In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de productie-aantallen in China, een nieuwe Semi website online, de grootste BESS in Texas, indrukwekkende demo VPP in Californië, buitenspiegels gaan automatisch ingesteld worden en nog veel meer.... Giga Shanghai produceert 1.000.000ste MIC Tesla Recent was er feest in Fremont omdat daar de 2.000.0000ste Tesla geproduceerd werd. Deze week vierde Giga Shanghai een feestje met de 1.000.000ste Tesla geproduceerd in China. Volgens planning zullen ze daar binnen een jaar ook de 2ste miljoenste kunnen vieren. Ze produceren nu 22.000 Tesla’s (3/y) per week! Mogelijk dat Giga Shanghai de komende weken wat afgeremd wordt door de lokale energiecrisis. Door extreme hitte en langdurige droogte leveren waterkrachtcentrales te weinig energie waardoor de grote industrie, waaronder batterij-leverancier CATL, een productiestop krijgt van 2 weken. Levertijden in China verkort Door de enorme capaciteitsuitbreiding zijn de levertijden in China fors verkort. De Model 3 RWD is nu binnen 2 weken te verkrijgen en de Long Range 4 tot 8 weken. De leveringstermijnen voor de Europese markt gaan hopelijk ook naar beneden. Sommige kopers zien in de app de leveringstermijn steeds verspringen. Eerder, maar ook weer naar later. Dat is natuurlijk vervelend. Er zijn veel boten onderweg naar Europa. Hopelijk worden de termijnen korter en wat stabieler. Onderstaande foto is van donderdag 18/8 in Zeebrugge. De komende week weer blije Model 3 en Model Y bezitters! Grootstee BESS bij Giga Texas Tesla heeft toestemming gekregen om waarschijnlijk de grootste Battery Energy Storage System (BESS) van de VS en misschien wel ter wereld bouwen bij Giga Texas. Wat de capaciteit gaat zijn is nog niet bekend. De grootste BESS in de VS bestaat nu uit 81 megapacks en is goed voor 200MWh aan energie. Langzaam wordt het woord “Tesla” op het dak van Giga Texas zichtbaar. Niet door het woord te schrijven met zonnepanalen, maar juist om uit een groot vlak met panelen delen niet te bedekken waardoor het woord “Tesla” ontstaat. Het is niet duidelijk hoeveel panelen er uiteindelijk op komen te liggen en wat de capaciteit is. Om Giga Texas energy-neutraal te krijgen zullen ze alles uit de kast moeten halen. Problemen voor Superchargers in Duitsland? Met het openstellen voor niet-Tesla’s van het Supercharger netwerk is duidelijk geworden dat Tesla niet aan de Duitse regelgeving voldoet welke gesteld wordt aan openbare laadinfrastructuur. Er moet namelijk een scherm op de laadzuil zelf aanwezig zijn waar duidelijk op af te lezen is hoeveel kWh geladen is. Afwachten of er een rechtszaak aangespannen wordt welke Tesla zou moeten gaan dwingen de SuC’s aan te passen. Het gaat waarschijnlijk meer om de feitelijke reden achter de aanwezigheid van zo’n scherm, dan het scherm zelf. De consument moet kunnen vertrouwen op een correctie leveringsomvang en het zichtbaar maken hiervan. Dat moet ook kunnen zonder een fysiek scherm, toch? Misschien kan dit verhaal in hetzelfde rijtje als de rechtszaak over een zogenaamde misleidende marketing van Tesla met Autopilot en Full Self Driving. Bij een hoger gerechtshof is de uitspraak gedaan dat Tesla niets te verwijten valt. Tesla maakt duidelijk genoeg helder waartoe beide systemen in staat zijn. Uitbreiding Virtual Power Plant Een paar weken geleden schreef ik een blog over het kostbaar misverstand als het gaat over zonnepanelen en thuisbatterijen.. Kern van het verhaal was dat juist het vormen van een microgrid en een Virtual Power Plant (VPP) het voor de consument interessant maakt. Slimme software en meewerkende energieleveranciers zijn hiervoor randvoorwaardelijk. In de staat Californië in de VS vormt zich nu grootste VPP van de VS. Powerwall bezitters worden gevraagd zich hierbij aan te sluiten. Zodra de energieleveranciers een enorme toename van de vraag zien, gaan ze gebruik maken van de opgeslagen energie in de duizenden Powerwalls. Bijvoorbeeld in plaats van het opstarten van een energie-centrale. De consument krijgt een vergoeding voor het beschikbaar stellen, de energieleverancier bespaart een hoop kosten en de eindgebruiker merkt helemaal niets van wat op de achtergrond allemaal is gebeurd om de energielevering vlekkeloos te laten verlopen. Powerwall, megapacks en de Autobidder software gaan samen met slimme energieleveranciers het verschil maken. Hopelijk ook snel in Europa. Dan voorkomen we misschien de situatie zoals nu in China (zie hiervoor). Musk schrijft essay We wachten op Masterplan III van Elon Musk. Een datum waarop we deze kunnen verwachten is niet bekend. Er verscheen deze week wel een Essay van zijn hand in “China Cyberspace”. Een magazine van Cyberspace Administration of China. Het is een inspirerende tekst over hoe technologie onze toekomst kan gaan veranderen. Tesla, SpaceX, Neuralink en Optimus komen aan bod. Het essay is hier te vinden. Batteryday en de 4680 Sandy Munro is de geheimen van het 4680 structureel batterijpakket (uit Austin) aan heet blootleggen en het videokanaal “The Limiting Factor” die geheimen van een 4680 (uit Kato Road). Tijd om de kennis van nu nog een terug te kijken naar hoogtepunten van Batteryday. Voor de liefhebber wederom een zeer diepgaande en interessante video. FSD Beta 10.69 Dit weekend komt, als het goed is, na een hele lange tijd weer een update van FSD Beta uit. Niet 10.13 maar 10.69! Zoveel verbeteringen volgens Elon. De verwachtingen zijn uiterst hoog. Deze ook aandacht in de Tesla-community voor een oude mail (januari) van NHTSA aan Tesla om met een Safety Score van 99 toegang te krijgen tot FSD Beta. De mail is van een tijdje geleden, maar Elon reageerde op Twitter. NHTSA krijgt de Beta. Waarschijnlijk hebben ze het al een tijdje. Andrej Karpathy's YouTube kanaal Voormalig Director of AI bij Tesla, Andrej Karpathy, is een nieuw YouTube-kanaal gestart. Hij wil zijn kennis op het gebied van AI delen en jonge mensen enthousiast maken. Goed initiatief. Voor het geld hoeft hij het natuurlijk niet te doen. De jaren dag en nacht werken bij Tesla zullen hem geen windeieren gelegd hebben. Hieronder zijn eerste educatieve video. Buitenspiegels Er wordt natuurlijk geëxperimenteerd met alternatieven voor buitenspiegels. Audi biedt op de E-tron de mogelijkheid om spiegels te vervangen door camera's. Bij de Cybertruck zijn de buitenspiegels straks eenvoudig te verwijderen. In het tijdperk van autonoom rijden zijn buitenspiegels niet meer nodig. Buitenspiegels zorgen bovendien voor inefficiëntie. Toch is het handig, zolang we buitenspiegels nodig hebben, dat ze zich automatisch instellen. Hierover ging deze week een Twitterconversatie met Elon, waarop hij liet dat dit in toekomst een mogelijkheid wordt. Website Tesla Semi geactualiseerd De eerste leveringen van de de Semi zijn aanstaande. De website is geactualiseerd. De specificaties zijn interessant. Nu drie in plaats van vier motoren. Benieuwd welke motoren het zijn. Eerder werd gesproken over dezelfde als die in de Model 3/Y. Wat een kostenreductie als men geen aparte motoren nodig heeft voor een vrachtwagen. Staan ook wat mooie korte clips op de website! Interessante video YouTube kanaal "Best in Tesla" maakte een mooie video over uitdaging van de bestaande autobouwers! Dat gaat dus niet iedereen overleven, helaas! Voor sommige autobouwers ziet de Altman Z-score er niet echt goed uit. De Z-score van een onderneming, opgesteld door Edward I. Altman, is een indicatie of een onderneming in financiële problemen zal gaan geraken als er geen grote veranderingen gaan optreden!
0 to 1.1 - failliet in 2 jaar 1.1 to 3 - in gevaar boven 3 - veilig (boven rode lijn)
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |