In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de financiële resultaten van Q2 en de nieuwtjes uit de Q&A, diagnostische tests via de app, Giga Berlijn klaar voor de volgende fase, een paar softwaretips en nog veel meer.... Giga Berlijn klaar voor de next step De productie in Berlijn heeft ruim twee weken stilgelegen om een aantal upgrades door te voeren en een groot aantal medewerkers heeft zomervakantie gehad. Het ziet er naar uit dat de productie-apparatuur voor de 4680-structureel batterij-pakket is getest. De geluiden gaan dat ze een Model Y met een voor- en achtergietstuk incl. de 4680 cellen in een structureel pakket hebben geproduceerd. Niet dat ze deze versie nu meteen gaan produceren, maar blijkbaar is de productie-apparatuur nu aanwezig, geïnstalleerd en getest. Ook de lakstraat schijnt klaar gemaakt te zijn voor de twee nieuwe kleuren: Mercury silver Metalic en Crimson Multicoat. Dat wil niet zeggen dat ze deze kleuren vanaf nu gaan produceren, maar ook dat ziet er voor nabije toekomst goed uit. Ook schijnt nu het witte interieur zijn opwachting te kunnen gaan maken. Tot nu toe waren alle Performance versies alleen met de zwarte bekleding te verkrijgen. Mijn inschatting is dat we als eerst de Long Range naast de Performance versie gaan zien. De eerste MIC MYLR versies hebben we immers al op de parkeerplaatsen gespot. Wanneer we de witte bekleding, de andere lakkleuren en de standaard range gaan zien is echt speculeren. Nog even geduld! Het gebouw in Grünheide waar de 4680 batterijproductie moet gaan plaatsvinden is deze week wind- en waterdicht geworden. Alle wanden en daken zijn geplaatst. Binnenin is men al volop bezig met de afwerking. Ziet er naar uit dat deze op schema ligt en nog voor het einde van het jaar de eerste batterijproductie gaat opleveren. Fantastisch Q2 Tesla presenteerde fantastische kwartaalcijfers (hier te downloaden), ondanks dat ze productie misliepen door de 3 weken COVID-sluiting van Shanghai. Een deel komt voor rekening van de verkoop van 75% van de Bitcoin-portefeuille. Maar natuurlijk is er veel meer dan dat. Wat opviel is dat Tesla Solar het heel goed gedaan heeft. Alleen Solar Roof blijft achter. Alles staat opgelijnd om in de tweede helft van 2022 nieuwe records te gaan verbreken. Ze gaan nog steeds uit van een 50% YoY groei. Dat zou 1,4 miljoen auto’s betekenen. Gelet op de 564.743 auto’s in de eerste helft, moeten er nog 840.000 geproduceerd worden. Voor degene die de financiële positie van Tesla wil begrijpen is onderstaande samenvattende video van Rob Maurer van Tesla Daily interessant. Cybertruck op schema De voorbereidingen voor de productie van de Cybertruck ligt op schema voor een productiestart midden 2023. Tijdens de Q&A vertelde Elon dat ze in de nieuwe fabrieken voor de Model Y productie zo’n 70% minder robots nodig hebben in de body-shop. Voor de productie van de Cybertruck gaat de vereenvoudiging van het productieproces nog een stap verder, waarbij de 9.000 ton Gigapress van Idra een belangrijke rol speelt. Batterij-productie De opschaling van de 4680 batterijproductie ligt wat achter op schema, ofschoon ze flinke stappen zetten in Kato-road waar de pilot-productielijn staat. Ze produceren daar tegen einde van het jaar dan zo’n 1.000 batterijpakketen per week. De verwachting is dat eind Q3 2022 de batterijproductie in Texas gaat beginnen. Als ze daar meerdere productielijnen installeren die ook zo’n 1.000 pakketten per week kunnen produceren gaat het toch hard. Is ook wel nodig voor de productiestart van de Semi en Cybertruck. Berlijn zal snel volgen met 4680 batterijproductie. Voor de Model 3 en Y productie in de vier operationele fabrieken zijn voldoende 2170 batterijen beschikbaar om de productiedoelstellingen van 2022 te halen. FSD Beta FSD Beta ligt nog steeds op schema voor een vloot-brede release voor het einde van jaar. De 100.000 beta-gebruikers zijn samen goed voor meer dan 56 miljoen kilometers aan data! Elon verwacht dat ook voor Europa en andere delen van de wereld FSD Beta tegen het einde van 2022 uitgerold zou kunnen worden. Grote voorwaarde is natuurlijk dat de wetgever gaat meewerken en het gebruik gaat toestaan. De prijs van FSD gaat verder omhoog zodra de functionaliteiten toenemen en een uitrol naar alle FSD kopers een feit is. Volgens Elon is het nu belachelijk goedkoop. Ik verwacht dat ook in Europa dit jaar de prijs voor FSD nog fors omhoog gaat. Hoe ik aankijk tegen het wel of niet kopen van FSD is hier te lezen. De verwachting was dat FSD Beta 10.13 zijn opwachting zou maken deze week, maar de release is nog uitgesteld. Hopelijk de komende week. AI en toekomstige producten Elon bedankte Andrej Karpathy voor zijn goede werk bij het AI-team. Inmiddels bestaat deze groep uit 120 man! Tijdens AI-dag-2 eind september gaan we meer zien en horen van de vorderingen van Tesla met nieuwe producten en toepassingen. Zoals Optimus, de Tesla Bot. In het onderstaande lijstje staat de geïnstalleerde productiecapaciteit van de verschillende modellen en locaties. Opvallend is nu dat er nu voor het eerst “in development” staat bij Robotaxi & andere….. Dat ook een Tesla HVAC-systeem nog steeds op de toekomstige productenlijst staat werd door Elon bevestigd. In mijn blog over de Tesla-energie-producten wordt een dergelijk systeem als de nog ontbrekende schakel genoemd in het rijtje zonnepanelen, Powerwall en Autobidder om in privé situaties van het gas af te kunnen. 3 miljoen Tesla’s In 10 jaar tijd heeft Tesla nu bijna 3 miljoen auto’s afgeleverd. Tot 2019 waren het relatief bescheiden aantallen, de Roadster, de Model S en de Model X. Maar sinds de introductie van de Model 3 en later de Model Y en met het openen van Giga Shanghai komt het in een stroomversnelling. Het jaar 2021 alleen was goed al goed voor bijna 1/3 van de totale historische productie. Van de nu 3 miljoen Tesla’s produceerde de fabriek in Fremont i.c.m. de batterijproductie in Giga Nevada er 2 miljoen! Wall connector bestellen Ook de Nederlandse orderpagina laat nu de optie zien om een Wall Connector voor € 500 mee te bestellen bij de order van de auto. Dat is nu prima geregeld en voor een mooie prijs. Je moet wel zelf een bedrijf contracteren voor het plaatsen thuis en het eventueel laten aanpassen van de meterkast naar een 3 fasen aansluiting. Tesla heeft een stappenplan op hun website staan. Stuur url naar de auto Als het goed is, is de functionaliteit om vanuit Google Maps of Apple’s Kaarten via “delen” (en dan de Tesla app kiezen) een navigatiebestemming naar de auto te sturen bekend. Dan staat je auto bij het instappen klaar om je naar deze bestemming te brengen. Niet beken? Bij deze! Er duikt nu een bericht op dat in de Chinese app-versie 4.11.0 de functionaliteit komt om bijvoorbeeld een video naar de auto te sturen om deze dan op het grote scherm te bekijken. Het werkt samen met Chinese video diensten. Benieuwd of dat straks hier bijvoorbeeld met YouTube gaat werken. Nu we toch tips geven: wil je meer streaming media bekijken dan die standaard wordt aangeboden, open dan in de webbrowers de url www.abettertheater.com en druk op full-screen! Diagnostische test via app In de broncode van de app is gevonden dat Tesla werkt aan het uitvoeren van diagnostische tests. Bij het melden van een probleem met de auto via de app zet Tesla een diagnostische test klaar die je dan kan uitvoeren om te zien wat er precies aan de hand is. Als het via een software-update opgelost kan worden, scheelt dat een ritje naar het servicecentrum. Is er iets wat vervanging vraagt, dan wordt de service-afspraak gepland en het onderdeel besteld. Elon doet oproep aan lithiumraffinage-industrie Elon heeft nu al herhaaldelijk opgeroepen om vaart te maken met het verfijnen van lithium. Om een of andere reden pakt de industrie de lithiumraffinage niet goed of te traag op. Tesla is nu zelf begonnen met het verfijnen van de gedolven lithium tot lithiumcarbonaat en lithiumhydroxide. Niet met het idee dit allemaal massaal zelf te gaan doen, maar wel om beter te begrijpen waarom het proces zo traag verloopt en de industrie te helpen. “Ik zou ondernemers nogmaals willen aansporen om in de lithiumraffinage-industrie te stappen. De mijnbouw is relatief eenvoudig. De verfijning is veel moeilijker. Dus het lithium is eigenlijk vrijwel overal te vinden. Maar je moet het lithium verfijnen tot lithiumcarbonaat en lithiumhydroxide van batterij kwaliteit, wat een extreem hoge zuiverheid moet hebben. Er zijn momenteel softwaremarges in lithiumverwerking. Ik zou dus nogmaals ondernemers willen aanmoedigen om in de lithiumraffinage-industrie te stappen. Je kunt niet verliezen. Het is een geldprinter!” Performance EV’s RSymons is een Engels autobedrijf dat regelmatige interessante video's maakt over hun tests met BEV's. Vaak zitten hier natuurlijk ook Tesla's bij. Zeker als het onderwerp Performance EV's is Hieronder een vergelijking tussen een fors aantal sportieve EV's.
1 Opmerking
Philip Vanassche
23/7/2022 14:05:18
3 fase is geen must voor de Tesla wall charger. Installateur ook niet. Je kan het perfect zelf als je een beetje kennis hebt. Je moet wel een herkeuring laten doen.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |