In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de AI-dag, Airbnb-topman in bestuur Tesla, Cybertruck kan varen, beelden van de aanstaande software updates en nog veel meer… Samenvatting van AI-dag In tegenstelling tot andere themadagen begon AI-dag part 2 nagenoeg op het aangekondigde tijdstip. Elon deed een paar openingswoorden. Al snel kwam Optimus het podium opgelopen! Indrukwekkend om te zien. Duidelijk is dat Tesla de focus heeft om Optimus zo snel mogelijk naar een versie te krijgen die nuttig kan zijn in hun eigen fabrieken. En dan constant verbeteren en innoveren. De rode draad, ook bij Optimus, is dat het schaalbaar moet zijn op een efficiënte manier. Dus bij alles wat ze in-huis ontwerpen denken ze na of en hoe het op grote schaal gemaakt kan worden. Doel is uiteindelijk miljoenen Tesla Bots te bouwen tegen lage kosten. Over 3 tot maximaal 5 jaar moet Optimus beschikbaar komen voor (particuliere) klanten. Industriële partners mogelijk al eerder. Elon noemde een prijs van circa $ 20.000. Optimus werkt met dezelfde FSD computer als die nu in de auto’s zit. Ook het batterijpakket is direct afgeleid van de batterijtechnologie welke voor de auto’s gebruikt wordt. Ze lieten twee versies van Optimus zien, waarbij Elon aangaf dat ze dicht tegen een eerste productie-versie aanzitten. Zoals al aangekondigd door Elon zou AI-dag heel veel technische details bevatten. Dat was niet overdreven. Ze zijn enorm diep ingegaan op allerlei aspecten van AI en alles wat hiervoor nodig is. Het is echt ongekend wat er allemaal bij komt kijken om het real world AI-probleem op te lossen. Zowel qua hardware, software als neurale netwerken en allerlei aspecten daarbinnen. Het is voor een leek moeilijk te bevatten op een dergelijk detailniveau. Het doel was dan ook om nieuwe talent te vinden. Dat bij Tesla heel veel talenten werken vanuit de hele wereld hebben ze duidelijk gemaakt door ook veel medewerkers het podium te geven. Zoals verwacht geen nieuwe product onthullingen, zelfs geen woord over hardware 4! Dat geeft aan dat ze met de huidige HW3 in onze auto’s tot een vloot brede FSD Beta uitrol gaan komen. Nog steeds gepland voor het einde van het jaar. Tijdens het Q&A gedeelte gaf Elon aan dat ze zien dat het aantal kilometers gereden zonder noodzakelijk ingrijpen om veiligheidsredenen (niet om comfort redenen) snel toeneemt. Tot niveaus waar FSD vele malen veiliger is dan het besturen van een auto door mensen. Ze komen langzaam op een punt dat het voor overheden moralistisch onverantwoord gaat zijn om FSD (beta) niet te gaan toestaan. De drie uur durende presentatie bevat veel details en zal zeker de komende dagen nog veel meer duiding gaan krijgen. De live-stream is uiteraard terug te kijken. Zeker de moeite waard om delen eens te bekijken. Niet om het allemaal te begrijpen, maar om wel om beeld te krijgen wat er achter de schermen allemaal gebeurd bij Tesla. Het is zeker echt geen traditionele autobouwer. The future is bright! Wall Connectors Tesla heeft op Grünheide de parkeerplaats voor Giga Berlijn uitgerust met een fors aantal Wall Connectors. Deze thuis- of destination chargers zijn uitermate geschikt om te laden als de auto langere tijd geparkeerd staat. Een nacht of een werkdag bijvoorbeeld! Uitermate interessant ook voor andere locaties waar de auto een wat langere tijd staat. Zeker nu het mogelijk wordt om 6 of meer chargers commercieel te exporteren incl. een eigen prijsplan. En niet alleen Tesla's overigens. Video van software-update Verleden week het bericht over de nieuwe functionaliteiten in software-update 2022.36. Nu is er ook een video beschikbaar met de eerste beelden van de nieuwe schermen welke inzicht geven in het energieverbruik. Airbnb mede-oprichter in Raad van Toezicht Tesla. Joe Gebbia is toegetreden tot de Board of Directors van Tesla. Joe is mede oprichter van Airbnb en goed voor circa $ 7 miljard aan vermogen. Hij neemt de plaats in van oud Oracle oprichter Larry Ellison. Net als Larry is ook Joe een vriend van Elon. Nu Tesla binnenkort met FSD de volgende fase in gaat, is het goed dat in de Board de expertise komt om mede richting te geven aan deze toekomst van Tesla. Elon noemt het robotaxi-tijdperk een mix van Uber en Airbnb. Met Uber doelt hij op de taxi-diensten. Via de app bestel je de rit van A naar B en wordt het hele financiële deel afgehandeld! Hetzelfde als Uber, maar dan zonder chauffeur! Met Airbnb doelt hij op de mogelijkheid om je eigen Tesla op de momenten dat je hem zelf niet nodig hebt toe te voegen aan het netwerk om als robotaxi ingezet te worden. Hetzelfde dat Airbnb doet met een kamer, appartement of huis dat je tijdelijk niet nodig hebt voor eigen gebruik. Zakelijke kant van Tesla Als je niet alleen geïnteresseerd bent in Tesla als auto, maar ook de zakelijke kant, dan geeft onderstaande video van HyperChange een mooi overzicht van waar Tesla nu staat en waar ze naar toe aan het bewegen zijn. Het is wel een typische HyperChange video: een razend tempo! Cybertruck is water dicht! Een opvallend bericht van Elon over de Cybertruck. Hij is waterdicht genoeg om ook als boot dienst te doen. Hij zou rivieren en meren moeten kunnen oversteken en zelfs op zee kunnen varen als er niet te veel golfslag is. De benchmark voor Elon is dat de Cybertruck van Starbase naar South Padre Island kan rijden en hierbij het kanaal tussen beiden kan oversteken. Benieuwd hoe de aandrijving en het sturen tijdens het varen vorm gaat krijgen. Ik verwacht niet dat de Cybertruck als echt amfibievoertuig verkocht gaat worden. Maar als het moet, kan hij een (korte) oversteek van een rivier of en forse overstroming wel aan. Als de start van de productie nog steeds midden 2023 is, dan gaan we eind Q1 van 2023 pre-productie auto's zien rijden/varen. Nieuwe SuC locatie langs de A2 open Bij Restaurant Goudreinet te Weert, naast de A2, is een nieuwe SuC-locatie geopend. Er staan 16 stalls (250 kW). Zal de SuC locatie in Eindhoven gaan ontlasten voor Tesla-rijders op A2 richting bijv. Amsterdam of Maastricht. In Limburg is nabij Maastricht eerder in het jaar ook al een SuC-locatie geopend. Er staat er ook nog een op planning in Heerlen (v/d Valk). SUC-ontwikkelingen Tesla opent niet alleen (dagelijks) nieuwe locaties (wereldwijd) of voegt destination chargers toe aan het netwerk (zie voorbeeld hiervoor), maar stelt ook steeds meer SUC-locaties open voor andere BEV's. Niet alleen in Nederland, maar in steeds meer landen. Ook in de VS zit dit er aan te komen. Tesla heeft immers de grootste laadinfrastructuur wereldwijd en blijft investeren in nieuwe locaties, snellere laders (V4 komt er aan) en nieuwe (service)concepten. Zo wordt er op sommige locaties in de VS geëxperimenteerd met bijvoorbeeld wifi via Starlink. Daarnaast wordt er geëxperimenteerd met variabele beprijzing, net als bij de benzinestations. Het experiment in de VS (Calabasas, CA) omvat 4 verschillende tijdblokken met hieraan een ander tarief gekoppeld. Kans is groot dat we deze vorm van beprijzing straks ook in Europa gaan zien. Performance trackpakket
Het trackpakket voor de Model 3 Performance bestaat al langer, maar werd nog niet op alle markten aangeboden. Hij staat in de NL Tesla-shop voor net geen 6.000 euro. Michelin Pilot Sport banden op een apart lichtmetaal en race-remblokken vormen de kern van het pakket. Het monteren bij een service centrum naar keuze zit in de prijs inbegrepen.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |