In deze blik op de week aandacht voor FSD Supervised ontwikkelingen op weg naar Europa, verschillende Tesla-geluiden, het Cybertruck sprint gevecht met de 911, goedkeuring voor verdere uitbreiding van Giga Berlijn en nog veel meer....
Geluiden en vloeistoffen
Onze Tesla’s kunnen er wat van! Zeker als je net de eerste weken rijdt in je nieuwe Tesla, hoor je soms geluiden die je (nog) niet kunt thuisbrengen. Tesla’s zijn weliswaar stil door het ontbreken van een verbrandingsmotor, maar ze kunnen toch relatief veel (onbekende) geluiden maken. Zoveel zelfs, dat Tesla er deze aparte pagina over heeft gemaakt op hun website. Maar het blijft niet alleen bij geluiden. Ook vloeistoffen op de grond kunnen soms tot vragen leiden. Om ze snel thuis te brengen vind je op deze website een overzicht van verschillende soorten vloeistoffen die je zou kunnen aantreffen. Sommige zijn onschuldig, maar er zijn er ook bij die extra aandacht vragen.
Naast geluiden of vloeistoffen, kan je Tesla die is uitgerust met een warmtepomp onder bepaalde omstandigheden ook stoom produceren. Tijdens het opladen bij een Supercharger kan bij lage temperaturen geurloze stoom uit de voorkant van de auto komen. Dit is normaal en geen reden tot bezorgdheid.
Hoor je geluiden of zie je vloeistoffen op de grond die er niet zouden moeten zijn, dan kun je natuurlijk altijd een filmpje maken en deze via de app (onder service-melding) naar je Tesla Service Center sturen. Je krijgt dan snel (op werkdagen en tijdens openingstijden) een reactie. Is de situatie meer acuut, bijvoorbeeld omdat je ook meldingen op het scherm krijgt, dan kun je natuurlijk ook bellen voor service onderweg.
Gewenste geluiden
Nu we het toch over geluiden hebben. Als je Tesla een voetgangerswaarschuwingssysteem (PWS) heeft kun je het sluitsignaal van je voertuig wijzigen. Tesla biedt een reeks geluiden om uit te kiezen, maar wat deze functie fantastisch maakt, is dat je vrijwel elk geluidsfragment kunt gebruiken. Hier is een lijst te vinden van enkele van de meest iconische geluiden, variërend van retro videogamegeluiden tot beroemde filmgeluidsfragmenten. Als je het geluid als sluitsignaal van je voertuig wilt gebruiken, download dan het bestand via de downloadlink en sla het op je USB-stick op. Hernoem het bestand naar "LockChime.wav" en plaats het in de hoofdmap van de USB-stick. Zodra je de USB-stick weer in je auto hebt geplaatst, ga je naar Toybox en kies je Boombox. Van daaruit kun je Lock Sound kiezen en de optie "USB" selecteren, zodat het voertuig het door jou gekozen sluitsignaal vanaf de USB-stick gebruikt.
SuC voor consumenten en laden bij een depot voor Cybercabs Toen Elon Musk, waarschijnlijk grotendeels uit emotie, het gehele Supercharger-team ontsloeg, deden er allerlei verhalen de ronde over het hoe en waarom. Inmiddels weten we dat Tesla dit jaar meer dan 500 miljoen dollar uitgeeft aan de uitbreiding van het netwerk, en dat ze dit ook blijven doen. In Roosendaal ging deze week nog een nieuwe SuC 4V locatie met 16 stalls in gebruik. Maar ook langs de Franse autowegen zijn mooie ontwikkelingen gaande.
Samenwerking met derden, bijvoorbeeld door het leveren van de V4-chargers, is een pad dat inmiddels ook wordt bewandeld. En bovendien zijn een aantal van de eerder ontslagen medewerkers ook alweer teruggekeerd!
Iets waar ik zelf op speculeerde, is dat in het robotaxi-tijdperk de Cybercabs ergens naartoe moeten rijden voor laden en schoonmaak. Dat zullen waarschijnlijk vrij grote depots worden. Waymo heeft natuurlijk in een aantal steden al autonoom rijdende auto's in bedrijf. Onderstaand is het depot waar de Waymo-voertuigen naartoe rijden. Ik ben benieuwd hoe de oplossing van Tesla eruit gaat zien!
Speciale Model 3 gespot!
In Palo Alto, Californië is een Model 3 gespot met opvallende kenmerken. Zoals te zien op de onderstaande foto zijn de zijspiegels en de B-stijl camera’s (tussen de voor- en achterruiten) verwijderd. Bovendien is de repeatercamera in spatborden verwijderd en vervangen door een camera met een andere oriëntatie. Hoewel de achteruitrijcamera nog steeds zichtbaar is, is er ook een nieuwe achteruitrijcamera toegevoegd in een hogere positie op de kofferklep. Achter de ruit van het achterportier is aan de binnenkant een camera gemonteerd, ter vervanging van de camera in de B-stijl. Er is ook een camera op de voorbumper gemonteerd.
Het lijkt erop dat Tesla bezig is met testwerk voor de op 8 augustus a.s. te onthullen Cybercab. Het is aannemelijk dat de cameraposities op dit nieuwe, volledig autonoom rijdende voertuig zijn nagebootst op de gespotte Model 3. De kans is groot dat Tesla niet alleen op 8 augustus het doek gaat trekken van het voertuig, maar mogelijk ook demonstratieritten gaat laten zien. Optimus nog in beeld en de eerste shots van het unboxed productieproces, en we zien wat de volgende grote stap is bij Tesla.
De MPI wordt steeds beter, maar is er nog lang niet!
Vanaf dit weekend wordt FSD Supervised versie 12.4 in kleine stapjes uitgerold (alleen in de VS). Versie 12.5 zit ook al ver in het validatieproces en wordt eind juni verwacht. Met versie 12.5 worden overigens Citystreets en Highway weer samengevoegd in één stack en krijgt de Cybertruck ook de FSD Supervised functies. Elon Musk liet op X weten dat versie 12.4 leidt tot 5x tot 10x minder interventies per gereden mijl (MPI) Hoewel het precieze getal niet bekend is, schatten sommigen dat er momenteel 1 interventie per 320 mijl plaatsvindt. Dit moet naar circa 1 interventie per 10.000 mijl voor een level 4 systeem. De verwachting is dat dit eind van dit jaar gerealiseerd wordt nu Tesla geen beperkingen meer heeft in computerrekenkracht en data. Er is een website die op basis van invoer van Tesla-eigenaren probeert weer te geven in welk tempo het aantal interventies afneemt. Hieronder een voorbeeld. Door op de foto te klikken ga je naar hun website.
Naast de softwareontwikkelingen zijn er ook hardware-ontwikkelingen nodig. Hoewel FSD (Full Self-Driving) prima werkt op auto's met HW3 (Hardware 3), kan het altijd beter. Nagenoeg alle Tesla’s die nu van de band rollen, inclusief de auto's die in Berlijn geproduceerd worden, zijn uitgerust met HW4. HW5 is qua ontwerp klaar en zal eind volgend jaar in productie gaan.
Giga Berlijn mag uitbreiden
De afgelopen maanden hebben we hier de plannen van Tesla voorbij zien komen over de verdere uitbreiding van Giga Berlijn. Het hele bouwproject gaat in fasen en voor iedere fase zijn er vergunningen nodig. Ik schrijf het hier natuurlijk wat simpeler op dan het in de complexe Duitse bureaucratische werkelijkheid is. Maar het deel dat qua vergunningen afgerond is, is de uitbouw van de productiecapaciteit achter het gebouw waar de aandrijflijnen gemaakt worden, dus zeg maar dicht bij de gebouwen die er al staan. De verwachting is dat we daar dit jaar nog bouwactiviteiten zien beginnen. Voor de fase daarna zijn alle bomen gekapt en is het terrein geëgaliseerd. Daar loopt nu het traject voor de feitelijke bouwvergunning. Waar het in deze fase van uitbreiding over gaat, is op onderstaande afbeelding te zien.
Voor alle uitbreidingsfasen zijn geen nieuwe vergunningen nodig voor meer gebruik van grondwater. Tesla heeft namelijk nog ruimte genoeg binnen de huidige toewijzing, mede door het feit dat ze in Berlijn al het water dat voor de productie van voertuigen nodig is, recyclet.
We hebben de afgelopen weken veel protesten gezien rondom Giga Berlijn. De demonstranten hangen nog steeds in de bomen. In een eerdere instemmingsronde sprak de bevolking zich negatief uit over de uitbreidingsplannen. Afgelopen week is, ondanks de weerstand, toch besloten om Tesla een vergunning te geven om meer bomen te kappen zodat spoorverbindingen en andere infrastructuur aangelegd kunnen worden. Feitelijk zijn er ook geen rationele argumenten op grond waarvan die specifieke vergunning niet verleend zou moeten worden. Dat je tegen kapitalisme bent en Elon Musk het toonbeeld hiervan vindt, zijn natuurlijk geen argumenten voor dit soort lokale besluiten. Dat onwaarheden, zoals het vermeende hoge waterverbruik in een beschermd natuurgebied, toch tot veel emoties kan leiden, is wel duidelijk. Gelukkig heeft de politiek gekozen voor het lonkend toekomstperspectief voor die regio. Want als ze daar straks massaal de Cybercab, Optimus en Megapacks gaan bouwen voor (delen van) Europa, dan gaat dat natuurlijk niet alleen veel economische activiteiten opleveren, maar ook allerlei andere positieve effecten, direct of indirect. Tesla zal, gelet op zijn missie, er alles aan doen om de natuur te ontzien bij het versnellen van de transitie naar duurzame energie. Sterker nog, op een wereldschaal zelfs fors beter maken.
FSD Supervised op weg naar de UNECE-landen?
Deze week vond de 31e sessie van de ADAS-werkgroep plaats. Ze hebben gewerkt aan het aanpassen van de “Proposal for a new UN Regulation on uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to Driver Control Assistance Systems (DCAS)”.
Een paar maanden geleden waren we blij dat er eindelijk beweging kwam in de regelgeving die, toen nog FSD Beta v11, ook naar de UNECE-landen zou kunnen brengen. Al snel werd duidelijk dat door het systeem geïnitieerde laterale bewegingen, zoals een rijstrookwissel of afslag, vooraf door de bestuurder bevestigd moesten worden. Dat zou wel meer mogelijk maken dan nu, maar is toch nog zeer beperkend. Gelukkig zit men niet stil! Twee belangrijke zaken lijken aangepast te gaan worden:
1. Systeem geïnitieerde laterale bewegingen hoeven niet vooraf bevestigd te worden Het DCAS-systeem kan en mag de auto feitelijk besturen mits deze binnen bepaalde kaders blijft qua snelheden, laterale krachten, omstandigheden en dergelijke. Het systeem moet de bestuurder informeren over wat hij gaat doen door visualisaties en signalen, zodat de bestuurder kan besluiten de manoeuvre eventueel te annuleren. Maar vooraf bevestigen hoeft dus niet meer in het huidige voorstel. Rijstrookwissels, afslagen en dergelijke worden automatisch uitgevoerd, uiteraard binnen allerlei kaders qua afstand tot voorganger, tijd om de manoeuvre uit te voeren en dergelijke. 2. De hands-on-request (de “nag”) kan onder bepaalde omstandigheden uitgesteld worden. Centraal in de DCAS-regels staat, omdat het een level 2 systeem is, dat de bestuurder te allen tijde moet kunnen overnemen als dit nodig is. Hiertoe moet hij tijdig gewaarschuwd worden als een situatie gaat ontstaan welke vraagt om het overnemen van de besturing. En de bestuurder moet constant alert gehouden worden om in te kunnen grijpen. De “nag” gaat helaas nog niet helemaal verdwijnen. De hands-on-request (HOR) melding komt standaard om de 5 seconden. Maar de nieuwe conceptregels geven ruimte om dit met 10 seconden te verlengen als met eye-tracking geconstateerd wordt dat de bestuurder alert is. In mijn optiek is het wel mooi dat het om 5 plus 10 seconden gaat. Dat maakt het eenvoudig om bij voldoende ervaringsgegevens dat het bijvoorbeeld ook 5 + 60 seconden zou kunnen zijn. Eventueel gekoppeld aan bepaalde omstandigheden, zoals op de snelweg, en/of aangetoonde alertheid door de eye-tracking. Wil jezelf eens door conceptteksten bladeren, ze zijn hier te vinden. Oja, er staat ook in dat het systeem een zogenaamde "Rettungsgasse" moet kunnen maken bij een file in de DACH-landen!
Rit van Amsterdam naar Den Bosch
Om te illustreren hoe een rit van Amsterdam naar Den Bosch er uit zou kunnen gaan zien, met de voorgestelde aanpassingen heb ik het DCAS-concept aan ChatGPT4o gegeven en geprompt om de rit te maken op een regenachtige vrijdagmiddag. Dall-e heeft er een passende afbeelding bij gemaakt. Op X heb ik het resultaat gepubliceerd!
ADS-werkgroep Op 17 mei is ook de informele ADS-werkgroep online bij elkaar geweest. De eerste opdracht van deze werkgroep is om richtlijnen en aanbevelingen te ontwikkelen voor veiligheidseisen, beoordelingen en testmethoden voor geautomatiseerde rijsystemen (ADS) ter ondersteuning van de ontwikkeling van regelgeving. Deze regelgeving die volledig autonoom rijdende voertuigen mogelijk moet gaan maken moet er in 2026 zijn. Hieronder een afbeelding van de processtappen en de tijdslijn. Meer informatie is hier te vinden.
Cybertruck trucje met 911
Een mooie marketingtruck van Tesla was de sprint van een Cybertruck tegen een Porsche 911. Toen de Cybertruck eerder over de streep kwam, bleek er ook nog eens een trailer achter te hangen, met hierop een 911! Briljant. Het is natuurlijk sowieso al bizar dat die Cybertruck sneller is dan een 911, laat staan met trailer! Een interessant kanaal op YouTube is Engineering Explained. Jason Fenske legt op een relatief begrijpelijke manier complexe zaken uit met berekeningen en onderbouwingen. Samen met Motortrend laten ze zien dat Tesla met de Cybertruck weliswaar een razendsnelle auto gemaakt heeft, maar voor het winnen van de sprint tegen de 911 zijn een paar trucjes uit de hoge hoed gehaald!
Tesla Semi in de app
Het is natuurlijk niet verwonderlijk, maar wel grappig om te zien, dat ook de Tesla Semi op dezelfde manier te bedienen is via de app als alle andere Tesla-modellen. Hieronder een demonstratie en nog een kijkje in de cabine.
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor nieuwe en vooral indrukwekkende beelden van Optimus, FSD ontwikkelingen, teardown van de cybertruck, achtergronden bij disruptieve tranformatieprocessen en nog veel meer...
Een woord vooraf...
We bevinden ons in een fase met Tesla waarin veel nieuws draait om de overgang naar Tesla Robotics & AI, met alle Full Self Driving (FSD) ontwikkelingen, de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie (inclusief aanzienlijke investeringen hierin), de introductie van robots zoals Cybercab en Optimus, en de energietransitie met de opslag van (zonne-)energie in (thuis)batterijen en het delen hiervan via Autobidder. "Blik op de Week" gaat daarom steeds meer over andere zaken dan alleen die fantastische auto’s die zo veilig zijn, lekker rijden en steeds via software-updates nieuwe functionaliteiten krijgen of nieuwe Tesla-modellen. De investeringen die door Tesla gedaan worden zijn gigantisch. Er worden besluiten genomen die hard ingrijpen in bestaande structuren. De media springen nu boven op de ontslagen bij Tesla en de wat afremmende groei, maar tegen de tijd dat Tesla de vruchten begint te plukken van de huidige besluiten, staan helaas de kranten vol met massaontslagen bij alle bedrijven die de transitie niet hebben kunnen maken! Bekijk de laatste dronebeelden van een vlucht boven Giga Texas en je ziet direct dat ze daar echt niet stilzitten.
Als je Tesla enkel ziet als een fantastisch rijdende auto en de doelstelling gekoppeld aan FSD, AI, Tesla Robotics en Tesla Energy vooral als iets beschouwt dat nog ver weg is en in Europa, met al zijn regels, en in Nederland, met al die fietsen, nooit zal werken, dan zou je waarschijnlijk een aantal van deze onderwerpen in Blik op week structureel moeten overslaan. Maar ik wil je toch proberen te verleiden om de ontwikkelingen op die terreinen een beetje te volgen. Al is het maar dat onze huidige mobiliteit, arbeid en de energiemarkt echt gaan veranderen. Er zijn vele bedrijven, soms met andere technologieën, die eenzelfde transitie proberen te maken. Tesla versnelt het alleen maar!
Ben je nieuw in de wereld van Tesla, dan is het wellicht een goed idee om de pagina’s over Tesla Energy en Tesla Robotics & AI te bezoeken en je geleidelijk vertrouwd te maken met een aantal termen. Of je het actief wilt volgen of het meer over je heen wilt laten komen, dat beslis je helemaal zelf. Maar wat zeker is, is dat al deze ontwikkelingen een grote invloed gaan hebben op ons leven. Ze zullen een grotere impact hebben dan de komst van het internet en de smartphone samen! Ik vind het in elk geval leuk om er wekelijks over te schrijven in Blik op de Week. Ik ben geen journalist, geen expert, geen wetenschapper op dit terrein, maar gewoon enthousiast over de tijd waarin we leven en de kansen en uitdagingen die het biedt.
Optimus wordt zelfstandig
Na een periode van stilte is er op X een nieuwe video verschenen die de vooruitgang van Tesla's Optimus-robot illustreert. Deze video toont hoe verschillende robots worden getraind in diverse trainingsstations, wat suggereert dat Tesla nu begonnen is met de kleinschalige productie van Optimus. Hieronder de meest recente beelden van Optimus.
In de video zijn mensen te zien die in speciale haptische pakken bewegingen uitvoeren om de neurale netwerken van Optimus met data te voeden. Na deze trainingsfase kan Optimus zelfstandig taken uitvoeren. In plaats van bewegingen millimeternauwkeurig na te bootsen, zoals een robotarm zou doen, leert Optimus objecten te herkennen, begrijpt het de vereiste acties en voert het de taken uit, waarbij het indien nodig correcties aanbrengt.
Ondanks het draaien van zijn bovenlichaam blijft Optimus stabiel staan en ook het lopen begint steeds natuurlijker te ogen. Het is nog onduidelijk welke acties volledig autonoom zijn en welke voorgeprogrammeerd. Toch blijft de capaciteit van Optimus indrukwekkend, vooral nu het al eenvoudige taken uitvoert in een van Tesla's fabrieken als onderdeel van zijn training. De hand van Optimus, die momenteel 11 bewegingspunten heeft, is nu al potentieel een gamechanger in vergelijking met concurrerende robotproducenten. Elon Musk heeft aangekondigd dat er later in het jaar een upgrade van de hand komt die het naar 22 graden van vrijheid zal brengen en hiermee dicht in de buurt van een menselijke hand komt. Gecombineerd met sensoren, onder meer in de vingertoppen, zal Optimus in staat zijn om met grote precisie te werken, waardoor hij naast menselijke arbeiders kan functioneren zonder de noodzaak voor speciale apparatuur.
Deze keer zijn wij de paarden: de verstoring van arbeid door mensachtige robots.
Een artikel van RethinkX, getiteld 'Deze keer zijn wij de paarden: de verstoring van arbeid door mensachtige robots', onderzoekt de ingrijpende veranderingen in de arbeidsmarkt door de opkomst van mensachtige robots zoals Optimus. We bevinden ons aan de vooravond van een transformatie vergelijkbaar met de vervanging van paarden door auto's aan het begin van de 20e eeuw. Aangedreven door geavanceerde AI en diverse sensoren, beloven deze robots de arbeidskosten drastisch te verminderen en de productiviteit exponentieel te verhogen.
De kern van deze technologische verstoring ligt in verbeteringen in AI, afnemende kosten van robotica, en de snel toenemende capaciteiten van deze machines om menselijke taken over te nemen. Het artikel benadrukt het belang voor beleidsmakers en bedrijven om proactief te handelen om de voordelen van deze technologieën te benutten en tegelijkertijd de sociale impact, zoals technologische werkloosheid en economische onrust, te bewaken. Dall-E maakt er de volgende afbeelding bij.
Het stuk roept op tot bescherming en aanpassing van de menselijke samenleving, niet alleen van banen of industrieën, en heroverweging van economische structuren en de sociale contracten die onze maatschappijen vormgeven. Door deze transformaties strategisch en met vooruitziende blik aan te pakken, kunnen we wellicht een toekomst bereiken met materiële overvloed en verbeterde welvaart voor iedereen. Het originele artikel is hier hier te vinden.
Twee nieuwe versies van FSD in validatieproces
Op X liet Musk weten dat er twee versies van FSD in het validatieproces zitten. Versie 12.4 wordt de komende week verwacht. Het is een bijna volledig opnieuw getraind model waarbij comfort verbeteringen centraal hebben gestaan. Vooral comfort is belangrijk als het over emotie en acceptatie aan komt, de subjectieve kant van veiligheid. Cijfers en feiten, bijvoorbeeld het aantal keren ingrijpen door de supervisor per 1.000 Miles, gaan meer over de harde objectieve kant van veiligheid. Wat steeds duidelijker wordt is dat Tesla met zijn iteratieslagen een maand of vier vooruitloopt op wat nu op de weg is (in de VS). Er is geen tekort aan data en ook geen tekort meer aan rekenkracht. Het team is reeds bezig met de ontwikkeling van v12.5 en v12.6, de versies die zich richten op zeldzame en complexe verkeerssituaties. Alles draait nu om het fijn slijpen, bijvoorbeeld het gedrag rondom hulpdiensten, reageren op hand- of geluidsignalen, het gedrag op parkeerplaatsen en dergelijke, inclusief de validatie hiervan.
Slechts 1 op de 10.000 is bruikbaar
Tesla’s FSD systeem verzamelt een enorme hoeveelheid rijgegevens, waarvan volgens Elon Musk slechts één op de 10.000 echt bruikbaar is voor het trainen van het neurale netwerk. Dit benadrukt de uitdaging om voldoende waardevolle data te extraheren uit de gigantische volumes aan kilometers die met FSD worden verzameld. Daarom is het voor Tesla van groot belang om zoveel mogelijk auto's op de weg te hebben die actief rijden met FSD of in shadow mode. De focus ligt op het verzamelen van kwalitatief hoogwaardige gegevens, vooral van zeldzame en unieke rijsituaties, om het systeem effectief te kunnen trainen.
Geen “Nags” meer
Op X bevestigde Elon dat in de volgende versie van FSD Supervised de “nag” gaat verdwijnen. De supervisor hoeft dan niet meer om de zoveel tijd het stuur licht te bewegen. De AI gekoppeld aan de cabinecamera monitort de alertheid van de bestuurder. Dat is een fantastische stap vooruit, met een grote mits! Mits natuurlijk het aantal idioten dat dan denkt dat ze op de achterbank kunnen gaan zitten en met filmpjes hiervan geld te verdienen, hard worden gestraft. We zien in de Europa dat de AI achter de input van cabine-camera vrij streng is als je ogen niet op de weg zijn gericht. Zelfs als je te lang probeert een podcast of zender te vinden op het scherm, krijg je al een waarschuwing. Een paar van deze waarschuwingen zorgt voor een strike en maakt het gebruikt van FSD in die rit niet meer mogelijk. Bij vijf van die strikes is het systeem een week niet beschikbaar. Dat is streng, maar mogelijk in de ogen van UNECE niet streng genoeg! Hoe geavanceerd ook, het blijft een level 2 systeem, waarbij de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt. En waarbij de leverancier de plicht heeft er alles aan te doen om hem bij de les te houden. In de VS zijn de regels iets minder streng, maar dan nog is het belangrijk dat een aantal idoten de boel niet gaan verzieken.
Protesten bij Giga Berlijn
Nadat al weken milieuactivisten in de bomen hangen rondom Giga Berlijn om te protesteren tegen de kap van een productiebos, werd de groep deze week groter. Nu om te protesteren tegen het kapitalisme. Als auto’s het toonbeeld zijn van kapitalisme dan begrijp ik niet zo goed waarom je Tesla uitkiest om dit punt te maken. Tesla is juist hard bezig om het eigen bezit van een auto te vervangen door een gedeeld gebruik van mobiliteit in volledig elektrische voertuigen. En hiermee dus ook mobiliteit voor iedereen en niet alleen voor diegene die zich de aanschaf van een auto kunnen veroorloven. En dan ook nog eens batterij-opslag mogelijk maken zodat wind- en zonne-energie opgeslagen kan worden! En nog wat... kan iemand tegen die gasten zeggen dat de mondkapjesplicht niet meer is!
Cybertruck Teardown
Sandy Munro is in de Tesla community iconisch voor wat betreft het analyseren van de bouw van Tesla’s. In mijn optiek schiet hij soms wat ver door om vooral hits te scoren (en dus inkomsten) op zijn YouTube kanaal. Prik je hier een beetje doorheen, dan blijven het interessante analyses. Ben je meer van het objectievere en serieuzer werk dan is Terry Woychowski, de president van Caresoft, mogelijk een interessant alternatief. In onderstaande video wordt door hem de evolutie van de Gigacasting uitgelegd.
Tesla-meeting
Op 2 juni a.s. organiseert Tesla Owners Club Nederland weer een supercharger event. Dit maal in Zwolle. Een leuke gelegenheid om andere tesla-enthousiastelingen te ontmoeten. Vragen te stellen over functionaliteiten en eventueel interessante accessiores te bekijken. Vooraf aanmelden hoeft niet.
Laden of swappen?
In Nederland zijn er tot nu toe ongeveer 130 exemplaren van de Nio E5 geregistreerd sinds de introductie. Het unieke verkoopargument, naast de functionaliteiten van een stationwagon: de mogelijkheid om accupakketten te wisselen. De Nio E5 biedt twee opties voor accupakketten: een 75 kWh-pakket met een bereik van 445 km en een 100 kWh-pakket met een bereik van 560 km volgens de WLTP-methode. Accupakketten kunnen binnen vijf minuten gewisseld worden bij swapstations. De Nio wordt vergeleken met de Tesla Model 3 LR AWD. De prijs is vergelijkbaar, met dat verschil dat in Nio hier de prijs van de accu nog bij moet a € 12.000! De Nio biedt wel een batterij-als-service abonnement waardoor gebruikers hun accu kunnen leasen. Dit kost €199 per maand voor de 75 kWh accu. Om de voordelen van het accu-swapsysteem te testen, de onderstaande test een rit naar Berlijn met beide auto's, waarbij ze de tijd en het gemak van opladen versus swappen vergelijken. Tijdens de reis wordt ontdekt dat hoewel het swappen snel is, de tijd om naar de swapstations te rijden en de totale reistijd ongeveer gelijk uitkomen als bij het laden van de Tesla. Uiteindelijk blijkt de Tesla efficiënter en goedkoper in gebruik. De eerste generatie van de Model S had ook de mogelijkheid van het wisselen van de batterij. Als Tesla hier uiteindelijk vanaf ziet, omdat het niet (meer) nodig is zoals uit de test blijkt, moet je wel heel goed weten wat en waarom je als Nio dit 10 jaar later toch probeert in de markt te zetten. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Mei 2024
Categorieën |