In deze blog mijn speculaties over de komst van een kleintje Tesla door het beschikbaar komen van de nieuwe batterijtechnologie, de spectaculaire nieuwe productietechnieken en het nagenoeg feature-complete zijn van de Full Self Driving suite. Ook op de huidige modellen heeft dit zijn impact. De puzzelstukjes vallen op zijn plaats. Er komt een kleintje Tesla, maar Tesla is geen kleine jongen meer!
Transitie
Elon Musk heeft altijd een duidelijk doel voor ogen gehad met Tesla: de transitie naar duurzame mobiliteit versnellen. Het is en was al lang duidelijk dat de bestaande automobielindustrie dat niet uit zichzelf ging doen. Een elektrisch aangedreven voertuig heeft feitelijk alleen maar voordelen en een paar emotionele nadelen ten opzichte van een ICE (Intern Combustion Engine). Er is echter één maar! De batterij. Ze zijn (of waren) duur, zwaar en je hebt er heel veel nodig. De uitdaging bij batterijen is zoveel mogelijk energie kunnen opslaan tegen zo laag mogelijk kosten. En dan ook nog lang meegaan, snel kunnen laden/ontladen, veilig zijn, recyclebaarheid, enzovoort. Als je het probleem van de batterij kan oplossen is de rest een peulenschil. Bij Tesla hebben ze dit al heel lang geleden ingezien en produceren nu massaal batterijen in eigen beheer. Samen met productiepartners als Panasonic en CATL, maar wel met volledige grip op de innovatie. En door die innovatie en de hierbij behorende overnames (oa. Maxwell) is Tesla nu in staat zelf batterijen te produceren, tegen de laagste kosten in de markt en perfect passend bij het doel waarvoor ze ingezet worden. Niet alle modellen zullen dezelfde type batterijen krijgen. De Model S en X hebben nu al andere batterijen dan de Model 3 en Y. Ook zijn er verschillen tussen productie in China en de VS. Ze verschillen in chemische samenstelling en hiermee dus ook in capaciteit, kosten en kenmerken.
Transitie
Elon Musk heeft altijd een duidelijk doel voor ogen gehad met Tesla: de transitie naar duurzame mobiliteit versnellen. Het is en was al lang duidelijk dat de bestaande automobielindustrie dat niet uit zichzelf ging doen. Een elektrisch aangedreven voertuig heeft feitelijk alleen maar voordelen en een paar emotionele nadelen ten opzichte van een ICE (Intern Combustion Engine). Er is echter één maar! De batterij. Ze zijn (of waren) duur, zwaar en je hebt er heel veel nodig. De uitdaging bij batterijen is zoveel mogelijk energie kunnen opslaan tegen zo laag mogelijk kosten. En dan ook nog lang meegaan, snel kunnen laden/ontladen, veilig zijn, recyclebaarheid, enzovoort. Als je het probleem van de batterij kan oplossen is de rest een peulenschil. Bij Tesla hebben ze dit al heel lang geleden ingezien en produceren nu massaal batterijen in eigen beheer. Samen met productiepartners als Panasonic en CATL, maar wel met volledige grip op de innovatie. En door die innovatie en de hierbij behorende overnames (oa. Maxwell) is Tesla nu in staat zelf batterijen te produceren, tegen de laagste kosten in de markt en perfect passend bij het doel waarvoor ze ingezet worden. Niet alle modellen zullen dezelfde type batterijen krijgen. De Model S en X hebben nu al andere batterijen dan de Model 3 en Y. Ook zijn er verschillen tussen productie in China en de VS. Ze verschillen in chemische samenstelling en hiermee dus ook in capaciteit, kosten en kenmerken.
Twee lijnen!
Als je een X en Y as tekent en de X-as is tijd en de Y-as zijn de kosten cq. aantallen, dan lopen hier bij Tesla twee steile lijnen. De ene lijn is die van de kosten van de batterij per kWh. Deze lijn loopt in de tijd gezien van boven (hoge kosten) naar beneden (lage kosten). De prijs per kWh gaat bij Tesla snel naar beneden, inclusief een enorme progressie voor wat betreft de eigenschappen van de batterij (energiedichtheid, duurzaamheid, snelladen, e.d.). Vergelijk de batterij van een Model S uit 2012 (250 miles) maar eens met die van 2020 (402 miles)! De tweede lijn is de lijn van de productiekosten/verkoopprijs van de auto. De prijs van original Roadster, de Model S en Model X liggen veel hoger dan die van de Model 3 en Model Y. Het is logisch dat als je deze denkbeeldige lijn naar beneden doortrekt er een kleintje Tesla komt. Een goedkoop model met toch een meer dan gezonde verkoopmarge door de lagere kosten van de batterij en de nieuwe productiemethoden. Qua discruptie past het kleintje Tesla weer in het rijtje New Roadster, Cybertruck en Tesla Semi. Want die kleine Tesla gaat natuurlijk wel iets bijzonders zijn! |
S3XY CARS
Het rijtje Cybertruck, kleintje-Tesla (Model A), Roadster en Semi (CARS) zijn dan 4 modellen om de genadeklap te geven aan de bestaande automobielindustrie. Deze 4 gaan de transitie pas echt versnellen. S3XY was het voorproefje en zorgt voor een gezonde bedrijfsvoering en zeker de S en X waren de enabler voor de 3 en de Y die weer de enabler zijn voor de rest. Maar CARS gaat pas echt disruptief zijn.
Het rijtje Cybertruck, kleintje-Tesla (Model A), Roadster en Semi (CARS) zijn dan 4 modellen om de genadeklap te geven aan de bestaande automobielindustrie. Deze 4 gaan de transitie pas echt versnellen. S3XY was het voorproefje en zorgt voor een gezonde bedrijfsvoering en zeker de S en X waren de enabler voor de 3 en de Y die weer de enabler zijn voor de rest. Maar CARS gaat pas echt disruptief zijn.

Zweet!
Als in 2021 naast de Amerikaanse ook de Aziatische en Europese markt wordt overspoeld met lokaal gemaakte Model 3’n en Model Y’n gaat het zweet pas goed uitbreken bij de bestaande autobouwers. Maar in Q4 2020 zal Tesla beginnen met het uitdelen van de eerste gevoelige tikken. De Model S en X worden dan volgens de geruchten uitgerust met de zelf ontwikkelde en te produceren superieure nieuwe batterij (project Roadrunner) in combinatie met de plaid-aandrijflijn (tri-motor). Het zal me niets verbazen als het interieur van de Model S en X de toon gaat zetten voor de toekomst (Cybertruck en Model A). We zagen in de Cybertruck al een eerste ontwerp van dit nieuwe dashboard. Gemaakt van geperst papier/karton. Een groot centraal display, achteruitkijkspiegel in de vorm van een display, e.d. Dan hebben ze een qua in- en exterieur gerestylde Model S en X die in combinatie met de sublieme technologie de toon zet voor het premium segment. Met een range (500 miles), een acceleratie (<2,5s) en de innovatie aan boord (FSD) tegen een prijs (en een marge) waar de rest de komende jaren niet aan gaat komen. En natuurlijk is er ook nog het alsmaar groter en sneller wordende Supercharger-netwerk. Samen met de goedkoper wordende en de lokaal geproduceerde Model 3 en Y (vanaf 2021 made in Germany) hebben ze dan imago-bouwers en verkoopkanonnen welke voor een groot deel van huidig auto-kopend publiek de mobiliteitsbehoefte kan invullen.
Model A
Het zal me niets verbazen als Tesla in 2021/2022 zijn Model A gaat presenteren, een kleintje Tesla. Met een ontwerp uit de Chinese designstudio’s. Een stadsauto, of een stadspod, welke qua design, efficiency en kosten ongekend gaat zijn. In de periode 2023-2025 rolt de Model A uit alle fabrieken van Tesla van de band. Misschien ziet de Europese Model A er wel iets anders uit dan de Chinese of Amerikaanse variant. Ieder continent heeft straks immers zijn designcenter. Het jaartal van verschijnen zal sterk afhangen van de mate van legalisatie van full-self-driving. Want ik denk dat de Model A geen stuur meer heeft! Grote steden in China en de VS en misschien wel Berlijn in Europa (?) gaan de weg wijzen.
Het ontwerp is gebaseerd op een exoskeleton met de eigen Tesla-staalsoort en het Tesla Amor Glass. Hetzelfde als de Cybertruck, Functionaliteit staat centraal. Compact aan de buitenkant, ruim aan de binnenkant. Plaats voor 4 tot 6 personen. Maar qua inhoud zullen er verschillende varianten komen, afhankelijk van het doel van inzet. Bezorgdiensten stellen andere eisen dan een personenvervoerder (met en zonder bagage). Door nieuwe productietechnieken en de grotendeels volledig geautomatiseerde assemblage is de kleine Tesla goedkoop te bouwen. Voor de eigenaar is er geen onderhoud aan de carrosserie nodig. Hij wordt immers niet in een kleur gespoten (wel te wrappen) en is voorzien van onbreekbaar glas. De onderhuidse technologie in de vorm van de batterij en de aandrijflijn gaan onbeperkt mee. Is ook onderhoudsvrij en wordt tegen lage kosten gebouwd. Voor stedelijk gebruik kan een ideale balans gevonden worden qua accupakket/kosten en de gewenste dagelijkse bedrijfsduur.
Als in 2021 naast de Amerikaanse ook de Aziatische en Europese markt wordt overspoeld met lokaal gemaakte Model 3’n en Model Y’n gaat het zweet pas goed uitbreken bij de bestaande autobouwers. Maar in Q4 2020 zal Tesla beginnen met het uitdelen van de eerste gevoelige tikken. De Model S en X worden dan volgens de geruchten uitgerust met de zelf ontwikkelde en te produceren superieure nieuwe batterij (project Roadrunner) in combinatie met de plaid-aandrijflijn (tri-motor). Het zal me niets verbazen als het interieur van de Model S en X de toon gaat zetten voor de toekomst (Cybertruck en Model A). We zagen in de Cybertruck al een eerste ontwerp van dit nieuwe dashboard. Gemaakt van geperst papier/karton. Een groot centraal display, achteruitkijkspiegel in de vorm van een display, e.d. Dan hebben ze een qua in- en exterieur gerestylde Model S en X die in combinatie met de sublieme technologie de toon zet voor het premium segment. Met een range (500 miles), een acceleratie (<2,5s) en de innovatie aan boord (FSD) tegen een prijs (en een marge) waar de rest de komende jaren niet aan gaat komen. En natuurlijk is er ook nog het alsmaar groter en sneller wordende Supercharger-netwerk. Samen met de goedkoper wordende en de lokaal geproduceerde Model 3 en Y (vanaf 2021 made in Germany) hebben ze dan imago-bouwers en verkoopkanonnen welke voor een groot deel van huidig auto-kopend publiek de mobiliteitsbehoefte kan invullen.
Model A
Het zal me niets verbazen als Tesla in 2021/2022 zijn Model A gaat presenteren, een kleintje Tesla. Met een ontwerp uit de Chinese designstudio’s. Een stadsauto, of een stadspod, welke qua design, efficiency en kosten ongekend gaat zijn. In de periode 2023-2025 rolt de Model A uit alle fabrieken van Tesla van de band. Misschien ziet de Europese Model A er wel iets anders uit dan de Chinese of Amerikaanse variant. Ieder continent heeft straks immers zijn designcenter. Het jaartal van verschijnen zal sterk afhangen van de mate van legalisatie van full-self-driving. Want ik denk dat de Model A geen stuur meer heeft! Grote steden in China en de VS en misschien wel Berlijn in Europa (?) gaan de weg wijzen.
Het ontwerp is gebaseerd op een exoskeleton met de eigen Tesla-staalsoort en het Tesla Amor Glass. Hetzelfde als de Cybertruck, Functionaliteit staat centraal. Compact aan de buitenkant, ruim aan de binnenkant. Plaats voor 4 tot 6 personen. Maar qua inhoud zullen er verschillende varianten komen, afhankelijk van het doel van inzet. Bezorgdiensten stellen andere eisen dan een personenvervoerder (met en zonder bagage). Door nieuwe productietechnieken en de grotendeels volledig geautomatiseerde assemblage is de kleine Tesla goedkoop te bouwen. Voor de eigenaar is er geen onderhoud aan de carrosserie nodig. Hij wordt immers niet in een kleur gespoten (wel te wrappen) en is voorzien van onbreekbaar glas. De onderhuidse technologie in de vorm van de batterij en de aandrijflijn gaan onbeperkt mee. Is ook onderhoudsvrij en wordt tegen lage kosten gebouwd. Voor stedelijk gebruik kan een ideale balans gevonden worden qua accupakket/kosten en de gewenste dagelijkse bedrijfsduur.
Qua interieur zal het centraal infotainment display centraal staan. Uiteraard is de Model A zonder stuur. Hij is bedoeld voor full autonomy! Op het centrale scherm kan bij langere ritten content worden afgespeeld. Bij stadsritten instructies en reclame. De neurale netwerken draaien op super goedkope en energiezuinige hardware (een paar camera’s, radar, sensors en een zelf ontwikkelde computer). Qua full self driving software volledig geïntegreerd in het Tesla-eco-system inclusief op sommige plaatsen zelfs in de tunnels van The Boring Company. Via de app geef je aan welk soort vervoer je nodig hebt, wanneer en waar naar toe. Met ook de S3XY modellen en misschien wel de Cybertruck en Roadster in dit netwerk kan je altijd een passend vervoermiddel bestellen voor je ritje.
|
Die kleine Tesla wordt een money-machine: door de lage productiekosten en het grote volume zal de aanschafprijs laag zijn. Ik denk nog geen 20.000 dollar. Om toegevoegd te worden aan het robottaxi-netwerk moet de FSD-suite aangeschaft worden. Als een gemiddelde Model A in Berlijn een omzet heeft van € 20.000 (circa 150km per dag a 40 cent per km), dan kan je voorstellen dat de FSD-suite niet meer voor € 7.000 verkocht wordt. Tesla verdient straks geld aan de verkoop van de auto, de aanschaf van de software, de incar-entertainment en een percentage van de omzet per gereden kilometer. Dat het kassa gaat worden, is duidelijk!
Waarom toch een Roadster en Cybertruck?
Op het eerste oog zou je zeggen dat Cybertruck en de New Roadster eigenlijk niet nodig zijn. Strikt gezien is dat misschien ook zo. Maar deze twee Tesla’s zijn bedoeld om de petrolheads te laten zien dat EV’s superieur zijn aan ICE. De ICE gaat het paard achterna Het wordt een hobby om te gaan toeren met een Ferrari of classic Benz. Maar voor het dagelijks transport gaat de ICE op termijn uit het straatbeeld verdwijnen. Hetzelfde als destijds bij de komst van de auto het paard uit het straatbeeld verdween.
Waarom toch een Roadster en Cybertruck?
Op het eerste oog zou je zeggen dat Cybertruck en de New Roadster eigenlijk niet nodig zijn. Strikt gezien is dat misschien ook zo. Maar deze twee Tesla’s zijn bedoeld om de petrolheads te laten zien dat EV’s superieur zijn aan ICE. De ICE gaat het paard achterna Het wordt een hobby om te gaan toeren met een Ferrari of classic Benz. Maar voor het dagelijks transport gaat de ICE op termijn uit het straatbeeld verdwijnen. Hetzelfde als destijds bij de komst van de auto het paard uit het straatbeeld verdween.
|
In de VS is de Ford F150 met 1 miljoen verkopen per jaar heer en meester in het trucksegment. Hier gaat Tesla met de Cybertruck de bestaande automobielindustrie ook voor pick-up trucks veranderen. Op alle aspecten gaat de Cybertruck superieur zijn. Ruim van binnen en veel (multifunctionele) laadruimte. Een relatief lage aanschafprijs en nagenoeg geen onderhoudskosten en dus lage operationele kosten. Bloedsnel en een grote range. Een hoge zit en veilig. Onverwoestbaar door het staal en Amor Glass. Een werkpaard. Uiteraard met Full Self Driving. Misschien ook wel uitgroeiend tot een cultstatus en ook een nieuwe groep kopers aanspreken buiten de VS. Met meer dan 650.000 reserveringen zit het qua belangstelling wel goed. Elon was tijdens een recent interview aan het twijfelen over de volgorde: maar waarschijnlijk wordt het eerst de Cybertruck en dan de Roadster.
|
De Roadster is het echte meesterwerk! Met de Roadster laat Tesla zien dat ook in het segment van de hypercars een EV superieur is. Geen gebrul, maar in de standaardversie een acceleratie onder de 2 seconden en met de SpaceX-trusters zelfs richting de 1 seconde. Hij krijgt voor EV’s een ongekend hoge topsnelheid en een grote range! En dat voor een prijs waar je bij wijze van spreken bij Bugatti het schaalmodel mag uitzoeken! Met de Cybertruck, Model A en Roadster is het nog niet genoeg. Want ook de vrachtwagenindustrie gaat niet van binnenuit de transitie naar duurzame energie maken.
|
|
Semi
Zoals ik begon, is het doel van Tesla de transitie naar duurzaam te versnellen. Elon doet dit door hele bedrijfstakken op z’n kop te zetten en ze te dwingen in een dusdanig tempo te innoveren dat het niet meer gaat over design en marketing maar over lage kosten en functionaliteit.
De Tesla Semi zal de vrachtwagenindustrie gaan dwingen te vergroenen. En uiteraard het transport substantieel goedkoper maken. Met de Semi zetten ze eind 2020 een vrachtauto in de markt welke qua aanschafprijs mogelijk hetzelfde is als een ICE, maar qua operationele kosten dusdanig goedkoop wordt dat de grote transportjongens snel over stag gaan. Check deze video maar eens. En dan komen de toekomstmogelijkheden met FSD en platooning hier nog bovenop! In het FSD/plantooning tijdperk is er geen of nog maar 1 chauffeur nodig op meerder Semi's. De kosten per km gaan dus nog verder omlaag.
De innovaties (staal/batterij/FSD) die nu samen komen maken de weg vrij om naast de S3XY modellen nu ook de CARS te gaan produceren en de wereld van het vervoer op zijn kop gaan zetten!
Zoals ik begon, is het doel van Tesla de transitie naar duurzaam te versnellen. Elon doet dit door hele bedrijfstakken op z’n kop te zetten en ze te dwingen in een dusdanig tempo te innoveren dat het niet meer gaat over design en marketing maar over lage kosten en functionaliteit.
De Tesla Semi zal de vrachtwagenindustrie gaan dwingen te vergroenen. En uiteraard het transport substantieel goedkoper maken. Met de Semi zetten ze eind 2020 een vrachtauto in de markt welke qua aanschafprijs mogelijk hetzelfde is als een ICE, maar qua operationele kosten dusdanig goedkoop wordt dat de grote transportjongens snel over stag gaan. Check deze video maar eens. En dan komen de toekomstmogelijkheden met FSD en platooning hier nog bovenop! In het FSD/plantooning tijdperk is er geen of nog maar 1 chauffeur nodig op meerder Semi's. De kosten per km gaan dus nog verder omlaag.
De innovaties (staal/batterij/FSD) die nu samen komen maken de weg vrij om naast de S3XY modellen nu ook de CARS te gaan produceren en de wereld van het vervoer op zijn kop gaan zetten!