Pfff... wat een week hebben we achter de rug... en wat staat ons nog te wachten! Er wordt veel geschreven over COVID19 en de gevolgen hiervan. Het voelt een beetje vreemd om aandacht te hebben voor het Tesla-nieuws en de impact hiervan op de toekomst. Maar een mooi toekomstperspectief hebben, met uitdagende innovaties is ook belangrijk in ons bestaan. Het helpt ons om door moeilijke tijden heen te komen. Dus met respect voot alles wat er aan het gebeuren is, toch een samenvatting van het nieuws van deze week: - De einde Q1 delivery-push is anders dan de afgelopen kwartalen. Het was al aangekondigd, ook zonder COVID19, dat Q1 relatief zwaar zou worden. Toch zijn en worden en nog flink wat Model 3's afgeleverd de komende week. Het zou me niets verbazen als Tesla Model 3 weer op de eerste plaats staat in de verkooplijsten. - Na een beetje onduidelijkheid gaat Giga Fremont en Giga New York toch dicht. Gigi Nevada blijft produceren. Giga Shanghai is aan het produceren en er wordt ook flink gebouwd aan de uitbreiding van productiefaciliteiten voor onder meer de Model Y, batterijen en aandrijflijnen en mogelijk ook power- en megapacks. Het wordt interessant om te zien hoe de vraag naar Tesla's in China zich gaat ontwikkelen. De bouwactiviteiten in Berlijn zullen zeker ook on hold gaan. - De cashreserves van Tesla zijn gelukkig goed. En als er een bedrijf is dat in korte tijd enorme grote hoeveelheden auto's kan produceren en leveren is het Tesla wel. De ICE-autobouwers hadden het als zwaar voor de kiezen met de miljarden investeringen in de transitie naar EV en autonoom rijden. Nu krijgen ze deze klap er ook nog bij. Gaat ongetwijfeld zijn effect hebben. - De Tesla Battery Investors Day staat nog steeds op het programma voor april, maar dan via een live-stream en zonder investeerders in de zaal. Of de aangekondigde Tesla Day in Giga New York doorgang gaat vinden is zeer twijfelachtig, zeker nu met het sluiten van de fabriek. - In de fora deze week discussie over de werking van het HEPA filter in de Model X en S in relatie tot het corona-virus. De foto hierboven komt uit dit artikel. De Model 3/Y heeft deze filter niet. - Nu we de eerste reviews van de Model Y hebben kunnen bekijken en de vergelijkingen met de Model 3 gemaakt zijn, valt toch wel de grote maat van de Model Y op. Hoger en vooral vanaf de voorstoelen meer ruimte. Een mooie grote elektrische achterklep en een handige achterbank. Een groot panorama dak. Interieur en techniek zijn verder nagenoeg gelijk aan de Model Y. Een aantal nieuwe kleinere innovaties zullen ook wel een weg vinden naar de Model 3. - Een van die innovaties is de warmtepomp welke, zeker in de wintermaanden, er voor moet zorgen dat de batterij op temperatuur is. Scheelt weer in de range! Gaan we zeker ook in de Model 3 zien. - Er is nog geen teardown van de Model Y te zien. We moeten dus nog even wachten op wat er nu onderhuids anders is! De 12v batterij is volgens mij niet verdwenen en waarschijnlijk is de bekabeling nog niet revolutionair aangepast zoals uit eerdere patenten duidelijk werd. We gaan het zien als Sandy Munro de auto uit elkaar heeft gehaald. - Na de proefballon over de lokatie van de Giga-fabriek voor de bouw van de Cybertruck, zien we wel een aantal staten en steden welke zich opwerpen, maar er is nog geen keuze gemaakt door Elon! Zal door de recente ontwikkelingen mogelijk ook nog wat uitgesteld worden. - Met de uitbreiding van de visualisaties komt het daadwerkelijk stoppen bij een rood licht en een stopbord dichter bij. Moet je natuurlijk wel HW3 in de auto hebben en FSD gekocht. De retrofit voor FSD kopers met nog HW2.5 is in Nederland (en Europa) nog niet begonnen. Met de recente ontwikkelingen is het natuurlijk nog even afwachten of het inderdaad gaat beginnen. Misschien, nu de HW3 computers niet in de productie nodig zijn, wordt de uitrol van het retrofit programma in Europa versneld. De Service Centers zijn niet gesloten en ook de mobile service is in bedrijf. Door de software in de auto hoef je als eigenaar niet in de buurt te zijn om een monteur toegang te geven tot de auto. - De burgemeester van New York heeft de hulp van Elon Musk met zijn engineers en productiefaciliteiten ingeroepen om voldoende beademingsapparaten te maken. Zou fantastisch zijn als ze op heel korte tijd het probleem van de beademingsmachines kunnen oplossen. Wordt vervolgd. ![]()
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |