Met Elon een paar dagen offline, begon de week voor wat betreft Tesla-nieuwtjes, wat rustig. Maar dat bleek stilte voor de storm! Model Y Op twitter een fotocollage van de 4 gespotte Model Y kleuren tot nu toe. Allemaal met zwarte lijsten rondom de deurstijlen, spiegels, deurgrepen, richtingaanwijzers, e.d. Kan me bijna niet voorstellen dat ze een chrome en een niet-chrome-versie gaan leveren. Maar op een trailer is toch Model Y's gezien met Chrome-onderdelen. Deze model Y's hadden ook nieuwe LM-velgen. Mogelijk dat deze onder de nieuwe Aero-deksel zitten. Er zijn ook al versies gezien met de nieuwe 20 inch grijze performance wielen. Midden van het jaar 2020 moet de Y in massa geproduceerd worden (>1000 p/w) in Fremont en Shanghai. Q4 leveringen gaan beginnen! De eerste 3 weken van oktober zijn er nauwelijks afleveringen van nieuwe Tesla's geweest. Alle "direct beschikbare versies" zijn weg. Ook bij 2e hands zag ik deze week geen enkele Tesla (S,3 of X) te koop staan. Vraag genoeg! Maar er zijn weer boten onderweg naar Zeebrugge. En veel! Vanaf volgende week gaat het afleveringsfeest weer beginnen. Zal dan wel doorlopen tot het einde van het jaar. Er hoeven in ieder geval geen Model 3 SR+ meer naar China. Hoeveel Tesla Model 3 zullen er op 31-12-2019 om 18.00 uur op Nederlands kenteken staan! Iemand zin om een poll te organiseren? Ontwikkel-frame autonoom rijden Deze week ook berichten dat de United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) een ontwikkelframe gemaakt heeft waarbinnen de manier hoe FSD-functies in auto's werken, geëvalueerd kan worden. Hierdoor zou de weg naar full-autonomy versoepeld en vooral versneld kunnen worden. Het framework is gemaakt door een werkgroep werkend in opdracht van de UNECE met een vertegenwoordiging uit alle werelddelen (waaronder China en VS) om zo naar wereldwijde standaarden te komen. Op korte termijn zou dan bijvoorbeeld de 5 seconde-regel bij een rijbaanwisseling naar 15 seconden kunnen gaan. Op deze pagina wordt dit frame-work nader uitgelegd. Ook RDW-medewerkers zijn er bij betrokken. Op YouTube geeft vlogger Steven Peeters regelmatig updates over hoe de EU-regelgeving m.b.t. autonoom rijden in elkaar zit en hoe hij dit probeert te beïnvloeden. Klik hier voor zijn recente upload. Nieuws uit de Q3 Earningscall Het was natuurlijk ook de week van de schitterende kwartaalcijfers voor Tesla. Het maakte meer dan duidelijk dat het binnen Tesla niet alleen gaat over EV’s, maar ook over zonnepanelen en energie-opslag. Maar daar wil ik niet over hebben. Laten we inzomen op wat wij als Tesla-rijder kunnen opmaken uit de Earningscall over Q3:
Elon gaf aan dat hij verwacht dat de Model Y beter gaat verkopen dan de Model S, 3 en X samen! De Model Y wordt beter dan SEX! De route naar FSD!
Elon Musk heeft een eigen route naar full-self-driving. Een belangrijke term is “feature-complete”. Je rijdt dan van thuis naar het werk in principe zonder interventies, maar wel met supervisie. Je moet dus blijven opletten. Elon heeft het over 3 niveaus van autonoom rijden (use-cases) die in bijvoorbeeld je woon-werk verkeer rit kunnen voorkomen:
De eerste fase in het tijdspad is afronding van “feature-complete”. Voor het einde van 2019 beschikbaar voor de deelnemers aan het Early Access programma. In 2020 komt FSD als “feature-complete” beschikbaar voor de FSD-kopers, inclusief retrofit van de FSD-computer. In de “feature-complete” fase kan je Tesla met FSD dus in alle drie de niveaus/use cases van autonomy zelf rijden, maar is wel altijd onder directe supervisie en kan interveniëren noodzakelijk zijn. In deze fase blijft de rijder van de auto verantwoordelijk. De volgende fase is de fase dat Tesla denkt dat supervisie en interventie-mogelijkheid niet meer noodzakelijk is, maar er is nog niet genoeg data om de wetgevers te overtuigen. Dit is de fase waarin het neurale netwerk in een ongelooflijk tempo gaat leren. We hebben dit de afgelopen maanden zien gebeuren op de snelweg, nu in de VS op de parkplaats en de in de loop van 2020 wereldwijd, dus in stedelijke omgevingen. Op low-speed en high-speed zal dit aantonen eerder bereikt worden dan bij de intermediate-speed. De berijder van de auto is ook in deze fase nog altijd zelf verantwoordelijk. Elon denkt dat ook deze fase in 2020 afgerond kan worden. Ambitieus, maar hij kent de technologie en de omvang van de data! De derde en laatste fase is de meest onzekere. Dat is fase dat ook de wetgever van mening is dat supervisie en directe interventie-mogelijkheid niet meer nodig zijn. Ook dat kan in de fasering gaan van eerst toestaan op low-speed, dan op high-speed en tot slot ook op intermediate speed. Bij low-speed hoeft dan ook niet meer iemand in de auto te zitten of op afstand op te letten. Om high-speed autonomy zonder inzittenden te hebben, moet natuurlijk ook intermediate gelegaliseerd zijn. Naast de fasering kunnen er natuurlijk ook regionale verschillen zijn. Welke regio of land zal als eerste volledig autonoom rijden gaan toestaan? In deze fase is dus ook niet meer de rijder verantwoordelijk, maar de auto. Is dit de eigenaar van de auto of is dit de leverancier van de auto? Dat de aansprakelijkheid en hiermee de verzekering geregeld moet zijn maakt natuurlijk onderdeel uit van de legalisering door de wetgever. Dat Tesla als hard op weg is, laat het Tesla Vehicle Safety Rapport over Q3 zien. De kans op een ongeluk in een Tesla met autopilot aan is 9x kleiner dan in een auto zonder deze voorziening. Zitten natuurlijk wat haken en ogen aan een dergelijke 1 op 1 vergelijking, aangezien de data van auto’s zonder AP anders geregistreerd worden en dat AP alleen op de autoweg in gebruik is. Maar dan nog, de cijfers gaan de goede kant op!
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |