TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Tesla ecosysteem
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Compacte Tesla
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck (Europa)
    • Hoe bestellen?
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • De besparingen met een Tesla
    • Mijn ervaring met 4 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

week #38

30/9/2023

2 Comments

 
In deze blik op de week aandacht voor de robot van Tesla, pijlen gericht op Giga Berlijn, informatie over nieuwe ophanging Model 3, de einde kwartaal push en nog veel meer….
Tesla Optimus
Tesla is bekend om zijn auto’s, maar feitelijk is Tesla verworden tot een multifunctioneel technologiebedrijf dat zijn eigen ontwikkelde robots (op wielen) en energieopslag- en zonne-energiesystemen in massa bouwt in hun eigen fabrieken op nagenoeg alle continenten en optimaal en (nagenoeg) autonoom laat functioneren met in huis ontwikkelde AI-software, getraind met zelf verzamelde en geanalyseerde kwaliteitsdata, verwerkt door elf ontwikkelde AI-chips.
 
Onder de noemer van recruitment, laat Tesla met onderstaande korte video zien waar ze staan met Optimus, de humanoïde robot. De snelheid van de ontwikkeling is indrukwekkend. Zowel qua hardware als qua software. Hetzelfde als bij FSD voor de auto’s geldt ook voor Optimus: met een end-to-end benadering met video als input en beweging als output bouwen ze aan generiek toepasbaar model. Het gaat niet lang meer duren voordat we te zien krijgen dat Optimus operationeel is in hun eigen voertuigfabrieken en ze een eerste proefproductielijn hebben om Optimus te produceren.
En wat misschien nog wel het meest belangrijk is en hiermee ook onderscheidend ten opzichte van alle anderen: alles wat ze doen is er op gericht om het zo goedkoop mogelijk in massa te produceren is. Er zal best een techbedrijf of wetenschapsgroep op onderdelen geavanceerder zijn of in een lab nog complexere taken kunnen uitvoeren, maar dat is absoluut niet schaalbaar en/of niet tegen lage kosten. Eigenlijk hetzelfde als met auto’s. De concurrentie is er wel, maar met een compleet ander volume, met lagere tot zelfs een negatieve marge en zonder ondersteunde laadinfrastructuur en robotaxi perspectief.
Kwartaalcijfers
Aanstaande maandag zal Tesla de productie- en leveringsaantallen over Q3 presenteren. De Wall Street analisten en YouTubers vliegen over elkaar heen met hun prognoses. Het is natuurlijk een kwartaal met in alle fabrieken wel sluitingen om nieuwe lijnen in gebruik te nemen. Feitelijk maakt het ook allemaal niet zoveel uit, als we eind volgend kwartaal het over de jaarcijfers gaan hebben.
Pin to drive slim op je scherm
Is het wel eens opgevallen dat als je pin to drive gebruikt, dat het numerieke toetsenbord steeds op een iets andere plaats op het scherm wordt weergeven? Een slimmigheidje om te voorkomen dat de vingerafdrukken je combinatie blootgeeft.
FSD op dirt roads
Op toch redelijk wat plaatsen in de wereld komen dirt roads voor. Niet geasfalteerde wegen zonder markeringen. Op X reageerde Tesla op een post waarin te zien is hoe FSD functioneert op zo’n dirt road. Laat duidelijk zien dat Tesla een totaal andere benadering kiest dan systemen met lidar/radar en HD maps.
Picture
Schepen vol richting Europa!
Giga Shanghai produceert de vernieuwde Model 3 inmiddels in massa. Ze komen ze bijna niet meer kwijt op de parkeerplaatsen rondom de fabriek en in de haven. Op onderstaande video is te zien dat de schepen richting Europa volgeladen worden. Het gaat een bizar 4e kwartaal worden!
Verbeterde ophanging met  Frequentie Selectieve Demping
De afgelopen weken is de vernieuwde Model 3 natuurlijk al uitgebreid aan de orde geweest. Vooral optische interieur en exterieur veranderingen. Maar misschien is wel een heel belangrijke verandering de verbeterde ophanging met Frequentie Selectieve Demping.
 
Volgens een bericht op Notateslaapp verbetert de introductie van frequentie selectieve dempingstechnologie de rijervaring significant, terwijl de dynamische handling van de auto behouden blijft. Deze technologie, gebaseerd op KONI's gepatenteerde ontwerp, werkt door het aanpassen van de dempingskrachten afhankelijk van de frequentie van de beweging van de ophanging. Hoge frequentiebewegingen, doorgaans veroorzaakt door oneffenheden in de weg, worden minder gedempt, wat het rijcomfort verbetert, terwijl laagfrequentiebewegingen, geassocieerd met agressief rijden en bochtenwerk, meer gedempt worden, wat zorgt voor optimale handling.
Het selectief dempen van frequenties biedt een oplossing voor het aloude compromis tussen comfort en handling en is een gamechanger. Traditionele schokdempers kennen beperkingen en kunnen niet zowel comfort als prestaties bieden. Tesla’s integratie van deze technologie toont een doorslaggevende oplossing, en biedt een naadloze rijervaring die zich aanpast aan zowel de eisen van de bestuurder als de imperfecties van de weg.
 
Binnenkort zullen de eerste Model 3's beschikbaar zijn voor testritten. Dan kan je zelf de rijeigenschappen ervaren. Ga je zo'n testrit doen, doe zo'n aanmelding voor een rit altijd via een referralcode.
Twee nieuwe Tesla Model 3 video’s
Tesla China publiceerde twee nieuwe korte video’s waarin de refresh Model 3 centraal staat. In een video staat het ontwerpproces centraal (klik op de foto) en in de andere de software.
Picture
Picture
Pijlen gericht op Giga Berlijn
Het Duitse magazine Stern heeft melding gemaakt van een opmerkelijk hoog aantal ongelukken in de Tesla Giga Berlin-fabriek, bewerend dat het aantal drie keer zo hoog is als in Audi-fabrieken, tussen juni en november 2022. Twee undercoverjournalisten leverden een twijfelachtige video als bewijs, en andere details in het rapport werden gezien als onbewezen beschuldigingen. Desondanks hebben andere media en politici aandacht aan deze zaak besteed.
 
Volgens het Ministerie van Sociale Zaken van Brandenburg zijn er sinds 2021 zeven ernstige bedrijfsongevallen voorgekomen. Het ministerie classificeerde deze aantallen niet als ongebruikelijk en verwees naar reguliere controles. Ondanks de onbewezen beschuldigingen, wordt de Duitse politici aangegeven dat het behulpzaam zou zijn als Tesla deze opheldert, aangezien veel van de beschuldigingen van Stern, zoals bekend, waarschijnlijk misleidend, ongefundeerd of simpelweg feitelijk onjuist zijn. Het kanaal Tesla Welt Podcast op YouTube geeft waar meer duiding aan de duiding en @alex_avoigt volgt het op voet via X.
Zelfbouw roadster met Tesla motor
We zien ze regelmatig voorbij komen. Indrukwekkende ombouwprojecten waarbij Tesla aandrijflijnen en/of batterijpakketten een tweede leven krijgen in een ander voertuig. Onderstaand zo’n voorbeeld. Het is wel een leuk kanaal. Momenteel is hij bezig met het ombouwen van een Porsche Cayman.
UNECE
Deze week was de belangrijke 17e bijeenkomst van de Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (WP.29/GRVA). De agenda en de vergaderstukken zijn hier te vinden. Vanuit deze sessies moeten de documenten komen welke het mogelijk maken dat vanaf 2024 FSD Beta ook in Europa en andere delen van de wereld zijn intrede kan gaan doen. Verschillende landen brengen hun zinswijze in.
 
Ik kan niet ontkennen dat het redelijke complexe materie is. Misschien ook wel omdat oude en nieuwe technologie (zoals AI) elkaar kruisen en de ontwikkelingen bij een bedrijf als Tesla sneller gaan dan de experts kunnen bijhouden.

Drie afkortingen met hun definities zijn belangrijk om te begrijpen: DCAS, ADAS en ADS.
DCAS (Driver Control Assistance Systems) zijn systemen ontworpen om de bestuurder te ondersteunen door actieve interventie in de voertuigcontrole, maar vereisen dat de bestuurder hoofdverantwoordelijkheid en controle behoudt over het voertuig. Denk aan adaptieve cruise-controle.
 
ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zijn technologieën ontworpen om de alertheid en veiligheid van de bestuurder te verhogen door de bestuurder te waarschuwen voor potentieel gevaar en soms door in te grijpen. Denk aan lane-assist.

ADS (Automated Driving Systems) zijn volledig autonome systemen die in staat zijn om het voertuig te besturen zonder menselijke interventie. Deze systemen nemen alle rijtaken over en vereisen geen bestuurder.
2 Comments
Marc Zeguers link
30/9/2023 19:02:05

Leuk weetje over de pincode, maar wist je ook dat Elon dit naar aanleiding van een tweet door Belg Steven Peeters heeft toegevoegd in de software update? Dezelfde Steven die onlangs bijna zijn model S Plaid gecrasht heeft op de Nürnbergring, en die ook bekend is van zijn vele video’s over UNECE en FSD ontwikkelingen in Europa.

Reply
Nico link
2/10/2023 15:13:38

Mooie blik op de week weer.
Eén opmerking mb t het stuk tekst over de (Koni) demping: het lijkt me dat hier de woorden meer en minder gedempt omgedraaid zijn:

"Hoge frequentiebewegingen, doorgaans veroorzaakt door oneffenheden in de weg, worden minder (moet zijn: meer, neem ik aan) gedempt, wat het rijcomfort verbetert, terwijl laagfrequentiebewegingen, geassocieerd met agressief rijden en bochtenwerk, meer (moet zijn: minder, denk ik zo) gedempt worden, wat zorgt voor optimale handling. "

Reply



Leave a Reply.

    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
    Follow @TeslamagazineNL

    Archieven

    December 2023
    November 2023
    October 2023
    September 2023
    August 2023
    July 2023
    June 2023
    May 2023
    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019

    Categorieën

    All
    Algemeen

    RSS Feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2023
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Tesla ecosysteem
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Compacte Tesla
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck (Europa)
    • Hoe bestellen?
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • De besparingen met een Tesla
    • Mijn ervaring met 4 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires