In deze blik op de week aandacht voor het aantal Cybertruck reserveringen, met de caravan of vouwwagen onderweg, het Tesla Takeover event, FSD ontwikkelingen en nog veel meer... Bijna 2 miljoen reserveringen Volgens tracker nadert het aantal reserveringen voor een Cybertruck de 2 miljoen. Dat zijn reserveringen van over de hele wereld. Een reservering is nog geen aankoop, maar toch. Ik verwacht dat, zeker in de VS, een hoog percentage van de reserveringen daadwerkelijk omgezet gaan worden naar een feitelijke bestelling. Een groot deel van de kopers zal voor het eerst een pick-up gaan rijden. Ofschoon de Cybertruck de specificaties heeft van een werkpaard, zal het merendeel daar de auto niet voor gaan gebruiken. Een iconische auto, met veel ruimte en ongekende prestaties. Grappig dat ze hem voorzien hebben van een Ford F150 wrap. Of is het Photoshop? Hoe dan ook, we gaan heel wat creativiteit zien met wraps en add-ons als hij eenmaal op de weg is! De initiële productiecapaciteit zal ongeveer zo’n 375.000 stuks per jaar zijn en vooralsnog alleen in Giga Texas. Of en van waaruit ze andere delen van de wereld gaan voorzien is nog niet bekend. Ik verwacht dat niet alleen in de VS, maar ook in Europa, China en Australië de Cybertruck kan rekenen op grote verkoopaantallen. Het ziet er naar uit dat we hier zeker tot 2025 moeten wachten. Tesla 20 jaar Deze maand bestond Tesla 20 jaar. In die twintig jaar heeft Tesla de toch vrij traditionele auto-industrie wakker geschut en zullen de bestaande autobouwers de komende jaren de consequenties moeten dragen van hun gedrag als reactie op de onomkeerbare beweging welke Tesla heeft ingezet. Dat is niet alleen van ICE naar BEV! Deze week nog liet de CEO van Stellantis optekenen dat Tesla aangekomen is zijn wereld van het produceren van auto’s met lage marges! Met andere woorden.... Dan heb je het m.i. nog steeds niet begrepen wat Tesla nu echt drijft en wat dit voor je eigen bedrijf gaat betekenen. Over de oprichtingsjaren en de rol van Elon Musk gaan verschillende verhalen. Hoe het ook begonnen is en wie het merk Tesla ook als eerste gedeponeerd heeft, Elon Musk en JB Straubel hebben Tesla qua technologie groot gemaakt. In onderstaand recent interview vertelt JB onder meer over de uitdagingen waar ze voorgestaan hebben. Het is een lang interview. Een verkorte versie en enige duiding is hier te vinden, gemaakt door Solving The Money Problem. Franz von Holzhausen is sinds 2008 de ontwerper die misschien ook wel aan dit rijtje toegevoerd kan worden. Maar ook Andrew Baglino is al sinds 2006 van de partij. Sowieso valt op dat nagenoeg iedereen van het senior management bij Tesla daar al fors wat jaren werkt en intern doorgestroomd zijn! Gedreven door één missie en een snaar strakke operationele uitvoering. En dat het pas allemaal net begonnen is, laat TSLATALK in onderstaande grafiek wel zien! Klik er op om de animatie te zien. Ford is transparant Als een van weinige traditionele autobouwers heeft Ford het bedrijf opgesplitst in een poot met BEV's (Ford e), met de ICE-auto’s (Ford Blue) en bedrijfsauto's (Ford Pro). Nu de eerste half jaar cijfers bekend gemaakt zijn, wordt pas goed duidelijk hoe binnen een bedrijf als Ford (maar dus ook bij de anderen) de impact van de BEV verkoop is. Kort samengevat: in geval van Ford is de helft van de winst op ICE nodig om het verlies op BEV te compenseren! Zodra de markt voor de ICE in elkaar stort (Valley of Death) komen ze in de problemen. Zaak dat ze snel de productiekosten voor het maken van BEV’s naar beneden krijgen. Doordat Ford dit zo transparant maak, laten ze m.i. zien dat ze er vertrouwen in hebben deze uitdagingen tot een goed einde te brengen. Caravan/Vouwwagen achter de Model Y In deze vakantieperiode vliegen de reisverslagen van de vakantieritten met een BEV je weer om de oren. Wat mij wel opvalt is dat de reisverhalen door de jaren heen positiever worden. Laadstress is vrijwel verdwenen. Zeker op de route naar de bestemming. Steeds meer SuC's, met name in Duitsland en Frankrijk. In Frankrijk zijn de laatste weken een aantal V4 SuC's in gebruik genomen. Die V4's krijgen een betaalterminal en kunnen naar snelheden tot 350 kW. Mits natuurlijk de auto dit ook aan kan! De rit naar de vakantiebestemming kan over het algemeen zonder problemen. Gewoon de Tesla navigatie volgen. Weet dat hij redelijk conservatief je laadstops plant. Je kan natuurlijk altijd handmatig afwijken. Met name de lokale laadinfra op de plaats van bestemming laat nog wel eens wat te wensen over. Maar ook die verhalen klinken steeds minder problematisch. Een tip is om na je bestemmingsadres (als je daar niet kan laden) een volgende stop in te voeren in de tripplanner, bijvoorbeeld een SuC of een stad waar je later naar toe wilt. Dan weet je of je nog moet laden voordat de bestemming bereikt wordt. Die laadstop wordt dan opgenomen in je route! Hieronder een test met een caravan naar Parijs en met een vouwwagen weer terug. Een groot verschil in verbruik ten gunste van de vouwwagen. Wat duidelijk wordt en wat Tesla eenvoudig zou kunnen oplossen, is dat rekening gehouden moet gaan worden met de toegankelijkheid van de locatie en het laadgemak verhogen met een caravan achter de auto. Er zijn al locaties met doorrij laadpalen waardoor de caravan niet afgekoppeld hoeft te worden. Soms zijn de locaties niet goed bereikbaar voor een caravan, bijvoorbeeld door een hoogte doorgang beperkingen. Als je dat vooraf weet rij naar een meer geschikte locatie. FSD update We moeten in Europa nog steeds met toch enigszins jaloerse blikken naar de YouTube beelden kijken van de FSD ontwikkelingen in de VS. Deze week was er weer een nieuwe release. Ik vind het nu toch echt wel indrukwekkende beelden worden. Erg benieuwd naar de UNECE vergadering in september, waarin duidelijk moet worden of 2024 het jaar gaat worden dat FSD in Europa zijn intrede gaat doen. Dat gaan we natuurlijk de komende maanden in de gaten houden. Natuurlijk zijn er nog steeds zaken welke opgelost moeten worden. Hiervoor is onder meer heel veel training nodig. En dat is een van kenmerken van de stap van FSD Versie 11 naar Versie 12. De neurale netwerken trainen zichzelf door onbekende situaties op te zoeken in de enorme video datasets, danwel door ze zelf te genereren via simulaties, en zich zo in feite zelf traint. Met de steeds toenemende rekenkracht door o.a. DOJO, gaat dit proces steeds sneller. Traditioneel door mensen geprogrammeerde software (1.0) maakt plaats voor software 2.0, gebaseerd op machine learning! In deze Lex Fridman Clip legt Andrej Karpathy de basis hier van uit. Op X legt TechAU uit wat FSD V12 zoal omvat (klik op onderstaande afbeelding). Tesla Takeover 2023 In de VS is de Tesla-community heel actief. Er zijn natuurlijk veel content creators/YouTubers actief die zich min of meer gespecialiseerd hebben. De een op de beurs/financiële kant, de ander op de batterij-technologie, de FSD ontwikkelingen, enz. enz. Voor velen is dit ook hun bron van inkomsten. Ze komen regelmatig bij elkaar in een podcast voor een interview of discussies. Kortom, er gaat geen week voorbij zonder nieuwtjes, speculaties en interessante vergezichten! Daarnaast zijn er veel bedrijven met allerlei aftermarket accessoires voor je Tesla. Nodig nog een paar interessante sprekers uit en je hebt een leuk event! Dit weekend is de Tesla Takeover 2023. Een event in Californië waar zelfs van buiten de VS Tesla-fans naar toe komen om de passie voor het merk met elkaar te delen. Keynote spreker is May Musk, de moeder van Elon. De hele familie doet mee! Volgende week meer hierover.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |