Op 27 juni 2019 mocht ik mijn Model 3 ophalen in Tilburg. Het is mijn eerste Tesla. Ik heb hem privé gekocht. Op deze pagina mijn ervaringen en leuke feitjes over het eerste jaar Model 3! Ik heb een Black Solid Model 3 Standaard Range Plus met Full Self Driving en de af-farbiek 19 inch wielen. Voor de wintermaanden heb ik een set 19 inch Nokian-winterbanden op Monaco GP6 velgen.
Laden
Doordat ik een account heb bij Teslafi.com weet ik dat de Model 3 705 keer aan een AC-lader heeft gehangen, op 11 verschillenden locaties. En dat ik hier 6.054 kWH geladen heb. Thuis is hij gemiddeld 44 minuten aan het laden. Van die 705 keer is 673 keer thuis. Dat is 2x per dag. Ik plug hem echter maar 1x per dag in. En soms sla ik zelfs een dagje over. Maar Teslafi telt niet de "plug-ins" maar de gestarte laadsessies. Als ik de auto om 17.00 uur in plug en 's morgens om 07.00 uur weer loskoppelen kunnen er meerdere (hele korte) laadsessies geweest zijn. Maar de meeste kW gaan er in tijdens de "uitgesteld laden sessie". Onderweg heb ik 61 keer aan een SUC geladen, op 19 verschillende locaties. Hier heb ik 1.046 kWh geladen. In totaal heb ik 7.100 kWh in de accu geladen. Heel kort door de bocht 6.000 x 0,21 cent en 32.000 km gereden is net geen 4 cent per kilometer.
Verbruik
De auto geeft aan dat hij 5.513 kWh verbruikt heeft. Het gemiddeld verbruik bij een kilometerstand van 31.931 km is 173 Wh per km. Het verschil tussen laden en verbruik is 1.587 kWh (1 cent per km). Dat verschil is best veel en zit in het verwarmen/koelen, sentry, data, computers, e.d. Degene die Tesla wat intensiever volgt weet dat ze door hun verticale integratie het energieverbruik van alle onderdelen onder controle hebben. Ik ben erg benieuwd eens te zien wat het verschil tussen laden en verbruik is bij andere EV's.
Wegenbelasting
Ik heb geen wegenbelasting betaald. De staatskas is wel 2x gesponsord het afgelopen jaar doordat ik een bekeuring had wegens te hard rijden :-)
Verzekering
De auto is verzekerd bij InsureMyTesla voor circa 108 euro per maand. Ik heb 1x steenslag gehad op de vooruit. Deze is bij Autotaalglas gemaakt door de harsmethode! Helaas heb ik deukje in mijn linker portier. Iemand zijn deur tegenaan gebeukt. Helaas geen Sentry-beelden. Ik heb hem er nog niet uit laten halen, zal rond de € 1.500 zijn.
Software downloads
In de afgelopen 52 weken heb ik 27 software-updates gehad! Dus gemiddeld om de twee weken. Gemiddeld krijg ik 3 dagen nadat een nieuwe versie wordt vrijgegeven de download-optie beschikbaar. Er zijn heel wat functionaliteiten bijgekomen. Sowieso is het fantastisch dat je auto steeds beter wordt. Zo is ondermeer de acceleratie van 5,6 naar 5,2 seconden gegaan! Het was en is fantastisch om full self driving stapje voor stapje beter te zien worden.De HW3 computer zit er nog niet in. Dat toetje heb ik nog tegoed.
Onderhoud
Ik heb 2x de ruitensproeier vloeistof bijgevuld. Verder nergens naar hoeven omkijken, anders dan de winterbandenwissel!
Service
Om mijn eigen verzoek heb ik in januari via de app een afspraak gemaakt bij SUC in Hasselt (B) om de "HV Battery Breather" te laten verwisselen. Klik hier voor het service bulletin van Tesla voor een uitleg. Tijdens het Supercharges hoorde ik regelmatig een harde "klonk". Het geluid komt van een ventiel dat de druk regelt in het batterij-pakket. In principe niet zo heel storend, maar ik hoorde het laatst ook tijdens het rijden. Vervangen en na een uurtje was ik weer onderweg. Verder van geen service gebruik hoeven te maken.
Accessoires
De afgelopen 12 maanden de volgende accessoires gekocht:
- wireless charger van Taptes.com
- Zwaardere gasveren in de frunk van Tesland. Deze werken top. De Ali-trunk veren heb ik er weer afgehaald (gingen te wild open).
- Mattensetje (zit niet standaard op de SR+)
- De middenconsole in matt-zwart gewrapt. Na eerst wat Ali-versies, toch maar een duurdere gekocht bij Taptes.com
- Samsung SSD T5 voor dashcam en sentry. Begonnen met een Scandisk Xpando toen er nog geen sentryviewer in de software zat
- Ik wacht nog op de USB-HUB van Taptes.com om de Samsung netjes weg te werken.
- Van ali een rubbere afdichtingsset gemonteerd rondom de deuren. Qua rijgeluid niet echt nodig en niet veel verschil, maar de deuren klinken wat beter bij dichtmaken en er komt minder vuil op de dorpels.
- Van Ali een chromen pedalen set gemonteerd, staat net iets netter.
- Van Ali een middenconsole organizer. De console bakken zijn vrij diep en met zo'n organizer net wat meer mogelijkheden om iets af te leggen.
Rij-ervaring
Het gevoel dat je krijgt als je voor het eerst wegrijdt, dat gevoel is niet meer weggegaan. Je voelt dat je in de toekomst stapt. Clean en strak interieur. De auto hangt aan je rechtervoet! Intrappen is weg, liften is remmen.... je hebt zoveel controle. Door het lage gewicht en de gewichtsverdeling is er een super strakke wegligging en stuurt hij heel direct. De constante en altijd aanwezige power is ongekend. Zelfs bij de SR+. De LR (met power-upgrade) en de Performance doen hier nog een extra schep boven op. Zonder brullend geluid, zonder schakelen, zonder hapering, gewoon bam.... accelereren. Vanuit stilstand, rollend, het maakt niet uit, er is altijd power. Het is redelijk rustig in de auto. Alleen wind- en rolgeluiden. Met nog betere isolatie zou het zeker nog wel stiller kunnen, maar storend vind ik het niet. Je hebt bovendien een fantastische geluidsinstallatie aan boord! Ook in de SR+. De LR heeft een subwoofer met extra versterker en nog 2 extra speakers. Maar heeft meest belangrijke is misschien wel dat je weet dat je in een van de veiligste auto's rijdt die er te koop is.
Er wordt door sommigen geklaagd over de afwerking en de kwaliteit van de lak. Daar kunnen we kort over zijn: dat doet Mercedes, Audi of BMW anders! De Model 3 zit goed in de lak (wat zichtbaar is), is netje afgewerkt, kraakt niet en geeft je een premium gevoel. Maar de Duitse top 3 gaat hierin een stapje verder. Spuitwerk is strakker en ook op plekken waar je het niet direct ziet is gespoten. Er is echter wel een dikke maar.... ligt de lat wel op de juiste hoogte? Heeft de auto-industrie ons niet naar een kwaliteitsbeleving gebracht om ons geld uit de beurs te kloppen voor een mooie stiknaad, een chrome randje, een zwaar aanvoelende schakelaar met klikje, e.d. Ik denk dat Tesla, zeker met de Model 3 en Y een balans zoekt tussen de kwaliteitsbeleving, de bouwkosten, de uiteindelijke verkoopprijs, e.d. Waar voor je geld. Je Model 3 met al die technologie en innovatie (kijk eens op prijslijsten voor een auto die in 5 sec of sneller naar de 100 km/u kan) zou zomaar 20.000 euro duurder zijn als hij door Mercedes gemaakt zou zijn met hun afwerkingskwaliteit en marketing. Hetzelfde is het geklaag over de service. Bijna niemand heeft service nodig en de kleine dingen worden bij je thuis opgelost. Geen enkel ander merk heeft mobiele service!! Maar je kan natuurlijk pech hebben dat er meerdere dingen stuk zijn of er dingen niet goed functioneren. E n als ze dan geen vervangende onderdelen hebben, tja dan kan het iets langer duren. Ik ben zeer tevreden over mijn contacten met Tesla en het ene service-moment tot nu toe.
Het meest belangrijke bij een EV is dat je een auto koopt welke qua range past bij je gebruik en de omstandigheden. Bij mij past dit perfect. Ik hoef maar zelfden onderweg bij te laden. En als dat al moet, dan is het eigenlijk bijna nooit een probleem om even te stoppen. Het SUC-netwerk van Tesla is een enorme plus ten opzichte van andere EV's. Een LR zou misschien op 15 ritten per jaar me net iets meer comfort geven, maar is wel 10.00o euro duurder. Ieder zijn eigen keuze. Maar met het steeds dichter wordende laadnetwerk worden die 15 ritten per jaar al snel nog maar 5 ritten per jaar omdat ik op bestemming kan laden. Thuis kunnen laden (11 kWh) is een ongekende luxe.
Qua ruimte zit het in de Model 3 wel goed. Je kan met 4 volwassenen prima zitten. De voorstoelen zijn elektrisch in alle standen te verzetten. Heerlijk. Op alle stoelen is stoelverwarming. Bij de SR+ kost de stoelverwarming op de achterbank € 300 extra. Heb ik nog niet gekocht, maar bij een koude winter zal het wel een keer van komen. Een aankoop welke via de app kan! De frunk is een handige extra oplaadruimte voorin. Vooral heel handig voor als je pizza of friet hebt gehaald of zo, stinkt de rest van de auto niet. Ook de kofferbak is erg ruimt. Nadeel is natuurlijk de sedan-vorm. De toegang is beperkt. De Model Y lost dit probleem op. Je hebt veel opbergvakken in de deuren en de middenconsole. Handige USB-laders op meerdere plaatsen en natuurlijk een good-old 12v.
Bij de meeste auto's was de review nu wel zo'n beetje klaar. Tesla komen nog 2 ongekende items. De integratie software-hardware en de full self driving suite. Over de integratie software en hardware kunnen we kort zijn. Heeft geen enkel merk en gaan ze in de omvang van Tesla de komende jaren ook niet krijgen. Natuurlijk zit er iedere auto een scherm en klinkt er muziek uit de sprekers, zit er navigatie op en een achteruitrijcamera. Maar bij Tesla is alles, maar dan ook echt alles via de software in één systeem verbonden. Met 2-wekelijkse software update vinden verbeteringen plaats en worden nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Er kan volop gepersonaliseerd worden en je voorkeuren worden in profielen opgeslagen. De camera's die er zijn voor autonoom rijden worden ook gebruikt om je auto te bewaken als hij geparkeerd staat. De airco blijft aan je hond even in de auto blijft. In de winter stap je in een heerlijk voorverwarmde auto. Om de 2 weken komen en functionaliteiten bij! Je auto wordt steeds beter. En dan moet de Tesla-app store met apps van derden nog komen! De Model 3 is via een LTE verbonden met het internet. Thuis via het wifi-netwerk. Je krijgt live verkeersinformatie. De navigatiekaarten zijn up-to-date (gratis). Voor 10 euro per maand koop je premium connectiviteit en heb je ondermeer streaming media (incl YouTube en Netflix), satelietkaarten, e.d.
De bonus en in mijn optiek het meest fantastisch van een Tesla, is de Full Self Driving Suite. Het is geweldig om zoveel innovatie van zo dicht bij steeds beter te zien worden. Magisch hoe de auto nu al op de snelweg functioneert. Jammer dat in Europa de wetgever nog erg beperkend werkt met betuttelende regeltjes. Ik rij iedere dag op FSD naar mijn werk. Nu nog van oprit snelweg naar afrit snelweg, maar het zal niet lang meer duren dat het van voordeur tot voordeur kan. Ook provinciale wegen is het een verademing. Een keer heeft mijn Model 3 een kop-staart botsing voorkomen. Hij ging vol in de ankers en stond op tijd stil. Ik zat niet op te letten. Was anders 100% zeker een klapper geweest! Deze ingreep zou een Model 3 zonder FSD overigens ook gedaan hebben. Degene die FSD blijft vergelijking met de cruisecontrole in zijn vorige Audi of Volvo begrijpt niets van wat er zich allemaal aan het afspelen is in de neurale netwerken! We moeten alleen een beetje geduld hebben. Eerst op de lerende netwerken en dan geduld met onze overheden. Maar als het eenmaal zover is, is het ongekend! De verbeteringen gaan steeds sneller! Er is meer data en aan de kant van het Tesla-datacentre is de nieuwe soft- en hardware (bijna) klaar.
Kortom: een topauto, die in het dagelijks gebruik nauwelijks onderhoud of service nodig heeft en die ook bijna niets meer kost na de initiële aanschaf. Met FSD zal de afschrijving er wel eens totaal anders uit kunnen gaan zien.
Laden
Doordat ik een account heb bij Teslafi.com weet ik dat de Model 3 705 keer aan een AC-lader heeft gehangen, op 11 verschillenden locaties. En dat ik hier 6.054 kWH geladen heb. Thuis is hij gemiddeld 44 minuten aan het laden. Van die 705 keer is 673 keer thuis. Dat is 2x per dag. Ik plug hem echter maar 1x per dag in. En soms sla ik zelfs een dagje over. Maar Teslafi telt niet de "plug-ins" maar de gestarte laadsessies. Als ik de auto om 17.00 uur in plug en 's morgens om 07.00 uur weer loskoppelen kunnen er meerdere (hele korte) laadsessies geweest zijn. Maar de meeste kW gaan er in tijdens de "uitgesteld laden sessie". Onderweg heb ik 61 keer aan een SUC geladen, op 19 verschillende locaties. Hier heb ik 1.046 kWh geladen. In totaal heb ik 7.100 kWh in de accu geladen. Heel kort door de bocht 6.000 x 0,21 cent en 32.000 km gereden is net geen 4 cent per kilometer.
Verbruik
De auto geeft aan dat hij 5.513 kWh verbruikt heeft. Het gemiddeld verbruik bij een kilometerstand van 31.931 km is 173 Wh per km. Het verschil tussen laden en verbruik is 1.587 kWh (1 cent per km). Dat verschil is best veel en zit in het verwarmen/koelen, sentry, data, computers, e.d. Degene die Tesla wat intensiever volgt weet dat ze door hun verticale integratie het energieverbruik van alle onderdelen onder controle hebben. Ik ben erg benieuwd eens te zien wat het verschil tussen laden en verbruik is bij andere EV's.
Wegenbelasting
Ik heb geen wegenbelasting betaald. De staatskas is wel 2x gesponsord het afgelopen jaar doordat ik een bekeuring had wegens te hard rijden :-)
Verzekering
De auto is verzekerd bij InsureMyTesla voor circa 108 euro per maand. Ik heb 1x steenslag gehad op de vooruit. Deze is bij Autotaalglas gemaakt door de harsmethode! Helaas heb ik deukje in mijn linker portier. Iemand zijn deur tegenaan gebeukt. Helaas geen Sentry-beelden. Ik heb hem er nog niet uit laten halen, zal rond de € 1.500 zijn.
Software downloads
In de afgelopen 52 weken heb ik 27 software-updates gehad! Dus gemiddeld om de twee weken. Gemiddeld krijg ik 3 dagen nadat een nieuwe versie wordt vrijgegeven de download-optie beschikbaar. Er zijn heel wat functionaliteiten bijgekomen. Sowieso is het fantastisch dat je auto steeds beter wordt. Zo is ondermeer de acceleratie van 5,6 naar 5,2 seconden gegaan! Het was en is fantastisch om full self driving stapje voor stapje beter te zien worden.De HW3 computer zit er nog niet in. Dat toetje heb ik nog tegoed.
Onderhoud
Ik heb 2x de ruitensproeier vloeistof bijgevuld. Verder nergens naar hoeven omkijken, anders dan de winterbandenwissel!
Service
Om mijn eigen verzoek heb ik in januari via de app een afspraak gemaakt bij SUC in Hasselt (B) om de "HV Battery Breather" te laten verwisselen. Klik hier voor het service bulletin van Tesla voor een uitleg. Tijdens het Supercharges hoorde ik regelmatig een harde "klonk". Het geluid komt van een ventiel dat de druk regelt in het batterij-pakket. In principe niet zo heel storend, maar ik hoorde het laatst ook tijdens het rijden. Vervangen en na een uurtje was ik weer onderweg. Verder van geen service gebruik hoeven te maken.
Accessoires
De afgelopen 12 maanden de volgende accessoires gekocht:
- wireless charger van Taptes.com
- Zwaardere gasveren in de frunk van Tesland. Deze werken top. De Ali-trunk veren heb ik er weer afgehaald (gingen te wild open).
- Mattensetje (zit niet standaard op de SR+)
- De middenconsole in matt-zwart gewrapt. Na eerst wat Ali-versies, toch maar een duurdere gekocht bij Taptes.com
- Samsung SSD T5 voor dashcam en sentry. Begonnen met een Scandisk Xpando toen er nog geen sentryviewer in de software zat
- Ik wacht nog op de USB-HUB van Taptes.com om de Samsung netjes weg te werken.
- Van ali een rubbere afdichtingsset gemonteerd rondom de deuren. Qua rijgeluid niet echt nodig en niet veel verschil, maar de deuren klinken wat beter bij dichtmaken en er komt minder vuil op de dorpels.
- Van Ali een chromen pedalen set gemonteerd, staat net iets netter.
- Van Ali een middenconsole organizer. De console bakken zijn vrij diep en met zo'n organizer net wat meer mogelijkheden om iets af te leggen.
Rij-ervaring
Het gevoel dat je krijgt als je voor het eerst wegrijdt, dat gevoel is niet meer weggegaan. Je voelt dat je in de toekomst stapt. Clean en strak interieur. De auto hangt aan je rechtervoet! Intrappen is weg, liften is remmen.... je hebt zoveel controle. Door het lage gewicht en de gewichtsverdeling is er een super strakke wegligging en stuurt hij heel direct. De constante en altijd aanwezige power is ongekend. Zelfs bij de SR+. De LR (met power-upgrade) en de Performance doen hier nog een extra schep boven op. Zonder brullend geluid, zonder schakelen, zonder hapering, gewoon bam.... accelereren. Vanuit stilstand, rollend, het maakt niet uit, er is altijd power. Het is redelijk rustig in de auto. Alleen wind- en rolgeluiden. Met nog betere isolatie zou het zeker nog wel stiller kunnen, maar storend vind ik het niet. Je hebt bovendien een fantastische geluidsinstallatie aan boord! Ook in de SR+. De LR heeft een subwoofer met extra versterker en nog 2 extra speakers. Maar heeft meest belangrijke is misschien wel dat je weet dat je in een van de veiligste auto's rijdt die er te koop is.
Er wordt door sommigen geklaagd over de afwerking en de kwaliteit van de lak. Daar kunnen we kort over zijn: dat doet Mercedes, Audi of BMW anders! De Model 3 zit goed in de lak (wat zichtbaar is), is netje afgewerkt, kraakt niet en geeft je een premium gevoel. Maar de Duitse top 3 gaat hierin een stapje verder. Spuitwerk is strakker en ook op plekken waar je het niet direct ziet is gespoten. Er is echter wel een dikke maar.... ligt de lat wel op de juiste hoogte? Heeft de auto-industrie ons niet naar een kwaliteitsbeleving gebracht om ons geld uit de beurs te kloppen voor een mooie stiknaad, een chrome randje, een zwaar aanvoelende schakelaar met klikje, e.d. Ik denk dat Tesla, zeker met de Model 3 en Y een balans zoekt tussen de kwaliteitsbeleving, de bouwkosten, de uiteindelijke verkoopprijs, e.d. Waar voor je geld. Je Model 3 met al die technologie en innovatie (kijk eens op prijslijsten voor een auto die in 5 sec of sneller naar de 100 km/u kan) zou zomaar 20.000 euro duurder zijn als hij door Mercedes gemaakt zou zijn met hun afwerkingskwaliteit en marketing. Hetzelfde is het geklaag over de service. Bijna niemand heeft service nodig en de kleine dingen worden bij je thuis opgelost. Geen enkel ander merk heeft mobiele service!! Maar je kan natuurlijk pech hebben dat er meerdere dingen stuk zijn of er dingen niet goed functioneren. E n als ze dan geen vervangende onderdelen hebben, tja dan kan het iets langer duren. Ik ben zeer tevreden over mijn contacten met Tesla en het ene service-moment tot nu toe.
Het meest belangrijke bij een EV is dat je een auto koopt welke qua range past bij je gebruik en de omstandigheden. Bij mij past dit perfect. Ik hoef maar zelfden onderweg bij te laden. En als dat al moet, dan is het eigenlijk bijna nooit een probleem om even te stoppen. Het SUC-netwerk van Tesla is een enorme plus ten opzichte van andere EV's. Een LR zou misschien op 15 ritten per jaar me net iets meer comfort geven, maar is wel 10.00o euro duurder. Ieder zijn eigen keuze. Maar met het steeds dichter wordende laadnetwerk worden die 15 ritten per jaar al snel nog maar 5 ritten per jaar omdat ik op bestemming kan laden. Thuis kunnen laden (11 kWh) is een ongekende luxe.
Qua ruimte zit het in de Model 3 wel goed. Je kan met 4 volwassenen prima zitten. De voorstoelen zijn elektrisch in alle standen te verzetten. Heerlijk. Op alle stoelen is stoelverwarming. Bij de SR+ kost de stoelverwarming op de achterbank € 300 extra. Heb ik nog niet gekocht, maar bij een koude winter zal het wel een keer van komen. Een aankoop welke via de app kan! De frunk is een handige extra oplaadruimte voorin. Vooral heel handig voor als je pizza of friet hebt gehaald of zo, stinkt de rest van de auto niet. Ook de kofferbak is erg ruimt. Nadeel is natuurlijk de sedan-vorm. De toegang is beperkt. De Model Y lost dit probleem op. Je hebt veel opbergvakken in de deuren en de middenconsole. Handige USB-laders op meerdere plaatsen en natuurlijk een good-old 12v.
Bij de meeste auto's was de review nu wel zo'n beetje klaar. Tesla komen nog 2 ongekende items. De integratie software-hardware en de full self driving suite. Over de integratie software en hardware kunnen we kort zijn. Heeft geen enkel merk en gaan ze in de omvang van Tesla de komende jaren ook niet krijgen. Natuurlijk zit er iedere auto een scherm en klinkt er muziek uit de sprekers, zit er navigatie op en een achteruitrijcamera. Maar bij Tesla is alles, maar dan ook echt alles via de software in één systeem verbonden. Met 2-wekelijkse software update vinden verbeteringen plaats en worden nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Er kan volop gepersonaliseerd worden en je voorkeuren worden in profielen opgeslagen. De camera's die er zijn voor autonoom rijden worden ook gebruikt om je auto te bewaken als hij geparkeerd staat. De airco blijft aan je hond even in de auto blijft. In de winter stap je in een heerlijk voorverwarmde auto. Om de 2 weken komen en functionaliteiten bij! Je auto wordt steeds beter. En dan moet de Tesla-app store met apps van derden nog komen! De Model 3 is via een LTE verbonden met het internet. Thuis via het wifi-netwerk. Je krijgt live verkeersinformatie. De navigatiekaarten zijn up-to-date (gratis). Voor 10 euro per maand koop je premium connectiviteit en heb je ondermeer streaming media (incl YouTube en Netflix), satelietkaarten, e.d.
De bonus en in mijn optiek het meest fantastisch van een Tesla, is de Full Self Driving Suite. Het is geweldig om zoveel innovatie van zo dicht bij steeds beter te zien worden. Magisch hoe de auto nu al op de snelweg functioneert. Jammer dat in Europa de wetgever nog erg beperkend werkt met betuttelende regeltjes. Ik rij iedere dag op FSD naar mijn werk. Nu nog van oprit snelweg naar afrit snelweg, maar het zal niet lang meer duren dat het van voordeur tot voordeur kan. Ook provinciale wegen is het een verademing. Een keer heeft mijn Model 3 een kop-staart botsing voorkomen. Hij ging vol in de ankers en stond op tijd stil. Ik zat niet op te letten. Was anders 100% zeker een klapper geweest! Deze ingreep zou een Model 3 zonder FSD overigens ook gedaan hebben. Degene die FSD blijft vergelijking met de cruisecontrole in zijn vorige Audi of Volvo begrijpt niets van wat er zich allemaal aan het afspelen is in de neurale netwerken! We moeten alleen een beetje geduld hebben. Eerst op de lerende netwerken en dan geduld met onze overheden. Maar als het eenmaal zover is, is het ongekend! De verbeteringen gaan steeds sneller! Er is meer data en aan de kant van het Tesla-datacentre is de nieuwe soft- en hardware (bijna) klaar.
Kortom: een topauto, die in het dagelijks gebruik nauwelijks onderhoud of service nodig heeft en die ook bijna niets meer kost na de initiële aanschaf. Met FSD zal de afschrijving er wel eens totaal anders uit kunnen gaan zien.