Een samenvatting van het nieuws van deze week: - In update 2020.32.1 welke momenteel uitgerold wordt, zit de functionaliteit dat je een bericht krijgt als je de auto achterlaat met een deur open! Wat er nog weer in deze update zit, zelfs iets wat niet in de releasenotes staat, kan je zien in onderstaand filmpje!
- Naast het thuis laden met een Tesla Wall Connector (of andere laadpaal) en bij de supercharger (SuC) onderweg kent Tesla ook nog Destination Chargers. Zoals het woord al zegt, een mogelijkheid om te laden op de je plaats van. bestemming. Vaak een hotel, restaurant of shopping center. Een plaats waar je langer staat en het snel kunnen laden dus heel niet belangrijk is. Met het lanceren van de nieuwe generatie Wall Connector (Gen3) werd WiFi connectiviteit toegevoegd. Dit maakt het mogelijk dat 2 of meerdere Wall Connectors met elkaar kunnen communiceren en zo via load-balancing voorkomen dat e.e.a. overbelast wordt. Denk aan 2 EV’s op de oprit welke ’s nachts gaan laden. In de VS hebben bedrijven welke een Wall Connector aanbieden aan hun klanten een verzoek gekregen van Tesla om te upgraden naar de nieuwe generatie Wall Connector. Hiermee krijgen ze, naast de firmware-updates, zicht op het gebruik van hun laadpaal. En wat ze nu kunnen toevoegen is dat er een bedrag gevraagd kan worden om te laden. Feitelijk zoals bij een SuC. Het zou natuurlijk mooi zijn als hierdoor het aantel destination chargers fors gaat toenemen en dat je tegen relatief lage prijzen op bestemming kunt laden. Misschien zelfs kunt reserveren voor een langere stop.
- De Model 3 in China doet het erg goed. Meer dan 12.000 stuk gemaakt en 11.000 stuks geleverd. Dat belooft nog wat voor de Model Y tegen het einde van het jaar. Tesla gaat als het zo doorgaat de jaarprognose fors overtreffen. De verkopen blijven in Europa in het eerste halfjaar 2020 wat wachter bij 2019. Zal niet helemaal ingehaald worden met de spurt naar het einde van het jaar, maar in de tweede helft zal de verkoop zeker toenemen. Echte concurrentie is nog niet. De ID3 en de Polestar 2 zorgen er voor dat het aandeel EV t.o.v. ICE steeds groter wordt. Ook andere merken hebben best mooie EV's en op papier goede specificaties. Maar op veel vlakken (met name batterij-technologie en efficiency, autonoom rijden en laadinfra) heeft Tesla in de praktijk nog geen concurrentie. Mogelijk moet je eerst je hoofd stoten aan een niet-Tesla EV om te ontdekken dat je uiteindelijk toch een Tesla wilt. In de eerste jaren van de iPhone werden er ook nog Sony's en LG's verkocht en bestond er ook nog zoiets als een Windows-phone! - Het aandeel TSLA heeft het wat zwaar gehad de laatste 2 weken. Verliest bijna ieder dag een beetje. Heeft m.i. grotendeels te maken met de geopolitiek van Trump, zeker met China en de techbedrijven. Verder is het wachten op de bevestiging van de S&P500 inclusie en natuurlijk batteryday! De geruchten waren er al een tijdje en nu ook formeel aangekondigd; de aandelen TSLA worden gesplitst. 5-1 in de vorm van 4 aandelen dividend per 1 aandeel TSLA. Dit nieuws maakte dat op één beursdag het verlies van de laatste weken weer goed gemaakt is. Meer dan 13% in de plus. De split wordt 21 augustus uitgevoerd en vanaf 24 augustus is het aandeel TSLA dan 1/5 van de waarde en dus beter verhandelbaar. Met name voor kleine particuliere beleggers wordt het interessant. - Als je de afschrijving van je Tesla compenseert met de aankoop van 1 aandeel per maand en je koopt dus tijdens het bezit van je Tesla op deze manier aandelen, dan stop je met het kopen van aandelen tot het moment dat je voldoende hebt opgebouwd om een nieuwe Tesla te kopen. Ben je aan "sparen" voor de upgrade van de Model 3 naar de de Model Y wordt het opeens een Model X! In een worst-case moet je langer blijven rijden met huidige Tesla. Ook geen straf. Dit is natuurlijk geen beleggingsadvies, maar misschien wel een interessante tip! - Verleden week al gehad over dat in de visualisaties het niet lang meer gaat duren dat Tesla's op het scherm ook in het juiste model en kleur weergegeven gaan worden (mits niet gewrapt!). Deze week was er veel discussie over hoe deze technologie werkt. Voor de hand liggend is dat het neurale netwerk getraind is en dat het dus “gewoon” met de camera’s werkt. Maar er wordt ook druk gespeculeerd over een V2V (Vehicle2Vehicle) communicatie via het zogenaamde MQTT protocol. Elon hintte al op nieuwe mogelijkheden voor games.
0 Comments
Samenvatting van het nieuws van deze week: - Volgens de geruchten is men in Fremont begonnen met de pre-productie van de achterwiel-aangedreven Model Y. De eerste leveringen over 3-6 weken. Er is een tentconstructie ingericht om extra productie-capaciteit te creëren. De RWD moet de instapversie worden. Een lagere prijs en een langere range dan de AWD versies. Met het vervallen van de SR+ moeten ze met de RWD een ijzersterkte auto in de markt zetten. In de VS waarschijnlijk $ 45.000. In Fremont is ook de nieuwe “stamping-machine” gesignaleerd. Hiermee wordt de nieuwe aluminium achterkant van Model Y uit één stuk geperst in plaats van de huidige 70 in de Model 3! Dat brengt de kosten wel verder omlaag! - Wat me opvalt is dat er op social media veel reisverhalen gedeeld worden. De overgrote meerderheid deelt positieve berichten. Zelfs met een SR+ zijn grote afstanden te overbruggen. Gewoon iets vaker, maar wel korter, stoppen dan een LR. Zolang je gebruik blijft maken van de SuC's gaat het allemaal moeiteloos. Alleen de openbare laadpalen en de hierop soms niet werkende laadpassen is wel vaker een drama! Dit vraagt toch echt om Europese afspraken en transparantie. Waarom kan je niet gewoon met een betaalpas met NFC-chip betalen voor het standaard tarief? Kortingen via het scannen van je "bonus-pas". - Steven Peeters heeft weer een interessante video gemaakt over de agendapunten van de UNECE-vergadering van de september. De verschillende landen brengen hun voorstellen in over de route op weg naar autonoom rijdende voertuigen in het openbaar. Best interessant om eens te bekijken. Vooral ook om te begrijpen hoe vanuit een wetgevend/regulerend perspectief naar autonoom rijden gekeken wordt. En zelf hierdoor ook beter begrijpen waarom de auto op een bepaalde manier omgaat met bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de progressie die gemaakt wordt in de voorstellen. Het balletje komt steeds meer bij Tesla te liggen om te laten zien dat level 3 op de snelweg kan. Hier is denk ik wel de nieuwe software-release met de rewrite voor nodig. Want met de huidige phantom-brakes en het nog niet anticiperen op de snelheid op de borden langs de weg gaat dat niet lukken zoals Steven terecht in zijn beschouwing aangeeft. - Vanuit Duitsland twee toch wel aparte berichten. Als eerste dat de naam “autopilot” dusdanig misleidend is, dat Tesla hier een andere naam aan moeten gaan geven. Er zijn al vele discussies gevoerd over wat autopilot nu suggereert. Persoonlijk denk ik dat de vergelijking met de autopilot in een vliegtuig het meest passend is. Elon grapte dan ze in Duitsland dan misschien ook de naam Autobahn moeten veranderen! Of hadden die Duitsers juist een vooruitziende blijk en rijden we inderdaad binnenkort automatisch op de bahn? Een tweede bericht kwam over een uitspraak van een (lagere) rechter dat het touchscreen in de auto niet gebruikt mag worden voor het bedienen van vitale functies. Iemand was gecrasht met zijn Tesla doordat hij de ruiterwissersnelheid aam jet aanpassen was op het touchscreen. In mijn optiek is dit typisch een geval van het scherp krijgen door een rechtsgang wat nu wel en niet mag. Er zal wel een hoger beroep volgen. Het wordt natuurlijk steeds diffuser met mobile devices vastgeplakt aan het dashboard en de schermen in de auto die nagenoeg dezelfde functies hebben, samen werken met de mobile devices, e.d. De innovatie gaat natuurlijk harder dan de wetgever kan bijhouden. Het leuke is wel dat tegen de tijd dat dit helder is het mogelijk op de snelweg niet meer relevant is. Level 3 autonomy op de autobahn is niet heel ver meer weg! Dan mag je waarschijnlijk gewoon een filmpje kijken op je scherm! - Elon was weer eens te gast in een pod-cast (Automotive News Daily Drive). In een drieluik kwamen toch weer interessante inzichten naar boven. Het aantal reserveringen voor de Cybertruck is volgens Elon circa 250.000 stuks. Minder dan uit de schattingen bleek! Dat is verder niet zo interessant. Wel werd duidelijk dat de VS-versie van de Cybertruck niet naar Europa komt. Dat wil niet zeggen dat er geen Europese versie komt. Giga Berlijn zal eerst in 2021 de Model Y gaan produceren. En later volgt de Model 3. Of en wanneer in Berlijn de Europese Cybertruck en Semi van de band rollen heb ik nog niets over gelezen. Maar voort 2022 zal het niet zijn. Hetzelfde geldt voor Giga Shanghai. Uiteindelijk zullen de groot volume modellen op alle continenten gemaakt worden. Alleen de Model S/X en waarschijnlijk ook de New Roadster worden maar op één plaats gemaakt: Giga Fremont. - Over de cybertruck gesproken. Hier nog een aardig stukje huisvlijt om de cybertruck en SpaceX te verbinden. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2024
Categorieën |