Precies 1 jaar min 1 dag na de onthulling van de Model Y hebben de eerste leveringen aan consumenten plaatsgevonden. Natuurlijk waren er al wat foto's en filmpjes opgedoken, maar nu er in wat meer rust gekeken kan worden, komen er toch nog wel aardige details naar boven. Als we kijken naar afmetingen (buitenmaten) dan is de Model Y 5,6 cm langer, 7,1 cm breder en 18 centimeter hoger. Ook is er 2,8 cm meer grondspeling. Dit alles komt bijna allemaal te goede aan de ruimte achterin. Iets meer beenruimte achter, maar vooral meer hoofdruimte (4,3 cm). Komt natuurlijk ook door het grote panorama-dak. De kofferruimte profiteert het meest van de grotere maten: hogere laadvloer, automatische achterklep, achterbank zijn feitelijk 3 delen, die onafhankelijk van elkaar kunnen worden neergeklapt. De ontgrendeling gaat d.m.v. 2 knopje in de kofferbak. Wat aan het interieur opvalt is dat (in het premium interieur) de draadloze oplader voor de telefoon nu standaard is. Ziet er hetzelfde uit als een aftermarket set (gewoon kabeltjes in de USB). Over USB gesproken, de twee USB-poorten achter en 1 voor zijn nu van het type USB-C. Voor zit ook nog een USB 2.0. In de portieren voor zit een andere speaker. Ik verwacht dat op enig moment de Model 3 dezelfde wijzigingen krijgt om hiermee de onderdelen-logistiek eenvoudig te houden. De frunk lijkt iets dieper te zijn. Maar wat hier het meeste opvalt is dat de sealing er totaal anders uit ziet. Bij de Model 3 heb ik hier wel eens klachten over gelezen, in de zin van dat er water kan komen in de frunk. Ik heb er geen last van, maar met de oplossing in de Y (die ook wel naar de 3 zal komen) zijn deze problemen opgelost. De Model Y is nog niet met trekhaak te leveren. Zal zeker nog wel komen. Kwam bij de Model 3 ook pas later beschikbaar. Ook de 7 zits configuratie is nog niet te bestellen. De performance versie heeft 21 inch Uberturbine-wielen. Ziet er natuurlijk dik uit, maar je levert wel heel fors in op range! Klik hier voor de owner-manual van de Model Y Ben Sullins van Teslanomics was er als de kippen bij en heeft een eerste korte review gemaakt!
0 Comments
Samenvatting van het nieuws van deze week:
- Dat de beurzen en hiermee ook het aandeel TSLA fors onderuit zouden gaan, was te verwachten. Helaas worden er vooraf geen vlaggetjes geplaatst wanneer de koers op zijn hoogst of laagste stand staat. Als lange termijn belegger is er natuurlijk niet zo veel aan de hand. Geduld hebben. - De 1.000.000ste geproduceerde Tesla is een feit. Niet geheel toevallig een Model Y. Een overzicht van alle modellen is hier te vinden. Met Giga Shanghai en volgend jaar ook Giga Berlijn gaat de 2.000.000-ste niet heel erg lang op zich laten wachten. - Elon is via Twitter de boel aan het opwarmen om de productie-locatie van de Cybertruck (en Model Y) te gaan bepalen. In het midden van de VS. Texas werd al vaker genoemd. Tesla wil een productielocatie hebben meer in de richting van de Oost kust. - In China is een alcoholisch drankje opgedoken onder naam Tesla Motors! Dat is nog eens een boost! - Komend weekend zullen we dan eindelijk de eerste Model Y reviews online kunnen vinden. Vrijdag staan de eerste leveringen gepland. - Software update 2020.8.1 wordt massaal uitgerold. Ik heb hem sinds midden van de week. Ik weet niet of het toeval is, maar ik heb deze week al twee keer een phantom brake gehad op de snelweg. Dat was al weer hele tijd geleden. Hij stuurt wel strakker door bochten op de snelweg. De Time-out bij inhaalacties is er nog steeds. Ik zag in de Teslafi-stats dat 2020.8.1.1 wordt uitgerold. Hiermee worden misschien een paar foutjes opgelost. - Voor de Cybertruck-fans onder ons, hier een linkje naar een gave, home-made commercial. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op Twitter
Archieven
June 2023
Categorieën |