In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor een update over FSD Beta in Europa, eerste V4 supercharger open, de verdere groei van Giga Berlijn en nog veel meer…. Midnight Cherry Red Na Quick Silver zien we nu (eindelijk) ook de Midnight Cherry Red Model Y’s uit Berlijn op de trailers op weg naar de Tesla Stores. Binnenkort zullen de eerste exemplaren uitgeleverd worden en is het wel erg lang wachten voorbij. Nu nog de nieuwe blauwe variant en dan levert Tesla de Model Y uit Berlijn in de 5 kleuren. Glijbaan Nu we het toch over Giga Berlijn hebben… Tesla plaatste op linkedin een video van een glijbaan binnen in een van de hallen. Niet helemaal duidelijk waar dit is in het gebouw. Ziet er wel grappig uit en weer andere manier om aandacht te vragen voor de Tesla-vacatures. Hairpin motor Tijdens Investorsday werden een paar items niet benoemd, maar wel in een afbeelding getoond. Een hiervan was het draadloos laden door een foto te laten zien van een Model S naast een onbekende wallbox en een plaat op de vloer. Een ander was een close-up afbeelding van een motor, waarin duidelijk het hairpin principe te zien is. Wat dit is en wat hier de voordelen van zijn legt John van Cleanerwatt in onderstaande video haarfijn uit. Eerste Megapack installatie in Nederland? Op twitter plaatste Tesla Charging een afbeelding van een 15 MWh installatie met Megapacks in Utrecht. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij de eerste in Nederland. Zeker niet de grootste van Europa. Maar wel goed dat we Tesla Engery Producten in Nederland zien. De afgelopen dagen met de wind en de zon (en zeker combinatie) de berichten dat de energie feitelijk gratis is. Dat schreeuwt om batterijen voor opslag. Tesla Supercharger Een week geleden het bericht dat de nieuwe V4 charger in Harderwijk gaan komen. Nu zijn ze al in gebruik! In eerste instantie voor Tesla’s, maar binnenkort ook voor niet-Tesla’s. Want hier is deze ook op gericht. Een kabel van bijna 3 meter komt aan alle laadpoortposities. Mits de auto natuurlijk in de goede positie in het vak staat: kop of kont! Op social media werd druk gespeculeerd over de snelheid. Het lijkt er op dat hier vooralsnog geen verschil is tussen de V3 en de V4. Op termijn zal er zeker een verschil komen. Supercharger data Het belang van een eigen supercharger netwerk wordt wel eens onderschat. Tesla haalt een berg aan informatie uit de laadgegevens welke uiteindelijk grote voordelen oplevert voor de Tesla-rijders. In de loop der jaren hebben ze niet alleen de laadstops kunnen verkorten door allerlei maatregelen, maar kunnen ze ook live sturen op basis van drukte bij de superchargers. Deze week deelde Tesla onderstaande afbeeldingen. Reflectie op Investor Day Wil je een keer een andere YouTuber over Tesla horen praten dan de “typisch Amerikaanse Tesla Fanboys” dan kan YouTuber Horst Lüning een verademing zijn. Moet je wel Duitse taal machtig zijn! Het YouTube kanaal Autoline network had Sandy en Cory van Munro Ass. op bezoek. Ze waren live aanwezig tijdens Investor Day en hebben ook de rondleiding door de fabriek gehad. Een interessante conversatie. Giga Berlijn gaat groeien De huidige vergunning voor Giga Berlijn is afgegeven voor de productie van 500.000 voertuigen. Tesla is de productie van de Model Y nog aan het opvoeren. Momenteel produceren ze op jaarbasis 200.000 exemplaren (4.000 per week). De nieuwe vergunningsaanvraag gaat over opschaling naar 1.000.000 voertuigen per jaar. Het mooie is dat ze dit denken te kunnen realiseren zonder meer grondwater te gebruiken. Hiermee nemen ze het grootste obstakel al bij voorbaat weg. Het is niet duidelijk welke model aan de Model Y productie toegevoegd gaat worden. Zou het voor de Cybertruck of voor de Model 3 zijn? Ook is het niet helemaal duidelijk of ze de pas ontboste gebieden nodig gaan hebben. De geluiden gaan dat de uitbreiding past binnen Phase 1, waarschijnlijk zoals op de eerder renders van Giga Berlijn, dus tussen de batterijfabriek en het hoofdgebouw in. Update UNECE Recent aandacht gehad voor de bijeenkomst van de UNECE commissie die gaat over het hele proces op weg naar legalisatie van de FSD in Europa. Voordat we ingaan op de inhoud, eerst onderstaand structuur plaatje zodat het duidelijk is hoe binnen de UNECE de committe',s working party’s en groepen georganiseerd zijn. Meer informatie is ook hier te vinden. Belangrijk om te beseffen dat er een verschil gemaakt wordt tussen ADAS, ADS en DCAS. ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems en zijn systemen welke de bestuurder ondersteunen bij het besturen van een auto. Denk aan (adaptieve) cruisecontrole, rijstrookoverschrijding en dergelijke. Belangrijkste kenmerk: allemaal in dezelfde rijbaan! Bij Tesla zijn alle ADAS toepassingen feitelijk “light versies” van hun route naar Full Self Driving (ADS, zie hierna). Bij sommige merken werken daarom de dedicated ADAS systemen beter dan de benadering van Tesla. Bij ADAS- en DCAS-systemen (zie hierna) kijkt de UNECE voornamelijk naar hoe de aandacht van de bestuurder behouden kan blijven ondanks dat de systemen steeds meer taken ondersteunen en/of overnemen, hier ook steeds beter in worden en waardoor de indruk zou kunnen ontstaan dat opletten niet meer nodig is. Hoe goed het systeem ook is, de bestuurder is en blijft verantwoordelijk en moet direct kunnen ingrijpen. Een level 2 systeem in de indeling van de Society of Automotive Engineers (SAE). ADS Automated Driving Systems zijn systemen die het besturen van een auto volledig overnemen. In SAE termen level 3, 4 of 5. Tesla werkt met FSD Beta natuurlijk aan een systeem voor level 4 en 5. Maar zolang de bestuurder verantwoordelijk is, dus direct moet kunnen ingrijpen, is het een level 2 systeem, hoe geavanceerd ook! Level 3 is onder bepaalde omstandigheden nu al toegestaan. Maar hier zitten zoveel beperkingen aan (alleen op snelweg, een maximale snelheid, geen rijstrookwisselingen, specifieke weersomstandigheden, e.d.) dat Tesla level 3 feitelijk overslaat. Want om tot level 3 met minder beperkingen te komen heb je feitelijk level 4 nodig. Waarbij dan de beperking kan zijn, alleen op de snelweg toegestaan, maar wel met rijstrookwisselingen, in de regen, film mogen kijken, e.d. Doel van Tesla in om toestemming te krijgen voor level 4 en op termijn level 5. Tussen ADAS en ADS zit DCAS. Dynamic Control Assistance Systems zijn elektronisch gestuurde voertuigsystemen die bedoeld zijn om de bestuurder te helpen bij het uitvoeren van dynamische controle door middel van informatieondersteuning (bijv. waarschuwingen in veiligheidskritische situaties) en assistentie bij het uitvoeren van de laterale en /of longitudinale controle van het voertuig. Het gaat dus over rijbaanwisselingen, stoppen bij een stoplicht, ruimte maken voor hulpdiensten in een file, uitwijken voor een fietser en dergelijke. Dus feitelijk wat FSD Beta V11 doet, benadert cq als aanvulling op level 2 (ADAS). De commissies van de UNECE werken zowel aan de regelgeving voor ADAS, DCAS als ADS. Belgische YouTuber Steven Peeters volgt dit proces op de voet en doet in onderstaande video verslag. Het ziet er naar uit dat er nu toch wel hard gewerkt wordt aan DCAS regelgeving om FSD Beta in Europa mogelijk te maken. Tegelijkertijd blijft natuurlijk gewerkt worden aan de ADS-regelgeving welke uiteindelijk FSD (level 3/4/5) mogelijk moet maken. Belangrijk voor ons als Tesla rijders is natuurlijk het tijdspad. Het is niet onmogelijk dat FSD Beta in Europa per 2024 mogelijk gaat zijn. Maar dan moeten natuurlijk in 2023 alle technische vragen en oplossingen in de regelgeving gevat kunnen worden en op tijd klaar zijn voor de september vergadering. Tesla zal ongetwijfeld heel wat data delen en presentaties en demo's verzorgen aan de technische mensen die zitting hebben in de UNECE werkgroepen.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |