De goede cijfers van Tesla over Q3 gaven de aandelen TSLA een push omhoog en zorgde in de media voor veel positieve aandacht. Ondanks het "geweld" van Q3, ook deze week weer voldoende Tesla-nieuws! Highlights van deze week
Lekker warm Deze week was ook weer de eerste nachtvorst van dit seizoen in Nederland. Ik denk voor velen de eerste keer om in een voorverwarmde auto in te stappen en zonder te krabben te kunnen vertrekken. Heerlijk! Kost natuurlijk wel extra energie. Dit kan je overigens beperken door de batterij vooraf op te warmen middels een laadsessie tot vlak voor vertrek. Bij de volgende firmware=update komt hier een handige instelling voor. Misschien moet je voor je vertrek wel even de camera's rondom schoonvegen om meldingen op het scherm te voorkomen dat bepaalde functies tijdelijk niet beschikbaar zijn. Meer tips voor het rijden in de seizoenen zijn hier te vinden. Over-the-air Wat mij het meeste verbaasde de afgelopen week en misschien ook wel het best aangeeft waarom Tesla echt anders is dan alle anderen in de markt, is de aanstaande 5% vermogens update voor de Model 3 en 3% voor de S en X. Het is voor de Model 3 al de tweede vermogenstoename. Het gaat mij niet over het percentage. Maar gewoon over het feit dat de auto steeds beter wordt voor bestaande klanten. Beter dan je hem kocht! Dus niet zoals alle anderen merken zouden doen: modeljaar 2020 is 0,1 sneller, kan 50 km verder en kan sneller opladen. Neen, alle modellen/uitvoeringen waar het technisch bij kan, profiteren. Nu las ik deze week een engelstalige post van iemand die het omdraaide: ik eis dat de auto beter wordt, daar heb ik voor betaald en dat was de reden dat ik voor een Tesla gekozen heb. Tja, zit ook wel wat in. Maar eisen gaat wat mij betreft te ver. Maar hoe dan ook, Tesla blijft sleutelen aan de beleving die de auto je geeft. Of het nu gaat over de in-car-entertainment of de driveability. En er zit nog veel moois aan te komen. Zeker voor de FSD kopers. FSD onzin? De FSD kopers krijgen stapje voor stapje steeds meer functionaliteit. Ik hoor mensen praten of schrijven dat ze de FSD aanschaf onzin vinden. Ik denk dat deze discussie een beetje "vervuild" wordt door de Model 3 rijders die de auto niet in eigen bezit hebben. Een FSD aanschaf doe je als leaserijder in principe niet als investering, maar voor functionaliteiten in de relatief korte leaseperiode. Je kijkt dan natuurlijk naar wat nu kan en de snelheid waarmee de innovatie gaat. Dan is een leasetermijn mogelijk wat kort in relatie tot de investering/bijtelling. En de echte eigenaar van de auto gaat straks lachen met de door jou gedane investering. Elon heeft al een keer getweet dat er gewerkt wordt aan een licentievariant voor de FSD-software voor een bepaalde periode (een soort Software as a Service). Of die er ook daadwerkelijk komt, is de vraag. Maar het klinkt wel logisch en zou zo maar na de "feature-complete fase" beschikbaar kunnen komen. Alle extra omzet uit de verkoop van software is omzet zonder extra kosten. Tesla was al de grootste in software in de automobielindustrie en zal dit verder willen uitbouwen. Snoepjeswinkel Heb je een Tesla met de FSD-optie, dan zijn de komende jaren net alsof je in een "snoepjeswinkel" leeft. Bij iedere pop-up dat er een update beschikbaar is, ga je snel op zoek naar de release notes. Maakt de FSD-software deze keer kleine stapjes of grote sprongen? De eerste ritten na de update kijken en voelen wat beter gaat dan een paar dagen geleden. Soms misschien qua gevoel een stapje terug of is het wat onwennig. Maar wat als....
Heerlijk toch, als dit de stapjes/stappen zijn de komende maanden? In EMT (Elon Musk Time) is in principe eind 2020 technisch gezien alles voor FSD beschikbaar en aantoonbaar veiliger dan zelf de auto besturen. Hoe lang de fase van feature-complete tot full-self-drving daadwerkelijk gaat duren is natuurlijk niet bekend. Ook omdat er verschillen zullen ontstaan in de adoptiesnelheid tussen regio's, landen en/of continenten. Europa zal helaas niet voorop lopen ben ik bang. Maar van de andere kant, als er één schaap over de dam is volgen er meer. Misschien gaan we met z'n alleen nog wel een keer naar het Malieveld om FSD "te eisen" vanwege de veiligheid of het verbieden van door mensen bestuurde auto's op de snelweg!
1 Opmerking
Michelt3
3/11/2019 17:38:02
Je laatste zin is dichterbij dan veel mensen denken. 4 jaar geleden was het verbieden van door mensen bestuurde auto's pure speculatie, nu is het bijna een reële mogelijkheid. De ontwikkelingen gaan snel!
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |