TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

Laat de updates maar komen...

31/10/2019

1 Comment

 
De goede cijfers van Tesla over Q3 gaven de aandelen TSLA een push omhoog en zorgde in de media voor veel positieve aandacht. Ondanks het "geweld" van Q3, ook deze week weer voldoende Tesla-nieuws!
Foto
 Highlights van deze week
  • De Model X krijgt nieuwe voorstoelen
  • Volgens de configurator wordt de SR+ pas in februari 2020 geleverd. Dual en performance wel nog in december! 
  • Er zijn 10 boten vol met Tesla's onderweg naar ondermeer Europa en Azië. Q4 gaat voor nog mooiere cijfers zorgen.   
  • In de VS gaat per 1-11 de FSD prijs met $ 1.000 om hoog. Europa volgt bij een grote release binnen de FSD-suite (zie ook hieronder) 
  • Topgear zou de Model S Performance niet goed hebben ingesteld en hiermee de Taycan Turbo S net een nipte voorsprong geven op de 0-100 sprint en de kwart-mijl. Met een juiste instelling (o.a. launchemode) zou het net omgedraaid moeten zijn. Elon twittert: we zullen de Model S Performance over-the-air 50HP piekvermogen meer geven. Is de marge wat groter! 

Lekker warm
Deze week was ook weer de eerste nachtvorst van dit seizoen in Nederland. Ik denk voor velen de eerste keer om in een voorverwarmde auto in te stappen en zonder te krabben te kunnen vertrekken. Heerlijk! Kost natuurlijk wel extra energie. Dit kan je overigens beperken door de batterij vooraf op te warmen middels een laadsessie tot vlak voor vertrek. Bij de volgende firmware=update komt hier een handige instelling voor. Misschien moet je voor je vertrek wel even de camera's rondom schoonvegen om meldingen op het scherm te voorkomen dat bepaalde functies tijdelijk niet beschikbaar zijn. Meer tips voor het rijden in de seizoenen zijn hier te vinden.  

Over-the-air
Wat mij het meeste verbaasde de afgelopen week en misschien ook wel het best aangeeft waarom Tesla echt anders is dan alle anderen in de markt, is de aanstaande 5% vermogens update voor de Model 3 en 3% voor de S en X. Het is voor de Model 3 al de tweede vermogenstoename. Het gaat mij niet over het percentage. Maar gewoon over het feit dat de auto steeds beter wordt voor bestaande klanten. Beter dan je hem kocht! Dus niet zoals alle anderen merken zouden doen: modeljaar 2020 is 0,1 sneller, kan 50 km verder en kan sneller opladen. Neen, alle modellen/uitvoeringen waar het technisch bij kan, profiteren. Nu las ik deze week een engelstalige post van iemand die het omdraaide: ik eis dat de auto beter wordt, daar heb ik voor betaald en dat was de reden dat ik voor een Tesla gekozen heb. Tja, zit ook wel wat in. Maar eisen gaat wat mij betreft te ver. Maar hoe dan ook, Tesla blijft sleutelen aan de beleving die de auto je geeft. Of het nu gaat over de in-car-entertainment of de driveability. En er zit nog veel moois aan te komen. Zeker voor de FSD kopers.

FSD onzin?
De FSD kopers krijgen stapje voor stapje steeds meer functionaliteit. Ik hoor mensen praten of schrijven dat ze de FSD aanschaf onzin vinden. Ik denk dat deze discussie een beetje "vervuild" wordt door de Model 3 rijders die de auto niet in eigen bezit hebben. Een FSD aanschaf doe je als leaserijder in principe niet als investering, maar voor functionaliteiten in de relatief korte leaseperiode. Je kijkt dan natuurlijk naar wat nu kan en de snelheid waarmee de innovatie gaat. Dan is een leasetermijn mogelijk wat kort in relatie tot de investering/bijtelling. En de echte eigenaar van de auto gaat straks lachen met de door jou gedane investering. Elon heeft al een keer getweet dat er gewerkt wordt aan een licentievariant voor de FSD-software voor een bepaalde periode (een soort Software as a Service). Of die er ook daadwerkelijk komt, is de vraag. Maar het klinkt wel logisch en zou zo maar na de "feature-complete fase" beschikbaar kunnen komen. Alle extra omzet uit de verkoop van software is omzet zonder extra kosten. Tesla was al de grootste in software in de automobielindustrie en zal dit verder willen uitbouwen.   

Snoepjeswinkel
Heb je een Tesla met de FSD-optie, dan zijn de komende jaren net alsof je in een "snoepjeswinkel" leeft. Bij iedere pop-up dat er een update beschikbaar is, ga je snel op zoek naar de release notes. Maakt de FSD-software deze keer kleine stapjes of grote sprongen? De eerste ritten na de update kijken en voelen wat beter gaat dan een paar dagen geleden. Soms misschien qua gevoel een stapje terug of is het wat onwennig. Maar wat als....
  • de nieuwe FSD-computer door de software wordt aangesproken om full-hd beelden te gaan verwerken  
  • je bericht krijgt voor de retrofit van de FSD-computer (als je niet laatste versie hebt) 
  • hij in de file met NoA aan iets naar links stuurt om een achteropkomende motor ruimte te geven
  • je in file-verkeer niet meer om de 20 sec. je stuur hoeft aan te raken 
  • de mid-speed-autonomy functionaliteiten als stoplichtherkenning wordt toegevoegd
  • hij opeens een rotonde probleemloos kan nemen
  • hij zelf verkeersborden en matrixborden leest en correct toepast 
  • op de snelweg inhalen en afslaan zonder bevestiging wordt toegestaan
  • je aanwezigheid op de voorstoel via de sensor in de stoel en de in-car camera wordt gecontroleerd en het niet meer nodig is het stuur periodiek aan te raken op de snelweg 
  • Smart Summon in Nederland wordt toegestaan
  • Autopark beschikbaar komt in Nederland
  • de visualisaties weer een stap maakt en nog meer laat zien wat de auto waarneemt en op anticipeert
  • hij netjes stopt voor een zebrapad waar iemand aanstalten maakt om over te steken
  • hij afremt voor verkeersdrempels en gaten in de weg ontwijkt (voor onze Belgische vrienden :-) ) 
  • hij met NoA aan zelf ruimte maakt voor een aankomende ambulance
  • high-speed-autonomy mag op de Nederlandse snelwegen (met indirecte supervisie) en je dus kan Netflixen of appen
  • hij probleemloos met veel fietsers en voetgangers in het verkeer omgaat
  • midrange-speed-autonomy in Nederland wordt vrijgegeven 
  • de robottaxi-app gelanceerd wordt 
  • full=self-driving een feit is.  

Heerlijk toch, als dit de stapjes/stappen zijn de komende maanden?  In EMT (Elon Musk Time) is in principe eind 2020 technisch gezien alles voor FSD beschikbaar en aantoonbaar veiliger dan zelf de auto besturen. Hoe lang de fase van feature-complete tot full-self-drving daadwerkelijk gaat duren is natuurlijk niet bekend. Ook omdat er verschillen zullen ontstaan in de adoptiesnelheid tussen regio's, landen en/of continenten. Europa zal helaas niet voorop lopen ben ik bang. Maar van de andere kant, als er één schaap over de dam is volgen er meer. Misschien gaan we met z'n alleen nog wel een keer naar het Malieveld om FSD "te eisen" vanwege de veiligheid of het verbieden van door mensen bestuurde auto's op de snelweg!  
1 Comment
Michelt3
3/11/2019 17:38:02

Je laatste zin is dichterbij dan veel mensen denken. 4 jaar geleden was het verbieden van door mensen bestuurde auto's pure speculatie, nu is het bijna een reële mogelijkheid. De ontwikkelingen gaan snel!
Zodra FSD volledig werkt en veiliger blijkt dan handmatig besturen, zullen verzekeraars gaan differentiëren qua premies. En wordt FSD de norm voor leasebedrijven.

Reply



Leave a Reply.

    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan 
    Follow @TeslamagazineNL

    Archieven

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019

    Categorieën

    All
    Algemeen

    RSS Feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2023
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires