In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor uitbreiding van Giga Berlijn, geruchten over traging batterijproductie, nieuwe software-updates en nog veel meer. Uitbreiding Giga Berlijn Tesla gaat verder uitbreiden in Grünheide. Ditmaal niet om de productiecapaciteit te vergroten, daar is ruimte genoeg voor, maar om de continuïteit te garanderen. Op een nieuw te verwerven stuk grond komt een logistiek centrum waar ze voorraad kunnen opslaan. De politiek onstabiele situatie in de wereld en de ervaringen tijdens de COVID-pandemie maakt dat, als de aanvoer van onderdelen stagneert, ze toch bepaalde periodes willen kunnen overbruggen. In China zijn ze al zover dat 90% van de benodigde onderdelen lokaal (in China) gemaakt worden. Dat gaat in Europa/Berlijn niet zo snel gebeuren. De just-in-time-logistieke oplossingen krijgen een buffer zodat ze kunnen blijven produceren bij verstoringen in de aanvoer! Moet alleen de Duitse bureaucratie weer in beweging komen om met niet al te veel vertraging de vereiste vergunningen af te geven. Een andere mooie ontwikkeling is dat ze het gebruik van de spoorlijn gaan intensiveren. Tijdens de bouw hebben we gezien dat via het spoor bouwmaterialen werden aangevoerd. Nu gaat er een treinterminal gerealiseerd worden om enerzijds personeel snel van en naar de fabriek te krijgen. En anderzijds om via het spoor tot 250 auto’s per trein en maximaal 10 treinen per dag te kunnen vervoeren. Dat scheelt heel wat vrachtauto’s en zeker ook tijd! In het voorjaar van 2023 moet het treinstation beschikbaar komen. Ook het waterverbruik moet nog verder naar beneden. Tesla geeft aan dat ze, rekening houdend met de lokale 4680 batterij-productie, circa 2,2 m3 aan schoon water per auto verbruiken. Het industriegemiddelde ligt op 3,7 m3. Voorlopig geen batterij-productie in Grünheide? Naar aanleiding van een bericht in de Wall Street Journal ging het gerucht dat Tesla de 4680-batterij productie in Grünheide voorlopig uitstelt. Er zou voorrang worden gegeven aan productie in de VS zodat ze maximaal kunnen profiteren van de nieuwe stimuleringsmaatregelen aldaar. Het bleek een broodje aap verhaal. Zowel in Giga Berlijn als in Giga Texas komt een 4680-batterij productie. De bouw van de hiervoor benodigde faciliteiten ligt op de schema, zelfs wat voor op schema. Wat wel steeds duidelijker wordt is dat Tesla enorm kan gaan profiteren van de in huis productie van batterijen en packs. De nieuwe subsidieregels welke per 1 januari 2023 in gaan, gaat heel wat extra inkomsten genereren. Rondleidingen in Giga Berlijn Het gaat in de nabije toekomst mogelijk worden om een rondleiding te boeken door Giga Berlijn. Hiervoor moet eerst het bezoekerscentrum bij de hoofdingang verder afgebouwd gebouwd zijn. Ook de productiefaciliteiten van fase 1 zijn nog niet helemaal klaar. Er is geen datum genoemd, maar natuurlijk wel mooi om te horen dat ze van plan zijn om rondleidingen te gaan organiseren. We houden het in de gaten. FSD Beta 10.69.2 Nadat de grote update (10.69.0) eerst op beperkte schaal is uitgerold, zijn nu weer alle 100.000 beta-testers aan boord. Dat is weer een mooie stap op weg naar een vloot brede beta-uitrol voor het einde van 2022. Na AI-day II komt de versie uit die ook naar lagere safetyscores wordt uitgerold. Elon bevestigde nog een keer dat hij verwacht dat ze 6 miljard miles aan data van alledaagse verkeerssituaties moeten hebben om de neurale netwerken te trainen om tot een (super) human niveau te komen. Klinkt veel, maar valt ook eigenlijk wel weer mee! Dat zijn bijvoorbeeld 1 miljoen FSD Beta gebruikers die 6.000 miles rijden of 500.000 gebruikers die 12.000 miles met FSD aan rijden. Het is niet alleen wachten op de single-stack versie (highway en city-streets in één build) maar ook een nieuwe grafische interface gebaseerd op de vector-beelden. Dat zijn de beelden die we gezien hebben bij de demonstratie van de Occupany netwerk architectuur. Bird-eye-view gaan er dan fantastisch uitzien. Ook reversed summon moet nog uitgerold worden. De auto’s zoekt dan zelf een parkeerplaats. Nog een paar mooie stappen die we de komende maanden gaan zien gebeuren. Helaas voor ons in Europa op YouTube en nog niet in onze eigen auto’s. Onderstaand een voorbeeld van een trip van LA naar San Diego! Supercharger V4 Er lekte informatie uit over de eerste installatie van een V4 supercharger in de VS en het nieuw ontwerp van de SuC. Met de aanstaande komst van de Cybertruck neemt de roep om hogere laadsnelheden toe. Het accupakket is immers groter. De huidige V3 hebben nu een maximale laadsnelheid van 250 kW. De geruchten gaan dat de V3 naar maximaal 325 kW kan. Dat heeft natuurlijk alleen zin als de ontvanger zulke snelheden ook aan kan zonder oververhitting of beschadiging van het accupakket. De nieuwe V4 chargers zijn gericht op de komst van voertuigen met een grote accupakket, zoals de Cybertruck. Exacte laadsnelheden zijn niet bekend, maar zal mogelijk rond de 450 kW liggen. De Megachargers voor de Semi kunnen nog hogere snelheden aan, mogelijk wel 2x zo hoog. Wat ook wel interessant is aan het nieuwe ontwerp van de SuC is een dak van zonnepanalen (4500 m2) en dat de SuC batterijopslagsystemen gaat krijgen. Uiteraard te koppelen aan een microgrid. Joe Mode zachter zetten Voor degene die het niet weet, je kan Joe-mode inschakelen om hiermee de geluiden welke gemaakt worden om de bestuurder te attenderen op bepaalde acties, zachter te zetten. Dit naar aanleiding van een verzoek op Twitter 2 jaar geleden waarin geklaagd werd dat kinderen op de achterbank wakker worden van de geluiden. Het is niet duidelijk waar de naam Joe vandaan komt. Deze week een verzoek op Twitter om het geluid nog zachter te kunnen zetten, Waarop Elon liet weten dat dit waarschijnlijk wel mogelijk is. Alternatieve route in navigatie In de huidige navigatie is het niet mogelijk om te kiezen tussen verschillende routes. In veel navigatie systemen is dat zeer gebruikelijk. In update 2022.28 wordt deze functionaliteit toegevoegd. Het is nog niet duidelijk of dit direct in alle landen beschikbaar komt. Ik zou het wel mooi vinden als we routes kunnen opslaan en delen. Delen wil dan ook zeggen dat je een route kan inladen. Bijvoorbeeld de negen ANWB autoroutes. Accu-notificatie Tot voor kort gebruikte Tesla in al haar modellen een traditionele 12V lood-zuuraccu. Inmiddels is men overgestapt op de compactere 12V lithium-ion batterij met een veel langere levensduur. Heb je een Tesla met de lood-zuur accu, dan kom je deze ergens tussen 3-5 jaar aan het vervangen. Komt dat op een ongelukkig moment, dan is dat heel vervelend. Tesla heeft de software aangepast zodat je nu tijdig een notificatie krijgt via de app. In plaats van allemaal foutmeldingen die gelieerd zijn aan nagenoeg defecte 12V accu. 4680 YouTuber Cleanerwatt heeft wederom een video gemaakt over de nieuwste generatie van de 4680 batterij en een "geheime" proefproductie faciliteit. Voor de liefhebber interessant om te bekijken. Jay Leno Elon Musk en Jay Leno hebben een geschiedenis. Elon was al met de originele Roadster te gast in zijn progamma Jay Leno's Garage. Jay heeft ook al in Cybertruck mogen rijden, zelfs door een tunnel van The Boring Company. Nu heeft Jay een bezoek gebracht aan Starbase. Onderstaand de eerste beelden. Woensdag aanstaande is de hele uitzending. Giga Shanghai
De productie in Giga Shanghai is op stoom. We hebben natuurlijk heel wat boten richting Europa en andere plaatsen in de wereld zijn vertrekken. Nu is China zelf aan de beurt. De wachttijden zijn wederom gereduceerd. En om zo weinig mogelijk Q3-productie mee te nemen naar een verkoop in Q4 kunnen klanten in China zo'n € 1.100 korting krijgen. Hiervoor moet je bij de Model 3 of Y ook de autoverzekering bij Tesla afsluiten. Zowel de productie- als de verkoopcijfers over Q3 gaan wederom records verbreken.
5 Opmerkingen
In deze "blik op de week" aandacht voor de 4680-batterij productie, speculaties over nieuwe hardware in de 2023 modellen, de Model Y scoort als beste in de NCAP crash-testen, laadsnelheden Model S/X omhoog, en nog veel meer.... Bandenspanning Als zowel de auto (vanaf 2022.24) als de app (V4.12.0) de laatste updates heeft ga je in de app ook de laatst gemeten bandenspanning kunnen zien. In de auto zelf zie je voortaan ook de laatst gemeten spanning als een actuele meeting niet uitgevoerd kan worden. Deze functionaliteit komt net op tijd. Nog even en dan gaan de nachttemperaturen naar beneden en krijgen we massaal de melding dat de bandenspanning te laag is. In update 2022.28 komt de functionaliteit om in “theater-modes” het venster kleiner te maken zodat bijvoorbeeld de voortgang van het laden bekeken kan worden. FSD prijs in VS daadwerkelijk verhoogd Zoals aangekondigd is de prijs voor FSD in de VS verhoogd naar $ 15.000. Mogelijk is de strategie van Tesla om het aantal FSD-kopers nu zo laag mogelijk te houden om dan later via de abonnementsoptie te gaan laten betalen voor het gebruiken van de FSD functionaliteiten. Elon is van mening dat de prijs voor deze functionaliteiten een koopje is. Met de aanschafprijs van FSD eenvoudig afzetten tegen de huidige functionaliteit in Nederland doe je zelf mogelijk te kort. In deze blog inspiratie over hoe je voor jezelf de afweging kan maken of de investering in FSD wilt doen. Hieronder een beeld van de huidige versie van FSD beta in de VS. Dit weekend komt de volgende update uit! Tesla Herbert Over nagenoeg alle aspecten van Tesla zijn er YouTube-kanalen. Tesla Herbert kijkt met name naar de business- en beleggerskant. Regelmatig heeft hij interessante gasten. Deze week was Florian Minderop van Minster Green te gast. Mooi om de historie van Mister Green te horen, de weddenschap met Elon Musk en vooral ook met welke toekomstvisie ze kijken naar Tesla, de potentie van FSD en andere (toekomstige) producten zoals Optimus. Hollandse ondernemersgeest! Tesla Powerwall De wachtlijsten voor een Tesla Powerwall in de VS zijn cq waren lang. Tesla heeft daarom verleden jaar besloten dat een Powerwall alleen verkocht wordt in combinatie met een Solar product. Deze koppeling gaat waarschijnlijk tegen het einde van het jaar er weer af. Dat zou kunnen betekenen dat de grootse bottleneck, de beschikbare batterijen, deels op gelost is. Ze produceren nu circa 6.500 per week. Hopelijk zien we Powerwall ook snel in Europa. Het gebruik van Powerwalls als Virtual Powerplant (VPP) is in Californië wel zijn nut en noodzaak aan het bewijzen. In de afgelopen weken hebben Powerwall-eigenaren het verzoek gekregen om tegen een vergoeding mee te doen aan een VPP-sessie, waarbij ze gezamenlijk een piek in energievraag opvangen. Dan gaat het terugverdienen van de installatie nog een stuk sneller! Meer informatie over thuisbatterijen, microgrid en VPP is in deze blog te vinden. Tesla’s batterijen Tesla gebruikt niet alleen de samen Panasonic in Giga Nevada geproduceerde batterijen, maar koopt ook batterijen van CATL, LG Chem en BYD. Daarnaast maken ze ook zelf batterijen, namelijk de 4680 zoals tijdens Batteryday gepresenteerd. Onderstaand een overzicht. Er wordt druk gespeculeerd over de voortgang van de 4680-productie. Lukt het Tesla om zowel de anode als de kathode kant door middel van een droog productieproces te fabriceren? Bij de batterij van begin dit jaar van de “Kato-road pilot productielijn” had alleen de anode kant een laag gemaakt in een droog productieproces (DBE). De resultaten van de teardown van de batterij uit de MY 4680 uit Giga Texas zijn er nog niet. Deze zijn nodig om te kunnen zien of nu het Tesla gelukt is om ook de kathode via een droog proces te produceren. The Limiting factor maakte er wederom een diepgaande video over. Op het einde een samenvatting een en mooi toekomstperspectief als het Tesla lukt om te blijven opschalen, ook is het wat later dan voorzien. Ook Cleanerwatt maakte een mooie diepgaande video over de 4680 productie. Geeft ons een goed beeld waar ze staan, nu 2 jaar naar Batteryday! MIG Model Y scoort het hoogste bij Euro NCAP-test! Dat Tesla de veiligste auto’s bouwt is bekend en ook al bevestigd uit eerdere veiligheidstesten wereldwijd. Nu is de Model Y, gebouwd in Giga Berlijn, uitvoerig getest door Euro NCAP. Tesla ontving niet alleen een 5-star rating maar haalde op een aantal categorieën de beste score ooit. Opvallend is dat de geteste Model Y uitgerust is met Tesla Vision. En juist ook de actieve veiligheidsmaatregelen welke gebruik maken van de camera’s scoorden zeer hoog! Euro NCAP’s Secretary General, Michiel van Ratingen, zie het volgende over de hoge scores van Tesla: “congratulations to Tesla for a truly outstanding, record-breaking Model Y rating. Tesla have shown that nothing but the best is good enough for them, and we hope to see them continue to aspire to that goal in the future.” Een uitgebreidere samenvatting is in deze blog van Tesla te lezen. Onderstaand de beelden van de verschillende testen. Sommige media kunnen het niet laten om direct op zoek te gaan naar een negatief aspect. Tesla zou via de software mogelijk de testresultaten kunnen manipuleren volgens Car-expert. Ze publiceren alvast en als later blijft dat er niet is, hebben ze toch de clicks gehad. Castings bloot gelegd De Model Y uit Giga Texas met de 4680 batterij heeft voor- en achtergietstukken (castings). Munro is deze Model Y tot de laatste schroef en chip uit elkaar aan het halen. Deze week hun verslag over de castings. Zeer apart om te zien uit hoe relatief weinig onderdelen het hele dragend deel van de auto nog maar bestaat. Nieuwe hardware upgrades voor Modeljaar 2023? Verleden week hebben we stilgestaan bij de geruchten dat mogelijk de bedieningshendels gaan verdwijnen bij de 2023 versie van de Model Y en de Model 3. Dit zou dan ook een nieuw stuur betekenen met haptische bedieningsknoppen. Nu zijn er naar aanleiding van een animatie in de app versie 4.12 geruchten dat de frunk ook powered gastveren krijgt. En dus net als de achterklep, ook elektronisch kan openen en sluiten. Zou de functionaliteit van de frunk verder vergroten. Ik verwacht voor modeljaar 2023 ook een upgrade van 4G naar een 5G module. Deze upgrade zit al lang in de pijplijn. Het is niet duidelijk waarom deze nog niet doorgevoerd is. De module (4 of 5G) moet in ieder geval geschikt zijn voor een toekomstige Starlink satellietconnectie voor in geval van een noodoproep het mobiele netwerk niet beschikbaar is. Zoals recent aangekondigd door de combinatie SpaceX en Tmobile, waarbij standaard telefoons verbonden kunnen worden met de Starlink satellieten. Al bij de presentatie van HW3 werd door Elon al duidelijk gemaakt dat de technologie voortschrijdt. Dus ook de hardware voor full self driving wordt steeds beter. Camera’s krijgen meer pixels en de CPU’s worden sneller. Dat wil niet zeggen dat een upgrade nodig is om FSD te kunnen gebruiken. De verwachting is dat HW4 zijn intrede gaat doen in de Cybertruck. Het ligt niet voor de hand dat we deze nieuwe hardware voor die tijd al in de andere modellen zien. Maar je weet het maar nooit. Tijdens AI-day Part II horen mogelijk meer. Ook over het gerucht dat de repeatercamera’s aan zijkanten van de auto een grote kijkhoek gaan krijgen. Dit zou het “kruipen voor meer zicht” kunnen reduceren. Ook de reflectie van het knipperlicht zou dan mogelijk tot het verleden behoren. Binnenkort eindelijk andere kleuren dan wit en zwart uit Berlijn? De eerste berichten van Tesla-kopers die wachten op een MY LR of P uit Berlijn in andere kleuren dan wit en zwart verschijnen op social media. Ze melden verschuivingen in de leveringsdatum. Dat zou een signaal kunnen zijn dat we binnenkort ook de andere kleuren in Berlijn de fabriek uit zien rijden. Deze week was er veel activiteit te zien in Grünheide. Zo’n Tientallen autorailers verlaten het terrein. De 2.000 Model Y’s per week zijn of komen in zicht. Megapacks In april 2022 is de Megafactory in Lathrop (California) begonnen met de productie van Megapacks. Nu staan er fors wat vacatures open waardoor er wordt gespeculeerd op een verdere opschaling van de productie. Dat zou kunnen betekenen dat de 4680 batterij-productie nu toch echt op stoom gaat komen en Tesla meer batterijen richting Tesla Energy producten kan sturen. Ze produceren nu 42 megapacks per week (bron). Ook dat is een groei van meer dan 50% ten opzichte van het vorige kwartaal. Gaat Tesla in Lithiumraffinage? Elon is al een tijd aan het communiceren dat op termijn er een tekort aan lithium is. Lithium is in ruim voldoende mate aanwezig op aarde. Maar de raffinage om te komen tot lithiumhydroxide van een kwaliteit welke goed is voor batterijproductie komt maar niet in voldoende mate op gang. Hij roept op om de productiecapaciteit fors gaan verhogen, maar de reacties van de industrie zijn mager. Nu zijn er documenten uitgelekt dat Tesla zijn eigen lithiumraffinage faciliteit gaat bouwen. Niet het initiële plan, maar Elon kan geen bottlenecks gebruiken. In de Golf van Texas zou Tesla al ver zijn met de verwerving van de grond en de vergunning procedure dat ze daar nog dit jaar kunnen met de bouwwerkzaamheden. Dat zou een productiestart in 2024 kunnen betekenen. In Masterplan III zullen we er meer over horen. Laadsnelheid Model S/X omhoog?
Mogelijk goed nieuws voor Model S en Model X eigenaren. Met software-update 2022.24 gaat, zonder dat de releasenotes hier iets over vermelden, de laadsnelheid bij het gebruik van de CSS adapter omhoog. Dat laadsnelheid was gelimiteerd tot 140 kW, maar zou nu tot zo’n 30% hoger kunnen zijn. Een gebruiker rapporteert een laadsnelheid van 183 kW bij een Model X 100d. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |