In deze blik op de week aandacht voor de (refresh) Model 3, plannen voor laadinfra voor de Semi, nieuwe software functionaliteiten onderweg, het serviceproces nu via de app te volgen en nog veel meer... FSD meenemen naar een nieuwe auto Tijdens de Q2 Earningscall liet Elon weten dat het beperkt en vooral éénmalig mogelijk wordt om FSD over te zetten naar een nieuw te bestellen Tesla. Het heeft even op zich laten wachten, maar nu zijn de voorwaarden officieel bekend. Laadinfrastructuur voor Tesla Semi Tesla opent nu gemiddeld om de 11 uur ergens in de wereld in nieuwe SuC locatie. Dit is nu nog V3 (tot 250 kW) of V4 (tot 350 kW) voor personenauto's. De V4 wordt uitgerust met een klein scherm en een betaalmogelijkheid. Dat heeft met wetgeving te maken om in aanmerking te komen voor subsidies. Andere merken moeten ook gebruiken kunnen gaan maken van Tesla’s Supercharger Netwerk, zonder hiervoor de Tesla app te moeten gebruiken. Wil je net zo goedkoop kunnen laden als Tesla bezitters, dan moet je natuurlijk wel een abo hebben. Vanaf 2024 begint de massaproductie van de Tesla Semi en zal er ook gebouwd moeten gaan worden aan laadinfrastructuur voor vrachtauto’s. Tesla heeft een plan ingediend voor een route voor Semi’s tussen Californië en Texas met op iedere locatie 8 Mega Chargers van Tesla (750 kW) en 4 van een andere provider. Ook dat gaat over het verkrijgen van een subsidie in het kader de IRA (Inflaction Reduction Act). Opvallend (of niet?) is dat in die route ook het stuk tussen Austin en de Mexicaanse grens is opgenomen. In de richting van Monterry, de plaats waar binnenkort de bouw van Giga Mexico gaat beginnen. Tesla kan dan zijn eigen Semi's laten gaan rijden tussen hun drie fabrieken (Fremont, Austin en Monterry). Nieuwe functionaliteiten in software 2023.26 Er zitten weer een paar mooie functionaliteiten aan te komen. Een handige is dat de intensiteit van de HVAC-luchtstroom wordt beperkt als je een telefoongesprek gaat voeren. Levert wat minder omgevingsgeluid op. Een andere functionaliteit wordt om de positie van de camerabeelden bij achteruitrijden op een andere plaats te zetten op je scherm. Dat kan nu wel aan met positie van de repeatercamera’s bij het gebruik van de richtingaanwijzers. Cybertruck naast een Model Y Op social media duiken nu bijna dagelijks nieuwe foto’s en filmpjes op van de Cybertruck. Die hebben we nu wel genoeg gezien. Het is wachten op het delivery event en een eerste goede review voor alle details. Een beeld dat we echter nog niet zo vaak echt goed gezien hebben is een Cybertruck naast een Model Y. Hij is groot, maar nu ook weer niet zo groot dat het openbaar parkeren of je eigen parkeergarage een drama gaat worden voor de Cybertruck. Hij past in het parkeervak bij een SuC! Kijk in onderstaande video bij circa 28 minuten om de betreffende beelden te zien. Referral programma uitgebreid Tesla is het referral programma verder aan het uitbreiden. Zowel voor de manier waarop je aan punten kan komen, als aan producten of diensten waar je de punten voor kunt inzetten. In de VS krijg je nu ook punten als je een demo-rit geeft. Benieuwd of en wanneer we dat ook in Europa gaan zien. Deze week werd de optie toegevoegd om premium connectiviteit voor 12 maanden te krijgen tegen het inleveren van 2.500 punten. Wiferio acquisitie afgerond Ofschoon Tesla hier zelf geen uitspraken over doet schijnt de acquisitie van het Duitse Wiferio afgerond te zijn. Hun website is nog in de lucht overigens. Waar het Tesla precies om gaat is niet duidelijk. Kan een patent zijn op een specifieke technologie of juist het complete product. Het gaat in ieder geval over het draadloos kunnen laden van een BEV. Zeker in het robotaxi-tijdperk kan dat handig zijn! Alles over de Model Y De pagina over de Model Y is compleet vernieuwd. Oorspronkelijk was dit de pagina met alle geruchten en speculaties over de Model Y uit Giga Berlijn. Nu in deze fabriek alle uitvoeringen voor de Europese markt gebouwd worden, tijd om potentiële Model Y kopers zo compleet mogelijk te informeren. Heb je tips of aanvullingen, laat het me weten. Model 3 Performance pas weer in 2024 Regelmatig in de blik op de week aandacht gehad voor de aanstaande veranderingen aan de Model 3, ook wel Project Highland genoemd. De Model 3 wordt in Fremont en Giga Shanghai geproduceerd en beide fabrieken hebben een tijd stilgelegen om de veranderingen door te voeren. Het ziet er naar uit dat de productie van de refresh Model 3 binnenkort weer hervat gaat worden. Voor degene die het niet zo volgen: de geruchten zijn dat de Model 3 onderhuids nu ook de gietstukken voor en/of achter krijgt en eventueel ook een structureel batterijpakket. De bumpers, inclusief de koplampen, krijgen een restyling. Binnenin gaan we waarschijnlijk ook veranderingen zien. De bedieningshendels achter het stuur gaan verdwijnen en er komt een nieuw stuur met een aantal extra knoppen voor onder meer de richtingaanwijzers. Ook de kenmerkende houten strip in het dashboard zou worden vervangen door een alcantara achtig exemplaar. In de Europese configurator is de levering van de Model 3 nu verschoven naar okt/nov 2023 en voor de Performance zelfs naar 2024. Dat gaat dan vrijwel zeker de vernieuwde Model 3 zijn. Echter staan er nog de oude specificaties genoemd. Wil je op korte termijn nog een Model 3 rijden en dan van de huidige generatie, dan moet je dus bij de voorraadmodellen kijken en vooral ook snel zijn! Service volgen via de app Recent heeft Tesla alle processtappen van een service bezoek in de app geïntegreerd. Toevallig is deze week mijn Tesla Model 3 SR+ voor service geweest en kon ik zelf kennismaken met de nieuwe functionaliteiten. Ik kreeg een tijdje terug de melding op mijn scherm in de auto dat binnenkort de 12V laagspanningsbatterij aan vervanging toe was, met het verzoek een service afspraak in te plannen. Mijn auto is 4 jaar oud en ga nu voor het eerst kosten maken (buiten banden en ruitenwissers) voor service aan mijn Tesla! Via het service menu in de app de juiste storing selecteren en het Service Center naar keuze kiezen. Je krijgt dan vervolgens de planningsopties voor die locatie te zien. Je kiest er een en klaar. Vanaf dat moment kan je via de app communiceren met het service team van je lokale Tesla Center. Als een mobiele service mogelijk is, laten ze je dat weten. Je kan er (nog) niet expliciet voor kiezen. Tussen het plannen van de afspraak en het daadwerkelijk bezoeken van het Service Centrum hoorde ik af toe een kraak in de draagarm. Ik dacht dat mijn Model 3 aan de dans ontsnapte. Ik heb het service center gevraagd (via berichten in de app) of ze er naar konden kijken. Dat was geen probleem. Het hele service proces bestaat uit acht stappen die nu dat allemaal netjes via de Tesla app ondersteund worden. 1. Voorbereiding: het Service Center kijkt of het service verzoek past bij de meldingen vanuit de auto. Mogelijk kan het probleem op afstand opgelost worden of is mobiele service een optie. In mijn geval werd de afspraak bevestigd. Tip: heb een storing, ga niet bellen, maar plan een service verzoek in. Je komt dan via berichten in contact met het service team. Als het remote op te lossen ben je klaar! 2. Geschatte kosten: er volgt een raming van de kosten. Deze moet je vooraf accorderen. In mijn geval € 70 ex btw voor de batterij. Voor wat betreft de draagarmen zat er ook niets anders op dan vervangen. Ze kosten € 78,10 ex btw per stuk. Ik mijn optiek een schappelijke prijs voor een onderdeel dat, ondanks de bekende problemen en het feit dat ze tot 80.000 km onder garantie worden vervangen, toch ook aan slijtage onderhevig is. Mijn factuur was uiteindelijk € 337 incl. BTW. Daar kan ik prima mee leven voor de eerste servicekosten na 4 jaar en 120.000 km! 3. Voorbereiding inleveren: De dag voor de service kreeg ik via berichten informatie over de nieuwe “drop off service”. Auto voor de deur parkeren en later daar ook weer ophalen. Indien van toepassing staat de leenauto voor je klaar en kan je instappen aangezien toegang via je account al ingesteld is (geldt ook voor toegang geven tot jouw auto). Je hoeft dus niet naar binnen om je keycard af te geven. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om in de lounge te wachten. 4. Inlevering voltooid: je geeft aan dat je de auto hebt klaargezet. Je krijgt dan informatie over de geschatte duur van de service 5. Voortgang reparatie: je ziet welke werkzaamheden uitgevoerd gaan worden. Het zijn drie stappen (voorbereiding, uitvoering en afgerond). Zeker bij meerdere werkzaamheden handig om te zien hoe ver ze zijn. Je tijdens dit proces ook berichten sturen het service team mocht je aanvullende vragen hebben. 6. Betaling: je krijgt bericht dat de service klaar is en er is een gedetailleerde factuur beschikbaar. Via de app kan je betalen. Er zijn verschillende opties zoals creditcard, apple pay en ideal. 7. Levering auto: als de betaling ontvangen is, kan je de auto weer meenemen. Hij staat voor je klaar op de “drop off” zone. 8. Afsprakenoverzicht: een overzicht en een moment om feedback te delen met het service team. Conclusie
Ik kan niet anders zeggen dan dat het netjes geregeld was. Kan er dan niets beter. Zeker! Het kan altijd beter. De melding in de auto van de aanstaande batterijvervanging zou ook in de app kunnen verschijnen en dan direct hiervoor een service inplannen tot het moment waarop je een datum/tijdstip kan kiezen. Zal zeker nog een keer gaan komen! Had die draagarm onder coulance moeten vallen? In mijn geval denk ik van niet. Ik heb 120.000 km probleemloos gereden. Nooit een kraak gehoord tot voor 2 weken. Zowel qua materiaalkosten als qua arbeidsloon kan je er niets van zeggen. Ik lees op social media dat ook als het een garantiegeval is, je toch de kostenraming moet accorderen, maar volgt er later een 0-factuur. Dit aspect kan misschien nog verder geoptimaliseerd worden zodat het vooraf volledig helder is wat garantie is en waar je voor moet betalen.
4 Comments
Marcel
6/8/2023 09:27:31
hi, je refresh model 3 nieuws zoals aangekondigd in deze week update ontbreekt. Lees je updates graag en met interesse! Thx.
Reply
Michel
6/8/2023 10:26:20
Stom... stond klaar... ingevoegd onder het Model Y nieuws. Dank voor het signaal.
Reply
Jeroen
7/8/2023 19:51:10
Met plezier lees ik elke week weer ‘blik op de week’. Dank daarvoor.
Reply
Michel
7/8/2023 21:00:54
Ik zie op Teslafi dat de 2023.26.7 begonnen is aan de uitrol. Zal niet lang meer duren voordat de download beschikbaar komt. De vorige was 2023.20.x. We zitten inmiddels in week 32... de volgende zal wel 2023.33 of nog hoger worden.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |