TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

Stilte voor de storm!

25/10/2019

0 Comments

 
Met Elon een paar dagen offline, begon de week voor wat betreft Tesla-nieuwtjes, wat rustig. Maar dat bleek stilte voor de storm! 
Foto
Model Y
Op twitter een fotocollage van de 4 gespotte Model Y kleuren tot nu toe. Allemaal met zwarte lijsten rondom de deurstijlen, spiegels, deurgrepen, richtingaanwijzers, e.d. Kan me bijna niet voorstellen dat ze een chrome en een niet-chrome-versie gaan leveren. Maar op een trailer is toch Model Y's gezien met Chrome-onderdelen. Deze model Y's hadden ook nieuwe LM-velgen. Mogelijk dat deze onder de nieuwe Aero-deksel zitten. Er zijn ook al versies gezien met de nieuwe 20 inch grijze performance wielen.  Midden van het jaar 2020 moet de Y in massa geproduceerd worden  (>1000 p/w) in Fremont en Shanghai. 
​​
Foto
 Q4 leveringen gaan beginnen!
De eerste 3 weken van oktober zijn er nauwelijks afleveringen van nieuwe Tesla's geweest. Alle "direct beschikbare versies" zijn weg. Ook bij 2e hands zag ik deze week geen enkele Tesla (S,3 of X) te koop staan. Vraag genoeg! Maar er zijn weer boten onderweg naar Zeebrugge. En veel! Vanaf volgende week gaat het afleveringsfeest weer beginnen. Zal dan wel doorlopen tot het einde van het jaar. Er hoeven in ieder geval geen Model 3 SR+ meer naar China. Hoeveel Tesla Model 3 zullen er op 31-12-2019 om 18.00 uur op Nederlands kenteken staan! Iemand zin om een poll te organiseren?

Ontwikkel-frame autonoom rijden
Deze week ook berichten dat de United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) een ontwikkelframe gemaakt heeft waarbinnen de manier hoe FSD-functies in auto's werken, geëvalueerd kan worden. Hierdoor zou de weg naar full-autonomy versoepeld en vooral versneld kunnen worden. Het framework is gemaakt door een werkgroep werkend in opdracht van de UNECE met een vertegenwoordiging uit alle werelddelen (waaronder China en VS) om zo naar wereldwijde standaarden te komen. Op korte termijn zou dan bijvoorbeeld de 5 seconde-regel bij een rijbaanwisseling naar 15 seconden kunnen gaan. Op deze pagina wordt dit frame-work nader uitgelegd. Ook RDW-medewerkers zijn er bij betrokken. Op YouTube geeft vlogger Steven Peeters regelmatig updates over hoe de EU-regelgeving m.b.t. autonoom rijden in elkaar zit en hoe hij dit probeert te beïnvloeden. Klik hier voor zijn recente upload. 
Nieuws uit de Q3 Earningscall
​Het was natuurlijk ook de week van de schitterende kwartaalcijfers voor Tesla. Het maakte meer dan duidelijk dat het binnen Tesla niet alleen gaat over EV’s, maar ook over zonnepanelen en energie-opslag. Maar daar wil ik niet over hebben. 
 
Laten we inzomen op wat wij als Tesla-rijder kunnen opmaken uit de Earningscall over Q3:
  • 5% toename van de power voor Model 3 en 3% voor de S en X. 
  • Voor de SR+ sneller laden bij de SuC (was gemaximeerd op 100 kW).  
  • Voor de LR AWD een range toename van bijna 25 km. De SR+ krijgt ook een range toename. Bij de volgende firmware update weten meer.
  • In firmware 2019 32.12.4 zit naast de powertoename ook een one-pedal-drive-mode (nog meer regenereren en nu tot bijna stilstand) en de mogelijkheid om het opladen pas te stoppen vlak voor het vertrek (eindtijd instellen). Hierdoor vertrek je met een opgewarmde batterij en met die warmte kan je de cabine weer verwarmen. Kijk voor meer info naar mijn tip in het onderdeel “Winter”.
  • De Model Y komt eerder (zomer 2020 in de VS) en zal ook in Shanghai gemaakt gaan worden. 
  • Productiestart Model 3 en Y in Europa zal in 2021 zijn. Nog dit jaar wordt de locatie definitief. 
  • De Semi zal in 2020 in kleine aantallen in de VS geleverd gaan worden. 
  • Elon sluit niet uit dat Tesla-technologie (aandrijflijn en/of FSD) op termijn ook zijn weg gaat vinden naar andere automerken. 
  • De Tesla Pick-up onthulling staat nog steeds voor november op het programma. Elon noemt het een cybertruck.
  • Binnenkort de eerste update van Smart Summon na de initiële release met de ervaringen verwerkt van de meer dan 1 miljoen keer gebruik. Wat een aantallen in zo’n korte tijd en dat alleen nog maar in de VS! 
  • Een groot deel van de winst van Tesla komt op het conto van de software-verkoop (zie blog) en dit zal verder groeien bij het ontwikkelen van FSD. 
 
Elon gaf aan dat hij verwacht dat de Model Y beter gaat verkopen dan de Model S, 3 en X samen! De Model Y wordt beter dan SEX!
Bron: E for Electric
De route naar FSD!
Elon Musk heeft een eigen route naar full-self-driving. Een belangrijke term is “feature-complete”. Je rijdt dan van thuis naar het werk in principe zonder interventies, maar wel met supervisie. Je moet dus blijven opletten. Elon heeft het over 3 niveaus van autonoom rijden (use-cases) die in bijvoorbeeld je woon-werk verkeer rit kunnen voorkomen:
  • low-speed autonomy: geïmplementeerd met Smart Summon (in de VS) en gaat over het rijden op een parkeerplaats. Binnenkort ook Smart Parking. In beide gevallen met supervisie op afstand. 
  • intermediate-speed autonomy: vol in ontwikkeling onder andere met het herkennen van stoplichten en verkeersborden.
  • high-speed autonomy: geïmplementeerd op de snelweg met Navigate-on-autopilot (NoA)
In alle niveaus zit natuurlijk het anticiperen op de omgeving en het gedrag van andere weggebruikers. 
 
De eerste fase in het tijdspad is afronding van “feature-complete”. Voor het einde van 2019 beschikbaar voor de deelnemers aan het Early Access programma. In 2020 komt FSD als “feature-complete” beschikbaar voor de FSD-kopers, inclusief retrofit van de FSD-computer. In de “feature-complete” fase kan je Tesla met FSD dus in alle drie de niveaus/use cases van autonomy zelf rijden, maar is wel altijd onder directe supervisie en kan interveniëren noodzakelijk zijn. In deze fase blijft de rijder van de auto verantwoordelijk. 
 
De volgende fase is de fase dat Tesla denkt dat supervisie en interventie-mogelijkheid niet meer noodzakelijk is, maar er is nog niet genoeg data om de wetgevers te overtuigen. Dit is de fase waarin het neurale netwerk in een ongelooflijk tempo gaat leren. We hebben dit de afgelopen maanden zien gebeuren op de snelweg, nu in de VS op de parkplaats en de in de loop van 2020 wereldwijd, dus in stedelijke omgevingen. Op low-speed en high-speed zal dit aantonen eerder bereikt worden dan bij de intermediate-speed. De berijder van de auto is ook in deze fase nog altijd zelf verantwoordelijk. Elon denkt dat ook deze fase in 2020 afgerond kan worden. Ambitieus, maar hij kent de technologie en de omvang van de data!
 
De derde en laatste fase is de meest onzekere. Dat is fase dat ook de wetgever van mening is dat supervisie en directe interventie-mogelijkheid niet meer nodig zijn. Ook dat kan in de fasering gaan van eerst toestaan op low-speed, dan op high-speed en tot slot ook op intermediate speed. Bij low-speed hoeft dan ook niet meer iemand in de auto te zitten of op afstand op te letten. Om high-speed autonomy zonder inzittenden te hebben, moet natuurlijk ook intermediate gelegaliseerd zijn. Naast de fasering kunnen er natuurlijk ook regionale verschillen zijn. Welke regio of land zal als eerste volledig autonoom rijden gaan toestaan? In deze fase is dus ook niet meer de rijder verantwoordelijk, maar de auto. Is dit de eigenaar van de auto of is dit de leverancier van de auto? Dat de aansprakelijkheid en hiermee de verzekering geregeld moet zijn maakt natuurlijk onderdeel uit van de legalisering door de wetgever. 
 
Dat Tesla als hard op weg is, laat het Tesla Vehicle Safety Rapport over Q3 zien. De kans op een ongeluk in een Tesla met autopilot aan is 9x kleiner dan in een auto zonder deze voorziening. Zitten natuurlijk wat haken en ogen aan een dergelijke 1 op 1 vergelijking, aangezien de data van auto’s zonder AP anders geregistreerd worden en dat AP alleen op de autoweg in gebruik is. Maar dan nog, de cijfers gaan de goede kant op!  ​
0 Comments



Leave a Reply.

    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan 
    Follow @TeslamagazineNL

    Archieven

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019

    Categorieën

    All
    Algemeen

    RSS Feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2023
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires