TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

Blik op de week (#16)

23/4/2022

0 Comments

 
In deze blik op week aandacht voor “connector gate”, de earningscall, heropening Giga Shanghai, Nederlands bedrijf in de top 15 bij XPRIZE en nog veel meer.
 
Mobile connector
Elon liet via Twitter weten dat ze de mobile connector niet meer standaard gaan meeleveren bij iedere auto besteld na 17 april j.l.. Hij is wel los te bestellen in de Tesla store voor $ 200. De actie en vooral de reacties op social media lijken veel op wat we eerder bij vergelijkbare Apple besluiten gezien hebben. Het wordt al “connector gate” genoemd. Is het een storm in een glas water? 
 
De actie van Tesla is gebaseerd op hun data waaruit blijkt dat de mobiele connector nauwelijks gebruikt wordt. Voor mijn gevoel ligt hij in de auto voor het geval ik persé moet laden op een locatie waar een laadpaal of een snellader niet voor handen is. Ik heb een Tesla Wall connector thuis en deze hing al voordat ik mijn Tesla geleverd kreeg.
 
Mocht je voor het kunnen laden op bijvoorbeeld een camping of bij een vakantiehuisje, of thuis zolang je nog geen laadpaal hebt, kan je er voortaan voor $ 200 er een kopen. Nu wel overigens wel inclusief verschillende adapters. De een zal het een goed besluit vinden want het voorkomt een hoop verspilling en voor de ander onvoorstelbaar dat je hier extra voor moet betalen.
Foto
Shanghai weer open
Na een dikke drie weken sluiting is Giga Shanghai weer met de productie begonnen. Van de normale drie shifts is er nu maar één shift aanwezig. Deze 8.000 personeelsleden moeten in de fabriek blijven slapen. Het is afwachten of ook alle toeleveranciers hun productie weer kunnen op starten. Maar het is in ieder geval positief dat er weer gewerkt mag worden. Team Shanghai zal er alles aan doen om de gemiste productie in de resterende maanden goed te maken. Tijdens de Earningscall werd aangegeven dat ze nog steeds uitgaan van een 50%+ groei voor de totale Tesla jaarproductie (1,5 miljoen).
Productie in Berlijn naar 1.000 auto’s per week
Giga Berlijn is ook al volop aan het produceren. Elon gaf tijdens de Q1 Earningscall aan dat ze speciale teams hebben om het versnellen van het productieproces te ondersteunen. Ze hebben natuurlijk geleerd van Shanghai. Eind april verwacht men al op 1.000 auto’s per week te zitten en over 9 tot 12 maanden op 5.000 auto’s per week. De productie in Giga Texas is ook begonnen en ook daar zal met een vergelijkbare snelheid de productie verhoogd worden.
Earnings Q1 2022
We wisten natuurlijk al dat de productie en verkoopaantallen over Q1 2022 de stijgende lijn voortzet. Nu zijn hier ook de financiële cijfers aan toegevoegd. Het waren (wederom) indrukwekkende cijfers met een jaar-over-jaar groei van nagenoeg alle parameter. De operationele marge is voor de auto-industrie (op deze schaal) ongekend. Alleen Solar blijft wat achter. Dat komt hoofdzakelijk door componenttekorten en logistieke uitdagingen. Dit zal zich op termijn weer herstellen.
 
Een leuke grafiek in het Q1 rapport was het aantal orders de dag na de Superbowl finale! Er is door andere merken enorm veer reclame gemaakt voor EV’s. En die hebben hier een flinke som geld voor neergelegd. De grafiek liet zien dat Tesla de dag na de Superbowl een enorme piek hadden in het aantal bestellingen.
Tijdens de Q&A een paar interessante nieuwtjes
We zijn inmiddels gewend aan het feit dat interviews en product-presentaties meestal geen grote onthullingen meer kennen. Meestal zijn er veel geruchten vooraf en hint Elon al naar een bepaalde richting. Later volgt dan een bevestiging. Tijdens de Earningscall was dat niet anders. Hieronder een overzicht van de highlights:
  • De resultaten van Q1 zijn gebaseerd op de verkoopprijzen van voor de doorgevoerde prijsstijgingen. Gelet op de levertijden is de huidige verkoopprijs een inschatting van de (grondstof)kosten over een paar maanden. Ze denken dat er geen verhogingen meer nodig zijn, maar sluiten het ook het niet uit. De macro-economische situatie hebben ze natuurlijk niet in de hand.
  • De Cybertruck gaat in 2023 in productie.
  • De dedicated-robotaxi zal in 2023 tijdens een apart event onthuld worden. De start van de massaproductie is voorzien voor 2024. Het wordt een voertuig zonder stuur en pedalen. Op andere vragen over robotaxi werd niet ingegaan. Elon is er dus zeker van dat FSD in 2022 (in de VS) naar de hele vloot uitgerold is en dat het legalisatieproces door overheden kan beginnen.
  • Met 1 miljoen auto’s per jaar staat Tesla pas aan het begin van de reis op weg naar 20 miljoen voertuigen. Dat robotaxi hier een belangrijke rol in gaat spelen wordt nu wel langzaam duidelijk.
  • De 4680 batterij productie ligt op schema. Ze verwachten in Q3/Q4 op massavolume te zitten in Fremont en Texas. In Berlijn tegen die tijd een opstart van de productie. Ze hebben voldoende 2170 batterijen voor de productiedoelstellingen voor dit jaar.
  • Het is nog steeds de verwachting dat ze de tijdens battery-day gepresenteerde prestatie- en efficiencydoelstellingen binnen de 5 jaar gaan halen.
  • Ze zien geen reden om af te stappen van de 400 volt-architectuur voor de huidige modellen. De voordelen van 800 volt komen alleen bij voertuigen als een cybertruck of een Semi tot zijn recht. Dus mogelijk zien we dat daar terug. Voor de robotaxi zijn er totaal geen voordelen.
TED interview
Het hele interview van Chris Anderson met Elon Musk is online verschenen.
Op Twitter een overzicht van  Alex & Books met een de top 25 interviews met Elon Musk door de jaren heen. Elon bevestigde dat het een mooie lijst is! Klik hier of op de tweet hieronder, om naar Twitter te gaan.
Foto
The Boring Company
Het tunnelboorbedrijf TBC (The Boring Company) is nog steeds in zijn startupfase. Na een proof of concept tunnel in Hawthorne (bij SpaceX) is in Las Vegas het eerste deel van een loop-systeem operationeel. Deze week werd bekend dat ze $ 675 miljoen aan investeringen hebben opgehaald. Als je geloofd in de toekomst welke Musk voor ogen heeft wordt het graven van tunnels op termijn een lucratieve business.
Foto
Net als bij alle andere bedrijven van Elon Musk staat het schaalbaar krijgen van het productieproces om hiermee kosten te verlagen centraal. Zo ook bij het ontwikkelen van een tunnelboor machine. Deze heet Prufrock. Prufrock onderscheidt zich op verschillende manieren van anderen met als doel op termijn in een hoog tempo tegen lage kosten tunnels te kunnen aanleggen. Prufrock begint bovengronds (binnen 48 uur na aankomt op de locatie begint het boren) en graaft zichzelf naar beneden. Er hoeft dus niet eerst een bouwput gemaakt te worden. Bovendien vindt de bediening van Prufrock bovengronds plaats. Neem eens een kijkje op de informatieve website.
 
Als in 2024 de massaproductie van de robotaxi’s op gang komt zal het snel duidelijk worden welke voordelen deze tunnels gaan krijgen om gepersonaliseerd en snel mensen in grote en drukke steden te kunnen verplaatsen. Gepersonaliseerd wil zeggen dat je alleen in een Robotaxi zit en ook alleen stopt op de plaats van bestemming en dus niet op allerlei tussenstations: point-to-point. FSD/Robotaxi en The Boring Company horen onlosmakelijk bij elkaar en vanaf 2024/2025 gaan we pas echt zien wat dit voor de toekomst gaat betekenen.
Tesla Rap
De Nederlandse artiest Hans Glock heeft een rap uitgebracht over zijn Tesla als een parodie op verslaggever Herman Sandman en zijn Model 3 acceleratie test in 2019.  
XPRIZE
Het is 18 maanden geleden dat de Carbon Removal Competition, georganiseerd door XPRIZE en de Musk Foundation, van start ging. De jury heeft bepaald dat nu de eerste 15 teams elk $ 1 miljoen zullen ontvangen. Uiteindelijk ontvangen de drie beste teams $ 10 miljoen, $ 20 miljoen en $ 50 miljoen voor respectievelijk de derde-, tweede- en hoofdprijswinnaars. De wedstrijd duurt vier jaar en de winnaars worden in 2025 bekend gemaakt. We mogen trots zijn dat in de lijst van 15 initiatieven in de categorie AIR ook een Nederlands bedrijf staat: Carbyon!
Megapack Factory
Al eerder het bericht gedeeld dat Tesla een dedicated productielocatie voor Megapacks aan het bouwen is in Lathop, California. In april 2021 begonnen en in februari 2022 was het gebouw klaar. Inmiddels is men bezig met het opstarten van de productie. Megapacks staan mogelijk nog meer dan de BEV’s en zonnepanelen met powerpacks centraal in de energietransitie. Zeker nu er op grote schaal geïnvesteerd wordt in zonne- en/of windparken en de opslag van energie. Elon heeft altijd al gezegd dat Tesla Energy minstens zo groot wordt, zo niet groter, dan Tesla Cars.
0 Comments



Leave a Reply.

    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan 
    Follow @TeslamagazineNL

    Archieven

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019

    Categorieën

    All
    Algemeen

    RSS Feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2023
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires