In deze blik op de week aandacht voor FSD Supervised ontwikkelingen op weg naar Europa, verschillende Tesla-geluiden, het Cybertruck sprint gevecht met de 911, goedkeuring voor verdere uitbreiding van Giga Berlijn en nog veel meer....
Geluiden en vloeistoffen
Onze Tesla’s kunnen er wat van! Zeker als je net de eerste weken rijdt in je nieuwe Tesla, hoor je soms geluiden die je (nog) niet kunt thuisbrengen. Tesla’s zijn weliswaar stil door het ontbreken van een verbrandingsmotor, maar ze kunnen toch relatief veel (onbekende) geluiden maken. Zoveel zelfs, dat Tesla er deze aparte pagina over heeft gemaakt op hun website. Maar het blijft niet alleen bij geluiden. Ook vloeistoffen op de grond kunnen soms tot vragen leiden. Om ze snel thuis te brengen vind je op deze website een overzicht van verschillende soorten vloeistoffen die je zou kunnen aantreffen. Sommige zijn onschuldig, maar er zijn er ook bij die extra aandacht vragen.
Naast geluiden of vloeistoffen, kan je Tesla die is uitgerust met een warmtepomp onder bepaalde omstandigheden ook stoom produceren. Tijdens het opladen bij een Supercharger kan bij lage temperaturen geurloze stoom uit de voorkant van de auto komen. Dit is normaal en geen reden tot bezorgdheid.
Hoor je geluiden of zie je vloeistoffen op de grond die er niet zouden moeten zijn, dan kun je natuurlijk altijd een filmpje maken en deze via de app (onder service-melding) naar je Tesla Service Center sturen. Je krijgt dan snel (op werkdagen en tijdens openingstijden) een reactie. Is de situatie meer acuut, bijvoorbeeld omdat je ook meldingen op het scherm krijgt, dan kun je natuurlijk ook bellen voor service onderweg.
Gewenste geluiden
Nu we het toch over geluiden hebben. Als je Tesla een voetgangerswaarschuwingssysteem (PWS) heeft kun je het sluitsignaal van je voertuig wijzigen. Tesla biedt een reeks geluiden om uit te kiezen, maar wat deze functie fantastisch maakt, is dat je vrijwel elk geluidsfragment kunt gebruiken. Hier is een lijst te vinden van enkele van de meest iconische geluiden, variërend van retro videogamegeluiden tot beroemde filmgeluidsfragmenten. Als je het geluid als sluitsignaal van je voertuig wilt gebruiken, download dan het bestand via de downloadlink en sla het op je USB-stick op. Hernoem het bestand naar "LockChime.wav" en plaats het in de hoofdmap van de USB-stick. Zodra je de USB-stick weer in je auto hebt geplaatst, ga je naar Toybox en kies je Boombox. Van daaruit kun je Lock Sound kiezen en de optie "USB" selecteren, zodat het voertuig het door jou gekozen sluitsignaal vanaf de USB-stick gebruikt.
SuC voor consumenten en laden bij een depot voor Cybercabs Toen Elon Musk, waarschijnlijk grotendeels uit emotie, het gehele Supercharger-team ontsloeg, deden er allerlei verhalen de ronde over het hoe en waarom. Inmiddels weten we dat Tesla dit jaar meer dan 500 miljoen dollar uitgeeft aan de uitbreiding van het netwerk, en dat ze dit ook blijven doen. In Roosendaal ging deze week nog een nieuwe SuC 4V locatie met 16 stalls in gebruik. Maar ook langs de Franse autowegen zijn mooie ontwikkelingen gaande.
Samenwerking met derden, bijvoorbeeld door het leveren van de V4-chargers, is een pad dat inmiddels ook wordt bewandeld. En bovendien zijn een aantal van de eerder ontslagen medewerkers ook alweer teruggekeerd!
Iets waar ik zelf op speculeerde, is dat in het robotaxi-tijdperk de Cybercabs ergens naartoe moeten rijden voor laden en schoonmaak. Dat zullen waarschijnlijk vrij grote depots worden. Waymo heeft natuurlijk in een aantal steden al autonoom rijdende auto's in bedrijf. Onderstaand is het depot waar de Waymo-voertuigen naartoe rijden. Ik ben benieuwd hoe de oplossing van Tesla eruit gaat zien!
Speciale Model 3 gespot!
In Palo Alto, Californië is een Model 3 gespot met opvallende kenmerken. Zoals te zien op de onderstaande foto zijn de zijspiegels en de B-stijl camera’s (tussen de voor- en achterruiten) verwijderd. Bovendien is de repeatercamera in spatborden verwijderd en vervangen door een camera met een andere oriëntatie. Hoewel de achteruitrijcamera nog steeds zichtbaar is, is er ook een nieuwe achteruitrijcamera toegevoegd in een hogere positie op de kofferklep. Achter de ruit van het achterportier is aan de binnenkant een camera gemonteerd, ter vervanging van de camera in de B-stijl. Er is ook een camera op de voorbumper gemonteerd.
Het lijkt erop dat Tesla bezig is met testwerk voor de op 8 augustus a.s. te onthullen Cybercab. Het is aannemelijk dat de cameraposities op dit nieuwe, volledig autonoom rijdende voertuig zijn nagebootst op de gespotte Model 3. De kans is groot dat Tesla niet alleen op 8 augustus het doek gaat trekken van het voertuig, maar mogelijk ook demonstratieritten gaat laten zien. Optimus nog in beeld en de eerste shots van het unboxed productieproces, en we zien wat de volgende grote stap is bij Tesla.
De MPI wordt steeds beter, maar is er nog lang niet!
Vanaf dit weekend wordt FSD Supervised versie 12.4 in kleine stapjes uitgerold (alleen in de VS). Versie 12.5 zit ook al ver in het validatieproces en wordt eind juni verwacht. Met versie 12.5 worden overigens Citystreets en Highway weer samengevoegd in één stack en krijgt de Cybertruck ook de FSD Supervised functies. Elon Musk liet op X weten dat versie 12.4 leidt tot 5x tot 10x minder interventies per gereden mijl (MPI) Hoewel het precieze getal niet bekend is, schatten sommigen dat er momenteel 1 interventie per 320 mijl plaatsvindt. Dit moet naar circa 1 interventie per 10.000 mijl voor een level 4 systeem. De verwachting is dat dit eind van dit jaar gerealiseerd wordt nu Tesla geen beperkingen meer heeft in computerrekenkracht en data. Er is een website die op basis van invoer van Tesla-eigenaren probeert weer te geven in welk tempo het aantal interventies afneemt. Hieronder een voorbeeld. Door op de foto te klikken ga je naar hun website.
Naast de softwareontwikkelingen zijn er ook hardware-ontwikkelingen nodig. Hoewel FSD (Full Self-Driving) prima werkt op auto's met HW3 (Hardware 3), kan het altijd beter. Nagenoeg alle Tesla’s die nu van de band rollen, inclusief de auto's die in Berlijn geproduceerd worden, zijn uitgerust met HW4. HW5 is qua ontwerp klaar en zal eind volgend jaar in productie gaan.
Giga Berlijn mag uitbreiden
De afgelopen maanden hebben we hier de plannen van Tesla voorbij zien komen over de verdere uitbreiding van Giga Berlijn. Het hele bouwproject gaat in fasen en voor iedere fase zijn er vergunningen nodig. Ik schrijf het hier natuurlijk wat simpeler op dan het in de complexe Duitse bureaucratische werkelijkheid is. Maar het deel dat qua vergunningen afgerond is, is de uitbouw van de productiecapaciteit achter het gebouw waar de aandrijflijnen gemaakt worden, dus zeg maar dicht bij de gebouwen die er al staan. De verwachting is dat we daar dit jaar nog bouwactiviteiten zien beginnen. Voor de fase daarna zijn alle bomen gekapt en is het terrein geëgaliseerd. Daar loopt nu het traject voor de feitelijke bouwvergunning. Waar het in deze fase van uitbreiding over gaat, is op onderstaande afbeelding te zien.
Voor alle uitbreidingsfasen zijn geen nieuwe vergunningen nodig voor meer gebruik van grondwater. Tesla heeft namelijk nog ruimte genoeg binnen de huidige toewijzing, mede door het feit dat ze in Berlijn al het water dat voor de productie van voertuigen nodig is, recyclet.
We hebben de afgelopen weken veel protesten gezien rondom Giga Berlijn. De demonstranten hangen nog steeds in de bomen. In een eerdere instemmingsronde sprak de bevolking zich negatief uit over de uitbreidingsplannen. Afgelopen week is, ondanks de weerstand, toch besloten om Tesla een vergunning te geven om meer bomen te kappen zodat spoorverbindingen en andere infrastructuur aangelegd kunnen worden. Feitelijk zijn er ook geen rationele argumenten op grond waarvan die specifieke vergunning niet verleend zou moeten worden. Dat je tegen kapitalisme bent en Elon Musk het toonbeeld hiervan vindt, zijn natuurlijk geen argumenten voor dit soort lokale besluiten. Dat onwaarheden, zoals het vermeende hoge waterverbruik in een beschermd natuurgebied, toch tot veel emoties kan leiden, is wel duidelijk. Gelukkig heeft de politiek gekozen voor het lonkend toekomstperspectief voor die regio. Want als ze daar straks massaal de Cybercab, Optimus en Megapacks gaan bouwen voor (delen van) Europa, dan gaat dat natuurlijk niet alleen veel economische activiteiten opleveren, maar ook allerlei andere positieve effecten, direct of indirect. Tesla zal, gelet op zijn missie, er alles aan doen om de natuur te ontzien bij het versnellen van de transitie naar duurzame energie. Sterker nog, op een wereldschaal zelfs fors beter maken.
FSD Supervised op weg naar de UNECE-landen?
Deze week vond de 31e sessie van de ADAS-werkgroep plaats. Ze hebben gewerkt aan het aanpassen van de “Proposal for a new UN Regulation on uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to Driver Control Assistance Systems (DCAS)”.
Een paar maanden geleden waren we blij dat er eindelijk beweging kwam in de regelgeving die, toen nog FSD Beta v11, ook naar de UNECE-landen zou kunnen brengen. Al snel werd duidelijk dat door het systeem geïnitieerde laterale bewegingen, zoals een rijstrookwissel of afslag, vooraf door de bestuurder bevestigd moesten worden. Dat zou wel meer mogelijk maken dan nu, maar is toch nog zeer beperkend. Gelukkig zit men niet stil! Twee belangrijke zaken lijken aangepast te gaan worden:
1. Systeem geïnitieerde laterale bewegingen hoeven niet vooraf bevestigd te worden Het DCAS-systeem kan en mag de auto feitelijk besturen mits deze binnen bepaalde kaders blijft qua snelheden, laterale krachten, omstandigheden en dergelijke. Het systeem moet de bestuurder informeren over wat hij gaat doen door visualisaties en signalen, zodat de bestuurder kan besluiten de manoeuvre eventueel te annuleren. Maar vooraf bevestigen hoeft dus niet meer in het huidige voorstel. Rijstrookwissels, afslagen en dergelijke worden automatisch uitgevoerd, uiteraard binnen allerlei kaders qua afstand tot voorganger, tijd om de manoeuvre uit te voeren en dergelijke. 2. De hands-on-request (de “nag”) kan onder bepaalde omstandigheden uitgesteld worden. Centraal in de DCAS-regels staat, omdat het een level 2 systeem is, dat de bestuurder te allen tijde moet kunnen overnemen als dit nodig is. Hiertoe moet hij tijdig gewaarschuwd worden als een situatie gaat ontstaan welke vraagt om het overnemen van de besturing. En de bestuurder moet constant alert gehouden worden om in te kunnen grijpen. De “nag” gaat helaas nog niet helemaal verdwijnen. De hands-on-request (HOR) melding komt standaard om de 5 seconden. Maar de nieuwe conceptregels geven ruimte om dit met 10 seconden te verlengen als met eye-tracking geconstateerd wordt dat de bestuurder alert is. In mijn optiek is het wel mooi dat het om 5 plus 10 seconden gaat. Dat maakt het eenvoudig om bij voldoende ervaringsgegevens dat het bijvoorbeeld ook 5 + 60 seconden zou kunnen zijn. Eventueel gekoppeld aan bepaalde omstandigheden, zoals op de snelweg, en/of aangetoonde alertheid door de eye-tracking. Wil jezelf eens door conceptteksten bladeren, ze zijn hier te vinden. Oja, er staat ook in dat het systeem een zogenaamde "Rettungsgasse" moet kunnen maken bij een file in de DACH-landen!
Rit van Amsterdam naar Den Bosch
Om te illustreren hoe een rit van Amsterdam naar Den Bosch er uit zou kunnen gaan zien, met de voorgestelde aanpassingen heb ik het DCAS-concept aan ChatGPT4o gegeven en geprompt om de rit te maken op een regenachtige vrijdagmiddag. Dall-e heeft er een passende afbeelding bij gemaakt. Op X heb ik het resultaat gepubliceerd!
ADS-werkgroep Op 17 mei is ook de informele ADS-werkgroep online bij elkaar geweest. De eerste opdracht van deze werkgroep is om richtlijnen en aanbevelingen te ontwikkelen voor veiligheidseisen, beoordelingen en testmethoden voor geautomatiseerde rijsystemen (ADS) ter ondersteuning van de ontwikkeling van regelgeving. Deze regelgeving die volledig autonoom rijdende voertuigen mogelijk moet gaan maken moet er in 2026 zijn. Hieronder een afbeelding van de processtappen en de tijdslijn. Meer informatie is hier te vinden.
Cybertruck trucje met 911
Een mooie marketingtruck van Tesla was de sprint van een Cybertruck tegen een Porsche 911. Toen de Cybertruck eerder over de streep kwam, bleek er ook nog eens een trailer achter te hangen, met hierop een 911! Briljant. Het is natuurlijk sowieso al bizar dat die Cybertruck sneller is dan een 911, laat staan met trailer! Een interessant kanaal op YouTube is Engineering Explained. Jason Fenske legt op een relatief begrijpelijke manier complexe zaken uit met berekeningen en onderbouwingen. Samen met Motortrend laten ze zien dat Tesla met de Cybertruck weliswaar een razendsnelle auto gemaakt heeft, maar voor het winnen van de sprint tegen de 911 zijn een paar trucjes uit de hoge hoed gehaald!
Tesla Semi in de app
Het is natuurlijk niet verwonderlijk, maar wel grappig om te zien, dat ook de Tesla Semi op dezelfde manier te bedienen is via de app als alle andere Tesla-modellen. Hieronder een demonstratie en nog een kijkje in de cabine.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |