In deze blik op de week aandacht voor de new Roadster, Apple stopt met Titan, Optimus gaat steeds sneller, eerste beelden van een niet gecamoufleerde Model 3 Performance, drone vliegt door Giga Berlijn en nog veel meer…
Nieuwe Roadster wordt spectaculair
Zes jaar geleden presenteerde Tesla de Semi. En als verrassing kwam prototype van de nieuwe Roadster tevoorschijn. Na een lange periode van radiostilte is er deze week eindelijk weer nieuws naar buiten gekomen over de New Roadster. Elon Musk heeft laten weten dat de ontwikkeldoelen voor de Roadster bepaald zijn. De engineers kunnen weer aan de bak voor de laatste ontwerpfase. Het project is een samenwerking tussen Tesla en SpaceX. De speculatie is, gebaseerd op eerdere hints van Elon Musk, dat ze iets gaan doen met de cold-gas thruster, die SpaceX gebruikt om hun raketten te sturen. Mogelijk zoiets als in de animatie hieronder!
De acceleratie van de auto ligt onder de 1 seconde voor 0 tot 60 mijl per uur (mph)! En dit schijnt nog niet eens het meest spectaculaire aspect te zijn. Het is mogelijk dat de Roadster een stukje kan “hooveren”, dus van de grond kan komen. Hoe dan ook, er is nu een doel gesteld. De onthulling is gepland voor het einde van dit jaar. Elon hint op een van de spectaculairste onthullingen ooit.
Mijn verwachting is dat tijdens dit event, Tesla symbolisch met de Roadster min of meer het tijdperk van de "traditionele auto's" afsluit. De kers op de taart. En een "halo-effect" voor het merk! Op die dag verwacht ik dan ook de onthulling van compacte Tesla, als symbool voor het begin van een tijdperk met robotaxi. Waarschijnlijk (ook) nog een versie met een stuur om supervised FSD mogelijk te maken. Maar wel volledig ontwikkeld en geproduceerd om uiteindelijke volledig autonoom te functioneren, al dan niet in een netwerk van robotaxi's. En te produceren in ongekend grote hoeveelheden in meerdere fabrieken wereldwijd! De verwachting voor de Roadster is een productiestart eind 2025. Ga maar uit van 2026. Leveringen in Europa dan in 2027? Het is nog niet duidelijk in welke fabriek de Roadster gebouwd gaat worden. Hieronder een nieuwe video van Tesla over hun wereldwijde productielocaties.
Tesla transformeert
De woorden van Elon Musk dat Tesla een Robotics & AI-bedrijf is, worden met het zien van de beelden van FSD V12 en Optimus steeds minder abstract. De transformatie van Tesla als autobouwer naar een leidende positie in Robotics & AI met zelfrijdende auto's en rondlopende robots is niet een vraag van of, maar meer van wanneer. Ook Tesla Energy wordt steeds belangrijker. In de tweede helft van 2024 gaat de tweede Megafactory online, ditmaal in Shanghai. In Q1 krijgen we voor het eerst een gedetailleerde financiële uitsplitsing en productieprognose van de Tesla Energy producten. De energie-tak wordt met hun bijdrage in het resultaat onder de streep steeds belangrijker en uiteindelijk groter dan de automobieltak van Tesla. De verwachting is dat de Robotics&AI hier op termijn weer overheen gaat. Tijd voor Teslamagazine om ook mee te bewegen en aparte pagina's te maken die gaan over Tesla Robotics&AI en Tesla Energy. Op deze pagina's de komende tijd meer informatie over (toekomstige) energieproducten voor de Nederlandse markt. Qua Robotics&AI volgen we natuurlijk al de FSD ontwikkelingen, maar gaan we ook Optimus verder volgen. Binnenkort krijgt Optimus zijn eigen pagina op Teslamagazine. Dit als aanvulling op alles wat je moet weten over het kopen en het bezitten van een Tesla-auto!
Optimus gaat steeds sneller
Op de dag dat Figure AI, ook een humanoïde robot start-up, bekendmaakt dat ze 650 miljoen dollar opgehaald hebben, deelde Tesla onderstaande video:
Eerder zagen we al hoe vingervlug Optimus is. Nu zien we dat zijn loophouding steeds ergonomischer wordt en dat hij vooral ook steeds sneller kan lopen met een goede balans. Echter, we zien en horen niets over hoe "het brein" zich aan het ontwikkelen is. In de beelden die we tot nu toe zien beweegt Optimus zich niet autonoom door de ruimte.
Er speelt zich een interessante rivaliteit af tussen Figure AI en Tesla, vooral nu grote bedrijven als Microsoft en OpenAI niet alleen forse kapitaalinjecties doen, maar ook hun technologie gaan inbrengen.
Dit bevestigt eigenlijk dat Tesla meer dan op de goede weg is en heel hard vooruit gaat! Uiteindelijk is het een enorme markt met veel potentieel die bediend kan worden. Dus er is ruimte genoeg voor meerdere spelers. Dat Figure AI nu een aantal bedrijven om zich heen verzameld heeft geeft wel aan dat Tesla ook voor het ontwikkelen van Optimus volledig verticaal integreert is. Ze hebben alles in eigen huis en feitelijk niemand anders nodig, anders dan samenwerking met andere bedrijven van Elon, zoals X en X.ai voor onder meer Grok.
Met de verkoop van huidige Tesla auto's komt er voldoende geld binnen om alle investeringen en ontwikkelingen zonder externe kapitaalinjecties te faciliteren. Dat gaat ze later enorme concurrentie voordelen opleveren en straks ook hogere marges per verkochte robot. Zeker als in ogenschouw genomen wordt dat de AI-kant van Optimus (inclusief de hardware zoals de interesse computer) ook voor FSD gebruikt wordt (en andersom natuurlijk). De spin-off van alle investeringen in hard- en software komen straks via twee enorme cashcows!
Niet gecamoufleerde beelden van de Model 3 performance/plaid/ludicrous
Verleden week kwam het al het aan bod. Steeds meer camouflage verdwijnt en langzaam zien we de schoonheid van de topversie van de vernieuwde Model 3. De volgende stap is natuurlijk dat we de specificaties qua prestaties en prijzen horen. En dan volgen de reviews. Wordt zeer binnenkort vervolgd…
Bouw Giga Mexico gaat van start
Volgens de gouverneur van de provincie aan de Texaanse grens (Nuevo León), Samuel García. gaat de bouw de Giga Mexico aanstaande maandag van start. Een flink stuk later dan gedacht, maar nu schijnt het toch echt te gaan gebeuren. Mijn vermoeden is dat alles met timing te maken heeft. Elon is niet bang voor een gok, maar natuurlijk ook een zakenman. De compacte Tesla en robotaxi's op het derde generatie platform moeten in Mexico op een nieuwe, niet conventionele manier en in grote aantallen gebouwd gaan worden. Om dat succesvol te kunnen doen moeten heel wat puzzelstukjes in elkaar vallen. Meer informatie over de compacte Tesla is hier te vinden.
Model Y in de Top Safety Pick+ lijst
Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) heeft de lat hoger gelegd voor zijn topveiligheidsprijzen voor 2024, met vereisten voor verbeterde bescherming voor passagiers op de achterbank en voetgangersveiligheidsfuncties voor modellen vanaf 2024. Ondanks de strengere criteria hebben 71 voertuigen de TOP SAFETY PICK of TOP SAFETY PICK+ onderscheidingen voor 2024 verdiend. Van de 71 geselecteerde voertuigen wisten 22 zich te kwalificeren voor de hoogste veiligheidsaanduiding van IIHS, de TOP SAFETY PICK+. Eén daarvan was de Tesla Model Y. De vernieuwde Model 3 komt nog niet in de lijst voor aangezien nog niet alle vereisten testen zijn uitgevoerd. Wel jammer, erg benieuwd naar de impact van de speciale crash-voorzieningen in de deuren op de eindscore. Hieronder een uitleg van de testprocedure.
Apple haakt af
Na al eerder Dyson heeft deze week Apple ook aangekondigd dat ze hun plannen om een batterij-elektrisch voertuig (BEV) te produceren nu definitief stopzetten. Eerder zagen we al vertragingen en werd het project Titan op de lange baan geschoven. Nu is de stekker er dus definitief uitgetrokken. Zonder dat we ooit een officiele Apple render, laat staan prototype, gezien hebben. Zeer goede BEV’s zijn inmiddels ver onder € 50.000 te verkrijgen en het komend jaar gaan we onder de € 30.000. En dan doel ik niet op auto’s die met verlies verkocht moeten worden, met forse Chinese overheidssteun en/of maar in zeer beperkte oplagen. Het gaat inmiddels bij BYD en Tesla om zeer grote volumes aan BEV's en bij Tesla ook nog eens met behoud van marge! En dan moeten auto's ook nog de komende jaren qua hardware klaar zijn om de transitie naar zelfrijdend te maken (al dan niet onder toezicht). We hebben Tesla-engineers al eens horen uitleggen hoeveel videodata er überhaupt nodig is om hier, in combinatie met kwaliteitsgegevens over de bestuurder, hoogwaardig trainingsmateriaal uit te destilleren. Ik denk dat bedrijven als Apple zien dat ze een dusdanige achterstand hebben, dat als ze al inlopen, een groot deel van de markt al vergeven is en/of dat ze nooit qua kosten concurrerend kunnen zijn. Zowel niet op de hardware (het voertuig zelf) als op de software voor de autonome functies. De focus op andere AI-toepassingen, andere hardware, en de wedloop naar algemene kunstmatige intelligentie (AGI) vraagt ook om bijzonder veel resources. Mogelijk werkt Apple achter de schermen ook wel aan een humanoïde robot. Daarnaast wordt in veel auto's Apple CarPlay aangeboden. Qua entertainment en navigatie hebben ze al een voet tussen de deur. Qua voertuigdata en aansturing van auto nog niet. Maar autobouwers zijn traditioneel niet zo goed in software. Mogelijk ziet Apple hier kansen. Dat demonstreren ze in onderstaande video.
Laadinfra gaat verder open
Dat Tesla zijn Superchargernetwerk opent voor andere EV-aanbieders is inmiddels een feit. In Noord-Amerika hebben we gezien dat andere autobouwers hiertoe de NACS hebben geadopteerd. Ford is nu de eerste die zijn kopers kan voorzien van NCAS adapters zodat ze gebruik kunnen maken van Tesla's Superchargers. In Noord-Amerika zien ze dus nu voor het eerst niet-Tesla's laden bij een SuC. Niet alle locaties zijn al opengesteld, maar dat is een kwestie van tijd (en verdere uitbreiding). In Europa hebben we dat al wat langer en zijn ook steeds meer SuC's toegankelijk voor auto's met een CCS-stekker. Tesla is nu ook begonnen met het plaatsen van reclamezuilen met schermen om BEV-rijders te informeren over de mogelijkheden van het laden bij Tesla en de kosten hiervan.
Op bovenstaande foto zien we een SuC-locatie met de V4-chargers. Bij dit type charger kunnen niet Tesla-rijders afrekenen met een betaalkaart aan de laadzuil en is de laadkabel lang genoeg om alle type laadposities te bereiken.
De Tesla-app in de VS heeft een update gehad. In het menu voor de niet-Teslarijders wordt nu afgebeeld hoe een bepaalde type auto moet staan voor het laden en het NACS-adapter gebruikt moet worden.
Einde van de X
De kentekenreeks beginnend met een X is al weer op. Nieuwe Tesla's (en natuurlijke andere auto's) krijgen nu een kenteken beginnend met een Z. De gehele serie met de opstelling ‘X-999-XX’, ook bekend als ‘Sidecode 10’ is nu dus bijna opgebruikt. ‘Sidecode 11’ is in de wereld van de bedrijfswagens al bekend en zal later dit jaar ook op personenauto’s verschijnen. Dat betekent een serie kentekens met indeling ‘XXX-99-X’ gaat worden afgewerkt. Het is in theorie mogelijk dat die kentekenreeks voor het eerst afgewisseld wordt met persoonlijke kentekens, want daar blijkt een kamermeerderheid voor te zijn. Kijk hier om te zien welke kentekens het laatst uitgegeven zijn.
Nieuwe fly-through 2.0 Giga Berlijn
Bij de opening van Giga Berlijn zagen we al een waanzinnige video waarbij een drone door de fabriek vloog. Nu is er een vervolg. En wederom zijn het spectaculaire beelden. Zelfs door de motoren fabriek. Helaas geen beelden van de batterijproductie. De 4680 celproductie in Berlijn is wel te zien in de video hierboven over de verschillende giga's. De 4680 productie is best opmerkelijk, aangezien aangenomen werd dat de apparatuur verscheept was naar de VS. Maar nu is er blijkbaar toch sprake van celproductie. Het is niet bekend of ze hiervan in Belijn ook 4680 batterijpacks maken of dat de cellen naar de VS verscheept worden.
Upgrade voor de Model S en X De in 2022 vernieuwde Model S en Model X krijgt nu ook een ledstrip in het interieur en is hiermee weer in lijn met de vernieuwde Model 3. Ook de Model Y uit Shanghai heeft zo'n ledstrip. Waar al langer over gespeculeerd wordt, blijkt nu toch bewaarheid te worden: de Model S/X krijgt net als de Cybertruck een camera in de voorbumper. Ik vind het toch een beetje vreemd. Is die camera nu wel of niet nodig om een 100% sluitend beeld te krijgen met Tesla Vision tijdens het parkeren. Niet dat Ultra Sonic Sensors altijd alles oplossen, maar het is wel vreemd als nu toch auto's uitgerust worden met een bumpercamera. Gaan we hem ook straks in de Model 3 en Model Y zien? Er komt er een retrofit voor de modellen zonder USS? Of is het toch niet nodig? Geen idee!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |