In deze blik op de week aandacht voor het wrappen van delen van je Tesla, de beroemde Pike Peak Hill Climb, Tesla AI, past een Ikea-doos?, Powerwall3 en nog veel meer.... Delete De chrome-delete is natuurlijk een veel voorkomende vorm van personalisering van een Tesla. Of was, nu Tesla geen modellen meer maakt met chrome accenten. Maar er zijn meerdere vormen van wrappen. Toen de Model 3 in de VS op de markt kwam is er even sprake geweest van een Standaard Range versie met een afwijkend en vooral eenvoudiger interieur en een stalen dak in plaats van het huidige glazen panorama dak. Gelukkig besloot Tesla om de Standaard Range en de Long Range hoofzakelijk te differentiëren door de dualmotor en een groter batterijpakket. Het interieur is nagenoeg hetzelfde. Alleen niet alle speakers zitten in de standaard range en de achterbankverwarming moet je bijkopen. Op YouTube kwam ik een filmpje tegen waar een autodetailer het panomadak voorziet van een wrap in dezelfde kleur als de carrosserie. Met name leuk om te zien hoe de Model Y (kan natuur ook bij en Model 3) er uit zou zien met een stalen dak in de lakkleur. Een minder vaak voorkomende “delete” is de “pilar-delete”. Ziet er ook wel gaaf uit moet ik zeggen. Maar smaken verschillen. Aangezien Tesla maar een beperkt aantal kleuren in de aanbieding heeft is het ook een optie om de “gratis” kleur wit te kiezen en dan na levering de gehele auto in ieder gewenste kleur en design te laten wrappen. Er zijn heel wat bedrijven die zo'n wrap aanbieden. Natuurlijk afhankelijk van de kleur, het materiaal en het bedrijf, maar reken op ongeveer € 2.000-€ 2.500 voor een Model 3. Wil je niet aan de buitenkant van de auto wrappen, dan zijn er natuurlijk ook opties voor de binnenkant. Zeker bij de vorige generatie Model 3/Y is het wrappen van de middenconsole populair i.v.m. de hoogglans pianolak. Heb je een wit interieur dat is misschien onderstaande foto een inspiratie voor een sticker actie! Pikes Peak Hill Climb Verleden jaar maakte een Model 3 Performance van Unplugged Performance indruk op de beroemde heuvelklim. Dit weekend is de Model S Plaid aan de beurt! Ze hebben hem fors gemodificeerd met vleugels en het complete interieur is gestript. Er zitten adaptieve Bilstein dempers onder en de auto staat op slicks. De aandrijflijn is echter onveranderd. Het zullen ongetwijfeld toptijden worden. Tesla AI Andrej Karpethy is de verantwoordelijke man bij Tesla voor het ontwikkelen van Tesla AI en Tesla Vision. Tijdens een recente lezing werd er weer een tipje van de sluier opgelicht over de unieke aanpak van Tesla om het full self driving probleem op te lossen. De voordelen van de verticale integratie worden erg duidelijk. Tesla heeft alles in eigen huis en is niet afhankelijk van derden als het gaat over technologie-ontwikkeling. Ze ontwerpen hun eigen chips. Er zijn beelden te zien van een deel van hun supercomputer in aanbouw. Het is een indrukwekkend verhaal. Als Andrej nader ingaat op enkele details, laat hij zien dat radar toch echt enorme beperkingen heeft. Hij geeft zelfs aan waar de Phantom Brakes vandaan komen zonder ze expliciet te benoemen (timestamp 24:45). Hij laat ook met wat voorbeelden zien hoe ze met Vision het probleem aanpakken van het plotseling en tijdelijk geen zicht meer hebben (timestamp: 15:25). Denk aan verblinding door de zon, een stofwolk, opspattende regen of een mistbank. Het is zeker niet zo dat een Tesla met Vision in een mistbank kan blijven “zien”, maar kan wel getraind worden om adequaat te reageren op dergelijke omstandigheden. Bijvoorbeeld om tijd te krijgen om te ontwijken of om te remmen. Tesla Vision gaat feitelijk niet alleen over "zien" van diepte en snelheid, maar vooral ook over het met een enorme accuratie "voorspellen" van een bepaald beloop. Op de manier van trainen van het neurale netwerk ging hij wat dieper in. En dan wordt nogmaals duidelijk waarom het zo belangrijk is dat deze zo’n grote hoeveelheid data hebben en dat ze een actief rondrijdende vloot aan Tesla’s hebben om data te verzamelen en het functioneren van de netwerken te valideren. Daar bovenop hebben ze testrijders en simulatiesoftware. Elon twitterde naar aanleiding van de presentatie van Karpethy dat ze in juli/augustus een AI dag gaan organiseren. Dat belooft weer wat. Ook liet hij via twitter weten dat ze nog hard aan het werken zijn aan Beta 9 van de FSD software. Misschien de komende week. Superchargers De druk op Tesla om hun supercharger netwerk ook voor niet-Tesla’s open te stellen wordt opgevoerd. Met name door het verbinden van subsidievoorwaarden aan dit openstellen. Tesla heeft de infrastructuur gebouwd met eigen middelen en niet met zware subsidies. Op een uitzondering na. En het zijn waarschijnlijke deze uitzonderingen waar de superchargers wel opgesteld “moeten” worden. In eerste instantie gaat om een aantal locaties in Noorwegen in de herfst van 2022. Tesla heeft natuurlijk veel data over het gebruik van het supercharger netwerk en zal ongetwijfeld scenario’s hebben voor de komende jaren met een groeiende Tesla-vloot en een impact op het verder openstellen voor derden. Timing voor het openstellen voor andere merken zal zeker pas gaan plaatsvinden als dit hun eigen unique selling point niet de weg staat en de nadelen van het openstellen gecompenseerd worden met een behoorlijke inkomstenbronnen. Een andere beweging is dat ze samen met andere aanbieders, zoals FastNed, charging locaties openen. Recent werd duidelijk dat Tesla ook services willen gaan toevoegen aan de grote SuC-locaties, zoals restaurants. Ik zag op Reddit een bericht dat in de VS een McDonald is begonnen met het leveren van bestellingen op de SuC-locatie. SuC's en McDonald-restaurants liggen vaak vlak bij elkaar. Hoe lang zal het nog duren voordat op je display automatisch een app geopend wordt om je bestelling door te geven aan de het restaurant op de SuC-locatie? Model S LR Na eerste leveringen van de Model S Plaid wordt in de VS nu ook de Long Range versie uitgeleverd. Het zijn voor de productiecijfers van Q2 nog kleine aantallen. In de loop van Q3 volgt ook de Model X. Een eerste export richting Europa is pas voor 2022 voorzien. In Q3 gaan we productie-aantallen zien welke in buurt komen van de hoogtij-dagen van de Model S/X voor de komst van de Model 3. De Model S/X zijn naar verwachting twee modellen van een hoge marge. Zullen de aandeelhouders blij mee zijn. Giga’s De bouwwerkzaamheden in Berlijn, Austin en Shanghai gaan onverminderd in een hoog tempo door. Als je al een tijd niet meer gekeken hebt naar de voortgang, hieronder recente fly-overs. Rond 9 minuten in het filmpje van Berlijn is de in aanbouw zijnde batterij-fabriek te zien. Ze leggen wel een heel dikke fundering. Het is niet helemaal duidelijk waarom. In Austin zien we dit namelijk niet.
De vergunningprocedure welke voor Giga Berlijn is gestart maakt de tongen los. Duitsland wordt voor het oog van de wereld toch wel geconfronteerd met hun enorme bureaucratie. Nu zal het niet zo uit de hand lopen als bij de bouw van de nieuwe luchthaven bij Berlijn, maar als het aan Tesla had gelegen zou het allemaal wat sneller gaan. Er zijn beelden opgedoken van de eerste Model Y’s uit Berlijn welke door de lakstraat zijn gegaan. Al eerder zagen we beelden van de Giga Press in aktie. Langzaam komt Giga Berlijn to leven .Geruchten gaan nu over een eerste productie in november van dit jaar. Dat Tesla zijn batterijproductie lokaal gaat doen was al bekend. In de eerste helf van 2022 zou het operationeel moeten zijn. Maar ook andere componenten worden on-site gemaakt, zoals stoelen, bumpers en andere grotere interieuronderdelen. TSLA Het aandeel TSLA maakte een sterke week door (+7,8%). Eindelijk lijkt er een einde te komen aan de negatieve berichten en FUD uit China. De verwachting is dat de productiecijfers over Q2 weer beter zijn dan in Q1. Geruchten gaan dat de Model 3 en Model Y in de VS voor Q3 bijna uitverkocht zijn. Dat moeten we natuurlijk met een korreltje zout nemen. Maar dat de auto’s populair zijn blijkt wel uit de 7e prijsstijging voor de Model Y dit jaar. Er is weer $ 500 bijgekomen en de LR versie is nu $ 3.000 duurder dan in het begin van het jaar. Past de Ikea-doos in je Model 3? De Model 3 ziet er uit als een hatchback maar is feitelijk een sedan. Ofschoon de bagageruimte best groot is, toch is het soms lastig om grotere voorwerpen mee te nemen. Klik hier of op onderstaande foto om naar een rekentool te gaan om vooraf te kunnen bepalen of het te vervoeren object in je Tesla of andere merk auto past. Tesla Solar Er zijn wat koppen gerold bij Tesla Solar. Elon is duidelijk niet tevreden met de progressie welke gemaakt wordt met Solar Roof en 2 directeuren moesten het veld ruimen. De installatie-tijd is te lang en hiermee te kostbaar. Lijkt een toch moeilijk op te lossen probleem. Maar ja, ieder dak is anders. Een focus op nieuwbouw waarbij de architectuur uitgaat van een ideale ligging t.o.v. de zon, een m2 dakoppervlakte dat voldoende rendement kan leveren voor het verbruik van het gezin dat er gaat wonen en een geoptimaliseerd vorm voor het eenvoudig installeren van Solar Roof lijkt een betere oplossing. En op bestaande daken Solar Panels. Maar wie ben ik? Hyperchange had deze week een vlog over een mogelijke rol van Tesla bij Boxabl. Het zou wel wat zijn als je een huis als een bouwpakket kan bestellen met een geïntegreerde Solar Roof, Powerwall en HVAC. Natuurlijk met de slimme Autobidder software en een Tesla in de garage aan de wallconnector. Op deze manier bouwen is natuurlijk niet nieuw of uniek, maar de combinatie zou het wel interessant maken. Tesla Powerwall3 De verwachting is dat in de tweede helft van 2022 Tesla genoeg batterijen kan produceren om ook Tesla Energy verder uit te bouwen en uit te rollen naar andere markten. In China deze week al een opwarmer voor wat mogelijk komen gaat met Tesla Solar en Tesla Energy in China. De eerste supercharger werd voorzien van Tesla Solarpanels en twee Powerwalls. In de loop van 2022 komt de volgende generatie, de Powerwall3. De grootste kosten van een batterij zitten aan de kathode kant, vooral als er nikkel gebruikt wordt. Voor auto's, zeker als er een hoge energiedichtheid en rijbereik verwacht wordt, is dit logisch. Maar voor opslag is dit niet nodig. Een ijzerfosfaatkathode is dan meer voor de hand liggend en hierdoor ook stukken goedkoper. De verwachting is dan ook dat Tesla de 4680 batterijen met Nikkel hoofdzakelijk voor auto's en semi's gaat gebruiken en de batterijen met ijzer voor de SR-versies en voor toepassing in de verschillende Tesla Energy-producten, zoals de Powerwall. Hiermee gaan de kosten uiteindelijk omlaag.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |