In deze uitgave van “blik op week” uiteraard wederom aandacht voor de Model S en X in Europa, de einde van het kwartaal push, de Semi, stilte de voor de komst van FSD Beta V11 en nog veel meer… Software-update Bij velen van ons is software-update 2022.44.25.1 binnen. De Holiday-update. Met mooie nieuwe functionaliteiten zoals de vorige week al opgesomd. Met Trackmode voor Model Y Performance, Stream voor de nieuwste Model S/X, maar helaas niet de upgrade naar software versie 12. Ik verwacht dat bird-eyes-view als het alternatief voor de Ultrasonic Sensoren en andere graphics en acties vanuit het nieuwe occupancy-netwerk onderdeel uitmaken van versie 12. Op het YouTube kanaal van Tesla staan enkele video’s in verband de laatste software-upgrade
Tesla in de aanbieding Nee, ik doel niet op de koers van het aandeel TSLA, ofschoon de koopjesknaller (geen beleggingsadvies!) blijft aanhouden! Maar op het feit dat Tesla nog enkele Model Y en Model 3 in de aanbieding doet. Deze auto’s zijn te vinden op hun website onder het knopje “snel leverbaar” (Model Y) en “onderdek voorraadmodellen” (Model 3). Dit zijn nieuwe auto’s die nog niet aan een VIN gekoppeld zijn of demo’s die nog voor 1-1-2023 geleverd kunnen worden. In sommige Europese landen tussen de € 2.000 en € 4.000 korting. Ook krijgen kopers een te goed om 10.000 kilometers gratis te laden bij een SuC als de bestelde auto nog in 2023 wordt afgenomen. Tesla doet er alles aan om wat geproduceerd is, ook verkocht te krijgen. Ze zullen hiermee dicht tegen de 50% YoY groei zitten. Dat zou ongelooflijk knap zijn als je de tegenwind in 2022 in ogenschouw neemt. Die tegenwind zal in 2023 niet anders zijn. Maar nu Tesla op 3 continenten produceert en steeds meer nieuwe markten aan boord, worden ze steeds minder afhankelijk van de situatie in één markt. Wallstreet maakt zich zorgen over de verkopen in China (huizenmarkt bubble), energy-crisis in de Europa en een mogelijke recessie in de VS. Maar in de VS begint vanaf 2023 ook de miljarden EV- en batterijsubsidie (Inflation Reduction Act) beschikbaar te komen. De Model 3 en Model Y vallen binnen deze subsidie-regels. Waarschijnlijk gaat Tesla de komende week aankondigen dat ze assemblage fabriek in Mexico gaan opnemen. Ook om ze maximaal mogelijk gebruik te maken van de subsidieregels. Tesla is enorm populair in Australië en de Aziatische landen. In Europa is de EV-adoptie pas net op gang gekomen. Elon maakt zich nergens zorgen over en blijft de productiecapaciteit verder uitbouwen. In Grünheide is de 3e shift begonnen en zit nu om 4.500 auto’s per week. Giga Texas bereikte de 3.000 auto’s per week mijlpaal afgelopen week. Verleden week het bericht dat de China Tesla-baas Tom Zhu in Giga Texas aan de slag is. Op de foto ter ere van de productiemijlpaal is hij op de achtergrond ook te zien! Q4 delivery push in Europa Het kan niemand ontgaan zijn op Social Media, de Model S en X Plaid zijn gearriveerd in Europa. De eerste kopers hebben hem in handen. Uiteraard worden er ook Long Range versies geleverd. De eerste leveringen zijn in stijl. Mechachargers Tesla is begonnen met het bouwen van de megacharger, speciaal voor het snelladen van de Semi en straks ook de Cybertruck. Tot 1.000 kW. Het creëren van deze laadinfrastructuur zal in het begin parallel lopen met transportbedrijven die overstappen op de Semi. Tesla zal samen met hun klanten kijken naar de routes waar de Semi op wordt ingezet en dan er voor zorgen dat er megachargers staan op de plaatsen van bestemming en/of onderweg. Feitelijk niets anders in de eerste jaren van het huidige SuC-netwerk. Daar waar de auto’s verkocht werden op de hoofdroutes en dan in de loop der jaren steeds fijnmaziger op basis van het feitelijk gebruik. Semi Pepsi Co heeft laten weten in 2023 in totaal 100 Semi’s in gebruik te nemen. De eerste 36 hebben ze reeds ontvangen. Het is nog niet duidelijk wanneer de productie in Texas op gang komt. De eerste exemplaren komen vanuit de proefproductie opstelling nabij Giga Neveda. Autovisie heeft “onderzoek” gedaan en een Poolse vrachtwagenchauffeur gevraagd naar zijn reactie op het ontwerp van de Semi. Nou, we mogen trots zijn op zo’n autoblad! Dit is wat er allemaal mankeert aan de elektrische vragen van Tesla luidt de kop. Je mag, sterker nog, moet best kritisch zijn, maar dit…. Ik zal er maar geen link naar toe plaatsen anders profiteren ze ook nog van clicks. Plaid niet altijd de snelste We zien sinds het verschijnen van de Plaid in de VS en nu in Europa, vele accelatiefilmpjes voorbij komen. Reacties van passagiers of het vernederen van supercars. Toch wint de Plaid niet altijd en zijn er auto’s die wel degelijk sneller zijn. Alleen dan moet je wel de factor prijs in ogenschouw nemen. FSD Beta stilte
Net voor Thanksgiving werd FSD Beta uitgerold naar de hele vloot van FSD kopers in Noord Amerika. Daarna werd het stil. Geen updates meer, relatief weinig activiteit op social media over FSD Beta. De single-stack versie (V11) wordt nog steeds voor het einde van het jaar verwacht volgens Elon. Electrek plaats een artikel met de kop “Tesla full-self-drving data looks awful: we challenge. Elon Musk to prove otherwise”. Kern van het verhaal is dat Tesla geen data vrijgeeft over de progressie van FSD. Een paar negatieve voorbeelden er bij en verwijzen naar het gerucht dat radar terugkeer en het beeld is weer neergezet. Waarom moeten dergelijke oproepen altijd vanuit het negatief perspectief opgebouwd worden? Je kan toch ook formuleren dat we vele ongelofelijke prestaties zien van FSD, en dat vanuit dat perspectief de nieuwschierigheid om data groot is om een beeld te krijgen hoelang de route naar legalisatie gaat duren. Waar Electrek op doelt met data is bijvoorbeeld de afname van het aantal interventies per gereden mile. Waymo en Cruise publiceren deze gegevens wel. Ik verwacht niet dat Tesla in deze fase al data gaat publiceren. Want de benadering is totaal anders. Tesla kiest de route om in de echte wereld zoveel mogelijk data te verzamelen en niet om in klein afgeschermd gebied zonder interventies te kunnen rijden. Prioriteit nummer 1 is nergens tegenaan rijden en zeker geen fietsers of wandelaars aanrijden. Dat leidt tot overdreven veiligheidsmarges in het dagelijks gebruik. Voelt dus vaak oncomfortabel en is snel uit te leggen als onzeker of onveilig. Dat is een kwestie van tijd. Pas als ze feature complete zijn zullen ze de data richting de wetgevers gaan gebruiken en later pas openbaar is mijn inschatting.
0 Opmerkingen
In deze uitgave van “blik op week” uiteraard wederom aandacht voor de Model S en X in Europa, de aanstaande Holiday software-update, de mogelijke komst van een refresh Model 3, geruchten over een HD-radar en nog veel meer… Zelfbouw Supercharger Regelmatig komen we leuke hobby projecten tegen op YouTube. Al eerder een bericht over deze YouTuber die zijn Model 3 transformeert tot KITT uit de serie Knightrider. Of een oude Model S voorzien van een verbrandingsmotor en dan bij het tankstation of autogarage mensen voor de gek houden. Ditmaal een YouTuber die zijn eigen Supercharger bouwt voor thuis. Natuurlijk niet met laadsnelheden zoals bij de echter SuC, maar natuurlijk wel grappig om zo’n ding op je oprit te hebben als helemaal Tesla-gek bent. Megacasting Cybertruck gesignaleerd Op weg naar de productiestart van de Cybertruck duiken regelmatig nieuwe geruchten op. Ditmaal is voor het eerst de casting van de Cybertruck body te zien. Een uit één stuk te gieten body! Hoe en waar deze body geproduceerd is, is niet bekend. De 9.000 ton Gigapress van Idra is immers nog niet opgebouwd in Austin. De onderdelen zijn wel gearriveerd. Ze moeten natuurlijk wel de mal voor in de pers ontwerpen en produceren. Model 3 refresh? Er wordt op de sociale media druk gespeculeerd over een aanstaande update van de Model 3. Dit project heeft de naam “Highland” gekregen. In Palo Alto zijn twee Model 3’s gesignaleerd met een camouflage aan de voor- en achterkant. Geruchten zijn dat Tesla de Model 3 gaat updaten. Andere voor- en achterbumper, andere koplampen, e.d. Interieur lijkt nog hetzelfde. Dus nog steeds met bedieningshendels en geen Yoke stuur. Elon heeft al eens aangegeven dat als de tijd er rijp voor is, ze de Model 3 ook gaan produceren met een gietstuk voor en achter. Dat kan alleen als de Model Y in voldoende omvang geproduceerd wordt. Nu er tentconstructies (gaan) verschijnen in Fremont en Chinese Tesla-medewerkers zijn ingevlogen, ziet er naar uit dat de Model 3 productielijn gaat omschakelen naar het integreren van gietstukken voor- en achter in combinatie met een structureel batterij-pakket. Mogelijk dat hierdoor de bumperpartijen iets gaan veranderen. Maar mogelijk zijn het ook twee ontwikkelingen welke los staan van elkaar. Zhu naar Austin De topman van Tesla China, Tom Zhu, gaat helpen om Giga Austin verder uit te bouwen. In deze fabriek moet niet alleen de Model Y in nog grotere getalen van de band komen, maar moet ook de Semi en Cybertruck het komend jaar in massa geproduceerd gaan worden. Mogelijk volgt dan ook nog de Model 3 en de toekomstige kleinere Tesla en/of Robotaxi. In China heeft Zhu Giga Shanghai gebouwd en gezorgd voor capaciteit van 1,2 miljoen auto’s per jaar. Er wordt ook gespeculeerd dat Zhu een Tesla Global rol krijgt of zelfs de CEO functie krijgt. Holiday-update Het ziet er naar uit de Tesla een Holiday software-update aan het voorbereiden is. In het verleden was het standaard dat zo tegen het einde van het jaar een flinke update van de software werd gepresenteerd. We zitten nu op versie 11 en dat versie 12 er dus aan komt. Alleen de afgelopen twee jaar liep het anders. Elon had de versie 11 flink gehyped maar uiteindelijk kregen we in 2020 maar een deel van de update en een jaar later pas het andere deel. Een hoop gedoe over het matig ontwerp van GUI met de gekleurde iconen, e.d. Dit jaar is het rustig rondom versie 12. Misschien komt er wel helemaal geen versie 12 dit jaar of wordt hij stilletjes net voor de kerst beschikbaar gesteld. Het is natuurlijk speculeren, maar er gaan geruchten over de volgende aanpassingen van de software, grotendeels gebaseerd op al eerder aangekondigde functionaliteiten die er nog niet zijn en gelekte releasenotes:
Eerste video's van de Model S/X Plaid testritten
Model S en X in Europa In de laatste 2 afleveringen van blik op de week natuurlijk al vaker over gehad; de komst van de vernieuwde Model S en Model X in Europa. Zowel in de Plaid als de Long Range uitvoering. Het verloopt allemaal niet op rolletjes. De boot kwam dik 2 dagen later dan voorzien aan. Ze hebben een te kort aan transporters. Afleveringsdatums verschuiven. Natuurlijk willen ze graag voor 1/1/2023 alle auto’s uitgeleverd hebben. De tweede boot uit Fremont is ook gearriveerd in Zeebrugge met nog meer speelgoed. De taferelen van 2019 gaan zich waarschijnlijk herhalen. Grote parkeerplaatsen vol met auto’s en afleveringen van ’s morgensvroeg tot ’s avonds laat, ook in het weekend! Geen doek af trekken van je € 100.000-plus auto of een bos bloemen, maar in de regen en koude buiten in ontvangst nemen. Je neemt het allemaal voor lief wat je gaat daarna heerlijk genieten van de beste BEV die er momenteel te koop is en waar je bijna 2 jaar op hebt moeten wachten! De kans dat je hij het eerste stoplicht een Bugatti de achterlichten kan laten zien is nagenoeg nihil, maar je weet dat het zou kunnen. Ik ben trouwens wel benieuwd naar de hoogte van de verzekeringspremie van de Plaid! Tesla Energy in België Op het officiële YouTube-kanaal van Tesla de beelden van de BESS in België zoals verleden week al over bericht. Een leuke primeur voor België, maar hopelijk zien we snel nog veel grotere Battery Energy Storage Systems in Europa. “best practises” bij koude weersomstandigheden Nu we de eerste koude nachten en mogelijk wat sneeuw gaan krijgen is het goed even kennis te nemen van alle mogelijke opties om met je Tesla ook in koude omstandigheden goed uit de voeten te kunnen. Denk aan pre-heating, deur ontgrendelen via de app, automatisch inklappen spiegels uitzetten en dergelijke. Op deze Tesla-pagina is alle informatie te vinden. Tesla Semi maakt indruk De eerste YouTubers hebben hun analyse gepresenteerd op basis van de informatie tijdens het Semi-event. Met name de efficiency maakt indruk. Zeker als het in perspectief geplaatst wordt met bijvoorbeeld een Ford F150 Lightning. Onderstaande video’s van Cleanerwatt zijn wel interessant om te bekijken.
HD-Radar geruchten
Elon heeft altijd gezegd dat de HW3 suite genoeg is om met Tesla Vision tot FSD te komen. Technologie schrijdt voort, dus er komt ooit een HW4, HW5, enz. HW4 zou in de Cybertruck (en waarschijnlijk Semi) zijn intrede doen. Sinds medio 2019 worden alle Tesla’s uitgerust met HW3. Koop je FSD en zit nog HW2.5 in de auto, krijg je een retrofit. In 2022 is de radar verdwenen en/of uitgezet en recent zijn ook de ultra sonic sensors verwijderd. Tesla gaat 100% op Vision vertrouwen. Alleen High Definition Radar zou volgens Elon zin hebben voor hele specifieke toepassingen en situaties. Nu er een bericht verschijnt dat Tesla een aanvraag voor het gebruik van een HD radar heeft ingediend en gevraagd om de geheimhouding hierover te verlengen tot medio januari, komen er weer geruchten op gang over de noodzakelijke hardware voor FSD. Sommige kanalen concluderen al dat HW3 met alleen Vision gefaald heeft en dat er dus toch een radar nodig is. Ik geloof niet dat Tesla alsnog HR-radar moet gaan toevoegen om tot FSD te komen in zijn huidige vloot. Dat zou impliceren dat alle FSD-kopers naar een service centrum moeten voor een retrofit. Ik denk eerder dat een HD-radar is voor een specifieke toepassing, bijvoorbeeld in de Semi en robotaxi’s. Dus meer commerciële toepassingen waarbij ook bij hele specifieke situaties of weersomstandigheden bijzondere functionaliteiten gevraagd worden. Kortom, iedereen is aan het speculeren (ik ook) en is het afwachten waar de aanvraag nu precies over ging. De geheimhouding loopt tot midden januari 2023. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |