In deze blik op de week aandacht voor de aankomst van de Model Y in Nederland, de vraag naar Tesla’s, AI dag, de klimaat rapporten, de hepa-filter, Elon in Berlijn en nog veel meer… Model Y in Nederland! De eerste consumenten in Nederland hebben een bericht gehad over de levering van hun bestelde Model Y. Voor 1 september rijden de eerste Made in China Model Y’s rond. In Einhoven is hij te bewonderen, met een heel opvallende bestikkering! Ik weet helaas niet wie de foto gemaakt heeft en wie de dame op de foto is... maar alle credits aan hun! Er zijn nog meer boten onderweg van China. De komende weken ga je de Model Y zeker in wild tegen komen! Eind 2021 zullen de Model Y’s uit Berlijn het gaan overnemen. Ofschoon het voor de hand ligt dat bepaalde versies uit China blijven komen. Vraag naar Tesla's Het blijft apart om iedere maand weer in discussie te moeten gaan over de geruchten dat de vraag naar Tesla’s terugloopt. Nu was er onrust over de eerste maand van Q3 in China. Beperkte leveringen in China en veel export. De vraag in China zou teruglopen! Elon moest er zelfs een tweet aan wijden om het toe te lichten. Fremont en Shanghai produceren ook voor het buitenland. Gelet op de transporttijd is de productie van de eerste helft van een kwartaal grotendeels voor export, zodat een levering in hetzelfde kwartaal als de productie kan plaatsvinden. In de tweede helft van het kwartaal wordt hoofdzakelijk voor de lokale markt geproduceerd. De vraag naar Tesla’s wereldwijd is zo groot dat leveringstermijnen steeds meer opschuiven. Zeker in de VS. Als dit in combinatie zou zijn met lagere productie aantallen dan kan je dat aan de chiptekorten wijten. Maar bij Tesla is dit maar beperkt het geval. Mogelijk groeien ze iets minder hard dan zou kunnen zonder deze tekorten en logistieke uitdagingen. Elon blijft wel aangeven dat ze enorm aan het goochelen zijn om de tekorten te omzeilen. Blijkbaar is hij niet te spreken over de manier waarop sommige leveranciers er mee omgaan. Hij noemde dat met name Renesas en Bosch de grote boosdoeners zijn! Er is ook wel wat kritiek op social media over het verschuiven van leveringstermijnen. Zeker in de VS met de Model S Longe Range. Gesuggereerd wordt dat Tesla voorrang geeft aan recent bestelde versies en liefst de Plaid, versus al heel vroeg bestelde LR versies. Zou natuurlijk kunnen, omdat de vroege vogels een fors lagere prijs gaan betalen voor hun Tesla. Er zijn immers flinke prijsstijgingen doorgevoerd. Zoals ik al eens eerder heb aangegeven verwacht ik dat bij Tesla slimme systemen (AI) continu vraag en aanbod met elkaar matchen en dynamische aanpassingen uitvoeren waar welke auto naar toe gaat en aan welke consument hij gekoppeld wordt. Elon over AI De komende week (19/8) is Tesla AI-Day. Het zal ongetwijfeld de tongen los gaan maken en nog weken duren voordat aan alle aspecten duiding is gegeven op de (mogelijke) impact. In termen van nieuwe technologieën, nieuwe toepassingen en de financiële impact. Ik verwacht dat Elon nogmaals een pleidooi zal houden voor een toezichthoudend orgaan. Hij heeft meerdere malen gewezen op de gevaren van AI als het verkeerd wordt gebruikt. Zeer interessant om hierover te horen praten. Tesla all-terrrain We hebben natuurlijk al heel wat metamorfoses van Tesla’s voorbij zien komen. Een Model S Shootingbrake of een Model 3 Cabrio. Nu zijn er weer jongens creatief geweest door een Model 3 om te bouwen tot een all-terrain versie. Leuk om te kijken! Bioweapon defense mode Na de Model S en X is nu ook de Model Y uit zowel Fremont als Shanghai uitgerust met de grote hepa-filter. En via de software is de “bioweapon defense mode” in te schakelen. Gewoon goed dat Tesla nu (op de Model 3 na) in alle versies zo’n systeem standaard heeft ingebouwd. Onderstaand een foto van de Model Y met de plaats waar het HEPA-filter zit. Eerste beelden van Giga Berlijn We zien dagelijks beelden van de buitenkant en de bouwvorderingen van Giga Berlijn. Deze week voor het eerst beelden van de binnenkant. Niets spectaculair te zien, maar toch. Ziet er clean en vooral "klaar voor productie" uit. Elon bezoekt Berlijn Wat aanvankelijk leek op een vakantie voor Elon en zijn gezin, werd toch een zakelijke reis. Zijn private jet werd gesignaleerd in Florance (Italië), inclusief kids en ega. Maar een dag later werd zijn jet in Berlijn gespot en verschenen er ook berichten over een bezoek aan Giga Berlijn en ontmoetingen met de politiek. Een van de aanwezige politici vroeg aan Elon of de toekomst EV is of toch waterstof? Dan sla je toch echt de plank mis! In onderstaande video legt Elon uit waarom hij kiest voor de combinatie zonne-energie en electrische auto’s en niet waterstof. Impact Report 2020 en IPCC Deze week verschenen twee belangrijke rapporten. In het Impact Report 2020 laat Tesla zijn ecologische impact zien (hier te vinden). Interessant om eens door te bladeren. Ze zijn daar toch echt wel over een heel breed gebied zeer verantwoordelijk bezig. Maar het meest belangrijke rapport en ook wel het meest schokkend is IPCC klimaat rapport! Er moeten echt fundamentele beslissingen genomen gaan worden! De politici zullen over elkaar heen gaan rollen en naar elkaar wijzen. Vooral het ontkennen kan echt niet meer. Dat het oplossen niet eenvoudig is en om besluiten vraagt welke veel verder gaan dan de regeerperiode van welke zittende politicus dan ook, is duidelijk! Ik hoop dat ze hun verantwoordelijkheid nemen! Moeten wij als burgers natuurlijk zelf ook doen. Alles wat beweegt gaat moet over elektrisch en een beetje minder vlees eten gaat echt helpen! Maar met alleen dat zijn we er niet. Hier is een samenvatting te vinden. De NOS heeft een ook een mooie overzichtspagina gemaakt. Tesla in de kern Onderstaand plaatje geeft simpel het eco-systeem van Tesla aan, met zonnepanelen, opslag, auto’s, batterijen en slimme software! Dit is echt de zeer krachtige kern van het huidige Tesla. De komende week gaan we natuurlijk zien welke kant Tesla verder op gaat met wat hieronder "maximizing utilization through software" genoemd word. Hier zit Tesla AI. En wat nu Tesla vehicles is, wordt de komende jaren Tesla Robotics. En doordat Elon de focus legt op "The Machine that's building the Machine" is ook wat Tesla met Grohman doet voor de toekomst qua waarde niet te onderschatten! Autopark De autopark functie werkt best aardig. In eerdere auto’s gebruikte ik het nooit, maar in mijn Model 3 toch regelmatig. Er zijn in mijn optiek twee nadelen. Ten eerste, de uitvoering mag iets sneller gaan om andere weggebruikers niet op te houden. Dat voorzichtig uitvoeren schijnt in de software door Tesla in te stellen te zijn (zoals de Mad Max modus). Dus dat wordt op termijn wel opgelost. Ten tweede dat het alleen werkt als het een parkeerplek betreft tussen twee andere auto’s in. Op twitter een filmpje van hacker “Green The Only” van een update van Autopark nu ook werkend met alleen de lijnen van het parkeervak. Ik verwacht een uitrol van deze update van Autopark met de verdere uitrol van autopilot/fsd zonder gebruik te maken van radar. Hier de beelden van "Green The Only". FSD Beta 9 Onderstaand de beelden van een rit van San Francisco naar Los Angeles zonder interventie. De maker heeft er een voice over bijgezet van Andrej Karpathy als hij FSD toelicht. Hij geeft dus geen toelichting op de feitelijke beelden in deze video!
2 Opmerkingen
Pierre
17/8/2021 09:57:34
Je meldt dat het een gerucht is dat oude Model S leveringen vertraagd worden. Volgens de Tesla website kun je $10.000 extra betalen om eerder je auto te krijgen. Logisch dat op sociale media mensen niet blij zijn. Je koopt een auto, maar als je hem ook geleverd wil krijgen ben je nog eens 10k extra kwijt, en dat was op het moment van koop niet bekend.
Antwoorden
Michel
17/8/2021 10:33:16
De mensen die een Model S LR besteld hebben krijgen hem voor de prijs waarvoor ze hem besteld hebben. Alleen Tesla lijkt nu blijkbaar voorrang te geven aan nieuwe orders tegen de hogere prijs (+$10.000). Mensen die eerder besteld hebben moeten langer wachten, maar ze krijgen hem uiteindelijk wel aan de oude prijs. Of je moet opnieuw bestellen (+10k), dan krijg je hem eerder. Ze mogen wel wat beter communiceren.... Ben trouwens wel benieuwd of we in Europa straks hetzelfde beeld gaan zien. Eerst de nieuwe orders tegen de hogere prijs uitleveren en later pas de orders tegen de lagere prijs.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |