In deze blik op de week aandacht voor het Tesla Vision, de cybertruck, beelden van de binnenkant van Giga Texas, het Model S event en nog veel meer. Transitie naar Tesla Vision Telsa heeft via een blogpost laten weten hoe ze de transitie naar Tesla Vision gaan vormgeven en dus ook afscheid gaat nemen van radar. Tesla Vision is volledige gebaseerd op de 8 camera’s. Vanaf eind mei 2021 zullen de Model 3 en de Model Y voor de Noord-Amerikaanse markt niet meer uitgerust zijn met radar. In plaats daarvan zullen dit de eerste Tesla-voertuigen zijn die vertrouwen op camerabeelden en de neurale netwerken om Autopilot, Full-Self Driving en bepaalde actieve veiligheidsfuncties te laten werken. Gedurende een korte periode tijdens deze overgang kunnen auto's met Tesla Vision worden geleverd met een aantal functies die tijdelijk beperkt of inactief zijn, waaronder: Autosteer wordt beperkt tot een maximumsnelheid van 120 km / u en een langere minimum volgafstand. Smart Summon en Emergency Lane Departure Avoidance kunnen bij aflevering zijn uitgeschakeld. In de komende weken beginnen ze met het herstellen van deze functies via een reeks over-the-air software-updates. Alle andere beschikbare Autopilot en Full Self-Driving-functies zijn actief bij levering, afhankelijk van de orderconfiguratie. Alle nieuwe Model S en Model X, evenals alle voertuigen die zijn gebouwd voor markten buiten Noord-Amerika, blijven voorlopig uitgerust met radar en hebben radarondersteunde stuurautomaatfunctionaliteit totdat Tesla het juiste moment heeft bepaald om die voertuigen over te schakelen naar Tesla Vision. Gelet op het grote verkoopvolume van de Model 3 en Model Y kan er snel en veel data worden verzameld waardoor de transitie ook de voor de andere modellen en markten kan worden versneld. Er is bewust dus niet gekozen om te beginnen bij de vernieuwde Model S en X. Het volume van deze modellen is te laag voor de hoeveel data welke nodig is. Tesla is ervan overtuigd dat met Vision alleen de veiligheid met sprongen vooruitgaat. Bovendien zijn ze dan af van de momenten waarop de radar en de vision systemen het niet met elkaar eens zijn! Wij mensen doen ook alles op zicht, ook bij regenachtige weersomstandigheden. Radar haakt dan toch echt af. Het zal even duren voordat iedereen overtuigd is dat op Tesla Vision gebaseerde systemen niet alleen veel goedkoper zijn, maar ook nog eens veel beter. Maar ga er maar vanuit dat we de komende maanden “nieuwsberichten” gaan krijgen waar Tesla vision het ongenuanceerd zwaar voor de kiezen krijgt. Tesla Vision en FSD V9 Beta De release van Tesla Vision in combinatie met de uitrol van FSD V9 is weer twee weken uitgesteld, inclusief de mogelijkheid om FSD als (maandelijks) abonnement te nemen. Tesla zet alle resources in om Tesla Vision operationeel te krijgen. Nog even geduld. De honger naar beelden van Software Versie 11 en FSD Beta Versie 9 is groot. De verwachting is dat we richting het Model S event van 10 juni a.s. (ook een week uitgesteld) toch wel echt de eerste beelden gaan zien. Allemaal een beetje later dan verwacht, maar de release is aanstaande. De geruchten gaan dat met FSD V9 de prijs voor FSD naar $ 14.000 gaat. Bij Tesla werken geen domme jongens. Ze zullen precies weten wat ze doen en waar ze naar op weg zijn. Als je dit bedrag blijft afzetten tegen de functionaliteit welke wij nu in Europa in de auto hebben is het een waanzin bedrag. Maar als je het afzet tegen een scenario dat het over een jaar bij een operationeel robotaxi-netwerk zorgt voor $ 20.000 omzet per jaar, dan is het weer een koopje. Cybertruck Dat de Cybertruck langzaam richting zijn productie gaat is goed te merken. Uiteraard aan de vorderingen van Giga Texas, maar ook aan de hoeveelheid geruchten en berichten. Volgens de geruchten (zie deze reservation tracker) zijn er nu meer dan 1 miljoen reserveringen gedaan. Uit een aantal patenten blijkt dat er nogal wat noviteiten in de cybertruck hun debuut maken in een Tesla. Greeploze deuren bijvoorbeeld. Of een cover voor de laadruimte met zonnepanelen, goed voor 15 miles aan range. Het scherm zou 21 inch zijn. Ook meer details over een aanhanger die draadloos verbonden is met de Cybertruck en bijv. camera-beelden doorgeeft. Op enkele screenshots van de toekomstige User Interface (UI) in de Cybertruck is een range van 610 mile te zien! Voor de tri-motor werd altijd wel gesproken over 500+, maar als dat 600+ gaat worden, dan zou dat fantastisch zijn. Bij een zware last blijft er nog flink wat range over! Giga Berlijn De constructie-bouwer Goldberg is voor nu klaar in Grünheide. De eerste gebouwen zijn afgerond. Van een leeg stuk grond in 10 maanden naar het opleveren van een Giga. Uiteraard wordt er nog hard gewerkt aan de inrichting, met hopelijk een eerste productie in Q4 2021. Ze mogen nu ook op zondag werken. Via het officiële Tesla-twitter account is een oproep gedaan aan graffiti-kunstenaars om hun ontwerpen in te leveren. De betonnen wandpanelen gaan voorzien worden van deze kunst. Past natuurlijk helemaal bij Berlijn. Op de drone-beelden is te zien dat er begonnen is met de fundering voor nieuwe gebouwen. Waarschijnlijk de gebouwen voor de lokale batterij-productie. De machines die hierin komen te staan zijn al besteld volgens een tweet van Elon. Dat niet iedereen blij is met de komst van Tesla in Berlijn blijkt uit het vernielen van een stroomkabel in de buurt van fabriek, leidend tot een brandstichting afgelopen dinsdag. Later volgende een verklaring van de vermoedelijke dader(s): “On the night of May 25th to 26th, 2021, we cut the power supply for the construction site of the Tesla Giga factory in Grünheide near Berlin by setting fire to six high-voltage cables laid above ground to have. Tesla is neither green, ecological nor social. Our fire stands against the lie of the green automobile.” Giga Texas Ook de bouw van Giga Texas gaat als een trein. Deze week voor het eerste beelden van de binnenkant. Ook hier gaan de vorderingen snel. Zelfs als het gebouw nog niet water- en winddicht is, wordt er binnenin al afgemonteerd. Model S Event Het model S Event is een week uitgesteld. Dus niet 3 maar nu 10 juni a.s. een live stream en de eerste leveringen aan klanten. Er komen nu toch wel een aantal ontwikkelingen bij elkaar die soms een beetje op elkaar wachten omdat ze samen tot nieuwe milestones moeten leiden. Recall Tesla voert een vrijwillige terugroepactie uit, waarbij gecontroleerd wordt of de bouten waar de remklauw mee verankerd is nog aan de eisen voldoet. Het gaat om Model 3 en Model Y gebouwd tussen december 2018 en maart 2021. Hier is een VIN-checker te vinden om zelf te controleren of je binnenkort een uitnodiging zou kunnen ontvangen voor het plannen van een service afspraak. De controle kan trouwens ook mobiel uitgevoerd worden. In-cabin camera
Elon heeft altijd aangegeven dat hij niet veel energie gaat steken in systemen welke de bestuurder in de gaten moeten houden. In de route naar autonoom rijden voegt dat immers weinig toe. Maar de druk van buitenaf en de mogelijkheden voor andere toepassingen maken dat we toch binnenkort een incabin camera krijgen welke wel degelijk een monitor functie heeft voor de bestuurder. Of dit snel gaat betekenen dat het stuur om 10 sec. vasthouden niet meer hoeft, is twijfelachtig. Wel komen er patenten en geruchten dat Tesla Vision ook in de auto zijn werk gaat doen en bepaalde functie activeert als je er naar kijkt, bijvoorbeeld voor het afstellen van de buitenspiegels. De toekomst zal het uitwijzen. Overigens is te lezen dat de camerabeelden niet buiten de auto gaan, als je dit zo hebt aangegeven.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |