In deze blik op de week aandacht voor de aanstaande uitrol van Park-assist gebaseerd op Tesla Vision, touchless testdrives, Giga Berlijn na 1 jaar, een nieuwe blog en nog veel meer... Touchless Testdrive In de corona tijd hebben we het voor het eerder gezien bij Tesla: contactloze proefritten. Nu zien we het terugkomen. In Zweden is het nu mogelijk om een proefrit via de website aan te vragen. Je gaat dan naar de locatie (geen service center of Tesla store) waar de proefauto’s klaar staan. Ben je op locatie bel je een nummer en wordt de auto op afstand geopend en krijg je uitleg. Je kan dan een proefrit van 30 minuten maken. Een auto samenstellen en bestellen doe je (binnen 2 minuten) via de app. Park-assist-oplossing voor ontbreken USS Nu FSD Beta V11.3.2 breed is uitgerold, zijn blijkbaar de problemen met het occupancy-netwerk en routeplanning dusdanig ver opgelost dat een release mogelijk is van Park-assist. Want Park-assist voor auto’s zonder Ultra Sonic Sensors werkt met afstandsmetingen welke uitgevoerd worden op basis van de 360 graden videobeelden. Inmiddels is een software update gesignaleerd buiten de FSD groep, het gaat om update 2023.6.9. Een release buiten Noord-Amerika van deze update is aanstaande. Het duurt natuurlijk allemaal te lang, zeker als er niet duidelijk gecommuniceerd wordt. Maar goed, het ziet er dus naar uit dat het lange wachten bijna voorbij is. Het zal zeker in het begin niet altijd direct goed werken. Hier is gewoon nog een periode van data verzamelen nodig. Dat finetunen moet nu eenmaal met beelden gebaseerd op het dagelijks gebruik in de echte wereld. Mijn verwachting is dat over een paar maanden de USS bij auto's waar ze wel gemonteerd zijn ook uitgezet worden. Hetzelfde als we gezien hebben met radar. Tesla aanpak Het vorige item over Park-assist illustreert precies hoe Elon bij al zijn bedrijven naar innovatie en besluitvorming kijkt. Vanuit de first-principles benadering wordt een besluit genomen om een bijvoorbeeld een sensor weg te laten en te vervangen door iets anders. Als er geen onoplosbaar obstakel is (bijv. een natuurkundige wetmatigheid) maar alleen bijvoorbeeld nog een of twee iteratieslagen om het te perfectioneren, dan wordt het besluit genomen en doorgevoerd. En niet gewacht tot de marketing afdeling zijn goedkeuring geeft. Dat zet iedereen die direct bij de ontwikkeling betrokken is op scherp en maakt dat de innovatie ook daadwerkelijk gaat plaatsvinden. En in een hoog tempo. Niet altijd op tijd, maar zo gebeuren en wel dingen die altijd voor onmogelijk gehouden werden. Elon Musk Time (EMT) moet je nu eenmaal incalculeren. Lezing JB Straubel JB Straubel, samen met Elon Musk, de ware grondlegger van Tesla en momenteel CEO van Redwood Materials hield recent een presentatie voor studenten van Stanford University. In een half uur blikt hij kort terug op Tesla, maar een groot deel gaat over de missie van Redwood Material: het bouwen van circulaire supply chain voor grondstoffen nodig voor en uit de batterijproductie. Een interresant verhaal en de moeite waard om te bekijken. Giga Berlijn 1 jaar in bedrijf Op 22 maart verleden jaar werd Giga Berlijn met het Gigafest officieel geopend. Wat gaat een jaar snel. Toch kwam de massaproductie allemaal wat langzamer op gang dan initieel gedacht. De Shanghai benchmark werd niet gehaald. Nu zit men inmiddels op meer dan 4.000 Model Y’s per week. De huidige vergunning gaat tot 500.000 auto’s. De aanvraag voor uitbreiding tot 1.000.000 voertuigen per jaar is de deur uit. Het is dus pas net allemaal begonnen daar in Berlijn. Zonder slag of stoot gaat het allemaal niet. Lange procedures om goedkeuring te krijgen, milieuactivisten, mensen die zich zorgen maken over het grondwaterpeil, e.d. Inmiddels is Tesla zover met het hergebruik van water dat ze voor de uitbreiding naar 1 miljoen voertuigen niet meer water nodig hebben. Speculatie Q1 productie We naderen het einde van Q1 2023. Er wordt druk gespeculeerd over de productie en verkoopaantallen. Berlijn zorgt inmiddels voor een forse bijdrage aan het verkoopaantallen in Europa en in Azië. De Model Y uit Berlijn gaat o.a. naar Taiwan! Tesla verschijnt in veel landen bovenaan de verkoopstatistieken. Niet alleen BEV, maar overall. De prijsdalingen hebben wereldwijd hun effect. Vanuit China de geluiden dat de andere OEM's streven naar stabiele prijzen. Ford maakte bekend dat ze fors geld toeleggen op iedere EV welke de deur uit gaat. En dan is Ford nog het meest actief met de transitie naar BEV. Na de komende week weten we Tesla-cijfers. Zeker is al dat Q1 2023 een forse groei is t.o.v. Q1 2022. Nieuwe blog online Tijdens Investor Day heeft Tesla enorm veel gedetailleerde informatie gegeven over hun route naar 20 miljoen voertuigen per jaar. Ik geef in deze nieuwe blog mijn reflectie op wat ik gehoord en gezien heb, tijdens de presentaties en van een aantal beschouwingen en analyses van anderen hierop. Zie je Tesla als een autbouwer en geniet je van je Tesla of andere BEV, helemaal goed! Ben je geïnteresseerd in het bedrijf Tesla, hun visie op de toekomst en hoe ze de mobiliteit willen veranderen, dan is het enorm inspirerend om de stappen die ze zetten te volgen. Om de route van Tesla tot die 20 miljoen auto’s te begrijpen moet je m.i. de drie stappen van de mobiliteitstransitie helder op je netvlies hebben. Veel leesplezier. Hobby projecten met een Tesla Zagen we eerder als een Knight Rider transformatie van een model 3, zien we nu een Model 3 met gigantische wielen en een CyberRoadster op basis an een Model 3 geïnspireerd op de Cybertruck:. Het blijft leuk om de creativiteit van de Tesla-enthousiastelingen te zien.
Nieuwe versie van de Safety Score Tesla biedt in 12 Staten in de VS een verzekeringsproduct aan gebaseerd op de Safety Score. Hoe beter de score, hoe lager de premie. Eerder werd de score ook gebruikt om toegelaten te worden tot het FSD Beta programma. In januari liet Elon, na een vraag van een Tesla-rijder op Twitter, weten dat voor educatie-doeleinden de Safety-score ook buiten de VS-Staten en waar Tesla Insurance niet wordt aangeboden beschikbaar zou komen. Zover is het echter nog niet. Met de stap naar de 2.0 versie is de score voor het (veelvuldig) rijden in nacht (22.00-04.00 uur) aangepast, wordt rijden zonder gordel nu ook meegenomen en als er vaak harder gereden wordt dan 85 mph (135 k/u) beïnvloedt dit ook in negatieve zin de score. Er zijn ook verbeteringen doorgevoerd aan bestaande paramaters, zoals het rijden in de nacht. Tesla gehackt Een tijd geleden het bericht in blik op de week dat Tesla wederom zou mee doen aan Pwn2Own, een hacker conference in Canada. Tesla had zelfs het prijzengeld verhoogd naar $ 100.000 + de Tesla Model 3. Bij Tesla nemen ze Cybersecurity meer dan serieus. Ook omdat ze als softwarebedrijf maar al te goed zelf begrijpen hoe belangrijk privacy en dataveiligheid is. En hoe inventief hackers zijn om toch een lek te vinden. Ditmaal is het team “Zero Day Initiative” dat er in geslaagd is de controle over de Tesla over te nemen. Wat en hoe ze het precies gedaan hebben is natuurlijk voor de jury gepresenteerd, maar nog niet uitgebreid gedeeld met de buitenwereld. Dat zal binnenkort volgen. Tesla zal blij zijn dat ze op deze manier hun veiligheid weer een tandje hoger kunnen opschroeven. Ze investeren niet voor niets om de beste hackers te verleiden om hun systeem proberen te kraken. Bovendien zijn dergelijke hacks natuurlijk niet nu massaal toe te passen op een willekeurige Tesla in de straat door een lokale whizzkid. En met een software-update worden de gevonden lekken natuurlijk snel gedicht. Las Vegas Loop wordt nog langer In Las Vegas heeft The Boring Company de eerste operationele tunnel gegraven voor hun opdrachtgever. Onder het Las Vegas Convention Center zijn inmiddels meer dan 1.000.000 passagiers vervoerd. Het ziet er futuristisch uit met het gekleurde led-licht. Doordat er nu nog Tesla’s in rijden met een bestuurder aan boord komt het volledige concept nog niet tot zijn recht. Laat je hierdoor niet misleiden. Op termijn gaan natuurlijk robotaxi’s door de tunnels rijden. Tegen die tijd is de huidige goedkeuring voor uitbreiding langs alle hotels aan The Strip en het vliegveld wel gerealiseerd. Er is nu zelfs een aanvraag ingediend om het traject nogmaals in lengte te verdubbelen. In mijn blog over hoe ik de FSD-ontwikkeling zie speelt The Boring Company een belangrijk rol. Deze blog is hier te lezen. Als FSD eenmaal is toegestaan en de robotaxi’ s in Giga Mexico van de band rollen zal het druk worden in Las Vegas. Heel wat ambtenaren en politici gaan kijken naar hoe de toekomst van schone en file vrije mobiliteit er uit zien! De tunnels met de robotaxi’s die zowel boven als onder de grond kunnen rijden, maken dat hele nieuwe oplossingen voor inrichtingsvraagstukken in de steden mogelijk. Zeker als aanvulling op al bestaande metrosystemen en spoorwegen. Dan maar goed dat Elon in 2023 de nieuwe fabriek van The Boring Company in Bastrop (Texas) in gebruik heeft genomen en vaart maakt het produceren van nieuwe versies van Prufrock, de tunnel boor machine. Ook al zijn er nu wat zorgen door omstanders voor het waterverbruik. Ook SpaceX heeft daar een nieuw gebouw, naast dat van The Boring Company. Uiteraard ligger een paar kleine Boring Company tunnels. Onderstaand de dronebeelden van deze locaties.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |