In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de komst van de Model S/X naar Europa, een nieuwe Elon Musk docu van de BBC, het succes van de Model Y in Duitsland, software-updates en nog veel meer… Model S/X voor Europa en China Al eerder was aangekondigd dat de leveringen van de refresh Model S en X in Europa en China aanstaande zijn. Nu wordt bevestigd dat inderdaad de eerst uitleveringen in voorbereiding zijn voor eind november, begin december. Bestellers worden gevraagd hun aankoop te bevestigen. In China zelfs al de laatste betaling te doen. Mooi als Tesla de leveringen nu eindelijk op gang kan brengen en dat het ook het bestellen van de LR versie straks weer mogelijk wordt. De Model S/X Plaid is wel te bestellen en kent een leveringsdatum tussen december en februari. BBC maakt docu over Elon Musk De BBC heeft een drieluik gemaakt over Elon Musk, onder de titel "The Elon Musk Show". Er komen niet alleen familie en vrienden aan het woord, maar ook de haters. De eerste aflevering is nu te zien. Klik op de afbeelding voor de YouTube versie. Deel twee komt de volgende week en de derde eind oktober. App krijgt weer updates Het tempo van functionaliteiten toevoegen via software-updates zit er weer goed in bij Tesla, zowel voor de auto als voor de app. Dit keer worden er nieuwe functionaliteiten via de app beschikbaar, in combinatie met software versie 2022.36+ in de auto. Met de aankomende winter is het handig dat je bestuurdersportier van de Model 3/Y nu uit het slot kunt laten springen zonder dat hier de deurhendel voor nodig is. Natuurlijk handig als deze vastgevroren zit. Voor deze functie is ook een nieuw icoontje beschikbaar in de widgets of quick-controls. Druk wat langer op de 4 icoontjes onder de afbeelding van de auto en je kan zelf kiezen welke vier widgets je voorkeur hebben of snel een actie uit te voeren. Model Y best verkochte auto Maandelijks verschijnen er overzichten van de best verkopende auto’s (per land). Nu zeggen die staatjes meestal niet zoveel. Want het zijn afgeleverde auto’s en niet de bestelde auto’s. Hoe de OEM zijn logistiek op orde cq. georganiseerd heeft bepaalt natuurlijk de maand van aflevering. Sommige BEV’s hebben inmiddels een wachttijd van meer dan een jaar. De stroom van Tesla’s uit Shanghai is bijvoorbeeld ook niet iedere maand hetzelfde. Hierdoor zijn er enorme fluctuaties tussen de verschillende maanden. Maar het feit dat de Model Y in Duitsland de best verkochte auto in september was, is toch wel een markeerpunt in de autogeschiedenis. Oktober kan een ander beeld laten zien. Maar de grote merken als VW, BMW en Mercedes zien op hun thuismarkt voor het eerst een Tesla-model langszij komen. Ze kunnen zich nog even beroepen op het feit dat ze op jaarbasis meer auto’s verkopen, maar de kans is groot dat Tesla in 2023 BMW en Mercedes ook op deze parameter voorbij gaat. Onderstaande tabel laat de verkoopaantallen in Europa zien in 2022. De meeste Europese markten laten in Q3 een enorme groei zien, met Duitsland en de UK voorop. Als je door Duitsland rijdt merk je het ook wel. Niet zozeer dat je bijzonder veel Tesla’s ziet. Maar het aantal SuC-locaties is explosief aan het stijgen. Ze bereiden zijn voor op een enorme groei in Duitsland. Hoe meer Tesla’s verkocht worden, hoe meer mensen kennismaken met het merk. En als er dan ook nog FSD-functionaliteiten in Europa gaan komen, dan is een Model 3 of Model Y bijna een no-brainer voor kopers in het prijssegment tussen 45.000 en 70.000 euro en de Duitse subsidie mogelijkheden. Variabele tarieven Het zat er natuurlijk aan te komen. Variabele tarieven bij de Superchargers. Na de VS is nu ook Europa aan beurt. Nog niet bij alle SuC’s, maar een aantal bieden nu op verschillende tijdstippen verschillende tarieven aan. Helaas zijn de verschillen niet zo groot en is ook tijd waartussen een lager tarief gegeven wordt niet zo heel interessant voor velen. Maar goed, een begin met dag en nachttarieven is er. Opening nieuw Service Centrum In het hart van Nederland, Utrecht, is een nieuw Service Centrum geopend. Goed om te zien dat Tesla ook het aantal SC’s laat meegroeien met de verkoopaantallen. Nu kom je gelukkig niet zo vaak bij een SC, maar als je er wel moet zijn is het wel handig dat je er een kan kiezen die bij je past. Ik las laatst een mooi verhaal van iemand die een service afspraak gemaakt had voor een draagarm vervanging. Vanwege een vakantie in Italië werd die vervanging even uitgesteld. Alleen op vakantie werd het gekraak van de draagarm wel heel erg. Na een telefoontje werd de service-afspraak voor vervanging onder garantie bij een Service Centrum in Italië uitgevoerd. Netjes toch? Kostenbesparing door USS Verleden week het bericht dat Tesla volledig overstapt op Tesla Vision en Ultra Sonic Censoren voortaan niet meer monteert. Munro heeft uitgerekend wat Tesla dit per auto bespaart. Ze kwamen tot $ 114 per voertuig. Op jaarbasis met een productie van 1,4 miljoen auto’s een substantieel bedrag. Als consument heb je hier in eerste instantie natuurlijk niet zo veel aan zo’n kosten besparing. Ware het niet dat Tesla constant bezig is met het zo efficiënt mogelijk bouwen van de auto. Het adagium “beste onderdeel is geen onderdeel” leidt tot constante innovatie. Dat leidt tot lagere productiekosten. En soms tot een vraagteken? Bij een auto van € 50.000+ mag toch wel…. meegeleverd worden of afgewerkt worden. In hoeverre al die besparingen leiden tot een prijsvoordeel is niet transparant. Misschien waren zonder dit soort innovaties de prijzen nog harder gestegen. Feit is wel dat een Tesla over het algemeen goedkoper is dan zijn concurrenten (bij vergelijkbaar uitrustingsniveau en prestaties). Tesla implementeert HELP In de nieuwe Tesla’s (niet duidelijk vanaf wanneer) wordt HELP geïnstalleerd. Dat staat voor “Hazard Enhanced Location Protocol”. Dit systeem zorgt voor twee dingen in geval van een ongeval en noodsituatie. Enerzijds dat de alarmlichten met een veel hoge frequentie gaan knipperen waardoor ze beter opvallen. Vergelijkbaar met de alarmlichten op een politie-voertuig bijvoorbeeld. En anderzijds dat de auto een signaal afgeeft naar andere systemen zodat in de naderende auto’s gewaarschuwd kunnen worden. Feitelijk zien we dit al in applicaties als Flitsmeister en Waze. Alleen deze krijgen hun informatie via meldingen van andere weggebruikers. FSD Beta Het is al vaker in “blik op de week” aan de orde geweest, maar het tempo waarmee FSD Beta beter en beter wordt is nu steeds overtuigender aan het worden. Met name doordat er steeds meer “menselijk gedrag” zichtbaar wordt in situatie die dit vragen. Hieronder twee YouTubers die ons regelmatig mooie video’s voorschotelen.
Natuurlijk is er nog veel te verbeteren, maar het tempo waarin het nu gaat is wel opvallend. Zeker als straks voor de training van de neurale netwerken niet meer de GPU clusters nodig zijn, maar DOJO dit werk gaat doen. Dan gaat met name de frequentie van de iteratieslagen fors omhoog. Niet de software, maar de training van de neurale netwerken. Want het gaat om steeds meer kleine verbetering die het comfort verhogen en de kans op uitzonderingen (en dus menselijk ingrijpen) verder gaat verlagen. Volgende week komt een weer nieuwe software-versie uit. Volgens Elon een grote update. Wil je alles weten over de uitdagingen en progressie van FSD dan is onderstaande video van Dave Lee een must-see! UNECE vergadering aanstaande Met al deze progressie wordt de roep vanuit China en Europa alleen maar groter. We houden de website van UNECE in de gaten. In november is er een vergadering van de WP29. Vat dit niet op eens moment waarop duidelijk komt over FSD Beta in Europa, maar mogelijk wel informatie over de voortgang. Cybertruck kriebels Dat Giga Texas zich klaar aan het maken is om de Cybertruck te gaan produceren is overduidelijk. We zien natuurlijk heel veel hint aan de buitenkant van het gebouw. Zoals de vorm van de waterbekkens, bloembakken, e.d. Maar ook de berichten dat de IDRA 9.000 ton Gigapress binnenkort geïnstalleerd gaat worden. Deze week zag drone-vlieger Jo Tegtmeyer 2 prototypes van de Cybertruck onder een afdekzeil. Het is natuurlijk niet duidelijk of het prototypes zijn of mock-ups. Het cybertruck silhouet is overduidelijk. Aanstaande woensdag is Q3 Earningscall in Giga Texas, het hoofdkantoor van Tesla. Mogelijk dat de twee mysterieuze cybertruck silhouetten daarmee verband houden.
1 Opmerking
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de komst de Semi, Giga Berlijn viert feest, software-updates, ultrasonic sensor gaat verdwijnen, AI-dag en nog veel meer…. Ultra Sonic Sensors weg Tesla heeft besloten om per direct geen Ultra Sonic Sensors (USS) meer te monteren bij de nieuwe Model 3/Y. De Model S/X volgen in 2023. Tot nu toe heeft een Model 3/Y op de beide bumpers in totaal 12 sensoren die met name bij Park Assist hun dienst bewijzen. Ze zorgen er dan voor dat je op de centimeter nauwkeurig ziet hoeveel (parkeer)ruimte er beschikbaar is en met geluidsignalen wordt gewaarschuwd als er te dicht bij een object gekomen wordt. Het kan zijn dat bepaalde functionaliteiten in het begin nog niet aanwezig zijn. Maar dat is een kwestie van tijd. Meer informatie is hier te vinden. De functionaliteiten van de USS wordt overgenomen door Tesla Vision, dus de 8 camera’s in combinatie met de neurale netwerken en software. Met name het recent gepresenteerde “occupancy netwerk” speelt hierbij een belangrijke rol. Occupancy netwerk Het occupancy-netwerk (“wat-is-in-gebruik-en-wat-niet”) gaat steeds meer centraal staan binnen Tesla Vision. Het blijkt de tot nu toe ontbrekende schakel te zijn! Heel kort door de bocht uitgelegd werk het occupany netwerk als volgt: de 360 graden videostream van de 8 camera’s wordt omgezet naar een 3D wereld (vectorspace) bestaande uit allemaal “blokken”. Stel het voor als een enorme kubus van op de snelweg bijvoorbeeld 120 meter voor de auto, 40 meter achter, 4 meter links, rechts en boven de auto. Deze ruimte is onderverdeeld in denkbeeldige “blokken” van bijvoorbeeld 30 bij 30 centimeter. Op basis van de informatie in de videobeelden wordt per “blok” bepaald of in dit deel van de wereld rondom je Tesla een object zit zonder te moeten weten wat het precies is. En dan ook nog of dat object statisch is of beweegt, inclusief de richting en de snelheid waarmee het beweegt. Op de snelweg wil je ver vooruit kunnen kijken. Dan zijn die “blokken” wat grover en in stadsverkeer of met parkeren wil je met veel meer detail weten wat dichtbij is. Dan zijn die “blokken” kleiner, bijv 10 bij 10 centimeter. Tesla heeft een manier gevonden om variabel om te kunnen gaan met die “blokken” afhankelijk van de rijsnelheid. Bovenop op het occupancy-netwerk zorgen neurale netwerken voor het verrijken van de informatie. Wordt het object herkent, dan zie je een auto of een fietser (labeling). De vrije ruimte wordt voorzien van rijbanen, stoplichten, stoepranden, enz. enz. Het occupancy-netwerk is ook de oplossing voor het probleem dat ze eerder niet opgelost kregen, namelijk het rijden op een parkeerplaats. Toch wel de sleutel voor het beginnen of eindigen van een rit (zonder rijder). Het lijkt alsof de route naar het integreren van parkeersituaties, rijden in de bebouwde kom en de snelweg nu snel gaat komen. Vandaar ook het vertrouwen binnen Tesla dat ze nu echt naar vloot brede FSD beta release kunnen in de VS voor het einde van het jaar. En dus ook hardware-matig besluiten durven te nemen, zoals het weglaten van de ultrasonic sensoren. En misschien ook wel de bedieningshendels in de Model Y/3 voor bijvoorbeeld het kiezen van de rijrichting. Ik verwacht dat we in toekomstige updates een birds eye-view gaan krijgen van de vector beelden direct vanuit het occupany-netwerk. Uiteindelijk is dat veel informatiever dan de huidige sensors. Waarschijnlijk gaan we hier wel een verschil zien tussen auto’s met HW2.5 en HW3, eventueel met wel of niet de FSD software geactiveerd. Meer over het occupancy netwerk is hier te vinden. Ook deze YouTuber legt de werking van dit netwerk nader uit. 10.000 stalls in Europa Opnieuw een mijlpaal voor het Tesla’s Supercharger netwerk. De 10.000ste stall in Europa is geopend. Opvallend is dat 1/5 hiervan in 2022 geplaatst is. Het tempo is moordend. Zeker in Duitsland. Productie en leveringsrecord Q3, toch aandeel TSLA fors onderuit Wederom een productie- en leveringsrecord voor Tesla. Toch zijn er veel vragen, met name over het verschil tussen deze twee. Het verschil is ongeveer 20.000 auto’s, groter dan het ooit geweest is (buiten COVID). Aangezien de meeste auto’s in Shanghai geproduceerd worden gaat het gerucht dat er in China te weinig vraag is. Dit zorgde voor onrust op de beurs en forse koersdalingen. In combinatie met macro-economische omstandigheden een slechte beursweek voor TSLA met circa -16%. Nu Tesla zoveel auto’s kan produceren moeten ze overstappen naar een veel meer gespreide distributie. Het aanbod van vers geproduceerde auto’s in de laatste 2 weken van het kwartaal kunnen niet meer allemaal lokaal verkocht worden zonder buitengewoon hoge kosten (bijv. het geven kortingen). Tesla gaat veel meer spreiden over de landen waar Giga Shanghai aan levert om zo ook de push op het einde van het kwartaal te verminderen. Q4 wordt een bijzonder kwartaal op weg naar 50% YoY groei! Giga Berlijn maakt 2.000 auto’s per week In Grünheide heeft Tesla de mijlpaal bereikt van het produceren van 2.000 Model Y’s per week. Uit een bijeenkomst voor medewerkers kwam naar buiten dat ze op het goede spoor zitten op weg naar 5.000 per week eind 2022 (zonder een 2e shift). Ook het moment van het gaan produceren van andere kleuren dan wit en zwart zou bijna aangebroken zijn. Helaas geen informatie over het monteren van de witte interieur optie. De productie van de aandrijflijn zit ook in de lift. Ze kunnen nog niet voldoende produceren om zelfvoorzienend te zijn, maar ze maken progressie. Een tweede shift in dit deel van de fabriek zit er aan te komen. Het plan is dat ze voor het einde van het jaar de Model Y RWD met een structureel batterijpakket lokaal gaan produceren. Daarnaast zijn ze begonnen met het installeren en kalibreren van de apparatuur voor de 4680 batterijproductie. Klinkt allemaal goed, alleen is het niet helemaal duidelijk welk volume en tijdspad hoort bij al deze mooie ontwikkelingen. Eindelijk is er een leveringsdatum voor de Semi Op 16 november 2017 werd de Semi gepresenteerd met een geplande marktintroductie in 2019. Door het tekort aan batterijen, COVID-19 en andere zaken is de introductie verschoven tot 5 jaar na de initiële onthulling. Maar nu is dus eindelijk een datum genoemd door Elon. Op 1 december krijgt PepsiCo zijn eerste Semi’s. Bij hun hoofdkantoor zijn de megachargers al geïnstalleerd. Het heeft er alle schijn van dat de Semi eenzelfde shockwave in de branche teweeg gaat brengen als destijds de Model S en later de Model 3 bij de auto's. De markt voor zwarte vrachtauto’s gaat op de schop. Waarschijnlijk krijgen bestaande merken het enorm zwaar. Het is niet een kwestie van bestaande modellen ombouwen tot BEV. Het gewicht van de batterijen telt immers mee in het totaal gewicht. Het vraagt om een totaal nieuwe benadering, zeker om de total costs of ownership naar beneden te krijgen. Om het voor transporteurs een no-brainer te maken om over te stappen beschikt de Semi indrukwekkende specificaties welke lang voor onmogelijk werden gehouden voor dit segment. Meer informatie over de Tesla Semi is hier te vinden Software-updates Een aantal van de al eerder in “blik op de week” besproken software-updates zitten in de releasenotes van upgrade 2022.36. Zo wordt het mogelijk om zelf een temperatuur in te stellen om oververhitting van de cabine te voorkomen. De energy-app krijgt veel meer data en geeft inzicht welke functionaliteiten meer energie verbruiken dan ingeschat. Bekijk de volledige releasenotes hier voor meer informatie. Autopilot verder beperkt. Een goed teken? In 2022.36 wordt ook het automatisch invoegen bij een einde rijbaan (samenvoegen van meerdere rijbanen) geschrapt uit de functionaliteit van autopilot. Tesla wordt gedwongen er een puur level 2 systeem van te maken. Alleen rijder ondersteunende systemen en het veranderingen van een rijbaan uitsluitend met bevestiging van de rijder! Overigens is de verwachting dat vanaf januari in Europa tot 130 km/u automatische verandering van de rijbaan wordt toegestaan onder bepaalde omstandigheden (lees op de snelweg). Meer hierover is hier te vinden. Ik ben van mening dat dit een goede beweging is. Laat de wetgever maar duidelijk zijn over wat level 2 mag omvatten. Dat markeert dan een mooi punt van waar uit Tesla hopelijk snel de toestemming krijgt om vanuit die level 2 de FSD Beta software (gefaseerd) te mogen gaan uitrollen in Europa. Dat Tesla de taak heeft de wetgever te overtuigen met data is natuurlijk evident. Mijn inschatting is dat ze best al heel indrukwekkende cijfers kunnen laten zien. Ze hebben immers historische data en kunnen zo de ontwikkelingen in de tijd laten zien. Zeker nu het occupancy netwerkt actief is maken ze gigantische stappen. Het gaat steeds meer om rij-comfort toe te voegen en veiligheid verder vergroten. Linguïstische modellen zorgen voor comfort Wat ik heel bijzonder vond om te zien tijdens AI-dag 2022 was dat ze een briljante oplossing gevonden hebben om complexe situaties zo menselijk mogelijk te laten aanvoelen. Ze hebben goed gekeken naar wat in wereld van de spraak- en taalherkenning gebeurt met linguïstische modellen. Computers bijvoorbeeld een taal correct leren spreken en ook nog begrijpen om te kunnen samenvatten, vertalen, e.d. is ook een wetenschap op zichzelf. Tijdens AI-dag hebben ze uitgelegd hoe ze een soort zin vormen van losse bouwstenen om te bepalen hoe de auto zich door het verkeer beweegt in een bepaalde situatie. Kijk hier vanaf 1:27:00. Hiermee worden allemaal losse situaties cq bouwstenen, zoals een overstekende voetganger, een bocht naar links, het kiezen van de juiste rijbaan en een aankomende auto die voorrang moet krijgen in één geheel benadert. Eén zin met de juiste leestekens en klemtonen in plaats van allemaal losse woorden. De voetganger moet zich veilig voelen bij het oversteken en de naderende auto moet niet hoeven af te remmen omdat hij voorrang heeft. IDRA press voor Cybertruck in de VS Het Italiaanse IDRA liet weten dat ze de Gigapress voor de Cybertruck uitvoerig getest hebben. Eerder in het jaar hebben we hier beelden van gezien. Inmiddels is de pers weer gedemonteerd en verscheept naar de VS. De verwachting is dat de komende week de Gigapress arriveert bij Giga Texas. Dan kan het assembleren beginnen en hopelijk zien we dan voor het einde van het jaar het eerste bewijs van de proef-productie van de gietstukken voor de Cybertruck. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |