Een jaar vooruitkijken is natuurlijk lastig. Zeker bij een hoog innovatief merk als Tesla. Maar van de andere kant is het ook interessant en leuk om feiten, speculaties en verwachtingen te mengen. Wat 2020 mij wel duidelijk heeft gemaakt is dat de werkelijke impact van Tesla op mobiliteit en energie transitie nog moet komen. Alles wat we tot nu gezien hebben zijn “voorbereidende beschietingen”. Zie het als een kans welke Tesla aan bestaande aanbieders in de markt geeft om vanuit zichzelf te gaan veranderen. We zien helaas dat velen de dreiging van Tesla niet echt serieus nemen. Waarschijnlijk komt ze dat heel duur te staan. Elon Musk praat in termen van “met hoeveel jaar heeft Tesla de transitie naar duurzame energie en mobiliteit kunnen versnellen”. Hij stimuleert en motiveert anderen om ook EV's en batterijen te gaan maken en door de voorsprong van Tesla wijst hij ze de weg.
Onderstaand overzicht van de 21 ontwikkelingen die ik van Tesla verwacht in 2021. Ze staat in willekeurige volgorde. Tel ze bij elkaar op en dan weet je dat de transitie in een versnelling gaat komen en het aandeel TSLA zeker nog niet op zijn hoogste punt staat!
Onderstaand overzicht van de 21 ontwikkelingen die ik van Tesla verwacht in 2021. Ze staat in willekeurige volgorde. Tel ze bij elkaar op en dan weet je dat de transitie in een versnelling gaat komen en het aandeel TSLA zeker nog niet op zijn hoogste punt staat!
21 Refresh Model S & Plaid
Al in januari gaan we de vernieuwde Model S en X zien. Vernieuwing qua interieur (foto is speculatief), kleine exterieur aanpassingen (Chrome-delete) en mogelijk ook al wat technische aanpassingen, zoals een warmtepomp. Tegen het einde van het jaar de nieuwe batterijen in een dragende constructie samen met een voor- en achterkant uit één stuk (single-piece-casting). En natuurlijk de tri-motor configuratie voor de Plaid. De Model S Plaid zet de technologische benchmark voor alles wat 4 wielen heeft en in massa geproduceerd wordt! Eigenlijk zoals de Model S dat al vanaf 2012 doet! |
20 FSD feature complete & abonnement
Begin 2021 zal FSD Beta verder uitgerold worden in de VS. Canada en Noorwegen volgt daarna. Europa en China volgen later in 2021. FSD is feature complete in 2021! Maar in Europa zal de wetgeving nog veel beperkingen opleggen. Een abonnement op FSD voor bijvoorbeeld een maand (vakantierit), of tijdens een lease-periode, gaat er zeker komen. FSD kopen blijft, zeker als de auto eigen bezit is, voor de lange termijn de beste optie. |
Het jaar 2021 zal duidelijk maken dat autonoom rijdende auto’s geen sciencefiction meer is! Als je zelf FSD hebt zit je boven op de innovatie en zal je in 2021 gaan zien dat bij iedere nieuwe release hij beter en beter wordt. Ondanks de beperkingen in Europa. In 2021 zal vol de discussie losbarsten dat level 3 op de snelweg toegestaan moet worden. Van oprit tot afrit relaxed een filmpje kijken! Zeker niet in 2021, maar voor 2023 een feit in Europa. Ik ben hier zo stellig in omdat het qua veiligheid, files (productiviteit) en investeringen in de infra een wereld van verschil gaat maken! Er zijn helemaal geen investeringen nodig van overheden om autonoom rijden mogelijk te maken. Sterker nog, er blijft geld in de knip omdat de eerste 10 jaar alleen maar files opgelost worden door het autonoom rijden. Eigenlijk zijn er ook geen tegen argumenten, anders dan (ICE) emoties of het beschermen van eigen belangen van bedrijfstakken die op termijn toch verloren gaan.
19 De Giga’s
Giga Fremont produceert nu de Model S, 3, X en Y. Hier komt naar verwachting eind 2021 nog de productie van New Roadster bij. Ook is er een pilot-productielijn voor de 4680 batterij. Giga Nevada is productie-locatie in partnership met Panasonic. Hier zal in 2021 ook de productie van de 4680-batterij gaan plaatsvinden. De totale capaciteit gaat flink toenemen. Giga New York bouwt de solar en energy producten (zie punt 9 en 8). De twee in aanbouw zijnde Giga’s gaan in 2021 de eerste auto’s leveren. Berlijn de Model Y eind Q2 of begin Q3. Wat in Texas het eerste model gaat zijn is nog afwachten. Ik verwacht eind Q3 of begin Q4 de Model Y, gevolgd door de Cybertruck en de Semi ergens tegen het einde van het jaar. Ook batterijproductie gaan lokaal gebeuren (zie punt 12). Giga Shanghai maakt dik 150.000 Model 3 per jaar en vanaf begin januari komt hier de Model Y bij. Er wordt nog steeds flink gebouwd. Waarschijnlijk batterij-productie en mogelijk de voorbereidingen voor een ander model. De Semi en/of de kleine Tesla ligt voor hand.
Giga Fremont produceert nu de Model S, 3, X en Y. Hier komt naar verwachting eind 2021 nog de productie van New Roadster bij. Ook is er een pilot-productielijn voor de 4680 batterij. Giga Nevada is productie-locatie in partnership met Panasonic. Hier zal in 2021 ook de productie van de 4680-batterij gaan plaatsvinden. De totale capaciteit gaat flink toenemen. Giga New York bouwt de solar en energy producten (zie punt 9 en 8). De twee in aanbouw zijnde Giga’s gaan in 2021 de eerste auto’s leveren. Berlijn de Model Y eind Q2 of begin Q3. Wat in Texas het eerste model gaat zijn is nog afwachten. Ik verwacht eind Q3 of begin Q4 de Model Y, gevolgd door de Cybertruck en de Semi ergens tegen het einde van het jaar. Ook batterijproductie gaan lokaal gebeuren (zie punt 12). Giga Shanghai maakt dik 150.000 Model 3 per jaar en vanaf begin januari komt hier de Model Y bij. Er wordt nog steeds flink gebouwd. Waarschijnlijk batterij-productie en mogelijk de voorbereidingen voor een ander model. De Semi en/of de kleine Tesla ligt voor hand.
18 Toekomstige Giga’s
In 2021 gaat zeker een aankondiging volgen van een nieuwe Giga. Het kapitaal hiervoor hebben ze op de bank staan. Misschien komen er in 2021 wel meerdere Giga’s bij. De geruchten rondom een Giga in India nemen verder toe (zowel een Giga om auto’s te bouwen als een Giga voor energy-producten). Ook een tweede Giga in China wordt vaker genoemd. In de UK doen ze hun best voor een Giga, maar dat lijkt mij sterk. Een derde Giga voor autoproductie in de VS ligt ook voor de hand. Mogelijk dat Giga Nevada begint met het bouwen van de Semi en dat deze later ook vanuit Giga Texas gaat komen.
In 2021 gaat zeker een aankondiging volgen van een nieuwe Giga. Het kapitaal hiervoor hebben ze op de bank staan. Misschien komen er in 2021 wel meerdere Giga’s bij. De geruchten rondom een Giga in India nemen verder toe (zowel een Giga om auto’s te bouwen als een Giga voor energy-producten). Ook een tweede Giga in China wordt vaker genoemd. In de UK doen ze hun best voor een Giga, maar dat lijkt mij sterk. Een derde Giga voor autoproductie in de VS ligt ook voor de hand. Mogelijk dat Giga Nevada begint met het bouwen van de Semi en dat deze later ook vanuit Giga Texas gaat komen.
17 Model 3
De Model 3 heeft net een refresh gehad. Er komen nog nieuwe (adaptieve) koplampen in en 5G. In de loop van 2021 gaan we vanuit een van de fabrieken zien dat ook de long range/performance uitvoeringen van de Model 3, net als de Model Y, voorzien gaan worden van de nieuwe batterij en de single-piece- castings. Qua design (in- en exterieur) verwacht ik geen aanpassingen anders dan in de lijn brengen van alle versie met de refresh. De Model Y uit Shanghai heeft een doorlopend houttrim in de deur-panelen. En een HEPA-filter. Mogelijk dat we dit ook in alle Model 3's uit alle fabrieken gaan zien. Er wordt natuurlijk al langer gespeculeerd over een 100 kWh versie en luchtvering. Maar Elon heeft dit min of meer altijd ontkend.
De Model 3 heeft net een refresh gehad. Er komen nog nieuwe (adaptieve) koplampen in en 5G. In de loop van 2021 gaan we vanuit een van de fabrieken zien dat ook de long range/performance uitvoeringen van de Model 3, net als de Model Y, voorzien gaan worden van de nieuwe batterij en de single-piece- castings. Qua design (in- en exterieur) verwacht ik geen aanpassingen anders dan in de lijn brengen van alle versie met de refresh. De Model Y uit Shanghai heeft een doorlopend houttrim in de deur-panelen. En een HEPA-filter. Mogelijk dat we dit ook in alle Model 3's uit alle fabrieken gaan zien. Er wordt natuurlijk al langer gespeculeerd over een 100 kWh versie en luchtvering. Maar Elon heeft dit min of meer altijd ontkend.
16 Model Y
De Made in Germany (MIG) Model Y wordt een bijzondere (hier is alles te vinden van wat er tot nu over bekend is). De eerste Y met de nieuwe 4680 batterij direct in de auto geplaatst als een dragend onderdeel samen met de uit een stuk geperste voor- en achterkant (single-piece-casting). Qua vorm en interieur hetzelfde als de Model Y uit Fremont en Shanghai, maar onderhuids totaal verschillend. We gaan begin 2021 ook de 7-zits uitvoering zien. De achterste twee stoelen bieden dan een zitplaats aan 2 personen (facing forward). Of hier volwassenen comfortabel kunnen zitten is afwachten. In 2021 worden vanuit 4 fabrieken de Model Y gemaakt, die qua model hetzelfde zijn, maar onderhuids en qua batterij-technologie gaan verschillen. De Made in China (MIC) Model Y levering begint direct in januari. We zien nog een kleine interieur aanpassing (houttrim in de deurpanelen), een HEPA-filter en een verwarmbaar stuur.
De Made in Germany (MIG) Model Y wordt een bijzondere (hier is alles te vinden van wat er tot nu over bekend is). De eerste Y met de nieuwe 4680 batterij direct in de auto geplaatst als een dragend onderdeel samen met de uit een stuk geperste voor- en achterkant (single-piece-casting). Qua vorm en interieur hetzelfde als de Model Y uit Fremont en Shanghai, maar onderhuids totaal verschillend. We gaan begin 2021 ook de 7-zits uitvoering zien. De achterste twee stoelen bieden dan een zitplaats aan 2 personen (facing forward). Of hier volwassenen comfortabel kunnen zitten is afwachten. In 2021 worden vanuit 4 fabrieken de Model Y gemaakt, die qua model hetzelfde zijn, maar onderhuids en qua batterij-technologie gaan verschillen. De Made in China (MIC) Model Y levering begint direct in januari. We zien nog een kleine interieur aanpassing (houttrim in de deurpanelen), een HEPA-filter en een verwarmbaar stuur.
15 Software & updates
Het aantal periodieke updates van de software zal ook in 2021 “gewoon” doorgaan. Gemiddeld om de 2 weken nieuwe functionaliteiten en bugfixes. De release-notes worden vanaf de laatste update overzichtelijker gepresenteerd. De voor de kerst verwachtte V11 versie zal nu begin 2021 gaan komen. Hangt m.i. samen met de verdere release van de FSD-beta in de VS. Veel aangekondigde features zitten nog niet in de software, zoals waypoint-navigatie, instellen van de stoelen via het scherm, zij-camera’s aan bij de aanzetten van de richting aanwijzer, zelf aanpassen van de scherm-layout, Sentry-beelden in de app bekijken, e.d. De geruchten gaan dat de refresh Model 3 en de Model Y in het aangepaste stuur de hardware heeft voor stuurverwarming. Benieuwd of we in Q1 een software release krijgen die deze functionaliteit gaat aanzetten (al dan niet tegen betaling). De geruchten worden steeds meer dat er in 2021 een soort app-store gaat komen. Voor (online) games en apps, bijvoorbeeld weerinformatie als een overlay op de navigatiekaart , e.d. In ieder geval gaat Tesla diensten als bijv. Apple-muziek ondersteunen, zoals nu al met Spotify of TuneIn.
Het aantal periodieke updates van de software zal ook in 2021 “gewoon” doorgaan. Gemiddeld om de 2 weken nieuwe functionaliteiten en bugfixes. De release-notes worden vanaf de laatste update overzichtelijker gepresenteerd. De voor de kerst verwachtte V11 versie zal nu begin 2021 gaan komen. Hangt m.i. samen met de verdere release van de FSD-beta in de VS. Veel aangekondigde features zitten nog niet in de software, zoals waypoint-navigatie, instellen van de stoelen via het scherm, zij-camera’s aan bij de aanzetten van de richting aanwijzer, zelf aanpassen van de scherm-layout, Sentry-beelden in de app bekijken, e.d. De geruchten gaan dat de refresh Model 3 en de Model Y in het aangepaste stuur de hardware heeft voor stuurverwarming. Benieuwd of we in Q1 een software release krijgen die deze functionaliteit gaat aanzetten (al dan niet tegen betaling). De geruchten worden steeds meer dat er in 2021 een soort app-store gaat komen. Voor (online) games en apps, bijvoorbeeld weerinformatie als een overlay op de navigatiekaart , e.d. In ieder geval gaat Tesla diensten als bijv. Apple-muziek ondersteunen, zoals nu al met Spotify of TuneIn.
14 Semi
De Tesla Semi komt later dan verwacht op de markt. Heeft alles te maken met de batterij-productie. De Semi heeft er veel van nodig. Of dit nu de 4680 of de 2710 gaat zijn! De batterijproductie komt nu op gang met meerdere varianten en meerdere leveranciers (zie punt 12) . Ook de fabriek waar de Semi gebouwd moet gaan worden is in aanbouw (Giga Texas). Of gaat het toch Giga Nevada zijn? Of misschien wel op 2 locaties. Het aantal pre-orders zou wel eens heel groot kunnen zijn. De Semi gaat de transportsector op z’n kop zetten. De operationele kosten gaan drastisch naar beneden. Het niet snel genoeg overstappen naar EV gaat de grote transportbedrijven veel geld kosten to.v. concurrentie die dit wel snel gaan doen En dan is er nog de potentie van autonoom transport. De geruchten zijn dat er 4 Semi prototypen gebouwd zijn in Giga Nevada voor verdere test werkzaamheden, op weg naar een productie in de tweede helft van 2021. In de software zijn aanwijzingen gevonden van het autopilot-systeem voor de Semi met 10 camera's. De Semi gaat zeker in 2021 op de markt komen! |
13 Eerste Robotaxi-diensten
De iteratieslagen van de FSD software gaan zo snel, zeker met komst van DOJO (zie punt 4), dat ik verwacht dat in 2021 Tesla met zijn eerste robotaxi-dienst gaat beginnen. In het slechtste geval hetzelfde als Waymo nu doet in Phoenix. Dus op een zeer beperkte schaal en op een relatief klein en goed door het neurale netwerkwerk in kaart gebracht gebied. Maar mogelijk dat er een Staat gaat zijn in de VS waar op grotere schaal geëxperimenteerd gaat worden. Florida wordt dan vaak genoemd. Misschien zit in de eerste fase van het legalisatieproces wel iemand achter het stuur om in noodsituaties in te kunnen grijpen. De eerste liften hadden immers ook een liftboy! DOJO (zie punt 4) zal het echter snel overbodig gaan maken. Tesla moet ook de software-applicatie voor het bestellen en afrekenen van het een robotaxidienst gaan testen. Een applicatie zoals Uber deze heeft. Tijdens Autonomy-day in 2019 heeft Tesla deze applicatie als een werkend laten zien! |
12 Battery
Battery-day dreunt aan menige bestuurstafel nog na. De impact van de daar gepresenteerde aanpak en technologie en vooral de snelheid waarmee het ontwikkeld en geïmplementeerd wordt zijn indrukwekkend. Tesla heeft veel vertrouwen in de nieuwe 4680 batterij. Zoveel zelfs dat ze het aandurven de MIG Model Y vanaf eind Q2 te gaan voorzien van de nieuwe batterij als onderdeel van de dragende constructie. Sterker nog, er zijn al een aantal test-Model Y’s gebouwd in Fremont op deze bouwwijze. Een aantal zijn in Berlijn gesignaleerd. En natuurlijk rijden al heel wat (fabrieks) Tesla’s rond met de nieuwe batterijen om te testen.
Tesla gaat niet alleen de 4680 produceren. Ook de 2170 en 18650 batterij wordt volop geproduceerd en gemaakt in verschillende chemische samenstellingen, afhankelijk van het gebruik.Daarnaast maakt Tesla de batterijen niet alleen. Ook Panasonic, LG en CATL bouwen voor Tesla. De verdere schaalvergroting, goedkopere grondstoffen en efficiëntere productieproductie-processen gaat de prijs per kWh uiteindelijk halveren. En dan bereiken we een punt dat voorgoed het afscheid van de ICE gaat betekenen (zie punt 11).
Battery-day dreunt aan menige bestuurstafel nog na. De impact van de daar gepresenteerde aanpak en technologie en vooral de snelheid waarmee het ontwikkeld en geïmplementeerd wordt zijn indrukwekkend. Tesla heeft veel vertrouwen in de nieuwe 4680 batterij. Zoveel zelfs dat ze het aandurven de MIG Model Y vanaf eind Q2 te gaan voorzien van de nieuwe batterij als onderdeel van de dragende constructie. Sterker nog, er zijn al een aantal test-Model Y’s gebouwd in Fremont op deze bouwwijze. Een aantal zijn in Berlijn gesignaleerd. En natuurlijk rijden al heel wat (fabrieks) Tesla’s rond met de nieuwe batterijen om te testen.
Tesla gaat niet alleen de 4680 produceren. Ook de 2170 en 18650 batterij wordt volop geproduceerd en gemaakt in verschillende chemische samenstellingen, afhankelijk van het gebruik.Daarnaast maakt Tesla de batterijen niet alleen. Ook Panasonic, LG en CATL bouwen voor Tesla. De verdere schaalvergroting, goedkopere grondstoffen en efficiëntere productieproductie-processen gaat de prijs per kWh uiteindelijk halveren. En dan bereiken we een punt dat voorgoed het afscheid van de ICE gaat betekenen (zie punt 11).
11 Tipping point
Een prijs per kWh opslagcapaciteit van circa 50 dollar is binnen nu en 2 jaar een feit. Dat maakt dat de kosten van de batterij en alles want nodig is voor de aandrijflijn in een EV goedkoper wordt dan een motor, versnellingsbak, e.d. wat nodig is in een auto met verbrandingsmotor. Tel in geval van Tesla daar ook nog eens hun efficiënte manier van produceren bij op (single-piece-casting) en het wordt duidelijk dat het tipping point nabij is. Een EV is dan goedkoper dan een ICE bij de aanschaf. En dan komen nog alle besparingen tijdens het bezit en gebruik!
We staan dus echt aan de vooravond van een transitie naar duurzame mobiliteit. Dat is wat ik bedoel in mijn openingsalinea dat het allemaal nog moet beginnen. De komende 10 jaar zal er alleen maar sprake zijn van groei van het aantal EV’s. In 2025 naar verwachting zo’n 40 miljoen EV’s wereldwijd. Met een Tesla aandeel van 20% hierin. In 2021 is dat tipping point nog niet. De huidige modellen van Tesla zullen steeds goedkoper worden om te produceren. Maar grote prijsdalingen verwacht ik niet. Ofschoon de Model Y in China heel scherp geprijsd is (fors lager dan gedacht). Er is meer vraag naar Tesla’s dan ze kunnen produceren, dus op prijs hoeven ze niet te concurreren. Maar als je naar de missie kijkt van Tesla, dan is het snel bereiken van het tlipping point (incl het behouden van een goede marge) voor alle marktsegmenten natuurlijk wel belangrijk.
Een prijs per kWh opslagcapaciteit van circa 50 dollar is binnen nu en 2 jaar een feit. Dat maakt dat de kosten van de batterij en alles want nodig is voor de aandrijflijn in een EV goedkoper wordt dan een motor, versnellingsbak, e.d. wat nodig is in een auto met verbrandingsmotor. Tel in geval van Tesla daar ook nog eens hun efficiënte manier van produceren bij op (single-piece-casting) en het wordt duidelijk dat het tipping point nabij is. Een EV is dan goedkoper dan een ICE bij de aanschaf. En dan komen nog alle besparingen tijdens het bezit en gebruik!
We staan dus echt aan de vooravond van een transitie naar duurzame mobiliteit. Dat is wat ik bedoel in mijn openingsalinea dat het allemaal nog moet beginnen. De komende 10 jaar zal er alleen maar sprake zijn van groei van het aantal EV’s. In 2025 naar verwachting zo’n 40 miljoen EV’s wereldwijd. Met een Tesla aandeel van 20% hierin. In 2021 is dat tipping point nog niet. De huidige modellen van Tesla zullen steeds goedkoper worden om te produceren. Maar grote prijsdalingen verwacht ik niet. Ofschoon de Model Y in China heel scherp geprijsd is (fors lager dan gedacht). Er is meer vraag naar Tesla’s dan ze kunnen produceren, dus op prijs hoeven ze niet te concurreren. Maar als je naar de missie kijkt van Tesla, dan is het snel bereiken van het tlipping point (incl het behouden van een goede marge) voor alle marktsegmenten natuurlijk wel belangrijk.
10 1 miljoen
De productiecapaciteit in 2021 gaat naar de 1 miljoen nieuwe Tesla’s. Eind 2020 rijden er zo ongeveer 1 miljoen rond. Dit verdubbeld dus in 2021. De groei in 2021 komt overeen met een jaarlijkse 50% groei, uitkomend op 20 miljoen Tesla’s in 2030. In 2020 was de productie net iets boven de 510.000. Voor 2021 gaat met name Giga Shanghai (Model 3 en voor het eerst de Model Y) en deels Giga Berlijn met de Model Y zorgen voor deze groei. Met de in aanbouw zijnde Giga’s gaat Tesla in 2021 het de concurrentie en Wall Street duidelijk maken dat die 50% jaarlijkse groei zich gaat doorzetten. Elon heeft al vaker uitgesproken dat hij zich geen enkele zorgen maakt over de vraag naar Tesla's. Met een forse groei van het aantal EV’s in verhouding tot het aantal ICE verkopen, is het ook een reële aanname. Zeker als je ziet dat Tesla technologisch gezien de komende jaren nog voorop loopt en in de grootste segmenten een Tesla beschikbaar is cq. komt.
De productiecapaciteit in 2021 gaat naar de 1 miljoen nieuwe Tesla’s. Eind 2020 rijden er zo ongeveer 1 miljoen rond. Dit verdubbeld dus in 2021. De groei in 2021 komt overeen met een jaarlijkse 50% groei, uitkomend op 20 miljoen Tesla’s in 2030. In 2020 was de productie net iets boven de 510.000. Voor 2021 gaat met name Giga Shanghai (Model 3 en voor het eerst de Model Y) en deels Giga Berlijn met de Model Y zorgen voor deze groei. Met de in aanbouw zijnde Giga’s gaat Tesla in 2021 het de concurrentie en Wall Street duidelijk maken dat die 50% jaarlijkse groei zich gaat doorzetten. Elon heeft al vaker uitgesproken dat hij zich geen enkele zorgen maakt over de vraag naar Tesla's. Met een forse groei van het aantal EV’s in verhouding tot het aantal ICE verkopen, is het ook een reële aanname. Zeker als je ziet dat Tesla technologisch gezien de komende jaren nog voorop loopt en in de grootste segmenten een Tesla beschikbaar is cq. komt.
9 Tesla Energy
De energy producten van Tesla zijn de Powerwall en Solar Roof/Panels voor particulier gebruik en powerpack en megapack voor grootschalige energie-opslag. Elon heeft wel eens aangegeven dat in potentie het aandeel van Energy in Tesla wel eens groter of op zijn minst gelijk gaat worden aan de auto’s. Zeker voor power- en megapacks zijn enorme hoeveelheden batterijen noodzakelijk. Met het dalen van de prijs per kWh opslag wordt de business case om dure (back-up) energiecentrales te vervangen met megapacks steeds duidelijker. Steeds meer landen zijn geïnteresseerd. Zeker in de opkomende economieën als India of in landen waar de energie-infrastructuur niet op is, zijn enorme kansen om de groeiende vraag naar energie en energie-opslag te gaan bedienen. Met Solar Roof/Panels in combinatie met Powerwall en de autobidder-software (zie punt 8) gaat Tesla in 2021 zich ontwikkelen als energieleverancier met virtuele powerplants. In de UK is de vergunning rond en alle bezoeken van Elon aan Duitsland gaan er voor zorgen dat ook in Duitsland Tesla energie aanbieder gaat worden.
De energy producten van Tesla zijn de Powerwall en Solar Roof/Panels voor particulier gebruik en powerpack en megapack voor grootschalige energie-opslag. Elon heeft wel eens aangegeven dat in potentie het aandeel van Energy in Tesla wel eens groter of op zijn minst gelijk gaat worden aan de auto’s. Zeker voor power- en megapacks zijn enorme hoeveelheden batterijen noodzakelijk. Met het dalen van de prijs per kWh opslag wordt de business case om dure (back-up) energiecentrales te vervangen met megapacks steeds duidelijker. Steeds meer landen zijn geïnteresseerd. Zeker in de opkomende economieën als India of in landen waar de energie-infrastructuur niet op is, zijn enorme kansen om de groeiende vraag naar energie en energie-opslag te gaan bedienen. Met Solar Roof/Panels in combinatie met Powerwall en de autobidder-software (zie punt 8) gaat Tesla in 2021 zich ontwikkelen als energieleverancier met virtuele powerplants. In de UK is de vergunning rond en alle bezoeken van Elon aan Duitsland gaan er voor zorgen dat ook in Duitsland Tesla energie aanbieder gaat worden.
8 Autobidder
Misschien wel het meest onbekende product van Tesla, maar wel het hart van de particuliere energie-tak van Tesla en de virtuele powerplant. In 2021 zal de waarde van deze software duidelijk worden in steeds meer landen. In Nederland, met voorlopig nog het salderen van de zelf opgewekte energie, nog niet zo aan de orde. Maar na 2023 zal de salderingsregeling langzaam gaan verdwijnen. De autobidder software zorgt er voor dat alle deelnemers zo goedkoop mogelijk energie krijgen. Alles wordt via panelen opgewekt en een overschot wordt opgeslagen. Wie en waar die panelen zijn en bij wie of waar de powerwalls staan is niet zo heel belangrijk. Als in een wijk maar voldoende opgewekt en opgeslagen kan worden om alle deelnemers te bedienen. Er ontstaat dus een virtuele energie-centrale. Kleine pieken en dalen (dag/nacht) wordt met de powerwall opgevangen, grotere pieken/dalen met de power- en megapacks. En als het hard waait en de energieleverancier geeft de stroom die vanuit de windparken komt “gratis” weg, duwt autobidder de batterijen maximaal vol. De autobidder software zorgt dus voor de meest gunstigste manier van energie opslag, in- en verkoop. Ook in deze software zitten neurale netwerken en wordt de software steeds beter in het anticiperen op en voorspellen van alle (mogelijke) variabelen. Zoals bijvoorbeeld een energie-piek bij een hitte golf.
Misschien wel het meest onbekende product van Tesla, maar wel het hart van de particuliere energie-tak van Tesla en de virtuele powerplant. In 2021 zal de waarde van deze software duidelijk worden in steeds meer landen. In Nederland, met voorlopig nog het salderen van de zelf opgewekte energie, nog niet zo aan de orde. Maar na 2023 zal de salderingsregeling langzaam gaan verdwijnen. De autobidder software zorgt er voor dat alle deelnemers zo goedkoop mogelijk energie krijgen. Alles wordt via panelen opgewekt en een overschot wordt opgeslagen. Wie en waar die panelen zijn en bij wie of waar de powerwalls staan is niet zo heel belangrijk. Als in een wijk maar voldoende opgewekt en opgeslagen kan worden om alle deelnemers te bedienen. Er ontstaat dus een virtuele energie-centrale. Kleine pieken en dalen (dag/nacht) wordt met de powerwall opgevangen, grotere pieken/dalen met de power- en megapacks. En als het hard waait en de energieleverancier geeft de stroom die vanuit de windparken komt “gratis” weg, duwt autobidder de batterijen maximaal vol. De autobidder software zorgt dus voor de meest gunstigste manier van energie opslag, in- en verkoop. Ook in deze software zitten neurale netwerken en wordt de software steeds beter in het anticiperen op en voorspellen van alle (mogelijke) variabelen. Zoals bijvoorbeeld een energie-piek bij een hitte golf.
7 Tesla HVAC
Regelmatig wordt Elon Musk gevraagd wanneer hij zich gaat bezighouden met een HVAC-systeem voor thuis. Dus een verwarming (Heating), luchtreiniging (Ventilatie) en airconditioning (AC) voor in huis. Met de energie zuinige warmtepompen met octovalves en de HEPA-filters heeft Tesla alles in huis om dit ook te gaan maken. Ik verwacht dat Tesla in 2021 daadwerkelijk een eerste versie van een HVAC systeem laat zien voor de particuliere woningbouw. Dat Tesla ook in deze markt disruptief zou kunnen worden, mag duidelijk zijn. Zeker als zo’n HVAC-systeem gekoppeld wordt via Autobidder-software aan de virtuele energie-centrale. |
6 Roadster
De Roadster moet de top worden van wat een EV te bieden heeft. Als het goed is zien we de Roadster eind van 2021! Maar het zou zo maar kunnen dat het 2022 wordt. Elk argument wat tegen een EV gebruikt zou kunnen worden, wordt met de Roadster getackeld. Onder de 2 seconden naar de 100, meer dan 1.000 km range, een topsnelheid van meer dan 400 km/u en een prijs van ergens rond de $ 200k. Ongeveer het BPM-bedrag dat afgerekend moet worden voor een Bugatti Chiron.
De Roadster moet de top worden van wat een EV te bieden heeft. Als het goed is zien we de Roadster eind van 2021! Maar het zou zo maar kunnen dat het 2022 wordt. Elk argument wat tegen een EV gebruikt zou kunnen worden, wordt met de Roadster getackeld. Onder de 2 seconden naar de 100, meer dan 1.000 km range, een topsnelheid van meer dan 400 km/u en een prijs van ergens rond de $ 200k. Ongeveer het BPM-bedrag dat afgerekend moet worden voor een Bugatti Chiron.
5 Tesla insurance
Misschien wel het pareltje van Tesla en essentieel in een tijd waar er geen bestuurder meer in de auto zit! In 2021 zullen we op z’n minst een uitbreiding zien binnen de VS. Internationaal verwacht ik nog niet. Belangrijkste voor nu is data verzamelen. Tesla insurance kan optimaal gebruik maken van de verticale integratie binnen Tesla. Ze hebben zoveel data! Uiteindelijk kunnen ze premies gaan bieden, op maat, waar anderen niet tegenop kunnen. Er is al eens gesproken over een integratie in de software in de auto. Op basis van je gebruik en rijgedrag zie j een premie-voorspelling voor de komende periode. Veilig en zuinig rijden laat zich dan vertalen naar een lagere premie. Als autopilot aantoonbaar veiliger is, betaal je straks dus minder premie als je zo min mogelijk zelf stuurt! Andersom natuurlijk ook. Mogelijk gaan we in 2021 de eerste elementen hiervan zien.
Misschien wel het pareltje van Tesla en essentieel in een tijd waar er geen bestuurder meer in de auto zit! In 2021 zullen we op z’n minst een uitbreiding zien binnen de VS. Internationaal verwacht ik nog niet. Belangrijkste voor nu is data verzamelen. Tesla insurance kan optimaal gebruik maken van de verticale integratie binnen Tesla. Ze hebben zoveel data! Uiteindelijk kunnen ze premies gaan bieden, op maat, waar anderen niet tegenop kunnen. Er is al eens gesproken over een integratie in de software in de auto. Op basis van je gebruik en rijgedrag zie j een premie-voorspelling voor de komende periode. Veilig en zuinig rijden laat zich dan vertalen naar een lagere premie. Als autopilot aantoonbaar veiliger is, betaal je straks dus minder premie als je zo min mogelijk zelf stuurt! Andersom natuurlijk ook. Mogelijk gaan we in 2021 de eerste elementen hiervan zien.
4 Dojo operationeel
DOJO is de naam van de supercomputer van Tesla. In 2021 gaat hij in gebruik genomen worden. Het is een van de krachtigste supercomputers in de wereld. Na de zomer is verwachting dat DOJO de iteratie-slagen van FSD enorm versnellen. Waar nu nog berekeningen nodig zijn van 5-7 dagen gaat dat straks binnen 1 dag.
DOJO is de naam van de supercomputer van Tesla. In 2021 gaat hij in gebruik genomen worden. Het is een van de krachtigste supercomputers in de wereld. Na de zomer is verwachting dat DOJO de iteratie-slagen van FSD enorm versnellen. Waar nu nog berekeningen nodig zijn van 5-7 dagen gaat dat straks binnen 1 dag.
Feitelijk krijg je dan om de paar dagen de ervaringen van miljoenen kilometers rijden op autopilot verwerkt in een nieuwe versie. DOJO is de trainingscomputer voor de neurale netwerken. Een voorsprong van Tesla, waar de komende jaren en waarschijnlijk nooit een andere autobouwer aan gaat komen. Andere automerken kunnen niet anders dan gaan samenwerken met een Apple, Google of Amazon om ook toegang te krijgen tot dergelijke systemen. DOJO moet er voor gaan zorgen dat autonoom rijden 10x veiliger is dan zal zelf autorijden! En om dit te bereiken is DOJO de versneller. De supercomputer zal natuurlijk ook voor andere taken dan FSD ingezet worden, denk aan SpaceX en Neuralink.
|
3 TSLA
Het aandeel TSLA heeft in 2020 voor de nodige verassingen gezorgd. In 2019 schreef ik dat ik de voorspelling wel aandurfde dat de waarde eind 2020 op $ 500 zou liggen. Inmiddels staat het aandeel eind 2020 op $705. Dat er een 5-1 split zou gaan plaatsvinden was niet verwacht. Omgerekend naar een pre-splitskoers staat het aandeel op $ 3500, 7x zoveel als mijn “voorspelling”! Dus om nu te zeggen waar het aandeel eind 2021 zal staan is lastig. Qua productie-aantallen rekenen de analisten van Wall Street met een jaarproductie van circa 2.000.000 Tesla’s in 2023/2024. Dit is een erg conservatief gerekend. Maar waar ze absoluut geen rekening mee houden is een robotaxi-netwerk. Als het duidelijk gaat worden dat Tesla met deze diensten gaat beginnen, dan gaan we mogelijk naar de bull-scenario’s van bijvoorbeeld ARK invest: $ 7.000 (pre-split) in 2023! Ook met de energie-tak wordt nog weinig rekening gehouden. Voor de lange termijn ziet er allemaal goed uit, maar in 2021 verwacht ik niet een herhaling van de groei van 2020 (745%), maar onder $1.000 zou mij verbazen! |
2 Kleine Tesla
Het tipping point (zie punt 11) is voor Tesla gekoppeld aan de komst van een kleine Tesla. Of deze Model 2 of Model A gaat heten is de vraag. Mijn verwachting is dat deze eerst in China op de markt komt. Er is aangekondigd dat zeker deze kleine Tesla qua ontwerp in China anders is dan in de VS of Europa. Ze hebben natuurlijk niet voor niets designstudio's in Shanghai, VS en Berlijn. Mijn verwachting is dat we in 2021 het ontwerp van deze kleine Tesla gaan zien en dat in 2022 deze in Giga Shanghai van de band komt. Ook voor India zou de kleine Tesla in 2022 het eerste model kunnen zijn. Met de single-piece-casting van de MIG Model Y (Made in Germany), gebaseerd op het exoskeleton ontwerp van Cybertruck en natuurlijk de 4680 of andere batterijen met een prijs per kWh opslag onder de 50 dollar. Een auto onder de $ 25.000 die een leven-lang meegaat. Gebouwd om ook als versie zonder stuur op de markt te komen en volledig als robotaxi ingezet kan worden. Al dan niet rijdend door de tunnels van The Boring Company. Vanaf 2023 in Europa en de VS. Mijn verwachting is dat die kleine Tesla niet alleen per continent een andere ontwerp kent, maar ook in verschillende varianten zal gaan verschijnen. Zeker als robotaxi in varianten voor 2 of 4 personen. Of een variant met alleen laadruimte. De mogelijkheden en varianten zijn ongekend als je bedenkt dat het voertuig zich autonoom beweegt.
Het tipping point (zie punt 11) is voor Tesla gekoppeld aan de komst van een kleine Tesla. Of deze Model 2 of Model A gaat heten is de vraag. Mijn verwachting is dat deze eerst in China op de markt komt. Er is aangekondigd dat zeker deze kleine Tesla qua ontwerp in China anders is dan in de VS of Europa. Ze hebben natuurlijk niet voor niets designstudio's in Shanghai, VS en Berlijn. Mijn verwachting is dat we in 2021 het ontwerp van deze kleine Tesla gaan zien en dat in 2022 deze in Giga Shanghai van de band komt. Ook voor India zou de kleine Tesla in 2022 het eerste model kunnen zijn. Met de single-piece-casting van de MIG Model Y (Made in Germany), gebaseerd op het exoskeleton ontwerp van Cybertruck en natuurlijk de 4680 of andere batterijen met een prijs per kWh opslag onder de 50 dollar. Een auto onder de $ 25.000 die een leven-lang meegaat. Gebouwd om ook als versie zonder stuur op de markt te komen en volledig als robotaxi ingezet kan worden. Al dan niet rijdend door de tunnels van The Boring Company. Vanaf 2023 in Europa en de VS. Mijn verwachting is dat die kleine Tesla niet alleen per continent een andere ontwerp kent, maar ook in verschillende varianten zal gaan verschijnen. Zeker als robotaxi in varianten voor 2 of 4 personen. Of een variant met alleen laadruimte. De mogelijkheden en varianten zijn ongekend als je bedenkt dat het voertuig zich autonoom beweegt.
1 Cybertruck
De volgorde van de 21 ontwikkelingen was willekeurig. Maar als er een nummer 1 voor 2021 is, dan is dat de Cybertruck. In mijn ogen een auto die maximaal laat zien waar het intern bij Tesla om draait: building to machine that's makes the machine. Alles gericht om het tipping point zo snel mogelijk te bereiken en dan in alle belangrijke segmenten EV's op de markt brengen die goedkoper zijn de ICE, een betere investering zijn dat de EV-concurrenten en met gezonde marges! Misschien gaan we in januari de eerste foto’s zien van de design aanpassingen. Elon heeft met Frans von Holzhausen en zijn designteam nog hard gewerkt aan verdere verfijningen van het ontwerp. Het uiteindelijk design moet redelijk ver gevorderd zijn, aangezien de productiestart is voorzien vanuit Giga Texas eind 2021. Het aantal reserveringen ligt rond de 600.000 stuks. In eerste instantie is de auto bedoeld voor de VS. Waarschijnlijk krijgt de Cybertruck in het huidig ontwerp geen typegoedkeuring voor Europa. Hopelijk krijgen we in 2021 een voor Europese markt aangepast ontwerp te zien!
De volgorde van de 21 ontwikkelingen was willekeurig. Maar als er een nummer 1 voor 2021 is, dan is dat de Cybertruck. In mijn ogen een auto die maximaal laat zien waar het intern bij Tesla om draait: building to machine that's makes the machine. Alles gericht om het tipping point zo snel mogelijk te bereiken en dan in alle belangrijke segmenten EV's op de markt brengen die goedkoper zijn de ICE, een betere investering zijn dat de EV-concurrenten en met gezonde marges! Misschien gaan we in januari de eerste foto’s zien van de design aanpassingen. Elon heeft met Frans von Holzhausen en zijn designteam nog hard gewerkt aan verdere verfijningen van het ontwerp. Het uiteindelijk design moet redelijk ver gevorderd zijn, aangezien de productiestart is voorzien vanuit Giga Texas eind 2021. Het aantal reserveringen ligt rond de 600.000 stuks. In eerste instantie is de auto bedoeld voor de VS. Waarschijnlijk krijgt de Cybertruck in het huidig ontwerp geen typegoedkeuring voor Europa. Hopelijk krijgen we in 2021 een voor Europese markt aangepast ontwerp te zien!