In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor het plotseling vertrek van de Master of Coin, de ervaringen van Pepsico met de Tesla Semi, autonome taxi’s krijgen vrij baan in SF, wintertesten in Noorwegen en nog veel meer… Nieuwe financiële topman Na 13 jaar gaat Zachary Kirkhorn Tesla op het einde van het jaar verlaten. Zack was sinds 2019 de CFO, ook wel de Master of Coin genoemd! Hij wordt per direct opgevolgd door Vaibhav Taneja, ook iemand die al jaren bij Tesla werkt. Het is niet duidelijk waarom Zach Tesla gaat verlaten, maar hij blijft wel tot eind 2023 betrokken voor een soepele transitie. Het zullen ongetwijfeld tropenjaren zijn geweest. Dat heeft hem overigens geen windeieren gelegd. Zijn vermogen wordt op circa $ 100 miljoen geschat. Model S LR in de praktijk ook echt over de 600km De vernieuwde Model S en X worden alweer een tijdje in Europa geleverd. Uiteraard altijd veel aandacht voor de snelle variant, de Plaid. Maar ook de Long Range versie is bloedsnel (3,2 naar de 100km/u), maar vooral een kilometervreter. Een WLTP van 635 km. Maar wat blijft hiervan over in de praktijk? Het YT-kanaal InstaAutovlog maakte een testrit van 610 km op 1 lading. Een gemiddeld verbruik van 15 kWh per 100 km. Dat zijn natuurlijk zeer mooie cijfers voor een auto van dergelijk proporties en prestaties. Groen licht voor Waymo en Cruise in SF Waymo en Cruise bieden nu beide op beperkte schaal taxi-diensten aan in San Francisco, uitgevoerd door autonoom rijdende auto’s. In een zitting van de California Public Utilities Commission (CPUC) is besloten dat ze hun bestuurder loze taxi diensten nu verder mogen gaan uitbreiden binnen SF. Het is mooi om te zien dat er steden zijn die de toekomst omarmen. Waymo (Google) en Cruise (GM) gebruiken een andere technologie dan Tesla. Dat zie al aan de auto’s die ze gebruiken en de apparatuur die er op geplaatst is. Knap dat ze nu deze stap mogen en kunnen zetten, maar echt massaal schaalbaar gaat het niet zien. Er ze openen de deur voor Tesla. En hier dan? Wat mij betreft leven we in een mooie tijd. We zien de transitie van de mobiliteit voor onze ogen gebeuren. En met een Tesla, zeker nu in de VS, zit je er zelfs middenin. FSD V12 (99% AI) wordt nu volop getest door het QA-team van Tesla liet Elon deze week op X weten. Zeker nog niet kaar voor een publieke Beta-uitrol. Focus is nog steeds op eind 2023. Hopelijk gaan we in Europa vanaf begin 2024 ook eindelijk meer zien van het potentieel van Tesla Vision. Als je het heel negatief wilt zien worden we nu een beetje aan het lijntje gehouden. Het functioneert allemaal wel met die ruitenwissers, parkeerhulp, (E)AP/FSD, e.d. maar het kan allemaal, ondanks de beperkende EU-regelgeving, heel veel beter. Helaas, of misschien gelukkig, wordt alle energie gestoken in het zo snel mogelijk realiseren van FSD V12. Ook voor Europa en China. Dat is volgens mij ook de reden waarom we niet echte verbeteringen zien in de huidige software-stack voor wat betreft de AI aangestuurde onderdelen, zoals het Tesla Vision systeem als de ondersteuning bij het parkeren (als alternatief voor de sensoren). Tesla Semi maakt indruk Tesla produceert momenteel een beperkt aantal Semi’s per maand. De vloot ondergaat, onder meer in samenwerking met Pepsico een uitvoerig evaluatieprogramma. Net als bij de auto’s zal ook bij Semi’s nagestreefd worden dat ze onderhoudsarm zijn. Downtime bij een vrachtauto kost de transporteur veel geld. Bovendien worden zeer hoge eisen gesteld aan de efficiency van de aandrijflijn. Hoe minder gewicht aan batterijen meegenomen hoeft te worden, hoe meer lading vervoerd kan worden. De door Tesla zelf ontwikkelde 4680 batterijen zullen hier ongetwijfeld een cruciale rol in spelen. De gewenste cq. noodzakelijke energiedichtheid zal nog niet bereikt zijn en vraagt simpelweg nog om een aantal iteratieslagen. En natuurlijk het enorme aantal batterijen voor een 800+ kWh batterypack. Het proces van laboratoriumopstelling, via proefproductie naar massaproductie kost veel tijd waarbij onderweg heel wat technische uitdagingen opgelost dienen te worden. Ze zitten op koers alleen lopen qua timing wat uit de pas. Waar hebben we dat meer gehoord!? Vanuit Tesla wordt niet of nauwelijks gecommuniceerd over de voortgang. Het is wachten op de realisatie van de (massa)productielocatie in Giga Nevada. Tegen eind 2024 zullen hier dan de eerste Semi’s van band rollen op weg naar een verovering van de transportwereld. En dat het de transportwereld op de kop gaat zetten blijkt wel uit de informatie welke door Pepsi gedeeld is. Klik op onderstaand plaatje voor een videoverslag. V4 Chargers bij Giga Berlijn Fase 1 van Giga Berlijn begint zijn voltooiing te naderen. Een deel van het terrein wordt ook toegankelijk voor het publiek. Een onderdeel hier van zijn de Superchargers. De hier reeds geplaatste V3 laadzuilen zijn vervangen door de V4 exemplaren. Dat klusje was snel geklaard. Sowieso kan Tesla heel snel een SuC installeren, ze komen grotendeels prefab aan op de locatie. Als de netbeheerder eenmaal zijn werk gedaan heeft is binnen een paar dagen de locatie klaar voor gebruik. Het nieuwe uiterlijk met de wit-zwarte kleurstelling maakt dat de wit/rode V2/V3 er toch wel wat gedateerd uit zien. De V2/V3 lijken best veel op eerste generatie SuC’s, de V1 (sinds 2012). Is natuurlijk is het alleen maar optisch en vooral ook maar een mening. Zeker de V3 bieden met 250 kW hoge laadsnelheden en hiermee ruim voldoende comfort. De V4 maakt vooral het SuC-netwerk voor niet-Tesla’s toegankelijker. Een langere laadkabel en ze kunnen uitgerust worden met een schermpje en een betaalmogelijkheid. Op termijn gaan de laadsnelheden omhoog, met als voorwaarde dat dit aan de voertuigkant ook mogelijk is Wintertests in Noorwegen Het officiële Tesla kanaal op YouTube heeft een korte video geplaatst dan ons een indruk geeft van de wintertesten die ze uitvoeren rondom de poolcirkel in Noorwegen. Goed om te zien dat ze dergelijke tests niet alleen uitvoeren bij nieuwe producten, maar juist ook om bestaande producten steeds verder te verbeteren. Nieuwe informatie op een tweede scherm Regelmatig lees of hoor ik in reviews van een Model 3 of Model Y dat het ontbreken van een display achter het stuur als een nadeel wordt genoemd. Van een Tesla-eigenaar hoor je die klacht maar weinig. Er zijn after market verschillende leveranciers die zo’n scherm speciaal voor de Model 3 of Model Y hebben ontwikkeld. Kijk maar eens rond op de verschillende webshops met Tesla spullen. Het YT kanaal “Best in Tesla” heeft een review gemaakt van Teslogic. Het gaat mijn niet zozeer over dat product zelf. Maar wel over de informatie die blijkbaar beschikbaar is, maar niet getoond wordt in de standaard schermen van Tesla (wel in Service Mode). Zoals bijvoorbeeld de status van de batterij (% degradatie). Maar ook een scherm waarin je live ziet welke systemen actueel energie verbruiken: de motor voor, motor achter, verwarming, e.d. Maar ook bijvoorbeeld hoeveel laadcycli de batterij heeft gehad, hoeveel kWh door regeneratie is opgeslagen, hoeveel % geladen is bij snelladers, enz. Vraag blijft natuurlijk of je die informatie altijd voor je neus moet hebben. Electric Summer
Onder naam Electric Summer organiseert Tesla door heel Europa events voor Tesla-bezitters. om hiermee het 10-jarig bestaan van het supercharger netwerk te vieren. Ook in Nederland. Meer informatie is te vinden op de evenementenpagina op de Tesla website
0 Comments
In deze blik op de week aandacht voor de (refresh) Model 3, plannen voor laadinfra voor de Semi, nieuwe software functionaliteiten onderweg, het serviceproces nu via de app te volgen en nog veel meer... FSD meenemen naar een nieuwe auto Tijdens de Q2 Earningscall liet Elon weten dat het beperkt en vooral éénmalig mogelijk wordt om FSD over te zetten naar een nieuw te bestellen Tesla. Het heeft even op zich laten wachten, maar nu zijn de voorwaarden officieel bekend. Laadinfrastructuur voor Tesla Semi Tesla opent nu gemiddeld om de 11 uur ergens in de wereld in nieuwe SuC locatie. Dit is nu nog V3 (tot 250 kW) of V4 (tot 350 kW) voor personenauto's. De V4 wordt uitgerust met een klein scherm en een betaalmogelijkheid. Dat heeft met wetgeving te maken om in aanmerking te komen voor subsidies. Andere merken moeten ook gebruiken kunnen gaan maken van Tesla’s Supercharger Netwerk, zonder hiervoor de Tesla app te moeten gebruiken. Wil je net zo goedkoop kunnen laden als Tesla bezitters, dan moet je natuurlijk wel een abo hebben. Vanaf 2024 begint de massaproductie van de Tesla Semi en zal er ook gebouwd moeten gaan worden aan laadinfrastructuur voor vrachtauto’s. Tesla heeft een plan ingediend voor een route voor Semi’s tussen Californië en Texas met op iedere locatie 8 Mega Chargers van Tesla (750 kW) en 4 van een andere provider. Ook dat gaat over het verkrijgen van een subsidie in het kader de IRA (Inflaction Reduction Act). Opvallend (of niet?) is dat in die route ook het stuk tussen Austin en de Mexicaanse grens is opgenomen. In de richting van Monterry, de plaats waar binnenkort de bouw van Giga Mexico gaat beginnen. Tesla kan dan zijn eigen Semi's laten gaan rijden tussen hun drie fabrieken (Fremont, Austin en Monterry). Nieuwe functionaliteiten in software 2023.26 Er zitten weer een paar mooie functionaliteiten aan te komen. Een handige is dat de intensiteit van de HVAC-luchtstroom wordt beperkt als je een telefoongesprek gaat voeren. Levert wat minder omgevingsgeluid op. Een andere functionaliteit wordt om de positie van de camerabeelden bij achteruitrijden op een andere plaats te zetten op je scherm. Dat kan nu wel aan met positie van de repeatercamera’s bij het gebruik van de richtingaanwijzers. Cybertruck naast een Model Y Op social media duiken nu bijna dagelijks nieuwe foto’s en filmpjes op van de Cybertruck. Die hebben we nu wel genoeg gezien. Het is wachten op het delivery event en een eerste goede review voor alle details. Een beeld dat we echter nog niet zo vaak echt goed gezien hebben is een Cybertruck naast een Model Y. Hij is groot, maar nu ook weer niet zo groot dat het openbaar parkeren of je eigen parkeergarage een drama gaat worden voor de Cybertruck. Hij past in het parkeervak bij een SuC! Kijk in onderstaande video bij circa 28 minuten om de betreffende beelden te zien. Referral programma uitgebreid Tesla is het referral programma verder aan het uitbreiden. Zowel voor de manier waarop je aan punten kan komen, als aan producten of diensten waar je de punten voor kunt inzetten. In de VS krijg je nu ook punten als je een demo-rit geeft. Benieuwd of en wanneer we dat ook in Europa gaan zien. Deze week werd de optie toegevoegd om premium connectiviteit voor 12 maanden te krijgen tegen het inleveren van 2.500 punten. Wiferio acquisitie afgerond Ofschoon Tesla hier zelf geen uitspraken over doet schijnt de acquisitie van het Duitse Wiferio afgerond te zijn. Hun website is nog in de lucht overigens. Waar het Tesla precies om gaat is niet duidelijk. Kan een patent zijn op een specifieke technologie of juist het complete product. Het gaat in ieder geval over het draadloos kunnen laden van een BEV. Zeker in het robotaxi-tijdperk kan dat handig zijn! Alles over de Model Y De pagina over de Model Y is compleet vernieuwd. Oorspronkelijk was dit de pagina met alle geruchten en speculaties over de Model Y uit Giga Berlijn. Nu in deze fabriek alle uitvoeringen voor de Europese markt gebouwd worden, tijd om potentiële Model Y kopers zo compleet mogelijk te informeren. Heb je tips of aanvullingen, laat het me weten. Model 3 Performance pas weer in 2024 Regelmatig in de blik op de week aandacht gehad voor de aanstaande veranderingen aan de Model 3, ook wel Project Highland genoemd. De Model 3 wordt in Fremont en Giga Shanghai geproduceerd en beide fabrieken hebben een tijd stilgelegen om de veranderingen door te voeren. Het ziet er naar uit dat de productie van de refresh Model 3 binnenkort weer hervat gaat worden. Voor degene die het niet zo volgen: de geruchten zijn dat de Model 3 onderhuids nu ook de gietstukken voor en/of achter krijgt en eventueel ook een structureel batterijpakket. De bumpers, inclusief de koplampen, krijgen een restyling. Binnenin gaan we waarschijnlijk ook veranderingen zien. De bedieningshendels achter het stuur gaan verdwijnen en er komt een nieuw stuur met een aantal extra knoppen voor onder meer de richtingaanwijzers. Ook de kenmerkende houten strip in het dashboard zou worden vervangen door een alcantara achtig exemplaar. In de Europese configurator is de levering van de Model 3 nu verschoven naar okt/nov 2023 en voor de Performance zelfs naar 2024. Dat gaat dan vrijwel zeker de vernieuwde Model 3 zijn. Echter staan er nog de oude specificaties genoemd. Wil je op korte termijn nog een Model 3 rijden en dan van de huidige generatie, dan moet je dus bij de voorraadmodellen kijken en vooral ook snel zijn! Service volgen via de app Recent heeft Tesla alle processtappen van een service bezoek in de app geïntegreerd. Toevallig is deze week mijn Tesla Model 3 SR+ voor service geweest en kon ik zelf kennismaken met de nieuwe functionaliteiten. Ik kreeg een tijdje terug de melding op mijn scherm in de auto dat binnenkort de 12V laagspanningsbatterij aan vervanging toe was, met het verzoek een service afspraak in te plannen. Mijn auto is 4 jaar oud en ga nu voor het eerst kosten maken (buiten banden en ruitenwissers) voor service aan mijn Tesla! Via het service menu in de app de juiste storing selecteren en het Service Center naar keuze kiezen. Je krijgt dan vervolgens de planningsopties voor die locatie te zien. Je kiest er een en klaar. Vanaf dat moment kan je via de app communiceren met het service team van je lokale Tesla Center. Als een mobiele service mogelijk is, laten ze je dat weten. Je kan er (nog) niet expliciet voor kiezen. Tussen het plannen van de afspraak en het daadwerkelijk bezoeken van het Service Centrum hoorde ik af toe een kraak in de draagarm. Ik dacht dat mijn Model 3 aan de dans ontsnapte. Ik heb het service center gevraagd (via berichten in de app) of ze er naar konden kijken. Dat was geen probleem. Het hele service proces bestaat uit acht stappen die nu dat allemaal netjes via de Tesla app ondersteund worden. 1. Voorbereiding: het Service Center kijkt of het service verzoek past bij de meldingen vanuit de auto. Mogelijk kan het probleem op afstand opgelost worden of is mobiele service een optie. In mijn geval werd de afspraak bevestigd. Tip: heb een storing, ga niet bellen, maar plan een service verzoek in. Je komt dan via berichten in contact met het service team. Als het remote op te lossen ben je klaar! 2. Geschatte kosten: er volgt een raming van de kosten. Deze moet je vooraf accorderen. In mijn geval € 70 ex btw voor de batterij. Voor wat betreft de draagarmen zat er ook niets anders op dan vervangen. Ze kosten € 78,10 ex btw per stuk. Ik mijn optiek een schappelijke prijs voor een onderdeel dat, ondanks de bekende problemen en het feit dat ze tot 80.000 km onder garantie worden vervangen, toch ook aan slijtage onderhevig is. Mijn factuur was uiteindelijk € 337 incl. BTW. Daar kan ik prima mee leven voor de eerste servicekosten na 4 jaar en 120.000 km! 3. Voorbereiding inleveren: De dag voor de service kreeg ik via berichten informatie over de nieuwe “drop off service”. Auto voor de deur parkeren en later daar ook weer ophalen. Indien van toepassing staat de leenauto voor je klaar en kan je instappen aangezien toegang via je account al ingesteld is (geldt ook voor toegang geven tot jouw auto). Je hoeft dus niet naar binnen om je keycard af te geven. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om in de lounge te wachten. 4. Inlevering voltooid: je geeft aan dat je de auto hebt klaargezet. Je krijgt dan informatie over de geschatte duur van de service 5. Voortgang reparatie: je ziet welke werkzaamheden uitgevoerd gaan worden. Het zijn drie stappen (voorbereiding, uitvoering en afgerond). Zeker bij meerdere werkzaamheden handig om te zien hoe ver ze zijn. Je tijdens dit proces ook berichten sturen het service team mocht je aanvullende vragen hebben. 6. Betaling: je krijgt bericht dat de service klaar is en er is een gedetailleerde factuur beschikbaar. Via de app kan je betalen. Er zijn verschillende opties zoals creditcard, apple pay en ideal. 7. Levering auto: als de betaling ontvangen is, kan je de auto weer meenemen. Hij staat voor je klaar op de “drop off” zone. 8. Afsprakenoverzicht: een overzicht en een moment om feedback te delen met het service team. Conclusie
Ik kan niet anders zeggen dan dat het netjes geregeld was. Kan er dan niets beter. Zeker! Het kan altijd beter. De melding in de auto van de aanstaande batterijvervanging zou ook in de app kunnen verschijnen en dan direct hiervoor een service inplannen tot het moment waarop je een datum/tijdstip kan kiezen. Zal zeker nog een keer gaan komen! Had die draagarm onder coulance moeten vallen? In mijn geval denk ik van niet. Ik heb 120.000 km probleemloos gereden. Nooit een kraak gehoord tot voor 2 weken. Zowel qua materiaalkosten als qua arbeidsloon kan je er niets van zeggen. Ik lees op social media dat ook als het een garantiegeval is, je toch de kostenraming moet accorderen, maar volgt er later een 0-factuur. Dit aspect kan misschien nog verder geoptimaliseerd worden zodat het vooraf volledig helder is wat garantie is en waar je voor moet betalen. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Mei 2024
Categorieën |