Samenvatting van het nieuws van deze week: - De afgelopen week heeft het aandeel TSLA een flinke duikeling gemaakt. De grootste koersdaling in de historie: 20%. Speculanten hebben goede zaken kunnen doen met meer 150 dollar koersverschil in een paar dagen. Lange termijn beleggers zal het niet veel interesseren omdat het fundament van Tesla alleen maar sterker wordt. Dat er niets met de fundamenten aan de hand zijn werd eigenlijk al de dag er na duidelijk. Een stijging van 10% en die stijgende lijn ging de dag er na door. Batteryday en de Q3 cijfers zal het aandeel niet gaan drukken! - In de VS zijn levertijden van de Model S en X nu 10-14 weken. Dat zou te maken kunnen hebben met de onthulling van de nieuwe Plaid versie in combinatie met de nieuwe batterij technologie op BatteryDay. Gelet op de relatief geringe productie-omvang van de Model S/X zullen ze deze batterijen in Fremont kunnen maken (project Roadrunner). Hieronder een video van een drone fly-over boven Giga Fremont. De grote hoeveelheden nodig voor de Semi en Cybertruck maken ze straks lokaal in Giga Texas . - Als de Model S Plaid gepresenteerd wordt zullen de specs van de Lucid Air nog voordat ze de eerste auto op de weg brengen alweer ver overtroffen worden. De Lucid is wel een stuk luxueuzer. Ik hoop dat ze ook het interieur van de S/X onder handen hebben genomen. Niet zoals op de foto hierboven overigens! Ik verwacht dat Elon ons verrast met een auto welke wederom voor de komende jaren de toon gaat zetten qua technologie. De batterijen en aandrijflijn welke we terug gaan zien in de Cybertruck en Roadster. - Ook de levertijd van de Model Y is wat opgelopen. Ook hier is het speculeren. Mogelijk dat ze toch buitenlandse markten (anders dan Europa) gaan voorzien. Denk aan Australië, Zuid-Amerika, e.d. Misschien in combinatie met het integreren van de nieuwe giga-drukpers en dat hiervoor de productie even stil komt te liggen. De Model 3 staat nog op 2-4 weken. - Ook VW-chef Hebert Diess heeft de kracht van social media ontdekt. Rondom het bezoek van Musk en zijn ritje in de ID3 is veel gezegd en geschreven. Steeds meer keuzes in EV’s maakt dat de transitie versneld gaat worden. Langzaam komt er wat te kiezen. Ook al zal het in economische zin mogelijk een beetje tegen zitten qua autoverkopen door de impact van de pandemie, het aandeel EV’s in de totale wereldwijde autoverkopen zal blijven toenemen. Zelfs bij een stabiel blijvend marktaandeel (of zelfs lager wordend marktaandeel) gaan de verkoopaantallen van Tesla fors om hoog. - De frunk in de Model 3/Y wordt verschillend gewaardeerd. De een gebruikt hem nooit, voor de andere is het een super handige opslagplaats. Voor je laadkabels. Ik gebruik hem vooral als ik pizza of frites heb gehaald. Blijft de stank uit de auto. Dat moet de dame op de foto hieronder ook gedacht hebben. Maar dan wel om een andere reden! - Vorige week al melding van de start van de uitrol van de 2020.36. De eerste ervaringen worden gedeeld op social media. Een opwarmer voor de release van de FSD-rewrite met verkeersbord herkenning. Verleden jaar was er veel meer rumour op weg naar de release van software versie 10. Netflix en YouTube en paar nieuwe games kwamen er toen aan. Over de aanstaande software 11 release is het relatief rustig. Maar wat niet, is kan nog komen!
0 Comments
Samenvatting van het nieuws van deze week: - De uitrol van 2020.36 software is begonnen. Een versie waar de eerste variant van het herkennen van verkeersborden in zit. Het is Tesla blijkbaar gelukt om het patent dat bij MobilEye ligt te omzeilen. Zal wel de labeling op video niveau te maken te hebben. Het is nog allemaal beta. Voor de volledige functionaliteit en de NL-stijl borden zal het nog even wachten zijn op de volledige release van de rewrite van de software. Voor de Model S met luchtvering een mooie visualisatie van de werking en instellingen van de vering. Meer over deze software update is hier te vinden. - Het wordt nu wel langzaam tijd dat Tesla gaat beginnen met de retrofit van de FSD-computer naar HW3 in de model 3's waar deze nog niet in zit (maar wel FSD aangeschaft). Op hun website staat nog steeds Q3 als periode waarin het zou moeten gaan gebeuren. Zal wel iets later worden! Elon Musk Time (EMT), maar het gaat wel gebeuren! - Ik heb afgelopen weeek een update gehad van de navigatie-software. Eigenlijk helemaal niets van gemerkt. Zag het toevallig. - De 5-1 split van het aandeel TSLA is uitgevoerd. Op de eerste handelsdag meteen een enorme sprong welke in de dagen daarna weer werd ingeleverd en op het einde van week onder de koers na de split. De Bears en the Bulls vliegen over elkaar heen. Is het aandeel nu overgewaardeerd of krijgt het langzaam de waarde die past bij de (potentiële) marktwaarde gebaseerd op Tesla als techbedrijf en niet als traditionele autobouwer? Niemand heeft een glazenbol, maar de lange termijn ziet er wel heel goed uit. - Toch is TSLA dit kwartaal niet opgenomen in de S&P500. Waarom is niet helemaal duidelijk. Het besluitvormingsproces is niet geheel transparant. Was mogelijk ook wel te verwachten aangezien er in de kwartaalwinst tijdelijke inkomsten zitten uit gelden die ze krijgen van autobouwers welke zelf niet aan de CO2 emissie-eisen kunnen voldoen. Maar mogelijk heeft het ook te maken met de enorm hoge koerswinst van de afgelopen maanden. De fondsmanagers moeten immers de komende periode zoveel aandelen inkopen en de koers is mogelijk overgewaardeerd voor de korte termijn. Benieuwd naar wat Rob Maurer er de volgende week in zijn podcast Tesla Daily over te melden heeft. Misschien wachten ze op een dip! Met battery-day eind september, nog betere kwartaalcijfers over Q3 (incl. winst), verkoopstart model Y in China in Q4, release van de rewrite van de FSD software, e.d. staan de sterren eerder op een koersstijging de komende maanden dan een daling! Maar niemand heeft een glazenbol. VS verkiezingen komen er ook nog aan! - Elon was in Duitsland de afgelopen week. Verschillende plaatsen bezocht en ik vermoed dat hij ook aardige deals gesloten heeft als het gaat over toegang tot de Duitse energiemarkt. Natuurlijk bezocht hij Grünheide! In een interview gaf hij tussen de regels door toch weer wat nieuwtjes weg met betrekking tot de Model Y welke in Giga Berlijn gebouwd gaat. Alles wat ik weet over de Model Y Made In Germany heb ik op een aparte pagina gezet. Mocht ik wat gemist hebben, laat het me weten! Voor de terugvlucht naar de VS heeft hij nog een kort bezoekje aan VW-chef Herbert Diess gebracht. Musk laat hiermee in mijn optiek zien dat het hem echt gaat om de bestaande autobouwers versneld om te krijgen naar EV's. Volkswagen neemt dit serieus en Musk ziet dit echt niet als concurrentie. Er is zoveel markt met ruimte voor meerdere spelers. Sterker nog, Tesla kan harder groeien met concurrentie, want dan kiezen meer mensen voor de transitie van ICE naar EV en het aandeel van Tesla hierin in fors!
- Ik kwam nog een product tegen voor degene die overwegen een Chrome-delete zelf uit te voeren. Ik heb geen ervaring met dit product of leverancier. Circa $ 170 incl. verzendkosten. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2024
Categorieën |