In deze blik op de week aandacht voor de ontslaggolf bij Tesla, de aanstaande grote software-update, een recall voor de Cybertruck, (alweer) einde van het referallprogramma, de energieconsumptie van AI en nog veel meer...
Prijsstijging Model Y?
De geruchten gaan dat vanaf 25 april de prijs van alle Model Y uitvoeringen met € 2.000 wordt verhoogd. De achterwiel aangedreven (RWD) Model Y Long Range komt vanaf dan ook in het aanbod in Nederland en zit qua prijs tussen de RWD en de Long Range. Hieronder de huidige prijzen van de Model Y-uitvoeringen in Nederland en in België.
Motorrijtuigbelasting
Vorige week ben ik vergeten iets te melden, maar er is goed nieuws voor BEV-rijders. De plannen zijn dat de motorrijtuigenbelasting in Nederland voorlopig nog voordelen blijft bieden aan BEV-rijders. Tot eind 2025 hoeven zij geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Bovendien staat in de nieuwe plannen dat eigenaren van volledig elektrische auto’s vanaf 2026 60 procent wegenbelasting gaan betalen. Dit percentage stijgt in 2029 naar 65 procent en in 2031 verdwijnt het voordeel helemaal. Tegen die tijd hebben we nieuwe verkiezingen gehad en weten we meer over hoe de transitie naar BEV vordert. Voor plug-in hybrides verdwijnt het belastingvoordeel vanaf 2025. Ook de subsidie voor het aanschaffen van een tweedehands BEV verdwijnt.
Grote software-update onderweg
Tesla heeft enkele functies onthuld van een grotere software-update voor dit voorjaar. Net als de Holiday-update voor de kerstdagen, is er nu een Spring-update. Opvallend is dat veel updates afhankelijk zijn van de aanwezige hardware. Dit betekent dat ze voornamelijk bedoeld zijn voor de vernieuwde Model S/X en Model 3, en in sommige gevallen exclusief voor de Cybertruck (zoals Powersharing). Voor de auto's met een schermpje achterin is de reisinformatie voortaan zichtbaar.
Bepaalde functies, zoals de full screen FSD-visualisaties (zie video hierboven), werken voorlopig alleen met de nieuwste versie van de boordcomputer (Ryzen). Een update voor de oudere modellen (Atom) zal later ook beschikbaar komen, maar dit vergt meer tijd. Daarnaast vereisen verschillende FSD-gerelateerde visualisatiefuncties een FSD HW3-computer. De FSD HW3-computer werd midden 2019 in de Tesla’s ingebouwd, vergelijkbaar met de recente overgang naar de HW4. In de auto kun je onder "software" het scherm "aanvullende voertuiginformatie" oproepen om te zien welke hardware geïnstalleerd is.
Een voorbeeld van een functie die specifieke hardware vereist, is het automatisch openen van de kofferbak wanneer je stilstaat voor de achteruitrijcamera en de ultra-widebandverbinding detecteert dat je telefoon in de buurt is. Er zijn echter ook updates die niet afhankelijk zijn van de hardware. Nieuwe functies in de Spotify-app, audible (luisterboeken), uitgebreidere voortgang over de trip en suggesties voor een snellere route zijn enkele voorbeelden. De Waze-achtige functionaliteit met signalering van snelheidscamera's zal nu ook een geluidssignaal geven. Ook het bekijken van Sentry-beelden via de app (vooralsnog alleen op iOS) en een optimalisatie van het batterijverbruik bij gebruik van Sentry zijn op komst. Meer informatie over de voorjaarsupdate (2024.14) is hier te vinden.
Einde referralprogramma
Er komt wederom een einde aan het referralprogramma. We hebben dit al eens afgeschaft zien worden en later weer terug zien komen. Maar nu gaat de stekker er weer uit per 30 april a.s. Ik ga er vanuit dat de verkregen referallpunten gebruikt kunnen worden tot de einddatum welke aangegeven staat in de loot-box.
Waar komt de laadstroom vandaan?
Ontdek de complexiteit van stroomnetwerken voor elektrische voertuigen in onderstaand informatieve video. De video biedt inzicht in de opbouw en werking van het stroomnet en de impact hiervan op laadinfrastructuur voor diverse types. Klik op de plaatje voor de video.
Drama bij Tesla?
Het begon allemaal met een interne e-mail van Elon Musk die uitlekte, waarin hij aankondigde dat het hem speet dat ze 10% van het personeel moesten laten gaan. Niet omdat het slecht gaat met het bedrijf, maar om een krachtige organisatie te blijven. Daarnaast kwam ook het nieuws naar buiten dat Drew Baglino de organisatie heeft verlaten. Hij werkte 18 jaar bij Tesla en was hoofd van "Powertrain and Energy Engineering", vaak naast Elon op het podium. Een zeer gewaardeerde kracht, net als in het verleden JB Straubel of Andrej Karpathy. Stuk voor stuk mannen die werkten alsof het hun eigen kindje was. Ze zijn multi-miljonair geworden, maar uiteindelijk ook opgebrand. Tijd voor rust en iets nieuws! Er staan vele andere zeer getalenteerde mensen klaar om hun positie over te nemen en dan begint het spel weer opnieuw. Rohan Patel heeft de organisatie ook verlaten. Hij fungeerde onder meer als de brug tussen Tesla intern en de community. De media smullen natuurlijk van deze berichten en vertalen het naar schreeuwende koppen over een tegenvallende en vooral dalende verkoopaantallen van elektrische auto’s en dat het slecht gaat met Tesla. De Chinezen komen! Ze knopen alles aan elkaar wat niets met elkaar te maken heeft en dan ook nog eens vaak onjuist is. In het laatste stuk van deze blik op de week zal ik mijn mening geven op wat er in mijn optiek feitelijk aan de hand is.
Cybertrucks stapelen
Op de dronebeelden van Giga Texas zien we dat Tesla de Cybertruck inmiddels in steeds grote aantallen produceert. Er is een probleem met een mogelijk loskomende cover op het acceleratiepedaal. Dat wordt een recall voor de reeds 3.900 uitgeleverde Cybertrucks. De auto’s die nu van de band komen krijgen nog een fix van het probleem voordat ze op transport gaan. De tijdelijke fix is een fastener zoals op onderstaande foto. Inmiddels is de levering weer herstart.
Nu we het toch over de Cybertruck hebben, Munro is nog steeds bezig hem helemaal uit elkaar te halen. Ditmaal is de Cyberbeast-motor aan de beurt. Hieronder de laatste video:
Compacte Tesla toch niet van staal?
The Limiting Factor heeft een video gemaakt over opties voor de buitenkant van de compacte Tesla. Jordan bespreekt de voor- en nadelen van elk materiaalkeuze, waarbij hij aspecten zoals kosten, productie-efficiëntie en consumentenbelang in overweging neemt. Hij onderzoekt de traditioneel hoge kosten die geassocieerd worden met het spuiten van voertuigen en verkent hoe Tesla's innovatieve productiemethoden deze uitgaven kunnen verminderen. De discussie verkent ook de speculatieve kosten van het gebruik van roestvrij staal, waarbij de duurzaamheid wordt afgewogen tegen de hogere productiekosten en het potentieel gebrek aan aantrekkingskracht voor de markt van compacte auto's. Verder wordt de mogelijkheid om plastic te gebruiken besproken, waarbij de voordelen wat betreft kosten en recyclebaarheid worden erkend, maar ook de nadelen in termen van complexiteit in de productie en de perceptie van de consument. Uiteindelijk lijkt de video te neigen naar spuiten als de meest waarschijnlijke optie voor compacte Tesla, gezien de balans tussen kostenefficiëntie en marktaantrekkelijkheid, terwijl ook ruimte wordt gelaten voor de mogelijkheid van een nieuwe en disruptieve benadering.
Nog steeds geen Model 3 Ludicrous lancering
We moeten het nog steeds doen met gelekte informatie. Er zou een geheel nieuwe adaptieve demping geïntroduceerd worden, aangedreven door eigen software, die de controle over de auto verbetert zonder in te leveren op dagelijks gebruiksgemak of comfort. De Track Modus V3 bevat een volledig nieuwe afstemming voor de aandrijflijn en adaptieve ophanging, wat meer controle aan de bestuurder geeft. Je kunt de balans van de auto, stabiliteitscontroles en regeneratief remmen aanpassen naar eigen voorkeur. De komende week eindelijk de bewegende beelden en alle details?
Q1-earningscall en India
De komende week is de Earningscall over Q1 2024. Terwijl Wall Street zich drukt maakt over het verleden en somber naar de korte termijn kijkt, gaat Elon op bezoek bij premier Modi van India. De algemene verwachting is dat dit gaat leiden tot een aankondiging dat Tesla in India forse investeringen gaat doen met een Giga Factory en mogelijk ook een fabriek voor het produceren van batterij-opslagsystemen. Hiermee treedt Tesla de komende jaren een van de grootste economieën van de wereld binnen. India staat momenteel gerangschikt als de vijfde grootste economie ter wereld op basis van nominale bruto binnenlands product (BBP). Deze groei is vooral te danken aan economische liberalisering, een grote en jonge bevolking en een toenemende integratie in de wereldmarkt. India is een belangrijke speler in de wereldeconomie en wordt vaak genoemd als een opkomende economische supermacht. Begrijpelijk dat Tesla graag naar India wil en India toegang wil hebben tot de technologie van Tesla. En mogelijk ook wel van de andere bedrijven van Elon Musk.
Aandeelhoudersvergadering in juni
De jaarlijkse aandeelhoudersvergadering vindt in juni plaats. Op de agenda staan twee opvallende, maar wel te verwachten punten (zie onderstaand proxy statement). Ten eerste het herstellen c.q. opnieuw stemmen over het beloningspakket voor Elon Musk zoals dat in 2018 al was vastgesteld, maar door een rechtbank in Delaware van tafel is geveegd. Dit is ook meteen de reden voor een tweede agendapunt: het vertrek uit Delaware en de registratie in Texas als vestigingsplaats. Als deze kwestie is opgelost, kan er gekeken worden naar een nieuw beloningspakket. Dit is met name belangrijk omdat we dan een beeld krijgen van waar Elon verwacht dat hij Tesla in financiële naartoe wil brengen. Toen in 2018 het beloningspakket gepresenteerd werd, dacht men dat de doelen onmogelijk te behalen waren. Inmiddels zijn ze allemaal afgevinkt! Als we later in het jaar meer inzicht krijgen in een nieuw aandelenpakket weten we ook of Elon hiermee de controle over Tesla behoudt en of hij Tesla verkiest voor AI-investeringen en -producten boven zijn andere, niet-beursgenoteerde bedrijf, X.ai.
Inzicht in AI-rekenkracht en energiebehoeften
Om te begrijpen wat er speelt in de AI-race van grote techbedrijven en Tesla's positie daarin, is het belangrijk om de onderstaande video te bekijken. Hierin wordt belicht hoe de razendsnel gaande AI-ontwikkeling leidt tot aanzienlijke energie-eisen. Het energieverbruik van de enorme AI-datacenter kan je vergelijken met dat van een kleine stad of de output van zelfs een kerncentrale. Dit noodzaakt een strategische verspreiding van datacenters over verschillende staten om energietekorten te vermijden. De hoge energiebehoeften brengen aanzienlijke financiële kosten met zich mee, potentieel lopend tot in de honderden miljoenen of zelfs miljarden dollars. Maar het vraagt ook om investeringen om technologisch voorop te blijven lopen en ondersteunen Elon Musk's plannen voor het ontwikkelen van eigen energiezuinige chips, wat dus uiteindelijk kostenbesparingen en meer controle over technologie zou kunnen opleveren. De video onderstreept verder de voordelen van Tesla’s uitgebreide videodataverzameling uit de echte wereld, cruciaal voor het voeden van hun AI-systemen.
Elon doet wat hij moet doen!
Mijn interpretatie van de berichten van de afgelopen week is dat Elon doet wat alle CEO's van vergelijkbare bedrijven graag zouden willen en moeten doen, maar wat ze door bureaucratie en andere belangen niet doen of slechts gedeeltelijk kunnen doen. Dit zien we terug in de transitie van ICE (Internal Combustion Engine) naar BEV (Battery Electric Vehicle), met als resultaat producten zoals de plug-in hybride. Na jaren van snelle groei, sluipt er inefficiëntie in de processen en blijken er soms te veel mensen op sommige plaatsen te zijn. Deze worden nu bij Tesla ontslagen. Het zijn zeker niet alleen de slecht functionerende mensen die vertrekken. Maar door even aan de boom te schudden, wordt iedereen in de actiemodus gezet. Deze modus is noodzakelijk om snel te kunnen handelen in de zich razendsnel ontwikkelende AI-technologie. En om deze technologie in de juiste hardware te implementeren. Tesla heeft een zeer succesvolle automobieldivisie, die met de huidige S3XY-modellen en de Cybertruck een omvang heeft die vergelijkbaar is met merken als BMW of Mercedes. Bovendien zijn er nog voldoende groeimogelijkheden, zeker met een vrachtwagen en een compact model in het toekomstige portfolio. Daarnaast beschikt Tesla over een eigen superchargernetwerk, een distributiemodel zonder importeurs en dealers, maar wel met een wereldwijd netwerk aan servicecentra. Met meer dan gezonde marges als autofabrikant, een goed gevulde bankrekening, geen schulden, en een succesvolle, snelgroeiende energiedivisie, is er echt geen reden voor paniek. Maar Tesla bouwt ook aan een compleet nieuwe bedrijfstak: AI & Robotics. Met Optimus, de Tesla humanoïde robot, en de robotaxi, de $25k auto op het derde generatieplatform, is dit een groter potentieel dan Tesla Energy en de automobieldivisie samen. Elon heeft aangekondigd dat hij Tesla deze nieuwe wereld in zal sturen. Harde beslissingen worden genomen en van iedereen wordt 100% commitment gevraagd. De productie van 4680-batterijen (inclusief kathodeproductie) moet opschalen. Drew was blijkbaar niet meer de juiste man op de juiste plek of had de energie niet meer. Alle bouwactiviteiten in Texas moeten versnellen. Ook hier heeft een wisseling van posities plaatsgevonden. Er moet een mega datacenter komen, naast de productiefaciliteiten voor de robotaxi en Optimus. Volgens Elon is het geen situatie van "bet the company” (alles op het spel zetten), maar wel een situatie van "balls against the wall” (alles geven) voor de transformatie naar AI&Robots en Energy, met de huidige autodivisie nog een aantal jaren als basis en financier. Wat mij betreft bevinden we ons qua technologie nu al in een fantastische tijd met Tesla en gaan we een nieuw tijdperk in waarvan niemand nog weet hoe het zal verlopen en wie de winnende spelers zullen zijn!
4 Opmerkingen
20/4/2024 12:05:41
Bedankt voor weer eens een heerlijk stuk leesvoer in het weekend!
Antwoorden
Conrad
20/4/2024 12:11:09
Ik weet zeker dat de robo taxi van stainless steel zal zijn. Deze moet namelijk 5 x zoveel rijden als n normale auto. En zal dus heel duurzame en onderhoud vrij moeten zijn.
Antwoorden
Dirk
23/4/2024 15:58:02
Heel fijn deze blikken op de week! Ik zocht al een tijdje iets wat de juiste info had voor Nederland! Bedankt ik blijf mee lezen. Gr Dirk
Antwoorden
Arun
27/4/2024 06:06:53
Ik ben helemaal nieuw in Tesla land. Wat heerlijk dit, alle Tesla nieuws op een plek, uitgebreid. Ik blijf volgen. Echt top dit.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |