In deze blik op de week aandacht voor Optimus, Powerwall op weg naar de Benelux, de eerste onderhuidse beelden van een Cybertruck, een volgende stap in laadinfrastructuur en nog veel meer...
Powerwall Benelux
Tesla heeft een vacature openstaan voor een accountmanager Powerwall Benelux! Dit is goed nieuws, want dat betekent dat er eindelijk beweging komt in de verkoop van Powerwalls in de Benelux. Een Powerwall is zoveel meer dan alleen een thuisaccu. Niet alleen heeft het een ingebouwde omvormer, maar het biedt ook veel meer mogelijkheden afhankelijk van wat de wetgever en de energieleverancier toestaan. Het lokaal opwekken en opslaan van energie, zowel in de thuisaccu als in de accu van voertuigen, en het slim delen ervan bij wisselende vraag en aanbod, gaat een groot deel van onze huidige energieproblemen oplossen. Dit geldt zeker als ook regionaal opgestelde Megapacks worden ingezet. Vooralsnog is het delen van energie tussen consumenten niet toegestaan in Nederland. Een wirwar van regels, belangen en dus politiek staat een echte energietransitie in de weg. Meer over Tesla Energy is op deze pagina te vinden. Een mooi voorbeeld van hoe dit kan werken is in Texas te vinden. Hier biedt Tesla niet alleen zijn Tesla Energy producten aan, maar fungeert het met Tesla Electric ook als energieleverancier. In plaats van dat elektriciteit geld kost, levert het de consument juist geld op!
V4 gaat vreemd
Al eerder in 'Blik op de Week' was er het bericht dat Tesla de V4 Superchargers nu ook beschikbaar stelt aan derden. Dus naast het toelaten van niet-Tesla’s op het Supercharger-netwerk, wordt nu ook de snellaadhardware beschikbaar gesteld aan derde partijen. De primeur is voor EV Point, een grote speler in het Verenigd Koninkrijk. Ze gaan de Tesla V4-hardware gebruiken om hun eigen laadinfrastructuur snel en vooral voordelig uit te breiden. Het gebruikelijke Tesla-logo maakt plaats voor het logo van EV Point in dit geval. De eerste locatie werd deze week in het Verenigd Koninkrijk in gebruik genomen. Voor Tesla-rijders is het een kwestie van inpluggen en laden (zoals aangegeven op het bordje op de foto hieronder)! En net als alle andere snelladers, zijn deze ook opgenomen in de navigatie. Het is interessant om te zien of ze bij het plannen van een trip uiteindelijk op dezelfde manier meegenomen gaan worden als Tesla's eigen laadpalen.
Giga Berlijn is 2 geworden
Afgelopen week was het twee jaar geleden dat in Giga Berlin de eerste auto van de band rolde die aan een klant werd afgeleverd. In die twee jaar is de productie inmiddels gegroeid tot 6.000 voertuigen per week. Dat ze daar in Grünheide nog lang niet klaar zijn meet groeien, bevestigde Elon Musk twee weken geleden toen hij een bezoek bracht aan Giga Berlin. Maar dat zien we ook aan de activisten die besloten hebben nog een paar weken langer in de bomen te blijven zitten.
Optimus vacatures
Tesla's vacature voor de functie van Technisch Program Manager voor de Tesla-bot, of Optimus, wijst op een spannende ontwikkeling in het gebruik van humanoïde robots binnen hun productieprocessen. Deze Technisch Program Managers zullen een cruciale rol spelen in het leiden van de inzet van robots voor proefapplicaties. Ze zullen nauw samenwerken met teams van ontwerp-engineering, infrastructuur, productie en operaties om proefapplicaties van humanoïde robots in diverse productieomgevingen te identificeren en uit te voeren. Dit werk, dat meerdere locaties zal beslaan, zal volgende vacature tekst regelmatig reizen vereisen. Gaan we Optimus binnenkort zowel in de VS, China als Europa aan het werk zien?
Het feit dat Tesla zich voorbereidt op het inzetten van de Optimus-robots in hun eigen fabrieken, impliceert dat er een proefproductiefaciliteit voor deze robots moet zijn of binnenkort gereed zal zijn. Dit benadrukt hoe snel de ontwikkelingen op het gebied van humanoïde robots vorderen.
De betrokkenheid van andere grote spelers zoals Figure AI, ondersteund door Microsoft en OpenAI, en Nvidia, die deze week ook haar eigen humanoïde prototypes presenteerde, duidt op een opkomende strijd in deze enorme markt. Deze competitieve vooruitgang belooft niet alleen de toekomst van productie te veranderen, maar kan ook onze dagelijkse levens en interacties met technologie fundamenteel transformeren.
Cybertruck teardown
Sandy Munro is begonnen aan de teardown van de Cybertruck. Voor degene die alle details wil zien, leuk om te bekijken. Maar niet alleen Munro haalt een Cybertruck tot de laatste schroef uit elkaar, ook Caresoft.
V2 vs V3 vs V4
Voor de nieuwe Tesla-eigenaar is het belangrijk om te weten dat Tesla drie verschillende laadzuilen in gebruik heeft. Ik merk nog regelmatig dat Tesla’s aan een "verkeerde" laadpaal staan. Dit is zonde, omdat je daarmee laadsnelheid misloopt. Afhankelijk van het model en bouwjaar, verschilt de maximale laadsnelheid van de auto. De Model 3 SR/RWD kan bijvoorbeeld tot 170 kW laden, terwijl de Model Y tot 250 kW kan laden. Bij de Model S/X hangt het sterk af van het bouwjaar. Echter, niet alleen de snelheid die de auto aankan is van belang, maar ook het type laadpaal speelt een rol. De V2 Superchargers zijn te herkennen aan twee kabels per laadpunt en kunnen maximaal 150 kW leveren. Echter, als de laadpaal naast je bezet is, deel je de laadsnelheid met die auto. Als er dus iemand op A staat, kun je beter niet op B gaan staan. De V3-laders hebben slechts één kabel, de CCS-adapter, en kunnen tot 250 kW leveren, ongeacht of er iemand naast je staat. Dit geldt ook voor de nieuwere V4-laders, die te herkennen zijn aan een ander design en kleurstelling. Voor niet-Tesla’s bieden deze laders de mogelijkheid om direct aan de zuil af te rekenen.
ANWB test de "Nico Verhoeven onder de EV’s".
De ANWB heeft een review gemaakt van de vernieuwde Model 3 versus een BYD Seal. Ze lopen luchtig de belangrijkst aspecten langs. Soms wat flauw of suggestief, maar wel vermakelijk. Nico deelt op de essentiële momenten rake klappen uit en is uiteindelijk de overduidelijke winnaar. Of zoals uit de film Highlander “there can only be one”! Dit illustreert niet alleen de uitkomst van deze specifieke vergelijking, maar onderstreept ook de dominantie van Tesla in het segment van elektrische voertuigen. Tesla's combinatie van innovatie, prestaties, prijs en een loyale fanbase blijkt keer op keer een winnende formule te zijn.
4680 batterijen
Tesla heeft in Giga Texas nu een productiecapaciteit bereikt van bijna 1,4 miljoen 4680-batterijen per week, wat genoeg is voor de productie van 1.000 Cybertrucks per week. Dit is ook terug te zien in het aantal Cybertrucks dat geproduceerd wordt. De luchtopnamen van Joe Tegtmeyer laten zien dat de trucks overal staan: wachtend op kwaliteitscontrole, bij de Superchargers, of klaar voor transport.
Hoewel het aandeel TSLA op de beurs lijkt te presteren alsof de glans er enigszins af is bij Tesla, toont de bovengenoemde video aan in welk razend tempo Tesla aan het bouwen is. De voorbereidingen voor de nieuwe producten en daarmee ook de volgende groeifase zijn in volle gang. Meerdere voertuigen gebaseerd op het derde generatie platform zullen ergens in de komende 12 tot 18 maanden tot leven komen. En dan hebben het niet eens over Optimus en FSD!
The Boring Company
Na de succesvolle derde proeflancering van Starship en de eerste succesvolle implementatie van een Neuralink-apparaat in een mens (zie @Noland Arbaugh), zien we dat The Boring Company ook met zijn derde generatie Prufrock gaat beginnen aan het graven van een tunnel bij Giga Texas. Het opbouwen heeft inderdaad best lang geduurd, maar in de komende week gaan we zien hoe de tunnelboormachine (TBM) uit het zicht verdwijnt!
FSD beta 12.3 rol verder uit
Misschien is het grootste succes voor Elon Musk van de afgelopen week wel dat mensen eindelijk zien dat Full Self-Driving (FSD), gebaseerd op AI, geen utopie meer is. Hij tweette dat de "compute capaciteit" niet langer de bottleneck vormt. Iedere twee weken komt er een update van het trainingsmodel, verrijkt met de ervaringen van duizenden kilometers aan beelden van echte verkeerssituaties en de reacties van ervaren bestuurders. Het is inderdaad enorm fascinerend om te zien. Waarschijnlijk zullen we de komende maanden met eigen ogen kunnen waarnemen hoe snel AI kan leren. Niet meer met abstracte taalmodellen of gegenereerde afbeeldingen, maar met zelfrijdende auto's!
FSD in Nedeland
Ook in Nederland krijgen we ergens na september 2024 een FSD Beta variant. Zoals hier de afgelopen weken over bericht, heeft de UNECE de DCAS-kaders vastgesteld. Ik heb van alle relevante UNECE- en Nederlandse wetgeving een GPT gemaakt. Mocht je een betaalde variant hebben van ChatGPT, dan kan je door op onderstaande plaatje te klikken in deze Chat komen. Ik kan trouwens niet zien welke chats er gevoerd worden.
Je kan allerlei vragen stellen over de mogelijkheden van FSD in Nederland. Een voorbeeld van een vraag en antwoord staan hieronder. Onder de huidige DCAS-regels gaan we dus zeker niet hetzelfde krijgen als de FSD Beta die we nu in de VS aan het werk zien. Maar er is best veel wel mogelijk en er is ook ruimte voor Tesla om aan te tonen dat de regelgeving te beperkend werkt!
Bijvoorbeeld: Hoe ziet met de DCAS regelgeving een ritje van Utrecht naar Den Bosch er uit in een Tesla met FSD-technologie die overeenkomt met een SAE level 4 systeem? Een rit van Utrecht naar Den Bosch in een Tesla uitgerust met Full Self-Driving (FSD)-technologie, overeenkomend met een SAE level 4 systeem, zou zich voornamelijk richten op de ondersteuning die de DCAS (Driver Control Assistance Systems) kan bieden binnen de vastgestelde systeemgrenzen en operationele voorwaarden zoals omschreven in de Nederlandse Wetgeving en de UNECE-regelgeving. Voordat de Rit Begint - Systeemactivatie: Voordat de rit begint, zou de bestuurder het FSD-systeem activeren. Dit systeem valt onder de categorie DCAS, zoals beschreven in de UNECE-regelgeving, en is ontworpen om de bestuurder te ondersteunen bij het uitvoeren van de dynamische besturing van het voertuig. - Systeemgrenzen en Operationele Voorwaarden: Het systeem zou de bestuurder informeren over de systeemgrenzen en de operationele voorwaarden waaronder het veilig kan functioneren. Dit omvat de systeemontworpen snelheidsbereik, detectiebereik, en specifieke scenario's waarin het systeem assistentie biedt. Tijdens de Rit - Lanewisselingen en Manoeuvres: Het systeem zou de bestuurder assisteren bij lanewisselingen en andere manoeuvres op de snelweg, waarbij de naleving van de verkeersregels en de veiligheid van andere weggebruikers vooropstaan. Dit omvat het signaleren van intenties aan andere weggebruikers en het beheren van de positie van het voertuig binnen de rijstrook - Snelheid en Afstand: Het FSD-systeem zou helpen bij het handhaven van een veilige afstand tot voorliggers en het aanpassen van de snelheid aan de geldende snelheidslimieten, rekening houdend met de verkeersstroom en -condities. Interactie met de Bestuurder - Bestuurdersbetrokkenheid: Het systeem zou controles uitvoeren om de betrokkenheid van de bestuurder te verzekeren, zoals het monitoren of de bestuurder de handen aan het stuur heeft en klaar is om de controle over te nemen indien nodig. - Overdracht van Controle: In situaties waar het systeem buiten zijn operationele grenzen zou opereren of bij systeemfalen, zou het de bestuurder waarschuwen en indien nodig de controle geleidelijk aan de bestuurder overdragen om een veilige overgang te garanderen. Bij Aankomst - Deactivatie van het Systeem: Bij aankomst in Den Bosch zou de bestuurder het FSD-systeem deactiveren. Het systeem zou feedback kunnen geven over de ritprestaties en eventuele situaties waarin de bestuurder moest ingrijpen. Het is belangrijk te benadrukken dat zelfs met een systeem dat overeenkomt met SAE level 4, de huidige Nederlandse wetgeving en de UNECE-richtlijnen nog steeds een vorm van bestuurdersbetrokkenheid vereisen, vooral gezien de verantwoordelijkheid van de bestuurder bij het gebruik van dergelijke geavanceerde assistentiesystemen. De technologie achter Tesla's FSD-systeem, hoewel zeer geavanceerd, zou dus binnen deze wettelijke en operationele kaders moeten functioneren om een veilige en conforme rit te waarborgen.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |