In deze blik op de week aandacht voor de nieuwe Model 3 in Nederland, BP koopt SuC's, wat gaan we doen met de tankstations, er kan weer gestemd worden op SuC locaties, het EV debat en nog veel meer… Gas to green Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven delen deze week stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten en een beeldend kunstenaar hun zorgen over de verwachte verdwijning van ruim 4.000 tankstations in Nederland door de overgang naar elektrisch rijden tegen 2035. Ze benadrukken het belang van het huidige tankstationnetwerk in de stedelijke structuur en stellen een herbestemming voor als stadsboerderijen. Dit idee, getiteld 'Gas naar Groen', ziet de strategisch geplaatste tankstations transformeren naar lokale voedselproductie hubs, behoudt hun bereikbaarheid en bevordert duurzaamheid. Het initiatief dient ook als een oproep aan jonge ontwerpers om innovatieve oplossingen te bedenken voor toekomstige stedelijke uitdagingen, terwijl we vooruitgang boeken in de elektrische transitie. Klik hier voor meer informatie. Model 3 De eerste vernieuwde Model 3’s zijn aan klanten geleverd. Ze zijn te bekijken bij de Tesla Stores. Ook zijn er proefritten te maken. Bij bestelling is levering nog dit jaar mogelijk. In Shanghai staan de parkeerplaatsen weer vol om de volgende lading auto’s op de boten te laden richting Europa en andere delen van de wereld. Er zijn ook al boten onderweg. Sterker nog, onderstaand een foto van Luc Waterlot van een net gearriveerde boot in Zeebrugge. De komende weken een tsunami aan Tesla’s, zowel vanuit Berlijn (Model Y) als vanuit Shanghai (Model 3) als Fremont (Model S/X). Hieronder een recente review van de Model 3. Transitie in Noorwegen Noorwegen leidt Europa in de transitie van ICE naar BEV. De adoptie van BEV’s gaat daar, mede door subsidies voortvarend. Bijna 90% van de nieuwe autoverkopen is inmiddels elektrisch. Zowel hybride als volledig elektrisch. Tesla verkoopt de meeste BEV’s in Noorwegen. De VW groep doet het met de ID4 en de Audi en Skoda modellen zo goed, dat Volkswagen besloten heeft vanaf 2024 geen ICE meer aan te bieden in Noorwegen. Hyundai heeft dit in 2023 al gedaan. Deze trend gaan we in steeds meer landen zien. Tony Seba geeft interessante presentaties over de snelheid van deze transitie. Cybertruck bij F1 in Austin Elon Musk was afgelopen weekend met zijn zoontje X te gast bij het Mercedes F1 team. De Grand Prix was in Austin. De thuisbasis van Tesla. Hij verscheen natuurlijk met de Cybertruck. Tijdens de race zagen we wel een beeld van Musk, maar de Cybertruck kregen we niet in beeld. Uiteraard niet, want zo’n beeld zou een enorme marktwaarde hebben gehad. Maar op social media zijn uiteraard wel beelden te vinden van Elon die samen met onder andere X in de Cybertruck het terrein verlaat. Navigatie krijgt nieuwe functies bij software-update In een van de volgende software-updates (2023.38) gaat volgens @greentheonly het navigatiesysteem nieuwe functionaliteiten krijgen. Wanneer een Tesla via Tesla Vision een obstakel of gevaar detecteert, zullen andere Tesla-voertuigen het gevaar onmiddellijk op de kaart weergeven, bijvoorbeeld een stilstaande auto op de vluchtstrook. Vergelijkbaar met Waze of Flitsmeister, met dat verschil dat bij die apps gebruikers wegwerkzaamheden of gevaren handmatig moeten doorgeven. Het is afwachten hoe deze functionaliteit in de praktijk zal werken, en of het wereldwijd beschikbaar zal komen of eerst alleen in bepaalde landen Bij het invoeren van de nieuwe route is het nu al mogelijk om een alternatieve route te kiezen. Nu komt deze functionaliteit ook beschikbaar tijdens het rijden als hier aanleiding voor is. Ook wordt rekening gehouden met andere Tesla’s die op weg zijn naar een Supercharger (SuC) locatie. Mogelijk krijg je dan een andere locatie voorgesteld of een waarschuwing dat er wachttijden zijn. Dat Tesla aan het werken is aan nieuwe functionaliteiten is mogelijk de reden waarom op social media meldingen gemaakt worden van het niet goed functioneren van het plannen van laadstops tijdens lange afstanden. Het is software gerelateerd. Dit lost zich vanzelf op bij een volgende update. Mogelijk helpt een reset. Congestiekosten Mogelijk gaat Tesla congestiekosten in rekening brengen voor mensen die het advies om maar tot 80% te laden in verband met een drukke SuC-locatie negeren door de instellingen weer terug te zetten op meer dan 80%. Je gaat dan betalen voor vertragingen en oponthoud omdat je (te) lang een SuC bezet houdt. Dat is nog wat anders dan Idle-fees. Dat zijn kosten die je moet betalen als de auto aan een laadzuil blijft aangesloten terwijl het laden is afgerond. BP koopt Tesla hardware Een onverwacht bericht van BP America. Ze hebben voor $ 100 miljoen Tesla Superchargers gekocht om deze toe te voegen aan hun eigen netwerk. Het gaat dan om de hardware. Om ze dan vervolgens zelf te installeren en te exploiteren. Dus met BP logo’s, op eigen locaties, BP-tarieven, e.d. In de VS natuurlijk met de NACS (Tesla Laadplug) en de magic dock (voor CCS). I you can’t beat them, join them! Dat Tesla goedkoop SuC’s kan produceren is al lang bekend. In een slide-deck van Investersday zat onderstaande afbeelding welke laat zien dat Tesla fors goedkoper laadinfra kan leveren. Zo goedkoop dat het nu blijkbaar voor anderen niet meer loont om zelf hardware te gaan produceren of voor fors hoge prijzen bij andere leveranciers te kopen. Dat Tesla hun hardware nu verkoopt aan andere partijen is natuurlijk voor iedereen goed nieuws! De laadinfra kan dan nog sneller groeien, tegen lagere kosten. Want uiteindelijk zitten de kosten van de laadinfra ook verdisconteerd in het laadtarief. De verwachting is dat ook de door derden geïnstalleerde en te exploiteren SuC gewoon zichtbaar zijn in de navigatie en dat ook het afrekenen via de gebruikelijke Tesla-app verloopt voor Tesla klanten. De kW-prijs wordt door BP bepaald. Na de NACS is dit nu het tweede voorbeeld van dat Tesla hardware welke zijn weg vindt naar derden. Ik denk dat we dat straks ook gaan zien met de hard- en software voor FSD, mogelijk ook zelfs met batterijen en aandrijftechnologie. Als eenmaal de eerste over de brug is volgen er meer. Model 3 Ludicrous De huidige Model 3 Performance krijgt een opvolger in de vernieuwde Model 3, waarschijnlijk onder de naam Ludicrous. De Plaid blijft dan (vooralsnog) voorbehouden aan de Model S/X. Benieuwd hoe de tri-motorvariant van de Cybertruck gaat heten. Er lekten afbeeldingen uit waarop te zien is dat deze Ludicrous-versie andere stoelen krijgt. De lende steunen lijken iets anders vormgegeven waardoor er meer zijdelingse steun gegeven wordt in snel genomen bochten. Ook de hoofdsteunen zien er iets anders uit. Waarschijnlijke configuratie is twee motoren van Model S Plaid, een aan de voorkant, een aan de achterkant, elk 340 pk. Voor een driemotorige configuratie op de achteras is waarschijnlijk te weinig plaats en is in voor een Model 3 ook niet nodig om met accelaratietijden onder de 3 seconden te komen en een topsnelheid van circa 250 km/u. Voor degenen die niet weten waar termen als Ludicrous en Plaid vandaan komen de onderstaande scene uit Spaceballs een parodie op het (in jaren 80) populaire Star Wars. Stemmen op SuC locaties Er kan weer gestemd worden op nieuwe locaties voor een Supercharger. Om de 3 maanden is er een stemronde waarbij u meerdere stemmen kunt uitbrengen om Tesla te helpen beslissen over nieuwe Superchargerlocaties. Bekijk hier het klassement om te zien welke voorgestelde locaties het populairst zijn. Er kan ook een voorstel gedaan worden voor een locatie zodat deze opgenomen kan worden in de stemming voor de volgende ronde. Upgrades voor Model S/X In de VS is de Model S/X in een nieuwe kleur grijs te bestellen. Dat is nu Stealth Grey in plaats van Midnight Silver Grey. In Europa is de nieuwe kleur nog niet te bestellen. Eerst moeten de modellen die nog op transport zijn verkocht zijn. Wil je per se de nieuwe kleur grijs dan moet je even wachten! Naast een nieuwe kleur grijs (eerder werd Ultra Red al de nieuwe rode kleur) schijnt binnenkort de led binnenverlichting zijn weg naar de Model S/X te gaan vinden. Nog niet in de configurator, maar @greentheonly vond hiertoe aanwijzingen in de software. EV-debat In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen organiseerde ElaadNL een verkiezingsdebat over elektrisch vervoer. Tijdens het EVdebat werden kandidaat-Kamerleden gevraagd naar hun visie op de toekomst van elektrisch vervoer, en hun plannen voor het slim en duurzaam laden van elektrische auto’s, bussen en trucks.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |