In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor FSD beta in Europa, een gesneuveld Kevel-record, Elon geeft uitleg en nog veel meer… FSD Beta testen in Europa Volgens geruchten is Tesla al meer dan een jaar aan het testen met FSD Beta in Europa. De geruchten zijn gebaseerd op een bericht van Teslascope. Die hebben bronnen dat ze in de UK testen met de single stack versie van de FSD. Bevestiging is onderstaande foto. Een rechts gestuurde auto en nog net de FSD visualisatie te zien. Nu is het natuurlijk niet vreemd dat Tesla hun FSD systeem ook buiten Noord-Amerika aan het testen is. Ze hebben data nodig voor het trainen van de neurale netwerken. Dat kan alleen maar door videobeelden vanuit de auto’s in de simulator te zetten en scenario’s te creëren waarvan de output dan gebruikt wordt voor het voeden van de neurale netwerken. Of door natuurlijk in de echte wereld rond te rijden en dan data te verzamelen. In beide gevallen gaat het nog om een basisset aan data omdat de omvang erg beperkt is. Maar deze stappen zijn nodig om toestemming te krijgen voor een bredere uitrol. We hebben natuurlijk het afgelopen jaar regelmatig vacatures voorbij zien komen waarin gezocht wordt naar testers cq.ADAS-engineers. Laten we hopen dat we begin 2023 toch echt meer beweging zien in Europa. De verwachting is dat versie 11 van FSD (zie hieronder) ook voor de "standaard" autopilot verbeteringen gaat brengen. Kever record gesneuveld Noorwegen laat aan de wereld zien hoe snel een transitie naar nagenoeg alleen nog BEV-verkopen kan gaan. Lijstaanvoerder is natuurlijk Tesla. En dit jaar sneuvelde een leuk record. De Model Y is de best verkochte auto in Noorwegen en verdringt hiermee het record van de VW Kever uit de recordboeken. VW verkocht in 1969 16.701 Kevers! De Model Y zit met nog een week te gaan boven de 17.000 exemplaren. Wintertest Verleden week de eerste koude nachten gehad. Voor nieuwe BEV-rijders de eerste ervaringen met een verminderd rijbereik. Weet dat Tesla met de warmtepomp en zijn jarenlange ervaringen een zo optimale balans probeert te krijgen tussen verbruik en het beschermen van de accu om de levensduur te garanderen. Soms is dus minder snel laden mogelijk, regeneratie bij remmen tijdelijk niet beschikbaar, of is het verbruik hoger. Kijk eens naar de energiemonitor in de auto om te zien wat bijvoorbeeld het effect van het verwarmen is op het verbruik. Winters omstandigheden heeft ook met andere wegcondities te maken. Zowel de RWD als AWD modellen presteren bijzonder goed. Er is nagenoeg geen wielspin. Tesla test zijn modellen uiteraard continue om verder te innoveren. Tesla publiceerde onderstaande video van een wintertest. Stemmen op Superchargerlocatie Een paar maanden geleden is Tesla begonnen met aan Teslarijders te vragen waar een SuC-locatie zou moeten komen. De uitslag van de herfst-ronde is bekend. Duitsland met 3 locaties! De tellers staan weer op nul nu kan gestemd worden voor de winter-ronde. Je kan hier stemmen op potentiële SuC-locaties of je kan er zelf een toevoegen! De laatste twee boten van het jaar Dit weekend worden de laatste twee boten van het jaar vol met Tesla’s verwacht aan te meren in Zeebrugge (B). Eén komt uit Shanghai met Model 3 en Model Y en de ander uit de VS met de Model S en de Model X. Het wordt een hectische laatste week om nog ze veel mogelijk auto’s op kenteken te krijgen en af te leveren. Krijg je de komende week voor het eerst een Tesla? Welkom bij de community. Lees vooral de gebruikershandleiding door en kijk op YouTube of hier naar tips en tricks! Er is best veel te ontdekken. Realiseer ook dat sommige zaken enige gewenning vragen. Denk aan het Yoke-stuur in de Model S/X of het rijden met autopilot of FSD. In ieder geval veel plezier en veel veilige kilometers! Productiecijfers Over productie- en verkoopcijfers van de Tesla auto’s worden we doodgegooid. Grofweg 50% groei is de target voor de komende jaren. Soms iets er onder, soms er boven. De ene maand iets meer, de andere maand minder. Navigeren door alle macro-economische veranderingen. Door de verticale integratie heeft Tesla maximale grip op vraag en aanbod en heel wat knopjes waar ze aan kunnen draaien om een optimum te creëren (zie hieronder de samenvatting van het recente interview met Elon). Tesla’s intern ERP-systeem, WARP, hebben ze zelf gebouwd. Dat loopt van de configuratiedata tot en met ieder stapje in het productie-proces, inkoop, logistiek, facturering, HR, onderhoudsproces, enz! Dus ook hun interne bedrijfsprocessen zijn verticaal geïntegreerd. Helaas is er maar heel weinig bekend over WARP. Productie Megapack uitverkocht De productiecijfers van de powerwalls en megapacks zijn minder goed te volgen. Er zijn hier ook niet zo’n duidelijke groei-targets. Feitelijk zegt Elon dan er een oneindige vraag is naar energie-opslag en uiteindelijk zal Tesla Energy en Tesla Cars qua bijdragen aan het resultaat ongeveer gelijk worden. De beperkende factor is dat ze niet sneller dan nu Giga’s kunnen bouwen voor de productie van auto’s en energieproducten. Zeker nu de productie en de beschikbaarheid van batterijen niet echt meer beperkend is. De productiecapaciteit van de powerwalls en megapacks is voor 2023 al verkocht. De komende kwartalen gaan we de financiële resultaten en de enorme groei van Tesla Energy ook in de cijfers terug zien. Elon live in gesprek Zeker sinds de Twitter acquisitie is veel ruis rondom Tesla. Het aandeel TSLA daalde in 2022 60%! Het lijkt wel of ieder gerucht waarheid is en dat Elon de weg kwijt is. De roep om van Elon zelf te horen wat hij aan doen is met Twitter en zijn bemoeienis met Tesla en SpaceX in deze tijden werd eindelijk beantwoordt. Elon had als een aantal keren over de ontwikkeling bij Twitter deelgenomen aan een Twitter Space. Afgelopen week was hij een uur in gesprek op een Twitter-Space met de Tesla-community en kwamen zeer interessante onderwerpen aan bod. Zeker de moeite waard om zelf terug te luisteren. Hieronder enkele hoogtepunten samengevat: Productie blijft groeien Elon maakt zich niet druk over de vraag naar Tesla’s. Ook in 2023 gaat de productie met circa 50% groeien en zullen ze in bestaande en nieuwe markten meer dan 2 miljoen auto’s gaan verkopen. Zelfs als ze hierdoor (in sommige markten) de prijzen moeten laten zakken en genoegen nemen met een lagere of zelfs geen marge. Tesla is de enige autofabrikant die door zijn technologie ook later nog via software-updates omzet kan maken. En laat die omzet bij software nu bijna volledig doorwerken tot onder aan de streep. Tesla gelooft er heilig in dat ze 2023 door de verkoop van FSD-software hun netto-bedrijfsresultaat ook kunnen laten groeien. Zoveel mogelijk auto's op de weg Voor de lange termijn is het beter veel Tesla’s op de weg te hebben. Dus vol door blijven produceren, groeien en eventueel met een lagere marge verkopen. De strategie is zoveel mogelijk auto’s op de weg zien te krijgen, marktaandeel pakken en het potentieel aan toekomstige robo-taxi’s (en/of FSD kopers) te maximaliseren. Het blijven doorgroeien in productie verlaagt bovendien de productiekosten. Ook voor toeleveranciers is Tesla dan een interessante partij. Ze garanderen de afname van hun producten voor grote aantallen en langere tijd. De verwachting is dat Tesla zeer binnenkort hun nieuwe productielocatie bekend gaat maken. De kans is groot dat dit Mexico gaat worden. Waardevolste bedrijf binnen 5 jaar Elon is er van overtuigd dat Tesla binnen 5 jaar het meest waardevolle bedrijf ter wereld is. Dan praten we over een TSLA-koers van circa $ 620. Eerder heeft hij al eens gezegd dat hij verwacht dat Tesla de waarde van Aramco en Apple gecombineerd gaat overstijgen. Hij maakt zich totaal niet druk over de huidige koers van het aandeel. Hij verwijt dat grotendeels aan de macro-economische omstandigheden en het rentebeleid van de FED. Lithium verfijning In de plaats Corpus Christi in de Staat Texas gaat Tesla een fabriek bouwen voor lithium verfijning aangezien hier de grootste bottleneck zit. Lithium is bijna overal op de aarde te vinden en ook het delven is geen groot probleem. Alleen het verfijnen tot een bruikbare grondstof voor de batterijproductie is problematisch. Elon verwacht dat ze binnen 2 jaar de eerste productie van enige omvang kunnen gaan maken. Naast Giga Texas bouwen ze momenteel een kathodefabriek voor de productie van nikkel batterijen. Recessie jaar Elon verwacht dat 2023 economisch gezien een zwaar jaar wordt. Het is nog afwachten hoe deze recessie zich gaat verhouden tot de recessie in 2008/2009 als reactie op de bankencrisis. Tesla is goed gepositioneerd. Heeft geen schulden en hebben een behoorlijk goed gevulde bankrekening. Menig OEM zal in de problemen gaan komen. En nog maar niet te spreken over de start-ups! Op zoek naar CEO Elon heeft geen belangrijke vergadering bij Tesla of SpaceX gemist te afgelopen weken. Zijn teams doen het uitstekend. Hij hoopt zelf een CEO te vinden die (zo gek is) om de dagelijkse leiding te nemen bij Twitter. Elon komt dan in dezelfde rol als hij heeft bij SpaceX en Tesla: het aansturen van de innovatie en technologie-ontwikkeling! FSD Beta V11 Elon verwacht nog steeds voor het einde van het jaar de single stack versie van FSD Beta breder uit te rollen. Intern zitten ze op versie 11.2. Ze hebben wederom delen van architectuur opnieuw moeten schrijven. Het implementeren vraagt dan gewoon tijd door de noodzakelijk dataverzameling en de training van de neurale netwerken. Ik wens iedereen fijne kerstdagen!
3 Opmerkingen
Edward
27/12/2022 12:56:38
Ha, dank voor de info weer!, altijd weer iets om wekelijks naar uit te kijken. Hoop voor je dat je genoeg response krijgt. Aan het aantal reacties te zien denk dat het niet bij heel veel bekend is. Misschien zit ik er wel naast. Alvast veel succes/gezondheid voor 2023
Antwoorden
Michel
27/12/2022 19:23:09
Hoi Edward, dank voor je bericht. Inderdaad onder de blog zelf nooit veel interactie. De blik op de week/website heeft zo'n 1500 tot 2000 bezoekers per week. Het groeit langzaam. Ik maak er geen reclame voor en ik heb geen reclame op de site. Helaas voor Google dan niet zo interessant. Maar voor mij prima verder. Een mooi 2023!
Antwoorden
Stephan
30/12/2022 02:20:36
Inderdaad iets om naar uit te kijken. Ik denk dat er veel Tesla rijders graag deze blog zouden lezen als ze er van weten. Bedankt dat je er iedere keer weer veel energie in stopt Michel. Ik wens voor 2023 dat je nog meer volgers krijgt (ik verwacht het wel).
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |