In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor het plotseling vertrek van de Master of Coin, de ervaringen van Pepsico met de Tesla Semi, autonome taxi’s krijgen vrij baan in SF, wintertesten in Noorwegen en nog veel meer… Nieuwe financiële topman Na 13 jaar gaat Zachary Kirkhorn Tesla op het einde van het jaar verlaten. Zack was sinds 2019 de CFO, ook wel de Master of Coin genoemd! Hij wordt per direct opgevolgd door Vaibhav Taneja, ook iemand die al jaren bij Tesla werkt. Het is niet duidelijk waarom Zach Tesla gaat verlaten, maar hij blijft wel tot eind 2023 betrokken voor een soepele transitie. Het zullen ongetwijfeld tropenjaren zijn geweest. Dat heeft hem overigens geen windeieren gelegd. Zijn vermogen wordt op circa $ 100 miljoen geschat. Model S LR in de praktijk ook echt over de 600km De vernieuwde Model S en X worden alweer een tijdje in Europa geleverd. Uiteraard altijd veel aandacht voor de snelle variant, de Plaid. Maar ook de Long Range versie is bloedsnel (3,2 naar de 100km/u), maar vooral een kilometervreter. Een WLTP van 635 km. Maar wat blijft hiervan over in de praktijk? Het YT-kanaal InstaAutovlog maakte een testrit van 610 km op 1 lading. Een gemiddeld verbruik van 15 kWh per 100 km. Dat zijn natuurlijk zeer mooie cijfers voor een auto van dergelijk proporties en prestaties. Groen licht voor Waymo en Cruise in SF Waymo en Cruise bieden nu beide op beperkte schaal taxi-diensten aan in San Francisco, uitgevoerd door autonoom rijdende auto’s. In een zitting van de California Public Utilities Commission (CPUC) is besloten dat ze hun bestuurder loze taxi diensten nu verder mogen gaan uitbreiden binnen SF. Het is mooi om te zien dat er steden zijn die de toekomst omarmen. Waymo (Google) en Cruise (GM) gebruiken een andere technologie dan Tesla. Dat zie al aan de auto’s die ze gebruiken en de apparatuur die er op geplaatst is. Knap dat ze nu deze stap mogen en kunnen zetten, maar echt massaal schaalbaar gaat het niet zien. Er ze openen de deur voor Tesla. En hier dan? Wat mij betreft leven we in een mooie tijd. We zien de transitie van de mobiliteit voor onze ogen gebeuren. En met een Tesla, zeker nu in de VS, zit je er zelfs middenin. FSD V12 (99% AI) wordt nu volop getest door het QA-team van Tesla liet Elon deze week op X weten. Zeker nog niet kaar voor een publieke Beta-uitrol. Focus is nog steeds op eind 2023. Hopelijk gaan we in Europa vanaf begin 2024 ook eindelijk meer zien van het potentieel van Tesla Vision. Als je het heel negatief wilt zien worden we nu een beetje aan het lijntje gehouden. Het functioneert allemaal wel met die ruitenwissers, parkeerhulp, (E)AP/FSD, e.d. maar het kan allemaal, ondanks de beperkende EU-regelgeving, heel veel beter. Helaas, of misschien gelukkig, wordt alle energie gestoken in het zo snel mogelijk realiseren van FSD V12. Ook voor Europa en China. Dat is volgens mij ook de reden waarom we niet echte verbeteringen zien in de huidige software-stack voor wat betreft de AI aangestuurde onderdelen, zoals het Tesla Vision systeem als de ondersteuning bij het parkeren (als alternatief voor de sensoren). Tesla Semi maakt indruk Tesla produceert momenteel een beperkt aantal Semi’s per maand. De vloot ondergaat, onder meer in samenwerking met Pepsico een uitvoerig evaluatieprogramma. Net als bij de auto’s zal ook bij Semi’s nagestreefd worden dat ze onderhoudsarm zijn. Downtime bij een vrachtauto kost de transporteur veel geld. Bovendien worden zeer hoge eisen gesteld aan de efficiency van de aandrijflijn. Hoe minder gewicht aan batterijen meegenomen hoeft te worden, hoe meer lading vervoerd kan worden. De door Tesla zelf ontwikkelde 4680 batterijen zullen hier ongetwijfeld een cruciale rol in spelen. De gewenste cq. noodzakelijke energiedichtheid zal nog niet bereikt zijn en vraagt simpelweg nog om een aantal iteratieslagen. En natuurlijk het enorme aantal batterijen voor een 800+ kWh batterypack. Het proces van laboratoriumopstelling, via proefproductie naar massaproductie kost veel tijd waarbij onderweg heel wat technische uitdagingen opgelost dienen te worden. Ze zitten op koers alleen lopen qua timing wat uit de pas. Waar hebben we dat meer gehoord!? Vanuit Tesla wordt niet of nauwelijks gecommuniceerd over de voortgang. Het is wachten op de realisatie van de (massa)productielocatie in Giga Nevada. Tegen eind 2024 zullen hier dan de eerste Semi’s van band rollen op weg naar een verovering van de transportwereld. En dat het de transportwereld op de kop gaat zetten blijkt wel uit de informatie welke door Pepsi gedeeld is. Klik op onderstaand plaatje voor een videoverslag. V4 Chargers bij Giga Berlijn Fase 1 van Giga Berlijn begint zijn voltooiing te naderen. Een deel van het terrein wordt ook toegankelijk voor het publiek. Een onderdeel hier van zijn de Superchargers. De hier reeds geplaatste V3 laadzuilen zijn vervangen door de V4 exemplaren. Dat klusje was snel geklaard. Sowieso kan Tesla heel snel een SuC installeren, ze komen grotendeels prefab aan op de locatie. Als de netbeheerder eenmaal zijn werk gedaan heeft is binnen een paar dagen de locatie klaar voor gebruik. Het nieuwe uiterlijk met de wit-zwarte kleurstelling maakt dat de wit/rode V2/V3 er toch wel wat gedateerd uit zien. De V2/V3 lijken best veel op eerste generatie SuC’s, de V1 (sinds 2012). Is natuurlijk is het alleen maar optisch en vooral ook maar een mening. Zeker de V3 bieden met 250 kW hoge laadsnelheden en hiermee ruim voldoende comfort. De V4 maakt vooral het SuC-netwerk voor niet-Tesla’s toegankelijker. Een langere laadkabel en ze kunnen uitgerust worden met een schermpje en een betaalmogelijkheid. Op termijn gaan de laadsnelheden omhoog, met als voorwaarde dat dit aan de voertuigkant ook mogelijk is Wintertests in Noorwegen Het officiële Tesla kanaal op YouTube heeft een korte video geplaatst dan ons een indruk geeft van de wintertesten die ze uitvoeren rondom de poolcirkel in Noorwegen. Goed om te zien dat ze dergelijke tests niet alleen uitvoeren bij nieuwe producten, maar juist ook om bestaande producten steeds verder te verbeteren. Nieuwe informatie op een tweede scherm Regelmatig lees of hoor ik in reviews van een Model 3 of Model Y dat het ontbreken van een display achter het stuur als een nadeel wordt genoemd. Van een Tesla-eigenaar hoor je die klacht maar weinig. Er zijn after market verschillende leveranciers die zo’n scherm speciaal voor de Model 3 of Model Y hebben ontwikkeld. Kijk maar eens rond op de verschillende webshops met Tesla spullen. Het YT kanaal “Best in Tesla” heeft een review gemaakt van Teslogic. Het gaat mijn niet zozeer over dat product zelf. Maar wel over de informatie die blijkbaar beschikbaar is, maar niet getoond wordt in de standaard schermen van Tesla (wel in Service Mode). Zoals bijvoorbeeld de status van de batterij (% degradatie). Maar ook een scherm waarin je live ziet welke systemen actueel energie verbruiken: de motor voor, motor achter, verwarming, e.d. Maar ook bijvoorbeeld hoeveel laadcycli de batterij heeft gehad, hoeveel kWh door regeneratie is opgeslagen, hoeveel % geladen is bij snelladers, enz. Vraag blijft natuurlijk of je die informatie altijd voor je neus moet hebben. Electric Summer
Onder naam Electric Summer organiseert Tesla door heel Europa events voor Tesla-bezitters. om hiermee het 10-jarig bestaan van het supercharger netwerk te vieren. Ook in Nederland. Meer informatie is te vinden op de evenementenpagina op de Tesla website
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |