Samenvatting van het nieuws van deze week: - Morgenvroeg (onze tijd) de CYBRTRK onthulling. Heel benieuwd! Live om 05.oo uur via het Youtube kanaal van Tesla. - Het graven van de tunnel in Las Vegas door The Boring Company is begonnen. Hier de link naar de webcam. Erg benieuwd naar het ontwerp van eerste Pods voor dergelijke vervoersystemen! Op het onderstel van een Model X? Hoe gaat de geleiding? Is er een softwarematige oplossing door middel van FSD zoals in deze demo? - Er komen zeker nog 4 schepen richting Europa tot het einde van het jaar. Gaan we over de 28.000 Model 3 registraties in 2019 heen? Maar misschien vertrekken er nog deze komende week. Europa wordt goed voorzien nu de Shanghai fabriek ook begint te produceren. - Het lijkt dat sommige nieuwe Model 3's zijn uitgerust met een werkend PWS (Pedestrian Warning System). Mijn Model 3 (levering eind juni) heeft wel de speaker (tenminste bij het voorwiel aan de passagierskant zitten gaatjes in de vloer), maar nog niet het geluid. Er is trouwens een hack om het geluid uit te zetten. - In de laatste firmware-update zat een forse toename van het vermogen. Inmiddels zijn er metingen gedaan van de performance verbeteringen. Met name de SR+ maakt een mega-stap: van 5,6 naar 5,2 naar de 100 km/u! Zie onderstaand plaatje voor meer meetresultaten. Overigens geeft Tesla op de eigen website nog steeds 5,6 sec op als sprintsnelheid naar de 100 km/h. Nader bekeken:
De presentaties van nieuw EV's vliegen ons om de oren. Mooi om te zien dat alle zichzelf respecterende autobouwers in beweging komen. Jammer dat de autojournalisten het steeds maar hebben over een "Tesla-killer". De reuzen komen achter Tesla aan! Het is juist alleen maar goed dat er steeds meer EV's komen. Heb je wat te kiezen en de transitie naar schone mobiliteit gaat sneller. Ik heb maar één groot bezwaar: tjonge tjonge, wat worden er gouden bergen beloofd in de reclames of persberichten: wat een range, wat een laadsnelheid, wat een prijs..... Kijk je wat beter, dan is het net andersom. De efficiency is maar matig, dus alleen een acceptabele range mogelijk met onnodig grote en zware batterijen. De laadsnelheid is puur theoretisch en zal in de praktijk nooit gehaald worden. Dus ook die beloofde korte laadtijden niet. En de prijs is een absolute vanaf prijs voor de instapper die nooit iemand zal kopen. Kijk eens voor de lol op Porsche.com en stel eens een Taycan samen. Natuurlijk kan je veel uitgebreider personaliseren dan bij een Tesla. Maar de prijzen die ze er voor vragen! En wat helemaal triest is... als je vergeet een vinkje te zetten bij "on-board DC lader 150 kW" voor € 440 kan je snelladen vergeten. Dan is het maximaal tot 50 kW laden! Voor een mobiele lader betaal je € 1.145. Klagen mensen bij de SR+ dat er geen matten in liggen. Hihi! SuC suggestie Het jaar 2019 wordt voor Tesla een absoluut top jaar. In Nederland in 2019 misschien wel meer dan 28.000 nieuwe Model 3 op de weg. Je merkt het succes natuurlijk aan het aantal Tesla's op de weg. Maar ook aan het aantal Tesla's bij de Superchargers (Suc). En dan moet de Model Y nog komen. Op sommige tijdstippen is het erg druk en gaat het laden trager. Laatst zat ik denken dat het best interessant zou zijn als Tesla een verschil gaat maken bij de chargers tussen snel maximaal tot 25 kWh laden (maximaal 10 minuten) of dat je "vol" wilt laden. De "korte-stop-laders" die op doorreis zijn, zouden ook zo moeten staan als een bij traditioneel tankstation (dus niet achteruit insteken). Zeker op erg drukke plaatsen zou je met 2 of 4 van de supersnelle laadplekken de druk er af kunnen halen. Zeker met een gegarandeerde piek van 170-250 kWh als je onder de 50% zit. Softwarematig kan je dit snelladen natuurlijk reguleren. Batterij optimaal voorbereiden is er al. Een hoge Idle-fee als je niet binnen 2 minuten na einde laden weg bent helpt dat je in de auto blijft tijdens het super snelladen en direct de Stall verlaat. Misschien nog een robotarmpje er bij.. dan hoef je niet eens uit te stappen!
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |