In deze blik op de week aandacht voor Cyberland, het bezoek van Elon aan Berlijn, de Model S, Fastned en nog veel meer. Cyberland Na Ferrari-world wordt het ook tijd voor Cyberland. Met al die Tesla-fans over de hele wereld zou het zomaar eens een groot succes kunnen worden. Elon heeft als eens gezegd dat hij voor de toekomst overweegt een Rollercoaster te bouwen in Fremont. CleanTechnica had er een leuk artikel over. Musk bezoekt Berlijn Elon is wederom in Engeland geweest. Waarom hij de afgelopen maanden vaker in Engeland is, is niet duidelijk en ook niet met wie hij spreekt en waarover. De speculaties over een Gigafactory in het Verenigd Koninkrijk zijn er al langer. Ook Rusland is voor de toekomst een optie. Via Twitter reageerde een Russisch ministerie met een uitnodiging aan Elon. Dit naar aanleiding van een verhaal van Musk tijdens een online event met Russische studenten. Elon sprak over dat hij mogelijkheden ziet op de Russische markt. Natuurlijk eerst als land om Tesla's te gaan verkopen en een laadinfra te realiseren. Mogelijk later zelfs een Giga. Maar Musk vloog na Londen niet naar Moskou maar naar Berlijn en heeft daar een bezoek gebracht aan Giga Berlijn. In een recente fly-over boven Giga Berlijn is te zien hoeveel terrein er klaar gemaakt wordt om nog bebouwd te gaan worden. Officieel was het een bezoek om met het team de voortgang en technische uitdagingen te bespreken. Uiteindelijk zijn er ook een paar politici geweest en heeft hij even tijd gemaakt om een aantal fans te spreken. Ze liggen op koers om voor het einde van 2021 auto’s te mogen en kunnen produceren. Via een aantal twitterberichten liet Elon weten dat bouwkwaliteit van de next generation Model Y zeer hoog gaat zijn. Zal natuurlijk ook wel moeten als je als Amerikaanse firma in het hol van de leeuw auto’s gaat produceren en verkopen! Biden De Amerikaanse president Biden heeft om zijn EV-stimuleringsplan te promoten zich uitvoerig door Ford laten bijstaan. Het leek wel een commercial. Uiteraard is het goed dat Biden de transitie naar EV hoog op de agenda heeft staan. Hij zet hierbij het creëren van werkgelegenheid centraal. Voor zijn achterban zijn de machtige vakbonden in de VS belangrijk. Dat de Mach-E in Mexico gemaakt wordt zullen we maar even vergeten! Als opmaat naar de presentatie van de Ford F150 lightning een paar dagen later heeft het PR-team van Ford goede zaken gedaan. Mooi om te zien dat Ford continu zijn rijke historie betrekt. Maar of die historie ze niet in de weg gaat staan, zal de toekomst moeten uitwijzen. Hieronder de F-150 presentatie. De F150 versus de Cybertruck laat precies zien wat het verschil is tussen de legancy autobouwers en Tesla. De eerste 10 minuten van de presentatie gaan alleen maar over politiek, lobby en emoties. Traditionele autobouwers kunnen en durven geen revolutionaire stappen te zetten zoals Tesla. De F-150 in EV uitvoering heeft een traditioneel uiterlijk en gewoon prima specificaties. Alleen hebben ze een enorm, en dus duur, accupack nodig (120 kWh+) om deze specs te halen. Ongetwijfeld gaat hij goed verkocht worden. De Cybertruck zal zeker een deel van de huidige F150-kopers gaan trekken. Maar ik denk dat Tesla veel nieuw publiek in een pick-up gaat krijgen. Een meer directe concurrent voor de F150 is de Rivian. Refresh Model S Eindelijk lijkt er een einde te komen aan het wachten op de eerste leveringen van de Model S. Op 3 juni a.s. zal het eerdere aangekondigde Model S-event gaan plaatsvinden. Er is nog veel te vertellen. Ongetwijfeld gaan we de prestaties op de dragstrip en Laguna Seca zien. De eerste leveringen volgen dan daarna. De orderportefeuille Model S Long Range en de Plaid-versie is goed gevuld. In VS is de Plaid+ zelfs niet meer te bestellen voorlopig. Toch knap dat een Model als de S/X bijna 10 jaar na zijn eerste verschijnen toch weer zo populair is. Heeft ongetwijfeld met de enorme prestaties te maken in zowel snelheid en range en de toch relatief lage prijs bij deze specs. Prijs Model 3/Y weer omhoog In de VS is de prijs van de Model 3 en Model Y wederom met $500 verhoogd. Heeft volgens mij alles te maken met de aanstaande $ 7.000 EV-subsidie in de VS. Tesla wil natuurlijk ook in financiële zin een graantje meepikken. Niet alleen door meer auto's te verkopen, maar juist ook meer netto-opbrengst per auto. Ze kunnen nu al alles verkopen wat ze kunnen maken. Daar hebben ze die subsidie niet voor nodig. Roadster Verleden week al aandacht voor de New Roadster in het Petersen Auto Museum in LA. Deze week natuurlijk de foto’s en video's. Een heel bijzondere foto is er een van het infobordje waarop te lezen staat dat de Roadster met SpaceX-package een 0-60 mph tijd krijgt van 1.1 seconde! De SpaceX-package zijn 2 cold-gas trusters die achter de omlaag klappende nummerplaat komt te zitten. Er is nog niets bekend over de prijs van dit pakket. Wel nog een tweet van Elon waarin hij aangaf dat de eindelijke productieversie nog mooier gaat zijn. Hopelijk zien we deze versie eind 2021 met een productiestart in 2022. Fastned Volgens Reuters heeft het in Nederland gevestigde bedrijf Fastned plannen aangekondigd om samen te werken met Tesla om laadstations te bouwen in Oxford, Engeland. Het zou gaan om 38 fastned-laadpalen en 26 Superchargers van Tesla. Een leuke samenwerking! Bouw er maar meer samen! Voor de Chinese markt bouwt Telsa de Superchargers nu lokaal. Hier is een filmpje te zien van het productie-proces. Giga Texas Ofschoon Giga Texas qua eerste gebouw nog niet zover is als de in aanbouw zijnde Giga Berlijn wordt er wel al geproduceerd. De casting van de voorkant van de Model Y komen er nu al in grote aantallen uit. Natuurlijk om ondermeer de kwaliteit te testen. Het lijkt wel of ze een voorraad aan het opbouwen zijn om straks de pilotproductie te kunnen voorzien. Tesla Grohmann Een bijzonder bedrijf dat Tesla Grohmann, of eigelijk nu Tesla Automation. Een strategisch slimme zet van Tesla om het uit 1963 stammende bedrijf in 2016 te kopen. Het is een machinebouwer met een lange historie in automobielindustrie en destijds werkend voor ondermeer VW, BMW en Mercedes. Na de overname alleen nog maar voor Tesla. Dat de vraag naar machines toeneemt met de uitbreiding van het aantal Giga's, maar ook met de start van eigen batterijproductie, moge duidelijk zijn. Dat ze alleen voor Tesla machines maken is niet helemaal waar. Ze maken ook machines voor Curevac. Om precies te zijn, RNA "printers". Meer hierover in onderstaande vlog. Ze zijn zelfs fors aan het uitbreiden daar in Prüm (D). De manier van bouwen lijkt veel op manier waarop Tesla ook zijn Giga's bouwt. In deze tweet een filmpje met de bouwactiviteiten.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |