In deze blik op de week aandacht de batterijproductie, BEV's uit China, V4 chargers, Tesla-wrap service en nog veel meer. Cybertruck in Baja Iedere week lukt het Tesla weer om aandacht te trekken met de Cybertruck. Ditmaal waren het twee Cybertrucks die door de Baja woestijn in Mexico aan het rijden waren. Een deel van de trip werd live gestreamd op X. Hiertoe waren de voertuigen uitgerust met een Starlink internet verbinding. Ze hebben de twee Cybertrucks goed onder handen genomen en veel data verzameld over het gebruik in dergelijke condities. Elon zei tijdens de presentatie van de Cybertruck jaren geleden dat hij de auto direct van de band de jaarlijkse Baja 1000 rally zou moeten kunnen rijden. De Baja 1000 is een jaarlijks rally-evenement voor auto's en motoren. De rally, over een totale afstand van 1000 mijl, zo'n 1600 kilometer, wordt verreden op het Mexicaanse schiereiland Baja California. Het zou me niets verbazen als een volgende publiciteitsstunt een varende Cybertruck is. Die claim van Elon Musk hebben we nog niet gezien! V4 Superchargers in de VS In Europa hebben we nu al een paar V4 Supercharger locaties gezien. Zelfs twee in Nederland. Deze week werd ook in de VS en in Azië (Hong Kong) de eerste V4 Supercharger in aanbouw waargenomen. Dit zijn de chargers met de CCS adaptor (magic dock) en de ingebouwde betaalterminal om volledig te voldoen aan de eisen van de subsidieverstrekker. Tesla kan nu dus massaal hun infrastructuur uitbreiden, grotendeels met overheidssubsidie. Ze hadden al een kostenvoorsprong op de concurrentie en kunnen velen malen sneller produceren tegen lagere kosten. Nu krijgen ze ook nog subsidie voor iedere geopende locatie. Grootste uitdaging in sommige landen is de traagheid van de ambtelijke molen. De bureaucratie kan de groei van Tesla niet bijbenen. Ik zag berichten dat in bijvoorbeeld Portugal en Spanje de laadinfra om die reden de groei van het aantal Tesla's op de weg niet meer kan bijbenen. Giga Berlijn onder vergrootglas De Gigafactory in Berlijn ligt door media berichten onder het vergrootglas. Duitse media melden dat er bij Tesla sprake is van een onveilige werkomgeving. Tesla heeft de beschuldigingen van onvoldoende veiligheid op de werkvloer bij Giga Berlin tegengesproken en benadrukt dat de gezondheid en veiligheid van haar medewerkers de hoogste prioriteit hebben. De Duitse vakbond IG Metall had zorgen geuit over de veiligheid. Volgens hun toonde medewerkers hun ongenoegen en eisten betere werkomstandigheden. Tesla bevestigde 190 meldbare ongevallen in een periode van vijf maanden, wat hoger is dan het branchegemiddelde. Als reactie hierop heeft Tesla maatregelen aangekondigd en benadrukt dat ze regelmatig worden geïnspecteerd door relevante autoriteiten. Tesla begint met wrappen Deze week werd duidelijk dat Tesla in de VS, om precies te zijn in Californië, gaat beginnen met het aanbieden van een PPF-wrap in 7 verschillende opties. Vooralsnog zijn het twee service centers die deze wraps aanbrengen en is het voorbehouden aan een 2023 Model 3 of Model Y. De prijzen zijn stevig. Dat heeft deels te maken met de kwaliteit van de wrap, namelijk PPF in plaats van vinyl. En het feit dat ook de binnenkant van de deuren en dorpels wordt meegenomen. En natuurlijk bij Tesla zelf en dus geen discussies bij garantieclaims! Maar toch fors duurder dan bijvoorbeeld bij dit bedrijf. Aangenomen wordt dat Tesla warm gaat draaien voor een wrapservice op de Cybertruck. Deze wordt immers alleen in blank staal geleverd. Of we een Tesla-wrap service ook in Europa gaan zien is niet bekend. Mijn verwachting is dat Tesla ervaring wil gaan opdoen met wrappen, ook straks met de Cybertruck. Allemaal als voorbereiding op de kleinere Tesla cq robotaxi. Als die ook alleen in staal komt, dan hebben ze voor die generatie voertuigen geen lakstraten en dergelijke meer nodig en kan de productie nog efficiënter! Achteraf een wrap, tegen een prijs die je neergelegd voor een bijvoorbeeld QuickSilver. Wie weet! Mijlpaal voor 4680 batterijen Even voor de nieuwkomers: in een Tesla zitten veel relatief kleine batterijen die samen een batterijpakket vormen. Er worden ook batterijen in een prismatische vorm gebruikt (een LFP van CATL). Maar het overgrote merendeel is cilindrisch van vorm. In de Model S en X zitten ze van het formaat 18650, in de Model 3 en Model Y van het formaat 2170. Dat wil zeggen een diameter van 18 resp 21 millimeter en een lengte van 65 resp 70 millimeter. In de twee formaten zitten verschillende chemische samenstellingen. Ze worden door verschillende leveranciers gemaakt. Tesla maakt in Giga Nevada in samenwerking met Panasonic de 18650 batterijen. Tijdens Battery Day in 2020 heeft Tesla aangekondigd dat ze een nieuwe cilindrische batterij hebben ontworpen in een ander formaat. En dat ze deze zelf gaan produceren. Dit als aanvulling op alles wat ze kunnen inkopen bij derden. Want er zijn heel veel batterijen nodig om hun missie te volbrengen. Het optimum qua formaat zou liggen bij een diameter van 46 millimeter en een lengte van 80 millimeter. Het gaat te ver om alle afwegingen hier te noemen. Het is best interessant om op YT de presentatie nog eens terug te kijken. Het is een revolutionaire aanpak met een totaal andere manier van produceren. Ook dat gaat voor nu wat te ver om nader toe te lichten. Waar het in dit bericht over gaat is dat Tesla de 20 miljoenste batterij in het 4680 format in Giga Texas geproduceerd heeft. Het komen tot massaproductie heeft allemaal langer geduurd dan voorzien. Maar het is natuurlijk een mooie mijlpaal, maar nog mooier is te zien hoe stijl de groeicurve is. Ze produceren nu genoeg voor de start van de Cybertruck productie! Tegen de tijd dat productie van Cybertruck boven de 600 auto’s per week komt hebben ze met de 4680 wederom een mijlpaal bereikt. Kortom, Tesla kan nu eindelijk de 4680 in massa produceren en hun highperformance voertuigen, zoals de Cybertruck en Semi er mee gaan uitrusten. De prijs per kWh opslag gaat hierdoor verder dalen verder. Ook toeleveranciers gaan batterijen in het 4680 produceren. Een te kort aan batterijen gaat Tesla niet meer afremmen in hun ambities. Lithium raffinaderij nadert Een belangrijk onderdeel van de strategie van Tesla als het gaat over voldoende batterij- productie is het oplossen van alle obstakels. Een van zo’n obstakel is de raffinage van lithium. Lithium is er genoeg op de wereld, maar het raffineren is beperkt tot een aantal landen. De huidige producenten schalen niet snel genoeg op en zeggen hier ook meerdere jaren voor nodig te hebben. Dat houdt natuurlijk de prijs onnodig hoog. Tesla kondigde een half jaar gelden aan dat ze Corpus Christi (TX) hun eigen raffinaderij neerzetten. Deze week kwam via geruchten naar buiten dat ze mogelijk begin 2024 al kunnen gaan produceren. Als Tesla dus inderdaad zo snel een fabriek heeft staan, dan gaan ze dat op andere plaatsen in de wereld ook doen! En dan gaat de prijs van geraffineerde lithium ook weer verder dalen! Chinese BEV’s De Europese markt krijgt steeds meer aanbod van Chinese BEV’s. Vaak tegen prijzen waar de Europese autobouwers niet tegenop kunnen. De EU overweegt nu om importbeperkingen te gaan opleggen. Van de ene kant is dat terecht. BEV die door puur Chinese bedrijven ontworpen en gebouwd worden en met veel staatssteun richting Europa komen om dan tegen lage tarieven hier verkocht te worden zorgt voor oneerlijke concurrentie. Met wat zijn Chinese BEV’s? Zijn dat ook Tesla’s gebouwd in Giga Shanghai? En wat dan voor de Polestar van het Chinese Geely? Ik denk beide niet. Maar MG, Link&Co, Zeekr, e.d.? Dit is Teslamagazine en natuurlijk Tesla gekleurd. Maar ga er maar vanuit dat zolang Tesla nog geen kleiner model uitbrengt het zonder staatssteun feitelijk niet kan. De prijs van de Model 3 RWD is de grens van het zonder staatssteun bouwen van auto’s en ze verkopen met een gezonde winstmarge. Alles wat kleiner en/of goedkoper is kan feitelijk nog niet in massa. Wel om marketingoverwegingen en dergelijke, maar dan moet er geld bij. Tesla komt pas een met kleinere auto als ze de totale productiekosten dusdanig laag krijgen dat ze kunnen verkopen met een gezonde marge. En dan laten we maar even buiten beschouwing dat Tesla ze eventueel ook tegen kostprijs zou kunnen verkopen om dan vervolgens met de FSD-software alsnog een flinke marge te pakken. De Europese autobouwers krijgen de kosten niet snel genoeg naar beneden en moeten auto’s verkopen waar ze geld op toe leggen. Dat doen ze al een tijdje, maar is nu bijna niet meer vol te houden. Ook hun strategie om importeurs en dealers al hun productie te laten kopen en ze dan verspreid over heel Europa als voorraad te hebben staan gaat nu niet meer helpen. De productie wordt terug geschroefd. De design- en marketingafdelingen draaien overuren om toekomstige modellen te laten zien met lage prijzen en een groot rijbereik. Maar die komen voorlopig niet op de markt. En of de beloofde specificaties gehaald gaan worden is maar de vraag. Maar zelfs een MG, met alle staatssteun, kan qua prijs/prestatie niet op tegen een Model 3. In onderstaande test wordt de Model 3 (niet de refresh) vergeleken met de MG. Zelf een lage verkoopprijs is niet meer genoeg. Over een paar weken gaan dergelijke vergelijkende testen met de vernieuwde Model 3 en dan zakt iedereen door het ijs. Kwartaalcijfers en QA Aanstaande woensdag presenteert Tesla de financiële kwartaalcijfers over Q3 en is er aansluiten een QA. Natuurlijk interessant om te gaan zien wat de financiële impact is van productiestop in verband met de upgrades. Daarnaast krijgen we mogelijk voor een eerst specifieke informatie over Tesla Energy. Dat zit nu toe grotendeels verweven met de auto-tak. We praten altijd over productie aantallen van de auto’s, maar over de Energy producten zien we deze prognose en realisatie wat minder precies. Mogelijk krijgen we een update over Optimus. Deze week zijn vacatures gezien waaruit blijkt dat ze met de eerste proefproductie gaan beginnen. Nog niet in massa, maar wel de eerste stappen om voldoende robots te produceren voor in hun eigen fabrieken. Daar gaan we in 2024 zeker veel meer over horen en mogelijk in 2025 dan massaproductie. Kaart update onderweg
Er is een nieuwe kaart update voor Europa gesignaleerd, Het gaat update EU-2023.32-14783. Niet alle auto's de krijgen de update tegelijkertijd. Het is mogelijk even wachten voordat je aan de buurt bent. Gaat trouwens op de achtergrond en uiteraard zonder extra kosten!
0 Comments
In deze blik op de week aandacht voor de Tesla Semi, de prijsverlagingen in de VS, een vernieuwde Model Y uit Shanghai, een update over de UNECE, het einde van de S/X? en nog veel meer... Refresh voor Model Y uit Giga Shanghai De Model Y uit Giga Shanghai heeft een beperkte refresh gekregen. Goed om te weten dat de Model Y uit Shanghai niet (meer) voor de Europese markt bestemd is. De Model Y voor Europa wordt in Berlijn gemaakt. Het is niet zoals in de vernieuwde Model 3 een totaal ander ontwerp van het dashboard, interieur, andere lichtarmaturen en bumpers, e.d. maar kleine varianten op het originele design. De refresh gaat over het vervangen van de houtenstrip door een exemplaar van stof. Ook is er een led-strip toegevoegd. Daarnaast zijn de Gemini wieldoppen nu zwart. En misschien wel het meest opmerkelijke, de acceleratietijd is naar 5,9 seconden gegaan. Er schijnt hetzelfde batterijpakket in te liggen, maar wel een andere motor op de achterwielen. Er zijn nog geen berichten over aanpassingen voor de Model Y uit Giga Berlijn. Dat lijkt een kwestie van tijd te zijn. Wordt dat dan ook een beperkte refresh of een volledige zoals bij de Model 3? De huidige Model Y uit Berlijn steekt met kop en schouders boven de concurrentie uit en lijkt een refesh voor Europa nog niet nodig. Qua uitrusting, rijbereik, veiligheid, superchargernetwerk en voor de prijs is de Model Y immers een zeer sterk aanbod. Zie hieronder het vergelijkend onderzoek van de ANWB. Model Y RWD VS De Model 3 en de Model Y in de RWD uitvoering (vroeger SR+) is wereldwijd zeer populair. Zeker nu het WLTP-rijbereik meer dan 450 km is. In de VS wordt de Model Y RWD nu ook weer aangeboden. Tegen een heel scherpe prijs ($44.000) en in aanmerking komend voor de $ 7.500 subsidie. Ook de prijzen van de andere Model 3 en Model Y uitvoeringen zijn daar verlaagd. Met de stakingen bij de grote drie lijkt Tesla pijnlijke tikken uit te gaan delen in de VS. Met de vernieuwde Model 3 en de Model Y voor de markten die bediend worden vanuit Giga Shanghai en de verlaagde prijzen voor de Tesla’s in de VS gaat Tesla richting een sterk laatste kwartaal. Situatie in Nederland en België Voor de duidelijkheid: Europa heeft de vernieuwde Model 3 uit Giga Shanghai in de RWD en LR uitvoering. Over 2-3 weken zal hij wel beschikbaar zijn voor testritten. De Model 3 Performance of Plaid wordt pas in Q1 van 2024 verwacht. Daarnaast wordt in Europa de Made in Germany Model Y in de RWD, LR en Performance uitvoering gemaakt en verkocht. Het is nog niet duidelijk of en wanneer de Model Y’s uit Berlijn een refresh krijgen. Verkoopaantallen en prijzen De Q3 cijfers waren ondanks de fabriekssluitingen wegens upgrades best prima. De target van 1,8 miljoen Tesla’s voor 2023 lijkt goed haalbaar. Het heeft sowieso niet zo heel veel zin om het steeds over aantallen per maand of kwartaal te hebben. Tesla heeft maar één missie: het versnellen van de transitie naar duurzame energie. Ze willen jaarlijks met circa 50% groeien! Ze begrijpen als geen ander dat door constante innovatie en het zo efficiënt mogelijk en vooral in massa produceren, de productiekosten blijven dalen. Dat maakt dat ze verkoopprijzen kunnen laten zakken en zelf eventueel met een lagere marge kunnen verkopen. Omdat ze er heilig in geloven dat ze op nagenoeg alle ooit verkochte Tesla’s in de (nabije) toekomst alsnog een softwarepakket gaan verkopen (of in abonnementsvorm) om de Tesla autonoom te laten rijden! Als hiervoor eenmaal de technologie klaar is (eind 2023?) en de wetgeving aangepast. UNECE update Belgische YouTuber Steven Peeters bespreekt in onderstaande video de voortgang van de regelgeving noodzakelijk voor FSD (Full Self Driving) in Europa en andere landen die deel uitmaken van de UNECE WP29, zoals Zuid-Afrika en Australië. Ook Engeland, ondanks de Brexit, is nog steeds gebonden aan deze regelgeving. Hieronder een korte samenvatting, maar kijk vooral ook zelf de video en geef de video een like! - De DCAS (Driver Control Assistance System) is een assistentiesysteem dat wordt beschouwd als een geavanceerd level 2 systeem. Dit is nodig voor FSD Beta in Europa. Er wordt ook gewerkt aan de ADS-regelgeving voor autonoom rijden (level 3, 4 en 5). Bij ADS gaat het over autonoom rijden (FSD) en bij DCAS over rijder ondersteunende systemen (oa. FSD Beta). - Er was een verwachting dat er eind september over de DCAS-regelgeving zou worden gestemd, maar dat gebeurde niet. Dit betekent dat de FSD beta waarschijnlijk niet voor januari 2024 naar Europa en de andere WP29-landen zal komen. - Er wordt voorgesteld om de regelgeving op te splitsen in "door de bestuurder geïnitieerd" en "door het systeem geïnitieerd". De eerste zou beperkter zijn in functionaliteit. - Als de regelgeving in januari 2024 positief wordt gestemd, zou het volgende WP29-overleg waarschijnlijk te laat zijn om de documenten te overleggen. Dit betekent dat de FSD beta waarschijnlijk niet voor januari 2025 in Europa beschikbaar zal zijn. Maar misschien lukt het wel of wordt een afwijking van de termijnen geaccepteerd. Dan zou juni 2024 haalbaar moeten zijn. - Er is een kans dat Europa voorloopt op de VS voor wat betreft de ADS-regelgeving en dat die regelgeving ook in juni 2024 wordt geaccepteerd. Dan hebben we de unieke situatie dat midden 2024 de regelgeving voor zowel DCAS als ADS beschikbaar is. Het is dan aan de leveranciers om te laten zien waar ze aan voldoen! Het beweegt allemaal de goede kant op, alleen met nog een beetje vertraging. Tesla Semi Deze week verscheen er een interessante aflevering van Jay Leno’s Garage. Jay ging in gesprek met ontwerper Franz von Holzhauzen en de verantwoordelijke binnen Tesla voor het Semi programma, Dan Priestley. Naast natuurlijk de mooie beelden van Jay achter het stuur van de Semi, een paar interessante weetjes. Het is Tesla zeer serieus met de Semi. Ze hebben er ongeveer 70 geproduceerd en zijn nu samen met een aantal bedrijven data aan het verzamelen en aan het finetunen. Daarna volgt de massaproductie in Giga Nevada (midden 2024?) en gaan ze de markt van trucks domineren. Er zullen voorlopig specifieke situaties zijn waar een diesel superieur blijft, maar het merendeel van het transporttoepassingen wordt voer voor de Tesla Semi. Hoe gaan ze dat doen? Ten eerste met significant lagere kosten per kilometer door een zeer hoge mate van efficiency. In de eerste 2 jaar zou het volgens Dan kunnen gaan om circa $ 200.000 besparingen aan brandstof. Het wordt een no-brainer voor veel grote transportbedrijven. Ze hebben zo’n overvloed aan PK’s (1500) dat ze een optimum kunnen zoeken tussen trekkracht en verbruik. Daarnaast kunnen ze, in afstemming met de klant, de Semi configureren naar de feitelijke toepassing. De beide achterassen worden aangedreven door motoren, die net als bij de Plaid, met carbon zijn versterkt. Het zijn mogelijk dezelfde motoren als we in de Cybertruck gaan zien. Ze hebben in ieder geval een 800 volt systeem, net als in de CT. Op cruisesnelheid wordt maar één as aangedreven. Is er meer nodig, dan komt de tweede as met zijn motoren erbij. Dat wordt allemaal elektronisch geregeld. Hierdoor rijdt de Semi bijna hetzelfde als een Model 3 of Y. De draaicirkel is in ieder geval ook hetzelfde! Het is een interessant gesprek tussen Jay en Dan. Zeker de moeite waard als je meer details wilt horen over de afwegingen en keuzes tijdens het ontwerpproces. Bijvoorbeeld op de vraag waarom het dak van de Semi geen zonnepanelen heeft. Waarom je kan staan in de cabine en komt er ook een slaapcabine? Hoe kijken ze naar laadsnelheid, rijbereik en toepassing? Einde Model S en Model X in zicht? De productie-aantallen van de Model 3 en de Model Y zijn indrukwekkend. Over 2023 naar verwachting circa 1,7 miljoen exemplaren. In al dat geweld wordt wel duidelijk dat de Model S en de Model X steeds verder naar de achtergrond gaan. Over heel 2022 werden er 71.000 exemplaren geproduceerd. In Q3 waren het nog maar 14.000! Ze gaan over heel 2023 mogelijk net geen 70.000 S/X produceren. Mijn verwachting is dat in de loop van 2024 het doek gaat vallen. De m2 die de S/X productie in beslag neemt in Fremont kunnen ze beter gaan gebruiken voor de productie van een kleiner model, Optimus of 4680 batterijen! Als de Model Y te weinig ruimte of utiliteit biedt, dan komt in plaats van de Model X hiervoor de Cybertruck ter beschikking. Voor de Cybertruck kunnen ze wel naar massaproductie met aantallen boven de 300.000 per jaar. De vernieuwde Model 3 biedt veel wat de Model S ook kan bieden. Mijn verwachting is dat de Model 3 Performance/Plaid een deel van het gat tussen de Model 3 en Model S gaat dichten met een indrukwekkend rijbereik en puike prestaties. Wil je toch meer luxe, bijvoorbeeld met de luchtvering, dan moet je ook voor een S-alternatief naar de Cybertruck. Is dat allemaal over de top, dan moet je concessies doen op FSD, laadinfra, e.d. en naar een ander merk gaan, die wel (nog) in laag volume luxe BEV’s maken. Zoals Lucid of Mercedes. Gaat het echt op de Plaid prestaties, dan moet je wachten op de Roadster. Giga Texas is bijna klaar de CT Mogelijk wel de meest gehypte auto van het moment: de Cybertruck! Tenminste in de Tesla-community. Daarbuiten lees of hoor er weinig over. Maar ook dat gaat de komende maanden veranderen. Alles wijst er op dat Giga Texas klaar is voor de productie start. Joe Tegtmeyer liet zijn drones weer boven Giga Texas vliegen en maakte interessante beelden. Cybertruck een hype of staat het symbool voor iets anders? Voor mij symboliseert de Cybertruck een keerpunt in de auto-industrie. Het is niet slechts een hype, maar een echte revolutie. Na de lancering van de Cybertruck zal Tesla de verzamelde kennis en ervaring in productietechnologieën, zoals Gigacastings, het gebruik van staal, het loslaten van de 12V industriestandaard, modulair produceren, het 4680 batterijformaat en meer, inzetten om het tijdperk van de robotaxi in te luiden. Luxe interieurs, comfort van hoge kwaliteit tegen lage kosten, voertuigen ontworpen voor meer dan 1 miljoen kilometers met minimaal onderhoud, software-updates en autonome rijmogelijkheden worden gecombineerd met grootschalige productie waardoor de kosten nog verder dalen. Met dalende prijzen en de introductie van Full Self Driving (FSD) en de bijbehorende regelgeving, zullen we de transitie zien van persoonlijk autobezit naar betalen per kilometer in een robotaxi. De Cybertruck betekent niet alleen een letterlijk keerpunt. Symbolisch laat het ook zien dat traditionele krachtpatsers zoals de RAM en F150 nu geconfronteerd worden met een superieur BEV-alternatief qua prestaties en prijs. Met de introductie van de Cybertruck zou het zomaar kunnen dat iconen als de Model S en Model X gaan verdwijnen. Velen vragen zich af: waarom zo'n grote auto? Hoezo is hij zo goedkoop? Is het ontwerp lelijk of juist innovatief? De komst van de Cybertruck zal zeker voor opschudding zorgen. Echte verandering vereist maatschappelijk debat, emoties, tegenstellingen en zelfs drama. En Elon Musk, met de Cybertruck als ultiem symbool, weet hier uitstekend op in te spelen. Laten we hopen dat we de Cybertruck ook op de Europese wegen gaan zien, symbolisch staand voor een keerpunt in de auto-industrie en onze mobiliteit. Wie weet wordt de Cybertruck wel de laatste auto die je ooit zelf koopt! The Future is bright!
Deze week was de Cybertruck voor een fotoshoot te gast op Starbase. Meer symboliek kan je bijna niet hebben. We hebben foto's gezien, zoals hieronder, van een Cybertruck die een Raptop Vacuüm motor van Starship voorttrekt. Er verscheen ook een filmpje op X van een Cybertruck voor het lanceer platform van Starship met net nog een stukje van de booster zichtbaar. Geeft ook weer een perspectief van de dimensies. De toekomst van Tesla en SpaceX in één beeld gevangen! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Mei 2024
Categorieën |