In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor AI-dag, de onderzoeken naar autopilot, de nieuwe release van FSD beta 9.2, unieke beelden van de drie boten vol met Tesla's in Zeebrugge, ontwikkelingen rondom Tesla India en nog veel meer… Tesla India Er zijn al lang geruchten over de verkoop van en uiteindelijk ook het lokaal produceren van Tesla’s in India. Recent nog geluiden over het standpunt van de Indiaanse regering om niets te doen aan de importheffingen. Tesla zou hiertoe een verzoek hebben ingediend. Deze week foto’s van gecamoufleerde Model Y’s die iets hoger de op wielen staan en die volop aan het testen zijn op de Indiase wegen. Mogelijk zelfs al toelatingskeuringen. Als ik alle geruchten lees is mijn verwachting dat Tesla volop aan het onderhandelen is over toetreding tot de markt. Niet alleen verkoop en productie, maar ook voor grondstoffen voor (lokale) batterijproductie. Zowel de overheid als Tesla wil dit natuurlijk graag, maar ze moeten zich beiden natuurlijk wel kunnen vinden in de voorwaarden. In 2022 de eerste in Shanghai geproduceerde Tesla’s in India op de weg en de aankondiging van de bouw van een Giga? Een nieuwe Giga operationeel in 2023 of 2024 past helemaal in het plaatje van 50% jaarlijkse groei van de productie. Die groei is natuurlijk goed voor het aandeel TSLA, maar ook voor het verder laten dalen van de kosten van de batterijen. NHTSA De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (HTSA) gaat 11 ongelukken onderzoeken tussen een first-responder (politie, brandweer, e.d.) en een Tesla waarvan de autopilot geactiveerd was. Ze gaan onderzoeken of de autopilot functionaliteit een rol speelt bij deze ongelukken. De uitkomst kan je nu al uittekenen. De bestuurder was niet aan het opletten! Het zal nog wel een jaar duren voordat de uitslag er is. Toch genereerde het veel media-aandacht en daalde de TSLA koers. Twee senatoren grepen hun kans en gebruikte deze aandacht om zichzelf in de schijnwerpers te zetten. Ze zijn van mening dat termen “autopilot” en “full self driving” misleidend zijn en hebben om een onderzoek gevraagd. Vakbonden, Ford en GM ook weer blij! Doug DeMuro Op YouTube heeft Doug DeMuro een kanaal met 4,5 miljoen volgers. Hij maakt reviews van vooral super-auto’s en voorziet ze uiteindelijk van een "Doug-scorce". Uiteraard was nu de Model S Plaid aan de beurt. Hij geeft ze scores voor weekend-gebruik en dagelijkse gebruik op verschillende items. Uiteindelijk komt er een totaal score uit. De Model S scoort 73 punten en staat hiermee op een tweede plaats, 1 punt achter de nummer 1 een McLaren F1. Op zijn website is meer informatie te vinden. Alleen de tabel is nog niet bijgewerkt. Onderstaand zijn review op YouTube. Drie boten Een uniek fotomoment in Zeebrugge. Er lagen drie boten vol met Tesla’s aan de kade. De Glovis Suprem en Helios Ray met zowel Model 3’s als Model Y’s uit Shanghai en de Hoegh Osla met alleen Model 3’s. De Europese markt wordt rijkelijk voorzien. Het wordt tijd dat Giga Berlijn voor wat betreft de Model Y het stokje van Shanghai gaat overnemen. De bezwaartermijn tegen het openen van Giga Berlijn is gesloten. De komende weken zal duidelijk worden of Tesla in oktober mag beginnen met produceren. De komende week gaan de eerste leveringen van de MIC Model Y in NL plaatsvinden. We hebben op social media al heel wat foto's en indrukken van de bezoeken aan de Tesla stores voorbij zien komen. Benieuwd naar de eerste ervaringen van de kersverse eigenaren. V2 en V3 chargers Zelf deze week een retourtje Hamburg gereden (1.000 km) en op de snelweg een paar keer een trailer vol met Model 3 en enkele Model Y’s tegengekomen. Een van de laadstops was in Hilden (D) met de combinatie Superchargers van Tesla en Fastned-chargers. Een prima locatie en vooral een slim concept. Aan weerszijde onder de zonnepanelen de laadpalen en in het midden een leuke shop voor bijvoorbeeld een lekkere koffie met gebak. Een mooi voorbeeld van hoe de laadinfra zich verder kan ontwikkelen. Sowieso slim om parkeerplaatsen te overdekken en de daken vol te leggen met zonnepanelen. De auto’s er onder staan in de schaduw en zijn bij een hagelbui beschermd. En de opgewekte energie kan zo de batterijen in! Wat me opviel tijdens een paar stops in Duitsland is dat er zowel V2 als V3 laders op dezelfde locatie staan. Ik zag toch veel Model 3’s laden bij de V2, terwijl de V3’s vrij waren. In Hilden staat een bord met het advies/verzoek om de V2 te gebruiken voor de Model S en X en de V3 voor de Model 3 en Y. Een V3 lader is sneller en je hoeft de capaciteit niet te delen met de Stall naast je. De V2 is prima voor de S/X zonder CCS adapter. Sowieso is de V2 prima voor alle Tesla’s als je toch wat langer wilt blijven staan om bijvoorbeeld te eten. Je krijgt een bericht op de app als het laden bijna klaar is. Er kan sprake zijn van een Idle-fee als je blijft staan bij een laadplaal terwijl het laden al klaar is en/of een bepaalde tijd verstreken is. Vijf Tesla Mythes Debunked Andy Slye maakt al meer dan 5 jaar vlogs over Tesla en EV's. In onderstaande vlog debunked hij vijf hardnekkige mythes over Telsa. Altijd leuk om even te kijken. Tijdens ieder verjaardagsfeestje of bedrijfsborrel komen immers wel een paar van deze mythes voorbij! Tesla AI Dag We hadden natuurlijk al Tesla Cars en Tesla Energy. En nu is duidelijk geworden dat Tesla AI ook niet onderschat moet worden. Mocht je de live-stream nog niet gezien hebben, hieronder staat hij. Ze waren te laat, dus de eerste 38 minuten even skippen. Of je moet de muziek lekker vinden natuurlijk! Mooi om te zien dat Elon de ruimte gaf aan de engineers bij Tesla die de leiding hebben over bepaalde onderdelen binnen het Tesla AI team. Je ziet dat ze trots zijn op hun werk en de dingen die ze bereiken. Maar ook de uitdagingen waar ze nog voor staan en de passie waarmee ze vertellen hoe ze deze problemen gaan aanpakken. Die mannen en vrouwen werken 24/7 aan hun levenswerk! Het hoofddoel van AI-dag was het aantrekken van nieuw talent. Ik denk dat Tesla een propositie heeft voor het aantrekken van talent waar bijna niemand aan tippen. Tesla heeft zo’n sterke visie & missie welke leidt tot een ongekende drive en bovendien hebben ze natuurlijk een zeer inspirerend leider. Wat helpt is dat er geen gebrek aan geld is, zolang de investering welke nodig is maar de tijd tot het realiseren van het doel verkort! Het mooiste voorbeeld dat ze gaven om te illustreren dat alles in het teken staat van het oplossen van het real world AI probleem (computer vision) is dat ze een team van 1.000 (!) mensen hebben geformeerd om handmatig objecten in beelden te labelen. Nu ze dat labelen ook grotendeels geautomatiseerd hebben ligt de focus op de samenwerking tussen het handmatig en het automatisch labelen. Een ander mooi voorbeeld van een aspect dat belangrijk is voor autonoom rijden is de planning en controle. Het vooruit plannen en constant controleren van een uit te voeren manoeuvre. En dan niet alleen van de Tesla maar van alle weggebruikers. Tegelijkertijd! Hieronder de uitleg bij het wisselen van een rijstrook. Wat hebben we nu gezien? Voor een leek als ik is het natuurlijk moeilijk te duiden wat Tesla allemaal heeft laten zien tijdens AI dag. De Tesla-fans zijn razend enthousiast. Alle vloggers en bloggers komen woorden te kort. Indrukwekkende hardware met zelf ontwikkelde chips en een supercomputer. Ontzettend slimme architectuur en oplossingen in de neurale netwerken en de software. Bijna niet te bevatten waar ze het allemaal over hebben. Maar als ze uitleggen waarom het nodig is en ze laten het zien hoe het in praktijk moet gaan werken, dan is het wel te volgen. Kritische noot Mensen die Tesla niet van heel dichtbij volgen en sommige experts cq. wetenschappers zijn meer kritisch. Kan Tesla wel leveren wat ze zeggen? Experts/wetenschappers geloven een aantal zaken (nog) niet, want ze hebben het niet werkend gezien. Tesla laat, ook om commerciële redenen, niet het achterste van de tong zien. Maar als het allemaal lukt wat ze zeggen is het zeker indrukwekkend. Hier een voorbeeld meer kritisch review. Elon maakt niet alles waar in het tijdsframe welke hij het publiek heeft voorgehouden. Sceptici hebben het dan over dat Tesla Solar niet goed van de grond komt, dat FSD al eerder klaar zou zijn, maar er nog steeds niet is, dat autopilot in de auto's nu onderzocht wordt door de NHTSA. De wat populaire media komen dan altijd weer met de joint tijdens de Joe Rogan Podcast, de naam van zijn kind en de toon van sommige tweets. Ik ben van mening dat je Elon niet moet onderschatten. Hij zwemt met mijn alles wat hij doet vol tegen de stroom in. Het is eigenlijk juist indrukwekkend wat hij allemaal gerealiseerd krijgt, ondanks de tegenstroom. Vraag maar aan NASA. De gevestigde orde bij NASA was destijds tegen commercialisatie van de ruimtevaart. Nu Spacex mensen naar het international space-station kan brengen voor een fractie van de kosten uit het verleden, stromen de NASA contracten binnen. En dan moet Starship nog gaan komen! Alles wat Musk nu doet met Tesla AI, Starship en Neuralink lijkt wel SCI-FI realiteit maken. Dat is misschien ook wel wat mensen afschrikt. Dingen doen die altijd voor onmogelijk gehouden zijn. Elon en zijn bedrijven zijn misschien niet de wetenschappers of de initiële uitvinders, maar hij is wel degene die het vanuit het lab opgeschaald krijgt naar massaproductie en dus schaalbaar en betaalbaar. Maar terug naar AI-dag. Onderstaande de reactie van Lex Fridman op AI-dag. Misschien zegt dat wel het meest. Hij zal zeker de komende weken een aantal gasten in zijn podcast hebben die verdere duiding geven. Voor mij is het nog duidelijker geworden dat Tesla de eerste en voorlopig ook de enige gaat zijn die autonoom rijden via Vision mogelijk gaat maken. “Gewoon” in een omgeving en op een manier waarop wij als mensen nu zelf ook een auto besturen. Er is buiten de hard- en software in de auto niets anders nodig. Geen 5G, slimme wegen of andere zaken! En dat ze al bezig zijn met andere toepassingen voor hun AI-oplossing dan FSD, geeft alleen maar aan dat het geen kwestie is van of, maar alleen nog wanneer autonoom rijden een feit is. Volgens Elon eind 2021! Maar als het 2022 wordt is dat ook prima, toch? De klapper! En dat brengt ons bij de klapper van AI-dag. De aankondiging van de Tesla Bot! Wat moet je hier nu van vinden? Als je kijkt naar het doel van AI-dag, dan is een inspirerende toekomst waaraan je mag meewerken natuurlijk fantastisch. Ik denk het voor menig jong talent het ultieme is. Ga er maar vanuit als Elon zegt dat ze volgend jaar een prototype hebben dat deze er nu al is. Ze kunnen niet op zo’n level al specs geven, als ze niet al veel verder zijn dan alleen het idee! Van prototype naar een commercieel product is weer een ander verhaal. Het is maar de vraag om dat het doel is voor de komende 5 jaar. We kennen natuurlijk allemaal de beelden van de dansende robots van Boston Dynamics. Onderstaand hun meest recente video. Indrukwekkend qua motoriek, maar geen Brains zoals met Tesla AI! Boston Dynamics is trouwens in handen van Hyundai! In het onderstaande interview van Dave Lee met James Douma wordt een mooie parallel gemaakt tussen de Boston Dynamics aanpak en de Tesla aanpak. Boston Dynamic lijkt op Waymo. De nadruk ligt zwaar op de hardware om de tekortkomingen van de software (AI) te compenseren. Tesla kiest voor een aanpak via de software (AI) en kan hierdoor toe met beperkte hardware. Opgelucht Ik ben ook wel opgelucht dat juist Tesla met een dergelijk Bot komt. Elon heeft al heel vaak aangegeven dat AI heel gevaarlijk kan zijn. Hij pleit voor een toezichthouder. AI in een auto is toch nog meer abstract dan AI in een Bot. Ik denk dat de wereld (politici) wakker schrikt als in 2022 een robot met Tesla AI echt tot leven lijkt te komen. Elon grapte erover dat het een vriendelijk robot is, dat deed hij niet voor niets. Blog
Er staat een nieuwe blog online. In deze blog staat de positie van Tesla in de mobiliteitstransitie centraal en waarom het in mijn optiek slim is om hiervan bewust zijn! Ten eerste omdat het veel leuker is om te genieten van de reis van de transitie(s) in plaats van boos worden over een uitkomst welke met of zonder die boosheid toch gaat gebeuren! Ten tweede omdat ik denk dat het je in financiële zin geen windeieren zal leggen als je gelooft in het perspectief en actief durft te participeren! Voor mij is het zo duidelijk als het maar kan dat je bij de mobiliteitstransitie feitelijk niet om Tesla heen kan.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |