In deze blik op de week aandacht de batterijproductie, BEV's uit China, V4 chargers, Tesla-wrap service en nog veel meer. Cybertruck in Baja Iedere week lukt het Tesla weer om aandacht te trekken met de Cybertruck. Ditmaal waren het twee Cybertrucks die door de Baja woestijn in Mexico aan het rijden waren. Een deel van de trip werd live gestreamd op X. Hiertoe waren de voertuigen uitgerust met een Starlink internet verbinding. Ze hebben de twee Cybertrucks goed onder handen genomen en veel data verzameld over het gebruik in dergelijke condities. Elon zei tijdens de presentatie van de Cybertruck jaren geleden dat hij de auto direct van de band de jaarlijkse Baja 1000 rally zou moeten kunnen rijden. De Baja 1000 is een jaarlijks rally-evenement voor auto's en motoren. De rally, over een totale afstand van 1000 mijl, zo'n 1600 kilometer, wordt verreden op het Mexicaanse schiereiland Baja California. Het zou me niets verbazen als een volgende publiciteitsstunt een varende Cybertruck is. Die claim van Elon Musk hebben we nog niet gezien! V4 Superchargers in de VS In Europa hebben we nu al een paar V4 Supercharger locaties gezien. Zelfs twee in Nederland. Deze week werd ook in de VS en in Azië (Hong Kong) de eerste V4 Supercharger in aanbouw waargenomen. Dit zijn de chargers met de CCS adaptor (magic dock) en de ingebouwde betaalterminal om volledig te voldoen aan de eisen van de subsidieverstrekker. Tesla kan nu dus massaal hun infrastructuur uitbreiden, grotendeels met overheidssubsidie. Ze hadden al een kostenvoorsprong op de concurrentie en kunnen velen malen sneller produceren tegen lagere kosten. Nu krijgen ze ook nog subsidie voor iedere geopende locatie. Grootste uitdaging in sommige landen is de traagheid van de ambtelijke molen. De bureaucratie kan de groei van Tesla niet bijbenen. Ik zag berichten dat in bijvoorbeeld Portugal en Spanje de laadinfra om die reden de groei van het aantal Tesla's op de weg niet meer kan bijbenen. Giga Berlijn onder vergrootglas De Gigafactory in Berlijn ligt door media berichten onder het vergrootglas. Duitse media melden dat er bij Tesla sprake is van een onveilige werkomgeving. Tesla heeft de beschuldigingen van onvoldoende veiligheid op de werkvloer bij Giga Berlin tegengesproken en benadrukt dat de gezondheid en veiligheid van haar medewerkers de hoogste prioriteit hebben. De Duitse vakbond IG Metall had zorgen geuit over de veiligheid. Volgens hun toonde medewerkers hun ongenoegen en eisten betere werkomstandigheden. Tesla bevestigde 190 meldbare ongevallen in een periode van vijf maanden, wat hoger is dan het branchegemiddelde. Als reactie hierop heeft Tesla maatregelen aangekondigd en benadrukt dat ze regelmatig worden geïnspecteerd door relevante autoriteiten. Tesla begint met wrappen Deze week werd duidelijk dat Tesla in de VS, om precies te zijn in Californië, gaat beginnen met het aanbieden van een PPF-wrap in 7 verschillende opties. Vooralsnog zijn het twee service centers die deze wraps aanbrengen en is het voorbehouden aan een 2023 Model 3 of Model Y. De prijzen zijn stevig. Dat heeft deels te maken met de kwaliteit van de wrap, namelijk PPF in plaats van vinyl. En het feit dat ook de binnenkant van de deuren en dorpels wordt meegenomen. En natuurlijk bij Tesla zelf en dus geen discussies bij garantieclaims! Maar toch fors duurder dan bijvoorbeeld bij dit bedrijf. Aangenomen wordt dat Tesla warm gaat draaien voor een wrapservice op de Cybertruck. Deze wordt immers alleen in blank staal geleverd. Of we een Tesla-wrap service ook in Europa gaan zien is niet bekend. Mijn verwachting is dat Tesla ervaring wil gaan opdoen met wrappen, ook straks met de Cybertruck. Allemaal als voorbereiding op de kleinere Tesla cq robotaxi. Als die ook alleen in staal komt, dan hebben ze voor die generatie voertuigen geen lakstraten en dergelijke meer nodig en kan de productie nog efficiënter! Achteraf een wrap, tegen een prijs die je neergelegd voor een bijvoorbeeld QuickSilver. Wie weet! Mijlpaal voor 4680 batterijen Even voor de nieuwkomers: in een Tesla zitten veel relatief kleine batterijen die samen een batterijpakket vormen. Er worden ook batterijen in een prismatische vorm gebruikt (een LFP van CATL). Maar het overgrote merendeel is cilindrisch van vorm. In de Model S en X zitten ze van het formaat 18650, in de Model 3 en Model Y van het formaat 2170. Dat wil zeggen een diameter van 18 resp 21 millimeter en een lengte van 65 resp 70 millimeter. In de twee formaten zitten verschillende chemische samenstellingen. Ze worden door verschillende leveranciers gemaakt. Tesla maakt in Giga Nevada in samenwerking met Panasonic de 18650 batterijen. Tijdens Battery Day in 2020 heeft Tesla aangekondigd dat ze een nieuwe cilindrische batterij hebben ontworpen in een ander formaat. En dat ze deze zelf gaan produceren. Dit als aanvulling op alles wat ze kunnen inkopen bij derden. Want er zijn heel veel batterijen nodig om hun missie te volbrengen. Het optimum qua formaat zou liggen bij een diameter van 46 millimeter en een lengte van 80 millimeter. Het gaat te ver om alle afwegingen hier te noemen. Het is best interessant om op YT de presentatie nog eens terug te kijken. Het is een revolutionaire aanpak met een totaal andere manier van produceren. Ook dat gaat voor nu wat te ver om nader toe te lichten. Waar het in dit bericht over gaat is dat Tesla de 20 miljoenste batterij in het 4680 format in Giga Texas geproduceerd heeft. Het komen tot massaproductie heeft allemaal langer geduurd dan voorzien. Maar het is natuurlijk een mooie mijlpaal, maar nog mooier is te zien hoe stijl de groeicurve is. Ze produceren nu genoeg voor de start van de Cybertruck productie! Tegen de tijd dat productie van Cybertruck boven de 600 auto’s per week komt hebben ze met de 4680 wederom een mijlpaal bereikt. Kortom, Tesla kan nu eindelijk de 4680 in massa produceren en hun highperformance voertuigen, zoals de Cybertruck en Semi er mee gaan uitrusten. De prijs per kWh opslag gaat hierdoor verder dalen verder. Ook toeleveranciers gaan batterijen in het 4680 produceren. Een te kort aan batterijen gaat Tesla niet meer afremmen in hun ambities. Lithium raffinaderij nadert Een belangrijk onderdeel van de strategie van Tesla als het gaat over voldoende batterij- productie is het oplossen van alle obstakels. Een van zo’n obstakel is de raffinage van lithium. Lithium is er genoeg op de wereld, maar het raffineren is beperkt tot een aantal landen. De huidige producenten schalen niet snel genoeg op en zeggen hier ook meerdere jaren voor nodig te hebben. Dat houdt natuurlijk de prijs onnodig hoog. Tesla kondigde een half jaar gelden aan dat ze Corpus Christi (TX) hun eigen raffinaderij neerzetten. Deze week kwam via geruchten naar buiten dat ze mogelijk begin 2024 al kunnen gaan produceren. Als Tesla dus inderdaad zo snel een fabriek heeft staan, dan gaan ze dat op andere plaatsen in de wereld ook doen! En dan gaat de prijs van geraffineerde lithium ook weer verder dalen! Chinese BEV’s De Europese markt krijgt steeds meer aanbod van Chinese BEV’s. Vaak tegen prijzen waar de Europese autobouwers niet tegenop kunnen. De EU overweegt nu om importbeperkingen te gaan opleggen. Van de ene kant is dat terecht. BEV die door puur Chinese bedrijven ontworpen en gebouwd worden en met veel staatssteun richting Europa komen om dan tegen lage tarieven hier verkocht te worden zorgt voor oneerlijke concurrentie. Met wat zijn Chinese BEV’s? Zijn dat ook Tesla’s gebouwd in Giga Shanghai? En wat dan voor de Polestar van het Chinese Geely? Ik denk beide niet. Maar MG, Link&Co, Zeekr, e.d.? Dit is Teslamagazine en natuurlijk Tesla gekleurd. Maar ga er maar vanuit dat zolang Tesla nog geen kleiner model uitbrengt het zonder staatssteun feitelijk niet kan. De prijs van de Model 3 RWD is de grens van het zonder staatssteun bouwen van auto’s en ze verkopen met een gezonde winstmarge. Alles wat kleiner en/of goedkoper is kan feitelijk nog niet in massa. Wel om marketingoverwegingen en dergelijke, maar dan moet er geld bij. Tesla komt pas een met kleinere auto als ze de totale productiekosten dusdanig laag krijgen dat ze kunnen verkopen met een gezonde marge. En dan laten we maar even buiten beschouwing dat Tesla ze eventueel ook tegen kostprijs zou kunnen verkopen om dan vervolgens met de FSD-software alsnog een flinke marge te pakken. De Europese autobouwers krijgen de kosten niet snel genoeg naar beneden en moeten auto’s verkopen waar ze geld op toe leggen. Dat doen ze al een tijdje, maar is nu bijna niet meer vol te houden. Ook hun strategie om importeurs en dealers al hun productie te laten kopen en ze dan verspreid over heel Europa als voorraad te hebben staan gaat nu niet meer helpen. De productie wordt terug geschroefd. De design- en marketingafdelingen draaien overuren om toekomstige modellen te laten zien met lage prijzen en een groot rijbereik. Maar die komen voorlopig niet op de markt. En of de beloofde specificaties gehaald gaan worden is maar de vraag. Maar zelfs een MG, met alle staatssteun, kan qua prijs/prestatie niet op tegen een Model 3. In onderstaande test wordt de Model 3 (niet de refresh) vergeleken met de MG. Zelf een lage verkoopprijs is niet meer genoeg. Over een paar weken gaan dergelijke vergelijkende testen met de vernieuwde Model 3 en dan zakt iedereen door het ijs. Kwartaalcijfers en QA Aanstaande woensdag presenteert Tesla de financiële kwartaalcijfers over Q3 en is er aansluiten een QA. Natuurlijk interessant om te gaan zien wat de financiële impact is van productiestop in verband met de upgrades. Daarnaast krijgen we mogelijk voor een eerst specifieke informatie over Tesla Energy. Dat zit nu toe grotendeels verweven met de auto-tak. We praten altijd over productie aantallen van de auto’s, maar over de Energy producten zien we deze prognose en realisatie wat minder precies. Mogelijk krijgen we een update over Optimus. Deze week zijn vacatures gezien waaruit blijkt dat ze met de eerste proefproductie gaan beginnen. Nog niet in massa, maar wel de eerste stappen om voldoende robots te produceren voor in hun eigen fabrieken. Daar gaan we in 2024 zeker veel meer over horen en mogelijk in 2025 dan massaproductie. Kaart update onderweg
Er is een nieuwe kaart update voor Europa gesignaleerd, Het gaat update EU-2023.32-14783. Niet alle auto's de krijgen de update tegelijkertijd. Het is mogelijk even wachten voordat je aan de buurt bent. Gaat trouwens op de achtergrond en uiteraard zonder extra kosten!
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |