In deze blik op de week aandacht voor de Model Y (in Europa), de plek waar de Cybertruck gebouwd gaat worden begint vorm te krijgen, de vernieuwde Tesla-app, nieuws over batterijen, hoe zit het met castings na een ongeval, de aanstaande FSD update versie 10 en nog veel meer… Cybertruck Giga Texas begint steeds meer vorm te krijgen (zie ook hieronder). Aan de buitenkant van het gebouw verschijnt waarschijnlijk een groot silhouet van de Cybertruck. De marktintroductie (in de VS) is verschoven naar 2022 en niet zoals eerder aangenomen mogelijk al eind 2021. Er zijn wel geruchten dat de eerste prototypen in Fremont gebouw gaan worden. Er worden immers fors wat nieuwe technieken toegepast in het productieproces, zoals het exoskeleton. Het kan natuurlijk niet anders dat de hiervoor noodzakelijke machines al ontwikkeld zijn en dat deze (gaan) proefdraaien. Het wachten is op de massaproductie van de 4680 batterij. Giga Shanghai Volgens (nog) niet bevestigde bronnen produceerde Giga Shanghai voor het eerst meer Model Y’s (1.000) dan Model 3’s (800) op een dag. Als Elon gelijk krijgt, zet deze trend zich door en zal de vraag naar de Model Y de vraag naar de Model 3 ver gaan overstijgen. Zeker nu ook de Model Y Standard Range (RWD) in China te bestellen is. Er zijn ook geruchten dat er een versie aan zit te komen met een nog grotere range dan de huidige AWD Long Range versie. De RHD Model Y rolt ook in Shanghai van de band en tijdens de markt-introductie in Hongkong vielen een paar kleine verschillen op. Een andere finish in het opbergvak in de deuren en een klein led-lampje. Ik hoor mensen vaak klagen over het snel beschadigen van de velgen. De RHD Model Y in dit filmpje staat op Michelin Pilot Sport EV banden, speciaal voor EV's dus en met een velgrandbescherming. Tesla is niet zo scheutig met beelden van het productieproces. Begrijpelijk, gelet op de toegepaste innovaties en mate van automatisering. Als er al beelden komen, dan zijn deze vanuit Giga Shanghai. Wel officieel door Tesla vrijgegeven beelden. Onderstaand een zeer interessante inkijk binnenin Giga Shanghai. CATL LFP voor de VS In de VS zijn de leveringsdata voor nieuwe bestellingen van sommige versies van de Model Y en 3 al verschoven naar 2022. In de VS komt nu ook de optie om de Model 3 SR+ met een LFP batterij te bestellen. Dit zijn in Fremont gebouwde auto’s met een CATL LFP-accupakket uit China. De range is iets minder dan de Li-ion batterij, maar de LFP kan wel dagelijks tot 100% opgeladen worden. Bovendien zijn er geluiden dat er nu toch een standaard range versie van de Model Y in de VS uitgebracht gaat worden en in Q4 geleverd gaat worden. Het zou gaan om een in Fremont te bouwen SR versie met ook de CATL LFP batterijen uit China. Het zit er dus dik in dat op termijn ook in Europa een SR versie van de Model Y beschikbaar gaan komen. Model Y in NL De eerste kopers hebben deze week hun Model Y in ontvangst kunnen nemen. Veel foto’s op social media gezien van het aflevermoment in Tilburg. Ik lees overwegend positieve verhalen over de aflevering. Je kan binnen 2 minuten weg zijn, maar voor een uitgebreide uitleg is er ook tijd als dat gewenst is. Op de weg (op trailers) al verschillende keren de Model Y gezien. In veel Europese landen is de invasie van de Model Y begonnen. Zoals bekend gaat het voor nu om de versie gemaakt in Shanghai. De levertijden in Nederland voor de MY LR en de M3 SR+ staat nog op september. De Model 3 LR op december. Allen de MY Performance (uit Berlijn) staat op begin 2022. Hoe reparabel zijn de castings? Tesla gaat steeds meer Giga-castings gebruiken in haar modellen. Maar hoe zit het met herstellen van een auto met zo'n casting na een ongeval? Het YouTube-kanaal "The Limiting Factor" maakte er een mooie afleveringen over. Batterijen Tesla is continu bezig om de vormfactor (3 formaten) en de verschillende chemische samenstelling van de batterijen aan te passen naar de toepassing en de positionering van het betreffende model in de markt. Feitelijk zou je als consument helemaal niet bezig moeten zijn met de vormfactor of chemische samenstelling van de batterij. Dat is eigenlijk alleen interessant voor Tesla zelf. Want ze willen tegen zo laag mogelijke kosten het rijbereik en de prestaties leveren afgestemd op de gekozen uitvoering. Laadsnelheid en het aantal laadcycli is bij alle Tesla's van nu dik in orde. En de software (zie item over BMS hieronder) zorgt voor een optimale werking. Als consument is het in mijn optiek veel belangrijker om heel goed te begrijpen hoe het daadwerkelijk gebruik van de auto er uit gaat ziet. Bijvoorbeeld kan je thuis gaan laden en hoe vaak rij je meer op een dag dat je onderweg moet bijladen. Op basis van dit beeld over gebruik en goede informatie over verbruik kan je het juiste model en de uitvoering kiezen. Alles over range en laden is hier te vinden of click op onderstaand plaatje! De Model Y uit Giga Texas en Giga Berlijn gaan bijna zeker bij de productiestart de 2170 batterijen krijgen. Als ze midden 2022 ook de 4680 batterijen kunnen gaan inzetten, dan zit Tesla in een luxepositie. Ze kunnen dan verder gaan optimaliseren en de prijzen per kWh verder naar beneden brengen. Met een minimale verdubbeling van de productie-aantallen in 2022 en de introductie van de Cybertruck en Semi kunnen ze alle batterijen natuurlijk goed gebruiken. En dan hebben we het nog niet over de schreeuw om batterijen vanuit de Tesla Energy hoek! Gali van het YouTube Channel “Hyperchange” licht in onderstaand filmpje toe dat Tesla met het opschalen van de productie van de 4680 batterij op zo’n 70-80% effectiviteit zit. Mogelijk is er een beter woord voor, maar waar het op neer komt is dat nog zo’n 20-30% van batterijen niet aan de kwaliteitseisen voldoet en dus verloren gaat. Bij andere batterij-productielijnen is dit zo’n 5%. De kosten van deze afgekeurde batterijen moeten in verhouding staat tot totale productiekosten. Blijkbaar ligt een optimum bij 90-95%. Ze zijn er bijna en dat past prima bij het tijdspad om voor medio 2022 de eerste 4680 batterijen te monteren in auto’s voor klanten. Giga Texas De vorderingen van de bouw is op verschillende YouTube kanalen goed te volgen. Zoals bijvoorbeeld via onderstaande kanalen.
De infrastructuur rondom Giga Texas krijgt vorm en nagenoeg alle gebouwen van fase 1 zijn qua ruwbouw in de afrondende fase. De eerste delen van het gebouw zijn ook qua afwerking en inrichting klaar en de machines en robots zijn geïnstalleerd. Sterker nog, volgens de geruchten komen de eerste pre-productie versies van de Model Y al van de band in Texas. Op weg naar een beperkte productie in Q4. Vernieuwde app De nieuwe Tesla-app voor de smartphone is uit. De GUI is opgefrist, maar het gaat vooral om een aantal nieuwe functionaliteiten. Vooral voor mensen met meerdere Tesla-producten is het een enorme vooruitgang. Zowel als er meerdere Tesla’s zijn, als ook Tesla Energy producten. De app wordt steeds meer de centrale plaats waar abonnementen en producten aangeschaft kunnen worden. FSD Dit weekend geen nieuwe release van de Beta 9.3 versie van de FSD software. Elon liet via twitter weten dat hij niet zo te spreken is over 9.2. Hij blijft de druk bij het hele AI- en softwareteam er vol ophouden om ongelooflijk snelle stappen te blijven zetten. Het volgend weekend zou de stap naar Beta Versie 10 gemaakt worden. Dan gaan we waarschijnlijk voor het eerst de nieuwe software zien en een nieuwe rebuild van het neurale netwerk met Highway en City Streets geïntegreerd in één stack. Zoals al eerder aangegeven, zijn het allemaal stappen op weg naar een vloot-brede FSD beta-release in de VS en hopelijk tegen het einde van 2021 ook in Europa. Tijdlijnen verschuiven en ons ongeduld groeit! Sandy Munro Regelmatig komt in de "blik op de week" een filmpje van Sandy Munro voorbij. Meestal gaat het dan over zijn analyse van een onderdeel van een BEV. Dit keer had hij wel een heel bijzonder emotioneel filmpje. Hij haalt fors uit de naar de Amerikaanse regering. Los van de manier waarop en de toon, ben ik wel van mening dat hij een punt heeft. Met name het punt dat gaat over het afremmen van de ontwikkeling naar minder (dodelijk) slachtoffers in het verkeer. Autopilot van Tesla gaat meer betekenen qua verkeersveiligheid dan de invoering van de veiligheidsgordel, airbags en alle andere veiligheidsmaatregelen bij elkaar! Hoe eerder deze systemen uitgerold worden, hoe beter. Daarmee moet je geen politiek bedrijven en de innovatie remmen om bedrijven als Ford en GM tijd te geven. Sandy geeft terecht aan de competitie voor Tesla niet van de bestaande autobouwers komt, maar van tech bedrijven uit China. Blog In het eerste deel van mijn nieuwe blog heb ik het over de veranderingen in de mobiliteit. De transitie van ICE naar BEV gaat grotendeels met andere bedrijven dan de transitie van zelf naar autonoom rijden of de transitie van eigen bezit naar betalen per kilometer. De toekomst van mobiliteit is autonoom rijden in BEV’s welke afgerekend worden per gereden kilometer. Het mogelijk beschermen van bestaande autofabrikanten door Tesla "af te remmen" gaat alleen over de transitie naar BEV. Terwijl voor autonoom rijden en betalen per kilometer met name techbedrijven de toekomst tekenen. Battery Management System Steven Peeters heeft een interessante video gemaakt over het kalibreren van het Battery Management System (BMS). Regelmatig kom je verhalen tegen dat mensen zich zorgen maken over de degradatie van de batterij in hun Tesla. Hij geeft opeens minder kilometers aan dan voorheen. Vaak wordt de tip gegeven om de aanduiding van het rijbereik op procenten te zetten en je vooral niet druk te maken. Toch is het goed om iets meer te weten over het BMS in je Tesla en hoe je het eventueel kan kalibreren. Model S Plaid crashed Tesla is met een Model S Plaid op de Nürburgring om het ronderecord voor EV's scherper te stellen. Helaas ging het niet helemaal goed. Op een niet al te snel stuk van het circuit ging de auto van de baan de bandenstapels in. De beschadigingen lijken mee te vallen. Of ze op korte termijn weer verder kunnen is afwachten. Wat niet crashed is de prestatie van de Plaid! Zelfs met een batterij met nog maar 20%.
2 Comments
31/8/2021 17:48:30
Geweldig deze informatie verzameling elke week. In één klap weer helemaal bij. Bedankt voor het vele werk dat hierbij komt kijken.
Reply
Michel
4/9/2021 10:23:39
Dank je!
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |