In deze blik op de week aandacht voor de aankomst van de Model Y in Nederland, de vraag naar Tesla’s, AI dag, de klimaat rapporten, de hepa-filter, Elon in Berlijn en nog veel meer… Model Y in Nederland! De eerste consumenten in Nederland hebben een bericht gehad over de levering van hun bestelde Model Y. Voor 1 september rijden de eerste Made in China Model Y’s rond. In Einhoven is hij te bewonderen, met een heel opvallende bestikkering! Ik weet helaas niet wie de foto gemaakt heeft en wie de dame op de foto is... maar alle credits aan hun! Er zijn nog meer boten onderweg van China. De komende weken ga je de Model Y zeker in wild tegen komen! Eind 2021 zullen de Model Y’s uit Berlijn het gaan overnemen. Ofschoon het voor de hand ligt dat bepaalde versies uit China blijven komen. Vraag naar Tesla's Het blijft apart om iedere maand weer in discussie te moeten gaan over de geruchten dat de vraag naar Tesla’s terugloopt. Nu was er onrust over de eerste maand van Q3 in China. Beperkte leveringen in China en veel export. De vraag in China zou teruglopen! Elon moest er zelfs een tweet aan wijden om het toe te lichten. Fremont en Shanghai produceren ook voor het buitenland. Gelet op de transporttijd is de productie van de eerste helft van een kwartaal grotendeels voor export, zodat een levering in hetzelfde kwartaal als de productie kan plaatsvinden. In de tweede helft van het kwartaal wordt hoofdzakelijk voor de lokale markt geproduceerd. De vraag naar Tesla’s wereldwijd is zo groot dat leveringstermijnen steeds meer opschuiven. Zeker in de VS. Als dit in combinatie zou zijn met lagere productie aantallen dan kan je dat aan de chiptekorten wijten. Maar bij Tesla is dit maar beperkt het geval. Mogelijk groeien ze iets minder hard dan zou kunnen zonder deze tekorten en logistieke uitdagingen. Elon blijft wel aangeven dat ze enorm aan het goochelen zijn om de tekorten te omzeilen. Blijkbaar is hij niet te spreken over de manier waarop sommige leveranciers er mee omgaan. Hij noemde dat met name Renesas en Bosch de grote boosdoeners zijn! Er is ook wel wat kritiek op social media over het verschuiven van leveringstermijnen. Zeker in de VS met de Model S Longe Range. Gesuggereerd wordt dat Tesla voorrang geeft aan recent bestelde versies en liefst de Plaid, versus al heel vroeg bestelde LR versies. Zou natuurlijk kunnen, omdat de vroege vogels een fors lagere prijs gaan betalen voor hun Tesla. Er zijn immers flinke prijsstijgingen doorgevoerd. Zoals ik al eens eerder heb aangegeven verwacht ik dat bij Tesla slimme systemen (AI) continu vraag en aanbod met elkaar matchen en dynamische aanpassingen uitvoeren waar welke auto naar toe gaat en aan welke consument hij gekoppeld wordt. Elon over AI De komende week (19/8) is Tesla AI-Day. Het zal ongetwijfeld de tongen los gaan maken en nog weken duren voordat aan alle aspecten duiding is gegeven op de (mogelijke) impact. In termen van nieuwe technologieën, nieuwe toepassingen en de financiële impact. Ik verwacht dat Elon nogmaals een pleidooi zal houden voor een toezichthoudend orgaan. Hij heeft meerdere malen gewezen op de gevaren van AI als het verkeerd wordt gebruikt. Zeer interessant om hierover te horen praten. Tesla all-terrrain We hebben natuurlijk al heel wat metamorfoses van Tesla’s voorbij zien komen. Een Model S Shootingbrake of een Model 3 Cabrio. Nu zijn er weer jongens creatief geweest door een Model 3 om te bouwen tot een all-terrain versie. Leuk om te kijken! Bioweapon defense mode Na de Model S en X is nu ook de Model Y uit zowel Fremont als Shanghai uitgerust met de grote hepa-filter. En via de software is de “bioweapon defense mode” in te schakelen. Gewoon goed dat Tesla nu (op de Model 3 na) in alle versies zo’n systeem standaard heeft ingebouwd. Onderstaand een foto van de Model Y met de plaats waar het HEPA-filter zit. Eerste beelden van Giga Berlijn We zien dagelijks beelden van de buitenkant en de bouwvorderingen van Giga Berlijn. Deze week voor het eerst beelden van de binnenkant. Niets spectaculair te zien, maar toch. Ziet er clean en vooral "klaar voor productie" uit. Elon bezoekt Berlijn Wat aanvankelijk leek op een vakantie voor Elon en zijn gezin, werd toch een zakelijke reis. Zijn private jet werd gesignaleerd in Florance (Italië), inclusief kids en ega. Maar een dag later werd zijn jet in Berlijn gespot en verschenen er ook berichten over een bezoek aan Giga Berlijn en ontmoetingen met de politiek. Een van de aanwezige politici vroeg aan Elon of de toekomst EV is of toch waterstof? Dan sla je toch echt de plank mis! In onderstaande video legt Elon uit waarom hij kiest voor de combinatie zonne-energie en electrische auto’s en niet waterstof. Impact Report 2020 en IPCC Deze week verschenen twee belangrijke rapporten. In het Impact Report 2020 laat Tesla zijn ecologische impact zien (hier te vinden). Interessant om eens door te bladeren. Ze zijn daar toch echt wel over een heel breed gebied zeer verantwoordelijk bezig. Maar het meest belangrijke rapport en ook wel het meest schokkend is IPCC klimaat rapport! Er moeten echt fundamentele beslissingen genomen gaan worden! De politici zullen over elkaar heen gaan rollen en naar elkaar wijzen. Vooral het ontkennen kan echt niet meer. Dat het oplossen niet eenvoudig is en om besluiten vraagt welke veel verder gaan dan de regeerperiode van welke zittende politicus dan ook, is duidelijk! Ik hoop dat ze hun verantwoordelijkheid nemen! Moeten wij als burgers natuurlijk zelf ook doen. Alles wat beweegt gaat moet over elektrisch en een beetje minder vlees eten gaat echt helpen! Maar met alleen dat zijn we er niet. Hier is een samenvatting te vinden. De NOS heeft een ook een mooie overzichtspagina gemaakt. Tesla in de kern Onderstaand plaatje geeft simpel het eco-systeem van Tesla aan, met zonnepanelen, opslag, auto’s, batterijen en slimme software! Dit is echt de zeer krachtige kern van het huidige Tesla. De komende week gaan we natuurlijk zien welke kant Tesla verder op gaat met wat hieronder "maximizing utilization through software" genoemd word. Hier zit Tesla AI. En wat nu Tesla vehicles is, wordt de komende jaren Tesla Robotics. En doordat Elon de focus legt op "The Machine that's building the Machine" is ook wat Tesla met Grohman doet voor de toekomst qua waarde niet te onderschatten! Autopark De autopark functie werkt best aardig. In eerdere auto’s gebruikte ik het nooit, maar in mijn Model 3 toch regelmatig. Er zijn in mijn optiek twee nadelen. Ten eerste, de uitvoering mag iets sneller gaan om andere weggebruikers niet op te houden. Dat voorzichtig uitvoeren schijnt in de software door Tesla in te stellen te zijn (zoals de Mad Max modus). Dus dat wordt op termijn wel opgelost. Ten tweede dat het alleen werkt als het een parkeerplek betreft tussen twee andere auto’s in. Op twitter een filmpje van hacker “Green The Only” van een update van Autopark nu ook werkend met alleen de lijnen van het parkeervak. Ik verwacht een uitrol van deze update van Autopark met de verdere uitrol van autopilot/fsd zonder gebruik te maken van radar. Hier de beelden van "Green The Only". FSD Beta 9 Onderstaand de beelden van een rit van San Francisco naar Los Angeles zonder interventie. De maker heeft er een voice over bijgezet van Andrej Karpathy als hij FSD toelicht. Hij geeft dus geen toelichting op de feitelijke beelden in deze video!
2 Comments
In deze blik op de week aandacht voor de refresh Model X, weer een prijsverhoging, de aanstaande update van de app, geruchten rondom AI-dag, zelfrijdende auto's en nog veel meer… Prijzen En alweer zijn de prijzen voor de Model S verhoogd. In de VS met $ 5.000. In Nederland kost een LR Model S nu op 10 euro na een ton! Vink je bij de LR alle opties aan, dan zit je op € 118.200. Als je kijkt naar de prijzen van de “concurrentie” dan zijn zowel de LR als de Plaid nog steeds een koopje! Een Audi e-tron (GT) of Porsche Taycan is met dezelfde specificaties als de Model S vele malen duurder. En dan hebben we het nog niet over het ontbreken van een FSD optie of het SuC netwerk. Voorlopig is er dus geen concurrentie welke maakt dat Tesla hun maximale Model S en X productie niet verkocht krijgt! In Q3 gaan we voor het eerst zien wat de verkoop van de Model S/X toevoegd aan het bedrijfsresultaat. Tesla app De Tesla app op je mobiele telefoon krijgt binnenkort een update. De eerste beelden van nieuwe GUI zijn opgedoken. Het ziet er allemaal strak uit. Uiteraard met mooie animaties. De Tesla-shop is geïntegreerd. Release notes zijn er nog niet. Het gerucht gaat dat je nu meerdere Tesla's via de app kunt bedienen. Handig als je meerdere Tesla's in het gezin/bezit hebt! Een releasedatum is nog niet bekend. Hieronder al wat beelden! Model X Met al dat Model S Plaid geweld zouden we het bijna vergeten, maar ook de Model X krijgt de refresh. Zowel in de Long Range als in de Plaid uitvoering. Iets minder snel dan de Model S, maar voor een zware SUV indrukwekkende cijfers. Er worden steeds meer X-’n in het wild gesignaleerd. Een goede indicator dat de eerste leveringen aan consumenten aanstaande zijn. Tesla Energy In Australië is Tesla Energy bezig met installeren van een 212 megapacks. Bij het testen zijn twee megapacks in vlammen opgegaan. Daar is het testen voor, ofschoon je natuurlijk niet op een brand zit te wachten. Levert wel weer veel data op om een herhaling te voorkomen. De Victoria Big Battery is een 300 MW/450 MWh systeem. Tijdens de Q2 Earnings call lied Musk weten dat alle megapacks tot eind 2022 zo goed als uitverkocht zijn. Wat nu precies de waarde is van Tesla Engery, het marktaandeel en het potentieel is wat moeilijker te kwantificeren dan Tesla Cars. In onderstaande bijdrage van YouTuber The Tesla Economist meer achtergrond en wat rekenwerk! Tesla AI & Robotics De uitnodigingen voor het Tesla AI-event op 19 augustus zijn verzonden. De YouTubers speculeren erop los! Wat gaat Elon vertellen over de supercomputer en het trainen van de neurale netwerken? In de uitnodiging staat “an inside look at what’s next for AI at Tesla beyond our vehicle fleet”. En via twitter werd duidelijk dat Prof. Dr. Dennis Hong betrokken is. Hong is a professor of Mechanical & Aerospace Engineering at the UCLA Samueli School of Engineering and the founding director of RoMeLa (Robotics & Mechanisms Laboratory). His focus is on robot locomotion and manipulation, autonomous vehicles, and humanoid robots. We zullen gewoon geduldig moeten zijn, maar speculeren is natuurlijk wel leuk. Ik denk dat het om drie zaken gaat. Ten eerste: Tesla’s eigen supercomputer. Met deze in huis ontworpen hardware gaan ze aan derden services aanbieden welke om rekenkracht vragen van een supercomputer. Spacex zal een grote klant worden. Ten tweede het trainen van de neurale netwerken voor autonoom rijden/bewegen (DOJO)! Nu in volle ontwikkeling voor autonome voortuigen van Tesla, maar ook toepasbaar op alles wat zich beweegt op basis van waargenomen informatie (vision). En dat brengt ons bij de derde speculatie: robots! We denken natuurlijk dan aan (bestel)auto’s zonder stuur tot voertuigen en andere platformen die zich autonoom rond bewegen. Maar om pakketjes te bezorgen of om allerlei taken uit te voeren gebaseerd waar je moet kijken waar wat staat om het te pakken of neer te zetten, zijn robots nodig. Mogelijk dat er eerste prototypen robots gepresenteerd worden in samenwerking met Prof. Hong. Alles wat Musk doet staat in het teken van het kolonialiseren van Mars. Of door geld te genereren (zoals met Tesla) om Spacex te financieren of door concrete toepassingen (leren) maken voor (een toekomstig leven) op Mars, zoals met The Boring Company, Neuralink en CureVac (Tesla Grohman). Als in 2024 of 2026 de eerste Starship vluchten naar Mars gaan zou het handig kunnen zijn robots mee te nemen die autonoom kunnen bewegen en taken kunnen uitvoeren. Uiteindelijk moet er op Mars gebouwd gaan worden om menselijk leven mogelijk te maken. Een vloot aan robots is dan misschien nodig. Handig om alle ervaring eerst op aarde op te doen. Het effect van AI en Robotisering op onze economie en maatschappij gaat groot zijn. In positieve en negatieve zin. Er is al veel onderzoek gedaan. De maatschappelijke discussie blijft echter nog achter! Die is wel nodig om met alle veranderingen om te kunnen gaan. Het CPB schreef er een kort artikel over, deze is hier te vinden. Insights door Elon Het andere grote bedrijf van Elon Musk is SpaceX. Mocht je dit niet volgen, dan is het misschien een tip om dit wel te gaan doen. Ze zijn daar echt geschiedenis aan het schrijven. Indrukwekkend om via YouTube het van zo dichtbij te kunnen volgen. Onderstaande foto is van deze week waar booster (1e stage) en Starship (2e stage) op elkaar worden geplaatst. Door de werkers in beeld worden de dimensies duidelijk! Op YouTube zijn kanalen te vinden die wekelijks of dagelijks updates verzorgen. Wekelijks is bijvoorbeeld Marcus House of What about it! En dagelijkse updates door NASASpaceflight, met zelfs 24/7 live streams. Een heel bijzonder kanaal met heel veel toegankelijke informatie over alles wat met raketten en SpaceX te maken heeft is die van Tim Dodd, The Everyday Astronaut. Hij heeft recent een 2 uur durende rondleiding gehad over Starebase door Elon Musk zelf. Het eerste deel van is hieronder te zien. Moet je echt zien! Als je interesse alleen ligt bij informatie over Tesla dan is misschien het stuk vanaf 22.30 minuten te luisteren. Hier geeft Musk een mooie insight over production hell tijdens het opvoeren van de Model 3 productie.
Autonoom rijden Het autonoom rijden is nauw verbonden aan Tesla en krijgt bijna wekelijks aandacht in deze blik op de week. Twee jaar geleden maakte VPRO in het programma Tegenlicht een mooie aflevering over autonoom rijden. Interessant om eens te bekijken, vooral ook omdat het onderwerp vanuit verschillende perspectieven belicht wordt. Zeker als je hem bekijkt door de bril van waar Tesla nu staat en hun aanpak met Vision, Neurale netwerken en de in iedere Tesla nu al aanwezige hardware. Klik hier om naar de aflevering te gaan. Lees je liever? Er is ook een artikel over geschreven. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2024
Categorieën |