TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

Blik op de week (#32)

12/8/2022

0 Comments

 
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor Chuck Cook’s left turn, mogelijk een nieuwe Model Y variant vanuit Berlijn, signaal bandenspanning, efficiency EV vs ICE,  fly-over de Giga's en nog veel meer….
Energieverbruik
Als het over BEV gaat, wordt er vaak gesproken over energieverbruik. Uiteraard om kilometers te maken, maar ook de energie welke verloren gaat bij het laden of op gaat aan verwarmen, koelen, e.d. Bij een verbrandingsmotor is het helemaal niet gebruikelijk om te kijken naar het energie-verlies. Als je dit artikel leest van Yale Climate Connections, dan weet je ook meteen waarom. Onderstaande plaatjes zeggen genoeg! Interessant om het artikel eens door te lezen.
Foto
Foto
FSD 10.69!
FSD Beta gebruikers in de VS zitten niet meer te wachten op de release van FSD Beta 10.13, maar op 10.69! Een grapje welke ontstond tijdens de aandeelhoudersvergadering. Elon moest zelf ook wel lachen met de steeds opschuivende release-datum van deze versie. De nieuwe releasedatum is nu 20 augustus. Afwachten of deze datum wel gehaald wordt!
Foto
Hij gaf aan dat ze letterlijk een groot real world AI probleem opgelost hebben bij deze release. Een belangrijke graadmeter is of het onbeschermd links afslaan nu goed gaat. Een dergelijk manoeuvre is inmiddels een “Chuck Cook left turn” gaan heten. Hiermee doelend op een YouTuber die deze bocht altijd filmt bij nieuwe FSD-releases om de progressie te zien. Bij 10.69 zou FSD deze bocht in principe probleemloos moeten kunnen nemen. In onderstaande video wordt een Tesla Beta-tester gevolgd!
Waarschijnlijk doelt Elon op de programmering van de software en de specifieke training van neurale netwerken welke nodig zijn om dit complex probleem op te lossen: drie rijbanen van links en drie rijbanen van rechts, met een middenberm, welke ook gebruikt wordt voor de rijbaan van rechts om links af te slaan! Van alle voertuigen in alle banen, ook al zijn sommige auto’s tijdelijk uit het zicht (geblokt door een ander voertuig), moet actief het pad berekend en gemonitord worden. En natuurlijk berekend worden wanneer het veilig is om over te steken. Eventueel met een stop halverwege. En dan ook nog op een manier dat de inzittenden van zowel de Tesla als de andere auto’s dit ook als veilig en comfortabel ervaren. "Bij twijfel, niet gaan" hebben wij geleerd! Vraagt dus om fijn afstelling van de vele parameters en heel veel oefenen! 
Mega Nikkeldeal
Tesla zou bezig zijn met een nikkeldeal met een Indonesisch bedrijf. De waarde van het contract zou $ 5 miljard zijn. Grofweg gaat het dan over 250-ton nikkel. Dit is weer goed voor ongeveer 5 miljoen voertuigen of een equivalent aan energie-producten. Als het allemaal klopt, een megadeal! Past in het beeld van wat Elon zegt over de inhoud van Masterplan III. Ik verwacht dat hij dit plan pas presenteert als ook duidelijk is welke aandeel Tesla zelf neemt in wat nodig is om de transitie naar een volledige elektrificering van onze mobiliteit en energiebehoefte. 
Nieuwe airbag voor MIC Model Y
Na de upgrade van de fabriek worden nu ook alle varianten van de Model Y uit China voorzien van een airbag in de rechterkant van de bestuurdersstoel. Deze zit dus tussen de bestuurder en de bijrijder in! De Model Y uit Berlijn heeft deze airbag ook al. Kans is groot dat onderstaande Tesla's uit Shanghai welke klaar staan voor transport, uitgerust zijn met deze nieuwe airbag.
Bandenspanning
Bij “extreme” temperatuurschommelingen, zoals de afgelopen week de hitte op door de felle zon, of dadelijk in oktober bij de eerste nachtvorst, verschijnt de melding op het scherm dat de bandenspanning niet goed is. Vaak omdat een band net onder de referentiewaarde zit. Even alle banden weer op juiste bandenspanning brengen is dan het devies. Goed om te realiseren dat er veel auto’s rondrijden die niet zo’n signaal geven (alleen een leeglopende band) en er dus heel wat auto’s rondrijden met een foutieve bandspanning. Een hoger verbruik en/of meer slijtage tot gevolg. Alle antwoorden op vragen over bandenspanning is te vinden op deze pagina van Tesla360.nl. Ook een interessante website voor Tesla-eigenaren!
Nieuwe MIG Model Y variant onderweg?
De geruchten gaan dat BYD een zogenaamde Blade batterij gaat leveren aan Giga Berlin. Het is een LFP in een structureel batterijpakket. Blade is een andere vormfactor dan de cilindrische vorm welke tot nu toe in Tesla’s te vinden zijn. Het zou om een 55 kWh pakket gaan, goed voor een rijbereik 440 km in een Model Y. Inmiddels zou er ook al een Europese-typegoedkeuring van de RDW zijn.
 
Al eerder maakte The Limiting Factor een video over de BYD batterij.
Het is allemaal speculatie, maar gelet op de capaciteit van de batterij zou het moeten gaan om een Standaard Range versie met achterwielaandrijving, ofwel de Model Y RWD.
 
Als de geruchten waarheid blijken te zijn, dan is dit natuurlijk goed nieuws. Misschien zien we binnenkort de Model Y RWD uit Berlijn in de Tesla-configurator verschijnen. Ik verwacht dan een prijs van ongeveer € 56.000. Leveringen vanaf begin september? Dat zou weer passen bij de onderstaande geruchten.
Meer personeel voor Giga Berlijn
Tesla heeft wederom enkele honderden medewerkers aangenomen. Deze worden getraind en eind augustus moet dan voldoende personeel aanwezig zijn om volledig in twee-shifts te werken. De productie blijft verder omhoog gaan, op naar 5000 auto’s per week tegen het einde van het jaar. Als het goed is, is niet alleen de Model Y Performance, maar ook met de Model Y Long Range en volgens de laatste geruchten ook met een Model Y RWD. In het laatste kwartaal zou dan verder opgeschaald worden naar een 3 shift-systeem. Hopelijk gaan we voor die tijd in ieder geval ook leveringen zien met het witte interieur en de nieuwe lakkleuren.
 
De bouwactiviteiten in Giga Berlijn blijven onverminderd doorgaan. Het gebouw waar de batterij productie moet gaan plaatsvinden wordt volop van apparatuur voorzien. Ze zijn druk aan het asfalteren, want de output aan Model Y’s gaat nu rap omhoog. Onderstaand een recente fly-over.
Fly-overs
Zoals bekend worden we periodiek voorzien van fly-overs boven alle Giga’s. Het aantal bouwactiviteiten is absurd op alle locaties. In Fremont is het echt passen en meten. Toch hebben ze nog een plekje gevonden om nog niets bouwen. Benieuwd wat ze hier gaan realiseren. Het hele terrein maakt op mij een erg rommelige indruk. Logistiek gezien ook inefficiënt. Maar dat heeft Elon zelf ook al eens gezegd.
Het terrein van Giga Shanghai is inmiddels propvol  gebouwd. Maar dat maakt wel een opgeruimde en goed georganiseerde indruk.
Als je goed kijkt bij de fly-overs van Berlijn, en zeker de fly-over vanuit een vliegtuig, zie je dat het gebouw waar de batterijen gemaakt gaan worden een hoek heeft welke schuin afloopt. Hetzelfde als enkele hoeken van het hoofdgebouw. Deze lijn moet je denkbeeldig doortrekken, dan weet je wat ze er nog allemaal tussenin gaan bouwen bij verdere uitbreidingen (zie bijv. 03:50 bij onderstaande video)
Deze week ook weer een fly-over bij Giga Texas. Wel heel interessant aangezien we naar binnen kunnen kijken. Op de 1e  en 3e verdieping wordt geproduceerd en in de tussenliggende 2e verdieping zijn kantoren en het restaurant gevestigd. Het hoofdkantoor van Tesla is inmiddels verplaatst naar Giga Texas.
800 km rijbereik
Elon liet via twitter weten dat de levering van de Semi met 800 km rijbereik nog dit jaar gaat beginnen (in de VS). Laten we hopen dat het nu eindelijk gaat gebeuren, want de Semi gaat de transportwereld echt op zijn kop zetten met zijn lage kosten per kilometer. Helaas is nog niet bekend waar de Semi nu gemaakt gaat worden. Eerst zou er sprake zijn van beperkte productie in Nevada. Maar mogelijk komen de eerste Semi’s “gewoon” uit Giga Texas. We weten ook nog niet wat de productiecapaciteit voor de Semi gaat zijn. Nog heel even geduld.
 
In dezelfde tweet had Elon het niet alleen over een Semi met een rijbereik van 800 kilometer, maar ook over een Cybertruck met hetzelfde rijbereik. Van deze versie wordt de levering het volgend jaar verwacht (in de VS).
Negatieve publiciteit
Deze week (wederom) negatieve berichten over de vermeende onveiligheid van FSD Beta. Het systeem zou niet stoppen voor een kind dat voor de auto staat! Een test vastgelegd op video “bewijst” het. Dat inmiddels 100.000 FDS-beta gebruikers meer dan 50 miljoen kilometers hebben gereden en dat er nog geen dode of gewonde gevallen is, wordt buiten beschouwing gelaten. Dan O’Dowd heeft een paar maanden geleden ook al eens met een pagina grote advertentie geprobeerd FSD in een kwaad daglicht te zetten. O’Dowd is CEO van Green Hills software, een bedrijf dat zelf IT-systemen maakt voor de auto industrie. Waarschijnlijk zijn ze out-of-business bij een legalisatie van FSD.
Ook voormalig presidentskandidaat Ralph Nadar brengt naar buiten dat hij FSD-beta onverantwoordelijk vindt en dat de NHTSA het moet stoppen. Eigenlijk heel vreemd uit de mond van iemand die bekend is geworden met zijn boek Unsafe at Any Speed (1965) en destijds de auto-industrie opriep om airbags, ABS en autogordels te gaan gebruiken. FSD gaat, als het werkt zoals Elon het voor ogen heeft, miljoenen doden en zwaargewonden per jaar schelen. Zelfs in deze Beta-fase zorgt FSD en Autopilot nu al voor aantoonbaar minder verkeersslachtoffers.
 
Natuurlijk veel discussie en controversie in de Tesla-community. Ook wederom een oproep aan Elon om nu toch echt een PR afdeling aan het werk te zetten. Niet Tesla-volgers hebben geen idee wat er allemaal aan het veranderen is op het gebied van mobiliteit. Ze worden alleen maar gevoed door de negatieve verhalen in de media. Tesla hoeft geen reclame te gaan maken, maar wel de media gaan voorzien van objectieve data en onderbouwingen. Want nu neemt de media klakkeloos over wat figuren als O’Dowd en Nadar naar buiten brengen.
Munro heeft de 4680 batterij eindelijk in handen
Het heeft een tijdje geduurd, maar nu is het eindelijk gelukt. Munro heeft het structurele batterijpakket van de Model Y uit Giga Texas nagenoeg uit elkaar. Al eerder zagen we hoeveel moeite ze hadden om het top paneel los te krijgen. En toen bleek dat de batterijen ingepakt zitten in een foam. Met droogijs is deze uiteindelijk verwijderd. Ook de batterijen zelf blijken nog eens goed aan elkaar vast te zitten. Niet voor niets een structureel batterijpakket! Een leuk detail: er zitten 69 batterijen samen in een patroon.  
Model 3 Long Range even niet meer te bestellen (in de VS)
Tesla heeft in de VS de Model 3 LR uit de configurator gehaald. De wachttijden zijn te lang. Zeker nu gisteren in de VS het plan is aangenomen om onder meer het kopen van BEV te stimuleren met een aankooppremie. Elon liet via Twitter weten dat, zodra ze de productiecapaciteit voor de Model 3 verhoogd hebben en hiermee de vraag en het aanbod weer meer in balans is, ze de orderpagina weer open zetten. De verwachting is dat we dit soort acties ook in andere markten gaan zien. Grootste probleem van Tesla is dat de productie (ook al groeit deze met meer dan 50% per jaar) de vraag niet kan bijhouden.
Foto
0 Comments

Blik op de week (#31)

5/8/2022

3 Comments

 
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor nieuwtjes uit de aandeelhoudersvergadering, de Model S  en Model X eindelijk naar Europa, afbeeldingen van Tesla-klanten gaan de ruimte in, afkoelen bij een Supercharger, laden bij Wall Connectors gaat openbaar en nog veel meer....
Foto’s eindelijk de ruimte in
Tesla heeft tot 2021 een hele slimme strategie gevolgd, zeker in de VS, om Tesla-kopers in te zetten in het overtuigen van potentiële EV-rijders de keuze op Tesla te laten vallen. Een belangrijk onderdeel van deze aanpak was het referral programma. Het ging om velgensets, wall connectors, gratis laadtegoeden en zelfs Roadsters werden weggeven. Vele YouTubers en andere content creators hebben ervan geprofiteerd. Inmiddels is het referral programma op voertuigen gestopt. Maar er zijn nog twee beloftes welke nog ingevuld moesten worden. De levering van de Roadster en de belofte om een foto naar keuze de ruimte in te schieten.
 
De Roadster moet nog even wachten, maar de fotocollage met foto’s van referral-houders is op 4 augustus door SpaceX de ruimte in geschoten. De (onderstaande) collage laat een afbeelding zien van Elon’s Roadster met Starman aan boord. Deze Tesla is als proeflading gelanceerd door de Falcon Heavy-racket op 6 februari 2018 en draaide inmiddels bijna 3.000 rondjes om de zon. Je kan Starman op deze website volgen!
Foto
Model S en X Plaid op weg naar Europa
Er was wat verwarring deze week. Even leek het erop dat de eerste Model S reservatiehouders een leveringsdatum in hun account hadden gekregen. Maar toen bleek het om een software test te gaan. Maar het was natuurlijk wel een teken dat er hard gewerkt wordt aan het voorbereiden van het uitleveren van de eerste Model S Plaid in Q4 van 2022 in Europa. En die bevestiging kwam een dag later. Bijna 2 jaar na de leveringen van de laatste Model S/X is het dan zover.
 
De reservatiehouders kregen een tijdsperiode waarin ze de levering van hun Plaid kunnen verwachten: in Q4 gaan de eersten hun bestelling ontvangen. De Model S Plaid is ook weer te bestellen voor € 139.990. Natuurlijk een forse prijs voor een auto, maar in vergelijking met een Porsche Taycan nog steeds een koopje. En als je op basis van de specs een vergelijking maakt met een Bugatti Chiron kost de Plaid bijna hetzelfde als de onderhoudskosten aan een Bugatti, maar ben je wel sneller weg bij het stoplicht dan een Chiron!
 
Ook de Model X Plaid gaat in Europa geleverd worden en is ook weer te bestellen. Hij kost 4.000 meer dan de S. Zowel de Model S als de X kan achteraf voorzien worden van een trekhaak, goed voor 1.600 kg resp. 2.200 kg.
 
Het zal niet lang meer duren voordat ook de Long Range leveringen van de S/X gepland gaan worden en de bestelpagina weer open gaat. Leveringen vanaf Q1? Het is nog even wachten op de prijzen, maar ook deze zullen hoger liggen dat de prijzen waar hij een tijd geleden voor te bestellen is geweest. Ik verwacht net onder de € 110.000.
Betaalmogelijkheid bij destination chargers
De derde generatie van de Wall Connector (€ 500) beschikt over wifi. Hierdoor ontstaan niet alleen een mogelijkheden voor loadbalancing tussen de laadstations, maar ook een optie om de laadpalen op te nemen in het eco-systeem van Tesla. Hotels, restaurants, en andere commerciële gelegenheden of een VVE van een appartementencomplex kunnen dan Wall Connectors installeren en de laadkosten verrekenen met hun klanten tegen een eigen tariefplan.
 
Vooralsnog ziet het er naar uit dat er minimaal 6 laadpunten nodig zijn om mee te kunnen doen. De software integratie zit aan de “achterkant”. De gebruiker heeft hierdoor hetzelfde gemak als bij een Supercharger. Geen betaalpassen, druppels of verschillende apps. Inpluggen, qr-code scannen met de Tesla-app en klaar. En Tesla verrekend met de consument zoals met de laadkosten bij de supercharger en rekent af met de exploitant.
 
En nu de Tesla infrastructuur ook geopend wordt voor niet-Tesla’s kan natuurlijk iedereen laden bij de Superchargers en de Destination Chargers. Het netwerk wordt alsmaar groter. Tijdens de aandeelhoudersvergadering omarmde Elon zelfs het idee dat je voorstellen moeten kunnen doen voor een SuC locatie waar dan op gestemd kan worden.
Een plons bij de Supercharger
Op deze plaats is de Superchargerlocatie Hilden in Duitsland al vaker voorbij gekomen. Het is een mooi voorbeeld hoe laadinfrastructuur op drukke knooppunten van snelwegen er uit moet gaan zien. Tesla en Fastned onder 1 dak! Bij elkaar meer dan 50 laadpunten met snelheden tot 250 kW. Het dak is voorzien van zonnepanelen. En natuurlijk wordt ook aan de inwendige mens gedacht en zijn er sanitaire voorzieningen.
 
Speciaal voor deze warme zomer is er een zwembad in een container bijgeplaatst. Grappig om de zien hoe ook een dergelijk voorziening in de software geïntegreerd zit. De veiligheidsmelding staan keurig op het scherm in de auto. Het zwembad staat er de hele maand augustus. Veel tijd om de zwemmen is er niet, met de V3 chargers ben je zo weer onderweg!
Een oplossing voor niet bestaand probleem?
Tesla kent geen uitgebreide lijst met opties en accessoires. Ze zijn gewoon rijk uitgevoerd en wil je toch iets extra’s dan zijn er aftermarket aanbieders met een ruim aanbod. Soms zijn er van die producten waarvan je je afvraagt voor welke probleem het een oplossing is? Bijvoorbeeld de onderstaande rolhoes voor het panoramadak. Maar goed, voor ieder wat wils… en het ziet wel degelijk uit.
Aandeelhoudersvergadering
Afgelopen donderdag was de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Belangrijkste wapenfeit uit het officiële gedeelte van de bijeenkomst was misschien wel dat het voorstel om de randvoorwaarden in te vullen zodat een 3-1 split mogelijk wordt, werd aangenomen. Alle aandeelhouders krijgen voor ieder aandeel in bezit op 17 augustus, op 24 augustus na beurssluiting per aandeel twee dividend-aandelen. Een 3 voor 1 split dus. Bij de meeste brokers is binnen een paar dagen de aanpassing ook wel feitelijk doorgevoerd en staan de juiste aantallen in het portefeuille-overzicht. De totale waarde van Tesla portefeuille verandert door de split natuurlijk niet.
 
Elon heeft aansluitend aan het formele gedeelte van de vergadering een presentatie gegeven. Hij zag er opvallend fit uit en had goede zin. Zoals bijna altijd als Elon ons een update geeft, duurt het even voordat het “inzinkt” wat hij heeft gezegd. Gelukkig zijn er veel YouTubers die hun duiding geven en hebben de Wall Street analisten een tijdje nodig om hun modellen aan te passen.
 
Hieronder de belangrijkste take-aways van Elon’s presentatie:
  • Nog steeds op koers voor 1,5 miljoen auto’s dit jaar
  • Eind dit jaar is de geïnstalleerde productiecapaciteit goed voor 2 miljoen voertuigen
  • Nu zijn zo’n 3 miljoen Tesla’s op de weg, over 10 jaar zou dit wel eens 100 miljoen kunnen zijn! Onderstaand plaatje laat de exponentiële groeicurve van afgelopen 10 jaar zien. Er werd om gelachen. Het kon wel een fictief model zijn uit een business presentatie! Maar het is echt en die lijn gaat dus verder omhoog naar 100 miljoen units over de volgende 10 jaar.
Foto
  • Voor het einde van jaar wordt de bouwlocatie van een nieuwe Giga aangekondigd. Er werd gespeculeerd over Canada.
  • Uiteindelijk komen er zo’n 10-12 Giga’s met een output van ieder 1,5-2 miljoen units (Cars & Pods). Behalve Fremont, met 800.000 zit deze fabriek aan het maximum.
  • FSD Beta in de VS voor het einde van het jaar voor iedereen beschikbaar
  • Cybertruck volume productie is gepland voor midden 2023. Prijzen en specificaties gaan anders zijn dan eerder aangekondigd. Veel veranderingen sinds die tijd, o.a. door de inflatie. Maar ook door andere specificaties.
  • Elon verwacht eind dit jaar op massaproductie te zitten met de 4680 batterijen, dat wil zeggen 5.000 packs per week. Ze hebben voor dit jaar genoeg batterijen voor de 1,5 miljoen 2022-targetproductie.
  • Elon praat over FSD en robotaxi’s alsof het een “done-deal” is. Ook de productie-aantallen die hij noemt voor de komende jaren met de nieuwe Giga’s gaan over units en niet meer over auto’s
  • Met FSD/robotaxi's en Optimus zou Tesla kunnen uitgroeien tot het meest waardevolle bedrijf
  • Hij heeft geen tipje van de sluier opgelicht over nieuwe producten, maar wel nog eens gewezen op AI-day #2. We gaan dan sowieso een eerste prototype zien van Optimus. Misschien zelfs de eerste Tesla Pods?
Foto
Hieronder zijn de highlights van presentatie van Elon te vinden, gemaakt door Tesla Daily.
Mijn review "ergernis"
Hierboven staat een review van de Model S Plaid. Altijd leuk om te zien! Maar zoals bijna altijd bij een review van een Tesla wordt ook hier weer een relatie gelegd tussen de prijs, de bouwkwaliteit en de gebruikte materialen ten opzichte van de Duitse premium merken. Daarnaast gaat het bij een review van een Model 3/Y altijd over het ontbreken van een schermpje achter het stuur en bij de Model S/X over het ontbreken van de bedieningshendels aan het stuur. Helaas nooit het verhaal erbij waarom dat is, maar gewoon de conclusies dat het niet goed is! Een dashboard moet nu eenmaal vol zitten met knoppen, schermen en verchroomde luchtroosters.

Dat de kwaliteit altijd beter kan, bij alle merken, is een feit. Maar het is wel heel oud denken als je het mij vraagt, Een stukje verchroomd plastic in een zacht kunststof dashboard dat je doet laten geloven dat je kwaliteit hebt gekocht of een naad tussen twee plaatdelen die symbolisch moet zijn voor de onderhuidse bouwkwaliteit is je wel erg laten meesleuren door de marketingafdeling! Maar iets wat er in 20-30 jaar feilloos is ingeslepen, gaat er niet zomaar uit. Verreweg de meeste Teslarijders waarderen juist al die dingen welke in de reviews bijna nooit aandacht krijgen!

Kwaliteit zit in mijn optiek dan ook veel meer in wat Tesla met hun ultieme soft- en hardware integratie doet en wat dit bijvoorbeeld voor de veiligheid kan betekenen. Er is geen enkel merk dat op basis van data uit daadwerkelijke ongelukken met hun modellen, continu aanpassingen doet. Ook bij auto's die al verkocht zijn (via over-the-air updates). Een Tesla trekt je gordels strak en laat de airbags precies getimed opblazen als de AI heeft geanalyseerd dat een crash onvermijdelijk is. De kans op blijvend letsel of overlijden na een crash is in een Tesla aantoonbaar lager dan bij andere merken! In de presentatie na de aandeelhoudersvergadering liet Elon een afbeelding zien met crashdata. Tesla is het enige merk dat al deze gegevens heeft van hun voertuigen en hier ook direct iets mee doet: data driven safety!
Foto
Elon heeft weer een interview gegeven, dit keer met Full Send Podcast.
In een drie uur durende interview gaat Elon in op een breed scala aan onderwerpen. Waaronder buitenaardse wezens, het interplanetair maken van de mensheid, over zijn jeugd, e.d. Maar natuurlijk praat hij ook over de Cybertruck, Neuralink, SpaceX. The Boring Company, e.d.
Batterijdetails
Wil je alles weten over de batterijtechnologie van Tesla? Dan is YouTube-kanaal The Limiting Factor een kanaal om te volgen. Regelmatig in “blik op de week” aandacht voor nieuwtjes welke Jordan Giesige presenteert over batterijen. In onderstaande aflevering doet hij verslag van wat hem is opgevallen tijdens de Q2-earningscall.
3 Comments
Forward>>
    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan 
    Follow @TeslamagazineNL

    Archieven

    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019

    Categorieën

    All
    Algemeen

    RSS Feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2023
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Reflectie op Investorsday 2023
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires