Laatste keer bijgewerkt: 19 maart 2023
Op moment van schrijven ligt Investor Day ruim twee weken achter ons. Het aandeel TSLA verloor bijna 15% op de beurs in de eerste week. Hoofdzakelijk door macro-economische factoren, maar toch! Zo jammer dat (korte termijn) emotie bij veel mensen zorgt voor een wazig beeld! Er werd geen kleine Tesla onthuld, maar in detail hoe Tesla gaat groeien naar 20 miljoen auto's per jaar. De lange termijn strategie van Tesla, zeker bij het deel dat de mobiliteit bijdraagt aan de energietransitie (21%), is zo duidelijk als maar wat en zeer indrukwekkend. Of je moet vraagtekens blijven zetten bij de vraag naar auto's. Dan is het goed te beseffen dat Tesla niet alleen mikt om een aandeel in de huidige markt voor auto's (transitie van ICE naar BEV), maar vooral gericht is op een markt waar we allemaal nog geen idee van hebben hoe groot die is. Namelijk de markt van de robotaxi's. Alle ontwikkelingen binnen Tesla van de laatste jaren komen samen in de massaproductie van deze next-gen auto's.
Een reflectie op het mobiliteitsdeel tijdens Investor Day 2023!
De rode draad door alles wat Tesla presenteerde ging over:
1. het versnellen van de tijd welke nodig is om tot een bepaald punt te komen door het wegnemen van alle mogelijke obstakels 2. een reductie van kosten met een dusdanige omvang dat door de lage prijs het onvermijdelijk is dat er een grote vraag komt naar de producten en/of diensten. Duidelijk is dat overheden met maatregelen de innovatie van Tesla en de vraag naar hun producten en diensten nooit kan tegenhouden, hooguit kan vertragen of versnellen. De vraag en/of de onweerlegbare feiten zijn uiteindelijk bepalend. |
|
In de eerste twee fasen van de mobiliteitstransitie (van ICE naar BEV) is het zaak om de kosten steeds verder naar beneden te brengen. Mocht je meer willen weten over de mobiliteitstransitie lees dan deze blog. In de eerste fase staat het verlagen van de productiekosten en de kosten van de aanschaf cq. het bezit van een BEV centraal. Dat is de enige manier om mensen uit een ICE te krijgen. Uiteraard speelt veiligheid, begeerlijkheid, kwaliteit, e.d. ook een rol, Maar een lage prijs staat toch echt centraal. Hiervoor is massaproductie nodig. Dus feitelijk de uitvoering van Masterplan I. Toewerken naar steeds meer betaalbare auto's.
In de aanpak van Elon kunnen overheden de transitie van ICE naar BEV alleen vertragen of versnellen door maatregelen, maar niet tegenhouden! Tesla kan inmiddels, met behoud van +20% marge, een BEV leveren vanaf circa $ 35.000. De eerste fase van de mobiliteitstransitie is qua productontwikkeling voor Tesla nagenoeg afrond. Massaal de S3XY-modellen, de Semi en Cybertrucks produceren en de komende 10-15 jaar voor dit deel van mobiliteitsmarkt een flink marktaandeel pakken en vooral de bestaande autobouwers dwingen te transformeren naar volledig BEV. En misschien nog wel meer belangrijk: Tesla leert hoe je zo efficiënt mogelijk een auto kan bouwen, zonder de ballast van bureaucratie, de marketingafdeling en/of historie. Gedreven door het verlagen van de kosten en het verhogen van de begeerlijkheid. Dat hebben we gezien met de stappen op weg naar de Model S/X, de Model 3/Y en de Cybertruck. In het onderstaande plaatje de linkerkant qua marktpotentieel en aantallen! Een marktaandeel dat nu nog interessant is, en ook nog wel een fors aantal jaren zal bestaan. Maar ook een marktaandeel dat op termijn zeker sterk zal gaan dalen en uiteindelijk een niche-markt wordt. Zelf rijden is straks niet meer nodig om van A naar B te komen. Paardrijden doet ook niet iedereen meer en is vooral een mooie hobby geworden.
In de aanpak van Elon kunnen overheden de transitie van ICE naar BEV alleen vertragen of versnellen door maatregelen, maar niet tegenhouden! Tesla kan inmiddels, met behoud van +20% marge, een BEV leveren vanaf circa $ 35.000. De eerste fase van de mobiliteitstransitie is qua productontwikkeling voor Tesla nagenoeg afrond. Massaal de S3XY-modellen, de Semi en Cybertrucks produceren en de komende 10-15 jaar voor dit deel van mobiliteitsmarkt een flink marktaandeel pakken en vooral de bestaande autobouwers dwingen te transformeren naar volledig BEV. En misschien nog wel meer belangrijk: Tesla leert hoe je zo efficiënt mogelijk een auto kan bouwen, zonder de ballast van bureaucratie, de marketingafdeling en/of historie. Gedreven door het verlagen van de kosten en het verhogen van de begeerlijkheid. Dat hebben we gezien met de stappen op weg naar de Model S/X, de Model 3/Y en de Cybertruck. In het onderstaande plaatje de linkerkant qua marktpotentieel en aantallen! Een marktaandeel dat nu nog interessant is, en ook nog wel een fors aantal jaren zal bestaan. Maar ook een marktaandeel dat op termijn zeker sterk zal gaan dalen en uiteindelijk een niche-markt wordt. Zelf rijden is straks niet meer nodig om van A naar B te komen. Paardrijden doet ook niet iedereen meer en is vooral een mooie hobby geworden.
De tweede fase van mobiliteitstransitie is van zelf rijden naar zelfrijdend. Ook hier maakt Tesla enorme sprongen met de FSD ontwikkeling. Over het tijdspad in relatie tot beloftes kan je discussiëren, maar qua timing lijkt alles nog op schema te liggen voor de derde fase van de mobiliteitstransitie. De fase van eigen bezit naar betalen per kilometer in een robotaxi. Daarover later meer.
Tesla benadert de uitdaging om tot volledig zelfrijdende auto’s te komen via Tesla Vision. Een aanpak welke volledig is gebaseerd op de input van videobeelden. Hiervoor is heel veel (video)data nodig. Data welke iedere Tesla genereert. Er zijn dus heel veel Tesla’s op de weg nodig om deze data gericht te kunnen verzamelen. Als aanvulling op de eerste fase (lage prijs door massaproductie) wordt in de tweede fase de begeerlijkheid van het zelf bezitten van een Tesla meer aangesproken. Een auto welke alleen maar beter en beter wordt. Niet alleen dat een Model 3 uit 2019 niet meer te vergelijken is met de kwaliteit en efficiency van een Model 3 uit 2023, maar ook dat een Model 3 uit 2019 met software-updates ook nog steeds beter wordt en alle hardware heeft om zelf te kunnen rijden. En dat is het tweede aspect van begeerlijkheid. Alle Tesla’s met de FSD HW3 en hoger kunnen straks zelf rijden. Ook hier weer: de overheid kan het versnellen of vertragen met regelgeving, maar niet tegenhouden. De data spreken voor zich! Eigenlijk nu al!
Tesla benadert de uitdaging om tot volledig zelfrijdende auto’s te komen via Tesla Vision. Een aanpak welke volledig is gebaseerd op de input van videobeelden. Hiervoor is heel veel (video)data nodig. Data welke iedere Tesla genereert. Er zijn dus heel veel Tesla’s op de weg nodig om deze data gericht te kunnen verzamelen. Als aanvulling op de eerste fase (lage prijs door massaproductie) wordt in de tweede fase de begeerlijkheid van het zelf bezitten van een Tesla meer aangesproken. Een auto welke alleen maar beter en beter wordt. Niet alleen dat een Model 3 uit 2019 niet meer te vergelijken is met de kwaliteit en efficiency van een Model 3 uit 2023, maar ook dat een Model 3 uit 2019 met software-updates ook nog steeds beter wordt en alle hardware heeft om zelf te kunnen rijden. En dat is het tweede aspect van begeerlijkheid. Alle Tesla’s met de FSD HW3 en hoger kunnen straks zelf rijden. Ook hier weer: de overheid kan het versnellen of vertragen met regelgeving, maar niet tegenhouden. De data spreken voor zich! Eigenlijk nu al!
En dan komt de derde fase van de mobiliteitstransitie. Het robotaxi tijdperk. Hierin komt voor Tesla alles samen. Giga Mexico gaat op derde generatieplatform in ongekende aantallen en tegen ongekend lage prijzen voertuigen produceren die autonoom kunnen rijden. In allerlei verschijningsvormen. En als de timing met FSD legalisatie iets vertraagd, komt er misschien wel een versie met een stuur! Voordat Giga Mexico open is zullen we nog een Giga aankondiging krijgen! Tesla gaat een markt bedienen waarvan we de omvang niet goed kennen. Dat is de rechterkant van het bovenstaand plaatje. Iedereen op deze wereld heeft behoefte aan mobiliteit tegen een zo laag mogelijk prijs. Deze markt is natuurlijk vele malen groter dan de huidige gigantische markt voor auto’s. Meer over de hoe ik de route naar FSD zie is hier te lezen.
Een in mijn optiek belangrijk punt dat je moet begrijpen is dat we bij robotaxi's niet meer moeten denken aan een auto zoals we die nu kennen. Het gaat niet meer om de vorm, de kleur, de chromestrip, het verlengstuk van je ego, e.d. Het gaat puur om de functionaliteit. Hoe ga je snel, veilig en tegen welke kosten van A naar B. En welke functionele eisen stel je aan dit transport: met hoeveel personen wil je reizen, moeten er goederen mee, wil je hoofdzakelijk werken onderweg of ga je slapen? Het klinkt allemaal futuristisch, maar het concept auto zoals we dat sinds het ontstaan er van kennen, gaat echt veranderen. Elon maakte in het Q&A gedeelde de vergelijking met de smartphones. In het begin van het mobiele telefoon tijdperk waren en veel merken met veel verschillende uiterlijke kenmerken en functies. De keuze werd hoofdzakelijk door het uiterlijk bepaald. Nu zijn er, op wat niches na, twee software varianten (Andriod en iOS) en nog maar een paar merken. Samsung en Apple als gevestigde orde en vooral in Azië de opkomende merken als Huawei, Xiaomi en Oppo. Maar feitelijk zien ze allemaal hetzelfde uit. Je maakt je keuze op basis van de functionaliteit (software, hardware als de camera's, formaat van het scherm) en niet of nauwelijks meer op het uiterlijk. Vertaal je dat terug naar de toekomst van de auto-industrie, dan besef je dat er geen 40 automerken meer gaan zijn en per merk ook nog eens 20 typen en per type ook nog eens 5 varianten en tientallen personalisatie opties. Het gaat (uiteindelijk) terug naar een aantal wereldspelers die rondom hun software robotaxi's bouwen, passend bij de gevraagde functionaliteit. Hoofdzakelijk betalen per kilometer en nauwelijks meer in eigen bezit.
Een in mijn optiek belangrijk punt dat je moet begrijpen is dat we bij robotaxi's niet meer moeten denken aan een auto zoals we die nu kennen. Het gaat niet meer om de vorm, de kleur, de chromestrip, het verlengstuk van je ego, e.d. Het gaat puur om de functionaliteit. Hoe ga je snel, veilig en tegen welke kosten van A naar B. En welke functionele eisen stel je aan dit transport: met hoeveel personen wil je reizen, moeten er goederen mee, wil je hoofdzakelijk werken onderweg of ga je slapen? Het klinkt allemaal futuristisch, maar het concept auto zoals we dat sinds het ontstaan er van kennen, gaat echt veranderen. Elon maakte in het Q&A gedeelde de vergelijking met de smartphones. In het begin van het mobiele telefoon tijdperk waren en veel merken met veel verschillende uiterlijke kenmerken en functies. De keuze werd hoofdzakelijk door het uiterlijk bepaald. Nu zijn er, op wat niches na, twee software varianten (Andriod en iOS) en nog maar een paar merken. Samsung en Apple als gevestigde orde en vooral in Azië de opkomende merken als Huawei, Xiaomi en Oppo. Maar feitelijk zien ze allemaal hetzelfde uit. Je maakt je keuze op basis van de functionaliteit (software, hardware als de camera's, formaat van het scherm) en niet of nauwelijks meer op het uiterlijk. Vertaal je dat terug naar de toekomst van de auto-industrie, dan besef je dat er geen 40 automerken meer gaan zijn en per merk ook nog eens 20 typen en per type ook nog eens 5 varianten en tientallen personalisatie opties. Het gaat (uiteindelijk) terug naar een aantal wereldspelers die rondom hun software robotaxi's bouwen, passend bij de gevraagde functionaliteit. Hoofdzakelijk betalen per kilometer en nauwelijks meer in eigen bezit.
Of legalisatie van FSD in bepaalde delen van de wereld nu in 2024, 2027 of 2030 is of dat een robotaxi pas in 2035 op de markt komen …. De innovatie en technologische vooruitgang is niet tegen te houden. Alleen te vertragen of te versnellen. Tesla staat vol in de versnelling! Al eerder zagen ze dat de beschikbaarheid van batterijen een vertragende factor kon zijn. Tesla heeft hiertoe zelf de 4680 batterij ontwikkeld zodat deze ongekend goedkoop en vooral in massa te produceren is. Deze vormfactor wordt nu de wereldstandaard, gewoon door de enorme vraag door Tesla zelf. Andere batterijleverancier gaan immers ook over op 4680 om Tesla te bedienen en hiermee worden andere autoproducenten ook naar deze vormfactor gedwongen. Hetzelfde gaat gelden voor de overstap naar de 48 volt architectuur van de interne kabelboom. De rest van de industrie moet gaan volgen.
Een andere op te lossen bottleneck is de lithium productie. Tesla bouwt nu zelf een lithium raffinaderij. Om hiermee een standaard neer te zetten welke een lage prijs en beschikbaarheid van lithium voor batterij productie garandeert. Ze doorbreken hiermee het protectionistisch gedrag van de huidige producenten en voorkomen een monopolie positie van sommige landen.
En dan hebben we nog …. Optimus. De Tesla Robot. Deze zien we bij de opening van Giga Mexico massaal aan de band staan. Niet zomaar een productielijn, maar een proces welke geoptimaliseerd is om Optimus aan het werk te zetten. Door de massale inzet van Optimus in de eigen fabrieken kunnen ze de leercurve versnellen om dan Optimus zelf in massa te gaan produceren en te verkopen! Dat wordt een markt op zichzelf. Een markt van ongekende omvang en met het moordtempo waarin AI zich ontwikkeld, vooral ook een onbekende route. Zijn we net bijgekomen van het potentieel van Chat GPT 3, doet GPT 4 er nog een paar scheppen bovenop. Er komt een nieuwe wereld op ons af, in een moord tempo!
En dan hebben het nog niet over Tesla Energy, Tesla Electic en de andere producten en diensten van Tesla. Daar ging de rest van de presentatie tijdens Tesla Investor Day over.
Een andere op te lossen bottleneck is de lithium productie. Tesla bouwt nu zelf een lithium raffinaderij. Om hiermee een standaard neer te zetten welke een lage prijs en beschikbaarheid van lithium voor batterij productie garandeert. Ze doorbreken hiermee het protectionistisch gedrag van de huidige producenten en voorkomen een monopolie positie van sommige landen.
En dan hebben we nog …. Optimus. De Tesla Robot. Deze zien we bij de opening van Giga Mexico massaal aan de band staan. Niet zomaar een productielijn, maar een proces welke geoptimaliseerd is om Optimus aan het werk te zetten. Door de massale inzet van Optimus in de eigen fabrieken kunnen ze de leercurve versnellen om dan Optimus zelf in massa te gaan produceren en te verkopen! Dat wordt een markt op zichzelf. Een markt van ongekende omvang en met het moordtempo waarin AI zich ontwikkeld, vooral ook een onbekende route. Zijn we net bijgekomen van het potentieel van Chat GPT 3, doet GPT 4 er nog een paar scheppen bovenop. Er komt een nieuwe wereld op ons af, in een moord tempo!
En dan hebben het nog niet over Tesla Energy, Tesla Electic en de andere producten en diensten van Tesla. Daar ging de rest van de presentatie tijdens Tesla Investor Day over.