Samenvatting van het nieuws van deze week:
- In de VS is een Model Y gespot met een trekhaak. In Europa is de Model 3 met een trekhaak te bestellen. Maar in de VS niet. Mogelijk dat de Model Y zowel in Europa als in de VS direct vanaf de productiestart met trekhaak geleverd kan worden. In de huidige configurator van de Model Y is de optie voor de trekhaak nog niet aan te vinken. - Ook de eerste beelden van een 3e zitrij in de Model Y zijn opgedoken. De 7-zits configuratie kost € 3.200 extra. Ik ben erg benieuwd naar het praktisch nut hiervan. Tot welke lichaamslengte kan je hier comfortabel zitten, zowel qua hoofd- als beenruimte. - De speculaties dat de productie van de Model Y in Q1 van start gaat, worden nu ook via een persbericht van Deutsche Bank de wereld in geholpen. Benieuwd wanneer Tesla zelf communiceert. Misschien wel tijdens de Earningscall begin januari 2020. Maar alles lijkt er op, dat ze eerder gaan leveren. Dat zou betekenen dat voor het einde van 2020 ook leveringen in Europa zouden kunnen gaan plaatsvinden. - Bjørn Nyland, een bekend tesla-vlogger, heeft weer een leuk filmpje gemaakt. Dit keer over het rijden in de sneeuw met de M3 AWD. Wil je meer weten over het rijden in de verschillende seizoenen, klik dan op deze pagina. - Ook het eerste filmpje van het gebruik van Smart Summon in de sneeuw is gepost op YouTube. Mooi te zien hoe in de app de omgeving van de auto en de route in kaart wordt gebracht. Ondanks de sneeuw. Toch jammer dat Europa zo terughoudend is. - We kennen allemaal de lobby van "ICE belanghebbenden" tegen EV's met onvoorstelbare vertragingstechnieken en negatief nieuws over EV's en Tesla in het bijzonder. Dit fenomeen lijkt zich nu te gaan herhalen als het gaat over autonoom rijden. Er zijn heel wat bedrijven bezig met autonoom rijden. Hoofdzakelijk allemaal gebaseerd op Lidar-radar. Sommige maken alleen de hard- en software voor FSD, anderen produceren er ook een voertuig bij. CNBC heeft een filmpje gemaakt waarbij het wel erg opvallend is dat iedereen aan het woord komt, behalve Tesla. En dat bij iedere potentieel gevaar of negatief aspect, Tesla het voorbeeld is. Ik denk dat ze hebben ingezien dat Tesla de weg naar FSD bijna klaar heeft en ze dus niet de eerste gaan zijn en ze dus alle baat hebben bij een enorme vertraging. Tesla maakt, hetzelfde als EV, de technologie voor iedereen toegankelijk. Gewoon, alle auto's met deze optie. Relatief goedkoop. Beter worden met software-updates. Alle anderen maken er iets speciaals van. Dure apparatuur op het dak en rond het voertuig, alleen in afgeschermde gebieden (hebben high-definition kaarten nodig), enz. FSD bij Tesla is technisch bijna klaar, verfijnen en legalisering is een andere (klik hier voor meer info over de Tesla route tot FSD). - Ook in Nederland heeft de Raad voor de verkeersveiligheid een rapport uitgebracht. "Wie stuurt? Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer." De boodschap is duidelijk en deels ook terecht. Maar de 2 voorbeelden in het filmpje dat het rapport samenvat, zijn wel erg kinderachtig. Deze ongelukken gebeuren juist dagelijks met menselijke besturing! De voorstellen die ze doen, om met Europese regels te komen om fabrikanten te dwingen informatie te delen, is wel erg naïef gelet op de grote financiële belangen. En zet Europa bij voorbaat op 2-o achterstand met de rest van de wereld. Ze gaan ook voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder en het belang dat de leverancier heeft bij een verkeersveilig en feilloos (99,9%) werkend systeem. Ik zou zeggen laat de markt zijn werk doen en spreek de partijen aan op hun verantwoordelijkheid. De overheid moet zorgen dat de verkeersinfra "eenvoudiger" te begrijpen zijn voor de systemen. Er zijn me toch een berg vreemde belijningen, slecht functioneren (matrix) borden, wegversmallingen, een woud aan nietszeggende verkeersborden, e.d. En ook nog eens allemaal verschillende verkeersregels in Europa! Aan de bak Europa! Niet remmen, maar de innovatie faciliteren. - De uitrol van Firmware update 2019.40.1 laat wat op zich wachten (o.a 170 kW laden voor de SR+). Waarschijnlijk een aantal bugs die eerst opgelost moeten worden. Deze week wel de 2019.39.2.4 update gehad. Geen nieuwe release-notes, dus alle bug-fix en mogelijk onderhuidse FSD updates. - Firmware 2019.40.2 is aan een uitrol begonnen. Nu ook de functionaliteiten m.b.t. "autostop sign" in de release notes icm met autosteer. De eerste zichtbare stappen op het anticiperen op het herkennen van stopborden en stoplichten. - Ik zag nog een leuke tweet van "ValueAnalyst" deze week: na 30 maanden productie, staan er wereldwijd minder dan 50 Model 3 (0,01% van de fleet) te koop! Gisteren toevallig op FB iemand in NL die een witte SR+ te koop had! - Deze week beelden van enorme wachtrijen bij Superchargers in de VS i.v.m. de feestdagen aldaar. Er is zelfs een mobiele SuC ingezet met powerpacks. Van de ene kant natuurlijk mooi dat er zoveel Tesla's rondrijden. Maar ook wel vraagtekens bij de snelheid waarmee de capaciteit en beschikbaarheid van de SuC vergroot kan worden. Ook in Nederland merk je dat het steeds drukken wordt. - Een enthousiaste Tesla-fan heeft een lego-uitvoering gemaakt van de Cybertruck. Lego biedt de mogelijkheid om idee aan te dragen en bij voldoende stemmen wordt zo'n idee daadwerkelijk omgezet tot een product. Mocht het je een leuk idee vinden, hier kan je een stem uitbrengen.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |