zonder de FSD-hardware aan boord, hetzelfde is als je nu voor je dagelijkse mobiliteitsbehoefte een paard koopt in plaats van een auto. Je kan dus met een aankoop van een (tweedehands) Tesla profiteren van de aanwezige hardware. In het slechtste geval gebruik je de aanwezige hardware alleen voor ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) en heb je altijd de optie om met software upgrades de functionaliteiten verder uit te breiden. Er is geen enkel ander merk met deze mogelijkheid. Iedere Tesla heeft de basis functionaliteit van autopilot. Enhanced Autopilot (EAP)en FSD zijn extra’s. Het investeren in Enhanced Autopilot is zeker de moeite waard als er redelijk veel kilometers op de snelweg gereden wordt. Bovendien is de stap naar FSD dan een stukje kleiner als je dit op een later moment alsnog besluit te doen!
Het is natuurlijk speculeren, maar ik verwacht dat een Tesla met FSD-hardware een mindere afschrijving heeft dan een andere BEV. Mogelijk schrijf je wel helemaal niets af als er sprake is van een legalisatie van level 3, 4 of 5 op het moment van verkoop van de Tesla. Zelfs voor Tesla’s die nog niet over de FSD-software beschikken. De waarde van een EAP of FSD aanschaf moet zich op de tweedehands markt nog bewijzen en zal ik met de tijd veranderen (zie ad. 5).
In 2019 zei Elon tijdens een interview dat als je over 3 jaar een auto koopt zonder de FSD-hardware aan boord, hetzelfde is als je nu voor je dagelijkse mobiliteitsbehoefte een paard koopt in plaats van een auto. Je kan dus met een aankoop van een (tweedehands) Tesla profiteren van de aanwezige hardware. In het slechtste geval gebruik je de aanwezige hardware alleen voor ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) en heb je altijd de optie om met software upgrades de functionaliteiten verder uit te breiden. Er is geen enkel ander merk met deze mogelijkheid. Iedere Tesla heeft de basis functionaliteit van autopilot. Enhanced Autopilot (EAP)en FSD zijn extra’s. Het investeren in Enhanced Autopilot is zeker de moeite waard als er redelijk veel kilometers op de snelweg gereden wordt. Bovendien is de stap naar FSD dan een stukje kleiner als je dit op een later moment alsnog besluit te doen!
Het is natuurlijk speculeren, maar ik verwacht dat een Tesla met FSD-hardware een mindere afschrijving heeft dan een andere BEV. Mogelijk schrijf je wel helemaal niets af als er sprake is van een legalisatie van level 3, 4 of 5 op het moment van verkoop van de Tesla. Zelfs voor Tesla’s die nog niet over de FSD-software beschikken. De waarde van een EAP of FSD aanschaf moet zich op de tweedehands markt nog bewijzen en zal ik met de tijd veranderen (zie ad. 5).
ad. 3. Investeer door een tijdige aanschaf van FSD
Ik heb in 2019 € 5.500 betaald voor de FSD-software. Inmiddels is de prijs € 7.500 en zodra FSD (beta) ook in Europa uitgerold wordt zal de prijs snel stijgen. In de VS is de prijs nu $ 12.000. Als je toch van plan bent FSD aan te schaffen doe je er goed aan deze zo vroeg mogelijk mee te bestellen. Het kan zomaar zijn dat tussen het moment van bestellen en de feitelijke levering de prijs van FSD verhoogd wordt. Tot nu toe heeft Tesla de FSD-prijs op het moment van bestelling altijd gehonoreerd.
FSD is een software-suite (meerdere functionaliteiten) en wordt aan de auto gekoppeld. Bij verkoop van de auto, gaat de software mee. Is de auto niet van jezelf, maar bijvoorbeeld van een leasemaatschappij, dan ben je aan het einde van de leaseperiode je geïnvesteerd bedrag kwijt. Juist voor auto’s welke niet in eigen bezit zijn, of maar voor een korte periode in eigen bezit, is er in de VS ook een abonnementsvorm. Je betaalt dan per maand $ 99 en is per maand opzegbaar. Ook de abonnementsprijs gaat stijgen als de FSD-prijs verder toeneemt.
Wanneer de FSD-aankoop waarde voor jou heeft, bepaal je dus helemaal zelf. Ik geniet er nu al iedere dag van, ook al verschilt het nog niet heel veel met enhanced autopilot. De verwachting is dat de komende maanden de functionaliteiten in Europa ook gaan toenemen, op weg naar level 3 en level 4. Als dat plezier dat ik er nu en de komende jaren aan beleef later omgezet kan worden naar een klinkende munt is het helemaal fantastisch. Die klinkende munt kan zijn dat FSD-suite een gunstig effect heeft op de afschrijving, maar misschien ook wel dat de auto kan deelnemen aan het robotaxi-netwerk. Over klinkende munt gaan het volgende punt.
Ik heb in 2019 € 5.500 betaald voor de FSD-software. Inmiddels is de prijs € 7.500 en zodra FSD (beta) ook in Europa uitgerold wordt zal de prijs snel stijgen. In de VS is de prijs nu $ 12.000. Als je toch van plan bent FSD aan te schaffen doe je er goed aan deze zo vroeg mogelijk mee te bestellen. Het kan zomaar zijn dat tussen het moment van bestellen en de feitelijke levering de prijs van FSD verhoogd wordt. Tot nu toe heeft Tesla de FSD-prijs op het moment van bestelling altijd gehonoreerd.
FSD is een software-suite (meerdere functionaliteiten) en wordt aan de auto gekoppeld. Bij verkoop van de auto, gaat de software mee. Is de auto niet van jezelf, maar bijvoorbeeld van een leasemaatschappij, dan ben je aan het einde van de leaseperiode je geïnvesteerd bedrag kwijt. Juist voor auto’s welke niet in eigen bezit zijn, of maar voor een korte periode in eigen bezit, is er in de VS ook een abonnementsvorm. Je betaalt dan per maand $ 99 en is per maand opzegbaar. Ook de abonnementsprijs gaat stijgen als de FSD-prijs verder toeneemt.
Wanneer de FSD-aankoop waarde voor jou heeft, bepaal je dus helemaal zelf. Ik geniet er nu al iedere dag van, ook al verschilt het nog niet heel veel met enhanced autopilot. De verwachting is dat de komende maanden de functionaliteiten in Europa ook gaan toenemen, op weg naar level 3 en level 4. Als dat plezier dat ik er nu en de komende jaren aan beleef later omgezet kan worden naar een klinkende munt is het helemaal fantastisch. Die klinkende munt kan zijn dat FSD-suite een gunstig effect heeft op de afschrijving, maar misschien ook wel dat de auto kan deelnemen aan het robotaxi-netwerk. Over klinkende munt gaan het volgende punt.
ad. 4. Koop nog geen Tesla (of wel een Tesla maar nog zonder FSD-software) maar investeer dit bedrag in TSLA-aandelen
Dat het aandeel Tesla (TSLA) aan een stevige opmars bezig is, is alom bekend. In juni 2019 heb ik € 50.000 neergelegd voor mijn Model 3 en € 5.500 voor FSD. De waarde van aandeel TSLA was toen (naar bedragen post-split) € 205 euro. De aanschafprijs van de auto was goed geweest voor 250 aandelen en FSD voor 27 aandelen. De huidige waarde van aandeel TSLA is ongeveer € 1.000. Dat was goed geweest voor nu € 250.000 (ipv Model 3) en € 27.000 (ipv FSD). Helaas weet je met aandelen nooit vooraf waar de vlaggetjes van de laagste of hoogste koers staan. Sommige analisten hebben het over een koers van € 3.000 in 2025. Koop je nu 7 aandelen TSLA in plaats van FSD voor € 7.500, praat je misschien over € 21.000 in 2025. De speculatie is of het aandeel TSLA deze waarde gaat halen en/of je in 2025 FSD nog voor minder dan € 21.000 kunt aanschaffen. En dat brengt ons bij het volgende punt.
Dat het aandeel Tesla (TSLA) aan een stevige opmars bezig is, is alom bekend. In juni 2019 heb ik € 50.000 neergelegd voor mijn Model 3 en € 5.500 voor FSD. De waarde van aandeel TSLA was toen (naar bedragen post-split) € 205 euro. De aanschafprijs van de auto was goed geweest voor 250 aandelen en FSD voor 27 aandelen. De huidige waarde van aandeel TSLA is ongeveer € 1.000. Dat was goed geweest voor nu € 250.000 (ipv Model 3) en € 27.000 (ipv FSD). Helaas weet je met aandelen nooit vooraf waar de vlaggetjes van de laagste of hoogste koers staan. Sommige analisten hebben het over een koers van € 3.000 in 2025. Koop je nu 7 aandelen TSLA in plaats van FSD voor € 7.500, praat je misschien over € 21.000 in 2025. De speculatie is of het aandeel TSLA deze waarde gaat halen en/of je in 2025 FSD nog voor minder dan € 21.000 kunt aanschaffen. En dat brengt ons bij het volgende punt.
ad.5. Anticiperen op een toekomstige usecases
Elon Musk straalt steeds meer zelfvertrouwen uit naar het bereiken van een level 4 (SAE) in 2022. Dat wil zeggen dat de Tesla aan het verkeer kan deelnemen zonder dat interventies van een bestuurder nodig zijn. Hier hoort uiteraard ook legalisering van de overheid bij. Om overheden te overtuigen zal het systeem een aantal keer aantoonbaar veiliger moeten zijn dan een gemiddeld bestuurder. Ik zal hieronder aan de hand van usecases proberen uit te leggen wat bij gelegaliseerd level 3 al de mogelijkheden zijn, laat staan bij level 4.
Het aanschaffen van de FSD-suite voordat level 4 gelegaliseerd is kan je zien als speculeren op een toekomstige situatie. Het is duidelijk dat je een dergelijk systeem niet meer voor de huidige FSD-prijs kunt aanschaffen als legalisatie eenmaal een feit is. Daarom worden de FSD prijzen stapsgewijs verhoogd. Voor Tesla wordt het steeds minder interessant om de FSD software te verkopen voor het moment van legalisatie. Want feitelijk geven ze het dan te goedkoop weg.
Elon Musk straalt steeds meer zelfvertrouwen uit naar het bereiken van een level 4 (SAE) in 2022. Dat wil zeggen dat de Tesla aan het verkeer kan deelnemen zonder dat interventies van een bestuurder nodig zijn. Hier hoort uiteraard ook legalisering van de overheid bij. Om overheden te overtuigen zal het systeem een aantal keer aantoonbaar veiliger moeten zijn dan een gemiddeld bestuurder. Ik zal hieronder aan de hand van usecases proberen uit te leggen wat bij gelegaliseerd level 3 al de mogelijkheden zijn, laat staan bij level 4.
Het aanschaffen van de FSD-suite voordat level 4 gelegaliseerd is kan je zien als speculeren op een toekomstige situatie. Het is duidelijk dat je een dergelijk systeem niet meer voor de huidige FSD-prijs kunt aanschaffen als legalisatie eenmaal een feit is. Daarom worden de FSD prijzen stapsgewijs verhoogd. Voor Tesla wordt het steeds minder interessant om de FSD software te verkopen voor het moment van legalisatie. Want feitelijk geven ze het dan te goedkoop weg.
Usecase bij level 3 SAE
Het legaliseren van level 3 zal waarschijnlijk in stappen gaan. Bijvoorbeeld naar het type weg, een specifiek gebied, de weersomstandigheden en dergelijke. Als level 3 op de snelweg toegestaan wordt dan is het voor velen al een enorme toegevoegde waarde. Zowel voor de eigenaar van de Tesla met FSD als voor bijvoorbeeld verhuurbedrijven. Je rijdt zelf tot de snelweg en daarna kan je wat anders gaan doen. Moet de auto van de snelweg af of ontstaat er een situatie waarin je gevraagd wordt het besturen over te nemen, heb je bijvoorbeeld 5 seconden voorbereiding om het over te nemen. Bij level 4 is deze tijd beduidend langer en kan je bijvoorbeeld een film kijken of een dutje doen. Wie wil er nog een auto die dit niet kan? Of wie gaat er nog naar een vliegveld of treinstation in plaats van een rit van deur tot deur! Hoe ver moet die vlucht dan zijn wil dit comfortabeler zijn dan eenzelfde afstand in de eigen auto? Je moet voor level 3 en 4 wel in het bezit van een rijbewijs en dus ook fysiek en legaal in staat zijn een auto te kunnen besturen. Een wijntje drinken tijdens de rit kan helaas ook niet!
Een legalisatie van een dergelijke usecase op level 3 hoeft niet lang te duren. Level 3 op snelweg tot een bepaalde snelheid (bijv. file-rijden) is feitelijk nu al toegestaan voor bepaalde systemen. Elon denkt echter niet de SAE levels: het systeem is aantoonbaar veiliger dan een menselijk bestuurder, of niet! Tesla heeft het dus minimaal over level 4! Een legalisatie gaat (in Europa) zeker niet in 2022 gebeuren. Maar voor 2025 is wat mij betreft wel een zekerheid. Gewoon omdat het aantoonbaar levens redt! Mogelijk wel nog met geofencing (bepaalde (snel)wegen) en/of alleen bij bepaalde weerscondities.
De stap van level 3 naar 4 is in technische zin geen grote stap. Meer een kwestie van tijd om de uitzonderingen waarop het systeem niet adequaat functioneert tot een zeldzaamheid te maken. Ook level 4 zou eventueel eerst alleen op de snelweg toegestaan kunnen worden en later van deur tot deur of afhankelijk van de route en de weersomstandigheden. In principe hoef je als bestuurder bij level 4 niet direct klaar te zijn om over te kunnen nemen. Maar het is niet volledig uitgesloten dat een situatie waarin een menselijke bestuurder moet overnemen kan ontstaan. Voor dit soort gevallen moet de auto handmatig bestuurd kunnen worden. Dat hoeft niet persé met een fysiek stuur in de auto, maar zou mogelijk ook (op afstand) kunnen met een tablet of telefoon met virtuele bedieningsknoppen.
Conclusie
Over het feit of de aanschaf van FSD nu al veel toegevoegde waarde heeft verschillen de meningen. Zeker als de auto niet je eigen bezit is en je de toegevoegde waarde bijvoorbeeld moet zien in de leaseperiode. Of als je om de 3 jaar de auto wilt inruilen voor een nieuwe. De vraag is dan welke waarde de investering in EAP of FSD heeft op de datum van inruil. EAP is altijd interessant, zeker als je veel snelwegkilometers maakt.
Het verschil tussen enhanced autopilot en FSD is nu nog heel klein. Of en wanneer FSD waarde voor je krijgt bepaal je vooral zelf. Misschien krijgt het pas waarde voor je als FSD in een soort beta versie voor Europa komt, maar je wel heel actief moet blijven opletten. Mogelijk komt de waarde pas als level 3 op de snelweg toegestaan is. Je hoeft dan niet meer actief op te letten op de snelweg, maar je moet wel binnen x seconden kunnen overnemen. Of krijgt het pas waarde voor je bij level 4. Bijvoorbeeld zonder actief op te hoeven letten van thuis naar je werk of naar je vakantieadres. Of komt deze waarde pas bij level 5. De auto mag altijd en overal deelnemen aan het verkeer zonder een bestuurder in de auto (KITT, pick me up!). Of is er pas waarde als je Tesla via het robotaxi-netwerk verhuurd kan worden. Als deelauto of als taxi. Het blijft voorlopig nog allemaal speculeren. En misschien krijgt het wel nooit waarde, Al acht ik die kans erg klein!
Onderstaand bericht geeft een aardig perspectief vanuit een politiek perspectief.
Over het feit of de aanschaf van FSD nu al veel toegevoegde waarde heeft verschillen de meningen. Zeker als de auto niet je eigen bezit is en je de toegevoegde waarde bijvoorbeeld moet zien in de leaseperiode. Of als je om de 3 jaar de auto wilt inruilen voor een nieuwe. De vraag is dan welke waarde de investering in EAP of FSD heeft op de datum van inruil. EAP is altijd interessant, zeker als je veel snelwegkilometers maakt.
Het verschil tussen enhanced autopilot en FSD is nu nog heel klein. Of en wanneer FSD waarde voor je krijgt bepaal je vooral zelf. Misschien krijgt het pas waarde voor je als FSD in een soort beta versie voor Europa komt, maar je wel heel actief moet blijven opletten. Mogelijk komt de waarde pas als level 3 op de snelweg toegestaan is. Je hoeft dan niet meer actief op te letten op de snelweg, maar je moet wel binnen x seconden kunnen overnemen. Of krijgt het pas waarde voor je bij level 4. Bijvoorbeeld zonder actief op te hoeven letten van thuis naar je werk of naar je vakantieadres. Of komt deze waarde pas bij level 5. De auto mag altijd en overal deelnemen aan het verkeer zonder een bestuurder in de auto (KITT, pick me up!). Of is er pas waarde als je Tesla via het robotaxi-netwerk verhuurd kan worden. Als deelauto of als taxi. Het blijft voorlopig nog allemaal speculeren. En misschien krijgt het wel nooit waarde, Al acht ik die kans erg klein!
Onderstaand bericht geeft een aardig perspectief vanuit een politiek perspectief.
Klik hier om te bewerken.